محققان راز زمین‌لرزه‌های کانونی عمیق صد ساله را کشف کردند

یکی از اساتید دانشگاه مهندسی کالیفرنیا موفق به حل معمای صد ساله زلزله های عمیق کانونی شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، زانتیپی مارکنسکوف از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو توانست راز و رمز مربوط به زمین لرزه های کانونی را که برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ اتفاق افتاد برملا کند. در سال ۱۹۲۰ […]

یکی از اساتید دانشگاه مهندسی کالیفرنیا موفق به حل معمای صد ساله زلزله های عمیق کانونی شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، زانتیپی مارکنسکوف از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو توانست راز و رمز مربوط به زمین لرزه های کانونی را که برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ اتفاق افتاد برملا کند.

در سال ۱۹۲۰ میلادی یک زمین لرزه کانونی عمیق در زیر پوسته زمین اتفاق افتاد که باعث سردرگمی جامعه علمی در آن زمان شده بود. این زمین لرزه ها در عمق ۴۰۰ و ۷۰۰ کیلومتری از زیر زمین و در مناطقی که امکان آن وجود نداشته رخ داد. علت این زمین لرزه های مرموز نیز وجود شرایط فشار فوق العاده بوده که به همین دلیل آنرا زمین لرزه متمرکز عمیق در سال ۱۹۲۹ نام گذاری کردند. پیش از این تصور می‌شد محیط پرفشار در اعماق سطح زمین باعث وجود چنین لرزه‌هایی میشود که پیش از این شواهد و اسناد کافی برای این نظریه پیدا نشد.

 اکنون در یک مطالعه جدید مارکنسکوف طی یک مدل سازی رایانه ای توانست معمای زمین‌لرزه‌ی متمرکز عمیق را حل کند. وی با استفاده از فناوری های پیشرفته و سیستم هوش مصنوعی برای پیش بینی زمین لرزه ها استفاده کرد.

طبق تحقیق مارکنسکوف در محیط پرفشار ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری زیر سطح زمین طی فرایندی شبیه تبدیل زغال سنگ به الماس سنگی به نام الوین (olivine) به نوع متراکمی از نوع سنگ اسپینل (spinel) تبدیل می شود. فشار محیط در نهایت به کاهش حجم سنگ منجر شده که به این فرآیند فروریختگی حجم گفته می شود. مدل ها و شبیه سازی های ریاضی نیز نشان داد که زمین لرزه های عمیق کانونی نیز بر اثر همین فشار و تغییر حجم به وقوع می پیوندد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال