ضربان ساز فوق نازک محققان با استفاده از نور کار می‌کند

دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت یک ضربان ساز بسیار نازک شده‌اند که می‌تواند تنها با استفاده از نور و بدون نیاز به برق کار کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ضربان ساز ساخته شده توسط دانشمندان با الهام از سلول‌های فتوولتائیک توسعه یافته و می‌تواند در آینده در بیماری‌هایی مانند پارکینگسون و […]

دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت یک ضربان ساز بسیار نازک شده‌اند که می‌تواند تنها با استفاده از نور و بدون نیاز به برق کار کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ضربان ساز ساخته شده توسط دانشمندان با الهام از سلول‌های فتوولتائیک توسعه یافته و می‌تواند در آینده در بیماری‌هایی مانند پارکینگسون و برای تعدیل عصبی و درمان مورد استفاده قرار بگیرد.

پژوهشگران در دانشگاه شیکاگو این ضربان ساز فوق نازک را ساخته‌اند و به گفته آنان با استفاده از یک جراحی کم تهاجمی می‌توان آن را درون بدن قرار داد. این دستگاه که از نور به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند خطرات و عوارض ناشی از جراحی قلب را کاهش داده و در آینده استفاده از ضربان سازها را افزایش میدهد.

ضربان ساز به عنوان دستگاه‌های کوچک قادر به رفع بی‌نظمی در ضربان قلب بوده و برای این کار از تکانه‌های الکتریکی استفاده می‌کنند. طبق آمارهای دریافت شده بیش از ۳ میلیون کاربر ضربان ساز در ایالات متحده وجود دارند که از این دستگاه استفاده می‌کنند. این فناوری با استفاده از باتری کار می‌کند و عمر آن نیز به اندازه ۷ سال خواهد بود. پس از آن بیمار مجبور است برای تعویض ضربان ساز عمل دیگری را انجام دهد.

تیم تحقیقاتی محققان گروه شیمی دانشگاه شیکاگو با الهام از فناوری سلول‌های خورشیدی و نحوه تغییر کاربری آنها برای استفاده در بدن، به توسعه ضربانساز کنونی و بهره‌برداری از آن پرداختند. به گفته این محققان دستگاه مورد نظر بدون قطعات متحرک یا سیمی به صورت فتوولتایک کار می‌کند و با استفاده از آن هیچ آسیبی به بافت‌های حساس بدن مانند قلب انسان نخواهد رسید.

در این روش درمانی که برای همگام سازی مجدد قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد با استفاده از بارهای الکتریکی دقیق و زمانبندی شده قسمت‌های مختلف قلب با یکدیگر همگام می‌شوند. پیش از این از سیم های الکتریکی برای این کار استفاده می‌شد اما اکنون این تیم تحقیقاتی از نور برای همگام سازی استفاده کرده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال