محققان از دستگاه جدید دفع متان رونمایی کردند

محققان نوعی رآکتور برای تجزیه گاز متان توسعه دادند که می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون برابر سریع‌تر از طبیعت به تجزیه این گاز بپردازد. این رآکتور با ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای با کمک کلر و نور فرابنفش گاز متان را با روش طبیعت اما با سرعتی بیشتر تجزیه می‌کند. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی […]

محققان نوعی رآکتور برای تجزیه گاز متان توسعه دادند که می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون برابر سریع‌تر از طبیعت به تجزیه این گاز بپردازد. این رآکتور با ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای با کمک کلر و نور فرابنفش گاز متان را با روش طبیعت اما با سرعتی بیشتر تجزیه می‌کند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ رویکرد جدیدی به نام روش فتوشیمیایی تجزیه‌کنی متان را توسعه داده‌اند که سرعت بسیار بیشتری نسبت به طبیعت برای تجزیه گاز متان دارد. این تیم پژوهشی با تاسیس یک شرکت قصد دارد فناوری ایجاد شده را برای دسترسی راحت‌تر در جامعه بسازد.

متان یکی از گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود که علاوه بر منابع طبیعی مانند تالاب‌ها و فعالیت‌های انسانی مانند تصفیه فاضلاب و تولید گاز طبیعی نیز ایجاد خواهد شد. در صورتی که این گاز در جو رها شود برای تجزیه و تبدیل شدن به کربن دی اکسید به ۱۲ سال زمان نیاز دارد. به گفته محققان یک دوره ۲۵ ساله از وجود گاز متان در جو تا ۸۵ برابر بدتر از کربن دی اکسید برای آب و هوا خواهد بود. در حال حاضر نیز این گاز از اواسط دهه ۱۷۰۰ با افزایش ۱۵۰ درصدی در غلظت مواجه شده است. دلیل اصلی آن نیز فعالیت‌های انسانی بوده و در گرمایش جهانی نیز گاز متان نقش دارد. طبق توصیه هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی در صورتی که گاز متان در جو به سرعت کاهش پیدا کند می‌تواند باعث کاهش فوری دمای جهانی نیز شود.

متیو استنلی از استادان شیمی جو در دانشگاه کپنهاگ در این مورد می‌گوید: تجزیه متان در طبیعت با سرعت حلزونی انجام می‌شود. این گاز استقبال کمی در واکنش با سایر مواد در جو دارد. اما در روش جدید مشخص شد با استفاده از نور و کلر می‌توان یک واکنش ایجاد و این گاز را با سرعت بسیار زیاد تجزیه کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال