جایگزین شدن کبالت به جای نفت در پرونده های محیط زیستی

با اینکه استفاده از نفت و مشتقات نفتی به عنوان اولین عامل در آلودگی های محیط زیستی در حال کاهش است و درست در زمانی که نقش آن به ‌عنوان متهم پرونده های محیط زیستی کم رنگ شده جایگزین آن نقش متهم را در این پرونده برعهده گرفته است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و […]

با اینکه استفاده از نفت و مشتقات نفتی به عنوان اولین عامل در آلودگی های محیط زیستی در حال کاهش است و درست در زمانی که نقش آن به ‌عنوان متهم پرونده های محیط زیستی کم رنگ شده جایگزین آن نقش متهم را در این پرونده برعهده گرفته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، همواره در طول تاریخ برخی کالاها به دلیل ارزش بالایی که داشته اند نوعی کالای خاص بوده که حتی می توان از آنها به عنوان عامل اصلی شروع جنگ و یا ظهور و سقوط امپراطوری ها نام برد. به عنوان مثال پس از انقلاب صنعتی بشر به دنبال سوخت های فسیلی و علی‌الخصوص نفت بوده است.

 وابستگی به این طلای سیاه باعث تنش آفرینی سیاسی و اقتصادی و همچنین آسیب هایی به محیط زیست شده بود. طوری که در سال های اخیر مدام به دنبال جایگزینی برای آن بودند. از طرفی پیشرفت تکنولوژی باعث کمرنگ شدن جایگاه نفت شد. پس از آن نیاز به انرژی پاک باتری گسترش پیدا کرد و در این بین عنصر کبالت به عنوان عنصر مورد نیاز ساخت باتری مورد توجه فراوان قرار گرفت. به طوری که اکنون این عنصر کمیاب جایگزین نفت شده است.

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و چین به دنبال کشف منابع کمیاب در کشورهای در حال توسعه اند. البته نگرانی آنها برای داشتن کالاهای با ارزش همیشگی بوده اما اخیراً این مبارزه بر سر فلزات و مواد معدنی است. طبق گزارش گیزمودو و تحقیق که نیویورک تایمز انجام داده است به طور خاص در کنگو بزرگترین ذخایر کبالت وجود دارد و این کشور بیش از ۷۰ درصد از کبالت جهان را تولید می‌کند. بررسی هایی که در مورد استخراج کبالت توسط شرکت های چینی از سال ۲۰۱۶ انجام گرفته نشان می‌دهد یک شرکت معدنی بزرگ ایالات متحده یکی از دو ذخیره عظیم کبالت را به یک شرکت چینی فروخته است. به همین دلیل تامین جهانی کبالت و زنجیره آن مسدود شد.

 به طوری که اکنون ۱۵ عدد از کل ۱۹ معدن تولید کبالت تنها به شرکت های چینی تعلق دارد. به این ترتیب ایالات متحده آمریکا در زمینه دسترسی به کبالت از چین عقب بوده و حتی دارایی هایکبالتش نیز از دستش خارج شده است. این موضوع زمینه را برای مبارزه برای انرژی فراهم کرده و ساکنان کنگو نیز درگیر این کشمکش شدند. تولید کبالت توسط شرکت های چینی افزایش یافته و پیمانکاران معدن نیز از کاهش ایمنی و افزایش صدمات در این مدت خبر دادند. در این بین ایالات متحده نیز به دنبال لایحه ای به نام ساخت بازگشت بهتر است که در آن ۳۲۰ میلیارد دلار اعتبار مالیاتی برای انرژی های تجدید پذیر هزینه خواهد شد.

تحلیلگران و کارشناسان پیش بینی کرده اند در آینده با مسئله کمبود باتری خودروهای برقی روبرو هستیم. از طرفی این موضوع به کمبودهای مربوط به زنجیره تامین فعلی نیمه هادی ها نیز ارتباط دارد. شرکت های خودروسازی برقی ایالات‌متحده مانند تسلا، جنرال موتورز و فورد نیز در آینده شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای کبالت و لیتیوم برای تولید خودروهای برقی خواهند بود. بدین ترتیب منابعی که اکنون نیز بسیار متزلزل هستند در آینده با فشار بیشتری مواجه خواهند شد. آژانس بین المللی انرژی نیز در مورد کمبود منابع معدنی موجود هشدار داده و گفته است تا سال ۲۰۳۰ این منابع تنها بخشی از نیازهای لیتیوم و کبالت را برآورده خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال