پژوهشگران نوعی شناور برای کشف مناطق زیر اقیانوس قمرهای زحل و مشتری طراحی کردند

گروهی از پژوهشگران آلمانی با هدف کشف اقیانوس‌های زیر قمرهای مربوط به سیاره زحل و مشتری نوعی شناور کوچک طراحی کرده‌اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعات اخیر ستاره شناسان نشان می‌دهد دو قمر انسلادوس و اروپا مربوط به سیاره زحل و مشتری دارای اقیانوس‌هایی با سطح پوشیده از یخ هستند. به […]

گروهی از پژوهشگران آلمانی با هدف کشف اقیانوس‌های زیر قمرهای مربوط به سیاره زحل و مشتری نوعی شناور کوچک طراحی کرده‌اند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعات اخیر ستاره شناسان نشان می‌دهد دو قمر انسلادوس و اروپا مربوط به سیاره زحل و مشتری دارای اقیانوس‌هایی با سطح پوشیده از یخ هستند. به همین دلیل پروژه TRIPLE-nanoAUV 2 با هدف ارسال یک شناور بدون سرنشین در این اقیانوس‌ها انجام خواهد شد.

در این ماموریت مرکز علوم محیط زیست دریایی دانشگاه برمن آلمان حضور دارد. شناور ساخته شده نیز دارای بال‌های تا شده به سمت عقب است و با طول ۵۰ سانتی‌متر و عرض ۱۰ سانتی‌متر میتواند مسیر خود را در میان یخ به سمت پایین طی کند.

در صورتی که شناور ماموریت TRIPLE-nanoAUV 2 بتواند از یخ عبور کند به کاوش در اطراف اقیانوس ادامه داده و پس از آن با کمک دوربین و حسگرهای خود می‌تواند داده‌هایی را ثبت و ارسال کند. همچنین شناور مورد نظر قادر خواهد بود پس از طی مراحلی از کاوش به سوی مقر خود بازگشته و پس از شارژ باتری‌ها و انتقال داده‌های ثبت شده به زمین مجدداً به کار خود ادامه دهد.

سیستم کامل شناور TRIPLE-nanoAUV 2 در بهار سال ۲۰۲۶ و در نزدیکی ایستگاه نیومایر ۳ به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این آزمایش وسیله نقلیه ساخته شده باید طی مسیر ۴۰۰۰ متری یخ راه خود را به سمت پایین و برای کشف دریاچه‌های موجود پیدا کند.