نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی A5 سامسونگ [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت سوم  بررسی گلکسی A5 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن گالری گلکسی A5 برنامه گالری قرار گرفته بر روی گوشی گلکسی […]

در قسمت سوم  بررسی گلکسی A5 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن گالری گلکسی A5

برنامه گالری قرار گرفته بر روی گوشی گلکسی A5 سامسونگ بسیار مجهز و کاربردی بوده و به هیچ وجه امکان بررسی و در کنار هم قرار دادن آن با برنامه گالری ساده گوشی گلکسی A3 این شرکت وجود ندارد. اپلیکیشن گالری گلکسی A5 قابلیت قرار دادن تصاویر در نماهایی با دسته بندی زمانی و یا بر اساس نام آلبوم فایل‌های چند رسانه‌ای را داشته و در کنار آن قابلیت فیلتر و الک کردن فایل‌ها را بر اساس موارد دلخواه خواهد داشت. همچنین این فایل‌ها می‌توانند بر اساس Event یا رویداد‌ها و با توجه به اطلاعات مکانی و زمانی تصاویر ثبت شده توسط کاربر دسته بندی شده و مورد استفاده قرار گیرند. اما با این حال در این زمینه دیگر حالت‌ها بیشتر مورد توجهمان قرار گرفت.

همانند بسیاری از گالری‌ها با انجام عمل پینچ زوم (نزدیک و یا دور کردن دو انگشت از هم) می‌توانید به راحتی ابعاد آیکون‌های بند انگشتی تصاویر را تغییر دهید و همچنین امکان گشودن و یا بستن هر یک از تصاویر از این طریق نیز وجود خواهد داشت. امکان گزینش چندین تصاویر به منظور انجام عملی دسته جمعی نیز وجود دارد و البته در این زمینه کار به کپی و یا حذف کردن تصاویر ختم نخواهد شد و یکی از امکانات جالب این برنامه، چرخش دسته جمعی تصاویر خواهد بود.

یکی از امکانات جالب این برنامه، پشتیبانی از سرویس DLNA گوشی و امکان پخش تصاویر بر روی نمایشگر‌ها و دستگاه‌های هوشمند دارای این سرویس از طریق شبکه وای‌فای است.

تماشای تصاویر در صفحه نمایش گلکسی A5 به واسطه نمایشگر بزرگ این گوشی، پنل سوپر آمولد آن، غلظت بالای رنگ مشکی، زنده بودن رنگ‌ها و کنتراست بالای آن، بسیار لذت‌بخش است. البته فراموش نشود که در این گوشی مود تنظیم نمایشگر (screen modes) نیز وجود دارد که می‌توانید بر اساس موقعیت‌های متفاوت، از تنظیمات دلخواه خود استفاده کنید. همچنین در این بخش می‌توان کنترل این تنظیمات را به خود دستگاه سپرد تا براساس موقعیت‌ها و تصاویر مختلف، تنظیمات آن را تغییر دهد.

موزیک پلیر گلکسی A5

برخلاف گوشی گلکسی A3، گلکسی A5 به برنامه پخش موزیک بسیار مجهز رابط کاربری تاچ ویز و همچنین برنامه Play Music گوگل تجهیز شده است. در واقع باید گفت که گوشی هوشمند گلکسی A5 از برنامه پخش کننده موسیقی بسیار کاربردی و مطلوب رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ بهره‌مند است و بهتر است بدانید که این پلیر از دسته بهترین برنامه‌هایی است که تا به حال به آن برخورد کرده‌ایم. جالب است بدانید که این پلیر حتی از فرمت صوتی FLAC نیز پشتیبانی کرده و علاوه بر آن قادر است به کمک سرویس DLNA خود، به پخش موزیک در دیگر دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سرویس بپردازد. پشتیبانی از نمای پوشه‌ها از دیگر ویژگی‌های کاربردی این برنامه است. (اتصال ساده و فوری از طریق سرویس Quick Connect گوشی انجام خواهد شد).

در قسمت Now playing یا همان “در حال پخش” این برنامه امکانات و تنظیمات بسیار زیادی نظیر میله مربوط به پیشرفت زمانی آهنگ، کنترل‌های استاندارد پخش موزیک و میانبری به منظور به اشتراک گذاری آهنگ قرار دارد. همچنین این برنامه دارای لیست پخش بسیار زیبایی بوده و می‌توانید در این بخش درباره آهنگ قابل پخش بعدی، اطلاعاتی را کسب کنید. علاوه بر آن امکان انتخاب آهنگ دلخواه نیز وجود خواهد داشت. این اپلیکیشن که با نام music player در فضای رابط کاربری گوشی شناخته خواهد شد، به طور خودکار به دنبال لیریک یا همان متن آهنگ در حال پخش خواهد بود و در صورت وجود، آن را بر روی نمایشگر گوشی نمایش خواهد داد.

یکی دیگر از امکانات این برنامه، Music square می‌باشد. در واقع گوشی به طور خودکار در میان مجموعه موزیک‌های موجود در حافظه گوشیتان جستجو خواهد کرد و خود نیز به طور خودکار اقدام به رتبه بندی موزیک‌ها بر اساس tempo (آهنگ آرامش بخش و یا غیر آن) و emotion (از نظر محتوایی) خواهد کرد. در نتیجه برنامه پخش موزیک می‌تواند بر اساس اطلاعات موجود، لیستی از آهنگ‌ها را در دسته بندی‌های مختلف تهیه و تنظیم کند. البته در این میان گزینه emotion می‌تواند جای خود را به گزینه Age داده و از این نظر کاربر می‌تواند به ایجاد لیست آهنگ‌های کلاسیک و قدیمی اقدام کند.

سامسونگ بر روی این برنامه، بسیاری از ویژگی‌های بهبود صدای خروجی خود را قرار داده است و به همین منظور، اکولایزرهای SoundAlive با تنظیمات پیشفرض خود بر روی Music Square و امکان ایجاد صداهایی شفاف و واضح، یکی از مثال‌های بارز در این زمینه است. همچنین تنظیمات پیشرفته‌ای به منظور بالانس و تعادل صداهای زیر و بم و یا صداهای مربوط به کلامی و تجهیزات موسیقی آهنگ‌ها در این برنامه وجود داشته و تنها با لمس دکمه Auto toggle می‌توان تمامی تنظیمات مربوطه را به طور خودکار درآورد. همچنین با فعال سازی صدای 7.1 کاناله و افکت‌های مربوط به صدای آن می‌توانید از دیگر ویژگی‌های جالب این برنامه بهره‌مند شوید.  این بخش نیز دارای افکت‌ها و مودهای مختلفی شامل Studio و Club و Concert Hall می‌باشد.

سرویس تنظیم دستی بخش 7 کاناله صدای اکولایزر این موزیک پلیر نیز بر روی حالت ساده آن قرار دارد، اما در حالت پیشرفته (advanced) وضعیت خیلی بهتر است و این اپلیکیشن با آزمایش صدا، بهترین تنظیمات را برای شرایط خاص هدفون یا شنوایی کاربر تنظیم می‌کند. همچنین اجازه تنظیم دستی بخش 7 کاناله صدای اکولایزر این موزیک پلیر نیز به کاربر داده شده است. در این قسمت نیز مودهایی نظیر 3D و Bass و Clarity به کاربر ارائه می‌شوند.

گلکسی A5 به اپلیکیشن رادیو FM استریو نیز مجهز است که در این مورد، سامسونگ از قرار دادن آن در پرچمدار جدید خود، گلکسی اس6، خودداری کرده است. این برنامه از سرویس RDS نیز پشتیبانی می‌کند و توانایی ضبط کانال‌های رادیویی را دارد (البته در مورد بعضی فرکانس بدلیل مسائل حقوقی، این اجازه داده نشده است). همچنین امکان استفاده از بلندگوی گوشی به منظور پخش صدای خروجی رادیو وجود خواهد داشت. این برنامه به طور خودکار در حال جستجوی ایستگاه‌های رادیویی محل حضورتان خواهد بود. در صورت ضعیف بودن سیگنال‌های رادیویی، کاربر توانایی استفاده از رادیوی اینترنتی را نیز دارد.

ویدئو پلیر گلکسی A5

برنامه پخش ویدئو این گوشی همان اپلیکیشن مربوط به رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ در این زمینه بوده و در واقع این برنامه پیشفرض گوشی دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مناسبی است. این برنامه از درج زیرنویس پشتیبانی می‌کند و تنظیمات مناسبی به منظور تغییر ابعاد نوشته‌ها، رنگ‌ نوشته‌ها و تغییر تصویر پس زمینه نوشته‌های زیرنویس  و دیگر موارد این چنینی وجود دارد. متاسفانه این پلیر از سرویس DLNA گوشی پشتیبانی نمی‌کند و در کنار آن، عدم سرویس‌دهی جهت اتصال کابلی خروجی تلویزیون از دیگر معایب این برنامه به حساب می‌آید. در نتیجه تنها را به منظور نمایش تصاویر بر روی نمایشگر‌های خارجی، استفاده از ویژگی Miracast گوشی می‌باشد و از این طریق می‌توانید فیلم‌های مورد علاقه خود را بر روی نمایشگرهایی بزرگتر تماشا کنید.

علاوه بر آن، امکان کوچک کردن پنجره این پلیر و قرار دادن آن در حالت پنجره شناور به منظور کار کردن همزمان با دیگر برنامه‌ها در فضای صفحه اصلی یا هوم اسکرین گوشی از دیگر مزیت‌های این پیلر به حساب می‌آید.

تعداد کدک‌ها و فرمت‌ها پشتیبانی شونده توسط این پلیر در حد مطلوبی قرار دارد اما بدون اشکال نیست. در واقع این برنامه به هیچ وجه فایل‌هایی چند رسانه‌ای با فرمت AC3 را پخش نخواهد کرد و فایل‌هایی با فرمت AAC نیز به طور ناقص پخش میشوند. این مشکل برای فایل‌هایی با تکنولوژی صدای DTS sound نیز وجود دارد. به غیر از این موارد، این برنامه تمامی ویدئوها را تا دقت 1080p بدون هیچگونه مشکلی اجرا خواهد کرد.

کیفیت صدای خروجی گلکسی A5

امتیازات بدست آمده توسط گوشی گلکسی A5 در این زمینه شباهت بسیار زیادی به آمار و ارقام تست کیفیت صدای گلکسی A3 سامسونگ دارد. امتیازات بدست آمده در حد فوق العاده بالایی قرار ندارد اما با مقایسه این دو متوجه می‌شویم که گوشی گلکسی A3 نسبت به سطح قیمتی خود، به مراتب امتیازات مناسب و مطلوبتری را کسب کرده است. با این حال رتبه گلکسی A5 از نظر سطح قیمتی خود در حد مطلوب و استانداردی قرار دارد.

در طی اتصال گوشی گلکسی A5 به بلندگویی خارجی متوجه این موضوع شدیم که خروجی صدای این گوشی بسیار واضح بوده و دارای کیفیت صدای بسیار مناسبی می‌باشد. همچنین میزان بلندی صدای این گوشی نیز در صد بسیار مطلوبی قرار داشته و کاملا رضایت بخش است.

همچنین کیفیت صدای این گوشی در زمینه اتصال هدفون به آن نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفت و امتیازات گوشی در بخش‌‌های IMD + Noise و stereo crosstalk قابل توجه بود. در واقع این گوشی در بخش اول که مربوط به اعوجاج صدای خروجی می‌شود، امتیاز پایینتر و در نتیجه بدتری را نسبت به گوشی گلکسی A3 کسب کرد، اما متاسفانه در زمینه پخش استریو اصوات این بدشانسی ادامه داشته و گلکسی A5 در این حیطه نیز نتوانست امتیازات بهتری را نسبت به گلکسی A3 کسب کند. البته بلندی و رسایی صدای خروجی از گلکسی A5 به میزان بسیار کمی از گوشی گلکسی A3 بیشتر بود اما در مقایسه میزان اختلاف سطح قیمتی این دو، دوباره گلکسی A3 پیروز میدان خواهد بود.

Untitled Untitled.pngs

دوربین گلکسی A5

اپلیکیشن دوربین گوشی گلکسی A5 دارای قابلیت‌های مشترک عکاسی و فیلمبرداری است. قسمت عکاسی این برنامه در بهترین حالت خود بر روی دوربین اصلی گوشی می‌تواند با دقت 13 مگاپیکسل و با نسبت ابعاد تصویر 4 به 3 به ثبت تصاویر بپردازد. اما مسئله‌ای که در این بخش حائز اهمیت است، لزوم تنظیم دقت فیلمبرداری قبل از شروع و انتخاب این مود به همین روش است.

در زمینه رابط کاربری این برنامه در بخش سمت راست نمایشگر شاهد کلیدها و دکمه‌های اصلی اپلیکیشن به منظور ثبت تصاویر هستیم. در این بخش دو دکمه مجزا برای حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد و در قسمتی دیگر، دکمه به منظور انتخاب حالت‌های عکاسی و در نهایت در پایین آنها نیز میانبری جهت باز کردن برنامه گالری گوشی دیده می‌شود. در سمت چپ نمایشگر نیز دکمه‌های دیگری به منظور کنترل آسانتر شرایط عکاسی وجود دارد. جابه‌جایی میان دوربین اصلی و سلفی، تنظیمات مربوط به فلاش دوربین و بخش ورود به تنظیمات اصلی برنامه جزو این دسته هستند. همچنین امکان قرار دادن دو آیکون میانبر از بخش‌های مورد علاقه‌تان نیز وجود خواهد داشت.

اپلیکیشن دوربین گلکسی A5 به طور پیشفرض دارای مودها و حالت‌های پاناروما، عکاسی متوالی و دیگر ویژگی‌ها است. اما متاسفانه این بخش به طور پیشفرض دارای مود HDR نبوده و کاربر می‌بایست خود شخصا این مورد را از طریق همین برنامه دانلود کند.

اما در نهایت به بخش بررسی تصاویر ثبت شده توسط دوربین گلکسی A5 سامسونگ می‌رسیم. با توجه به عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی به این نتیجه خواهیم رسید که تصاویر تولید شده بسیار شارپ بوده و دارای میزان غلظت رنگی نسبتا بالا به همراه میزان تراز سفیدی کافی و مناسبی می‌باشد. اما یکی از مواردی که پیشتر در گوشی‌های شرکت سامسونگ به شکلی مناسب و خیره کننده دیده می‌شود، میزان گستره دینامیکی تصاویر تولید شده است که متاسفانه در این گوشی شاهد اعمال مناسب آن نمی‌باشیم. در واقع گوشی‌های این شرکت به طور معمول در حالت استاندارد خود و بدون استفاده از حالت HDR گوشی، دارای میزان گستره دینامیکی بسیار مناسب و خوبی هستند.

دوربین اصلی گوشی گلکسی A5 قابلیت ثبت تصاویری با کیفیت نسبتا مناسبی را داشته و در فوکوس و قفل کردن آن بر روی سوژه‌ها و گرفتن عکس مورد نظر بسیار سریع و روان است.

میزان جزئیات ثبت شده بر روی عکس‌ها در حد رضایت بخشی است، هرچند مسلما در این زمینه تصاویر بهتر و باکیفیت‌تری از گوشی‌های دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند براحتی این گوشی را پشت سر بگذارد. در کل می‌توان گفت که کیفیت تصاویر در حد کاملا مناسب و رضایت بخشی بوده و در این سطح قابل قبول خواهد بود. البته خوشبختانه عکس‌های تولید شده به هیچ وجه به میزان شدیدی شارپ نبوده و از این نظر در مورد  دوربین اکثر گوشی‌های تولید شده توسط کمپانی سامسونگ سنت شکنی شده است. همچنین پردازش‌های انجام شده بر روی تصاویر در حد متعادل و دلپذیری قرار دارند، هرچند عملکرد بهتری نیز از دیگر گوشی‌ها در این مقوله دیده شده است.

به همراه دوربین گلکسی A5 کمی به اجسام پیش رویمان نزدیکتر می‌شویم. فوکوس در این حالت که به عکاسی ماکرو معروف است، بسیار روان و آسان انجام شده و بدون هیچ گونه مشکلی، تصاویری با جزئیات بالا ارائه می‌شود. هر چند در این بین تفاوت خاصی بین منظره پس زمینه و اجسام جلوی لنز دیده نمی‌شود و در واقع عملکرد این دوربین در ایجاد اثر بوکه خیلی رضایت بخش نیست. البته به منظور ایجاد این اثر و محو شدن فضای پشت سوژه می‌بایست دوربین گوشی را به میزان بسیار زیادی به جسم مورد نظر نزدیک کنیم و متاسفانه در این حالت، ایجاد فوکوسی مناسب و دقیق امکان پذیر نخواهد بود.

مسلما محدود بودن گستره دینامیکی یک دوربین به دلیل کوچک بودن ابعاد حسگر آن از طریق عکاسی به صورت HDR قابل رفع خواهد بود. البته این حالت توسط کمپانی سامسونگ با واژه Ritchtone  نام گذاری شده است. جالب است بدانید که این حالت به طور پیشفرض بر روی گوشی گلکسی A5 وجود ندارد و می‌بایست از بخش دانلود برنامه مزبور به دریافت آن اقدام نمایید. حالت HDR می‌تواند در زمینه‌های مختلفی در عکاسی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده در عکاسی‌هایی با شیوه نوردهی چندگانه (گرفتن چندین عکس در حالت‌های معمولی و تراز سفیدی بالاتر و پایین‌تر از حالت استاندارد به منظور ثبت بهتر روشنایی‌ها و سایه‌های منظره) جزو اصلی ترین دلایل استفاده از این حالت به حساب می‌آید.

عکس‌ها و تصاویر اچ دی آر تولید شده توسط گوشی گلکسی A5 دارای کیفیت مناسب و رضایت بخشی است. اما در این حوزه با دیگر گوشی‌های هوشمند سری گلکسی سامسونگ قابل مقایسه نخواهد بود. در حوزه بخش‌های مربوط به روشنایی منظره تغییر خاصی دیده نمی‌شود اما در قسمت‌های مربوط به سایه‌ها شاهد بهتر و روشنتر شدن آنها هستیم.

در نهایت حالت Ritchtone دوربین این گوشی امکان عکاسی هر چه بهتر را در روشنایی‌های زیاد منظره فراهم می‌کند و با استفاده از این مود می‌توانید به گستره‌های دینامیکی نسبتا بالاتری دسترسی داشته باشید.

در حالت عکاسی پاناروما نیز، اپلیکیشن‌ دوربین این گوشی تعدادی تصاویر را به طور خودکار از منظره جلوی لنز دوربین ثبت کرده و سپس آنها را به یکدیگر متصل می‌نماید. رابط کاربری نرم افزاری این قسمت بسیار ساده و مناسب بوده و دارای بخشی نواری است که در واقع مسئولیت این قسمت، راهنمایی عکاس به قرار گرفتن در مسیری درست به منظور گرفتن تصاویر پانارومایی بدون اشکال و انحراف است.

از نظر کیفی تصاویر پانارومای دوربین گلکسی A5 دارای میزان جزئیات بسیار مناسب و رضایت بخشی بوده و همپوشانی عکس‌ها و چسبیدن و قرار گرفتن آنها در کنار هم به خوبی انجام می‌گیرد. اما از بزرگترین معایب این بخش، پایین بودن رزولوشن و دقت تصاویر تولید شده است. تصویر پانارومای بوجود آمده دارای ابعادی به پهنای حدودی 3000 پیکسل و بلندی 2000 پیکسل بوده و مطمئنا این میزان دقت تصویر به منظور قرار گرفتن در دسته بهترین تصاویر پاناروما گوشی‌های هوشمند کمی ناامید کننده بنظر می‌رسد.

gsmarena_001

در نهایت عملکرد دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گلکسی A5 را مورد بررسی قرار دادیم. با نگاهی به عکس‌های تولید شده می‌توان به راحتی اینطور قضاوت کرد که جزئیات تصویر در حد مناسبی قرار داشته و به میزان یک دوربین در چنین سطحی است و در عین حال شاهد عملکرد درخشانی از آن نیز نیستیم. اما با این حال تصاویر خروجی این دوربین نسبتا تمیز و بدون اشکال بوده و زاویه دید آن نیز مناسب بوده و به اندازه‌ای است که بتوان به غیر از صورت خود، مناظر دیگری را نیز به تصویر بکشید. اگرچه دوربین 5 مگاپیکسلی مزبور دارای نویز تصویری نسبتا زیادی بوده و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در هنگام روز و یا در مکان‌هایی با میزان روشنایی کافی اقدام به عکاسی با این دوربین نمایید.

به منظور بررسی دقیقتر و مقایسه و ارزیابی دوربین اصلی گلکسی A5 با دیگر گوشی‌های هوشمند، می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کرده و تصاویر ثبت شده از این گوشی را مورد بررسی موشکافانه خود قرار دهید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

مسلما اکثر گوشی‌های ساخته شده توسط کمپانی سامسونگ از دوربین‌هایی با کیفیت مطلوب بهره می‌برند و در مقایسه‌های انجام شده در این زمینه نیز متوجه این موضوع شدیم که دوربین اصلی گوشی گلکسی A5 در حوزه گوشی‌های میان رده تقریبا بدون رقیب بوده و اگر از دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی‌های شرکت اچ‌تی‌سی صرف نظر کنیم، مطمئنا دوربین گلکسی A5 در این سطح بی‌رقیب خواهد بود. اگر نور محیط به اندازه کافی زیاد باشد، این اطمینان خاطر را به شما می‌دهیم که در هنگام عکاسی با دوربین این گوشی به هیچ مشکلی برنخواهید خورد و تمامی جزئیات صحنه با میزان شارپنس بسیار بالایی در حافظه گوشی ثبت خواهد شد. همچنین سرعت پردازشی گوشی در این زمینه نیز قابل تحسین بود.

فیلمبرداری گلکسی A5

دوربین اصلی گلکسی A5 سامسونگ قادرست در بهترین حالت خود به فیلم برداری با دقت 1920 × 1080 و با نرخ 30 فریم بر ثانیه اقدام کند. متاسفانه در اپلیکیشن دوربین این گوشی اثری از گزینه‌هایی به منظور ضبط فیلم با نرخ‌های بسیار بالا و اسلوموشن (60 و 120 فریم بر ثانیه) یافت نشد. البته بسیاری از افراد در زمینه فیلمبرداری میزان دقت تصویر فول اچ‌دی موجود در این گوشی را کافی و مناسب می‌دانند.

تصاویر ضبط شده توسط دوربین گلکسی A5 بسیار باکیفیت و مطلوب بود و طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد فریم‌های آن به 29 تا 30 عدد می‌رسید. همچنین میزان بالای شارپنس تصاویر در این بخش قابل توجه بود و همانند بسیاری از فیلم‌های 1080p ضبط شده توسط دوربین‌های سطح بالا نمایان بود. میزان تراز سفیدی و دقت رنگ‌ها همانند آنچه که در بخش عکسبرداری دیده شد بسیار عالی و رضایت بخش بوده و قابل تحسین بود.

اما یکی از مشکلات اصلی موجود در بخش عکاسی دوربین این گوشی، در قسمت فیلمبرداری آن نیز دیده می‌شود و آن هم محدود بودن گستره دینامیکی دوربین اصلی گلکسی A5 است. اگرچه در این سطح قیمتی می‌توان از این مورد صرف نظر کرد و براحتی از کنار آن گذشت.

به منظور دانلود و مشاهده فایل اصلی و دستکاری نشده از ویدئو ضبط شده توسط دوربین اصلی این گوشی در بهترین حالت خود می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید (حجم فایل: 24.3 مگابایت).

در پایان می‌توانید به منظور بررسی و مقایسه بیشتر و دقیقتر حالت فیلمبرداری این گوشی با دیگر گوشی‌های هوشمند به لینک‌های زیر مراجعه کرده و تصاویر ویدئو‌های ضبط شده را به طور جزئی و دقیق مشاهده فرمایید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن گالری گوشی گلکسی A5 سامسونگ پرداختیم. در این قسمت دریافتیم که برنامه مزبور از شرایط و قابلیت‌های استانداردی بهره برده و از بهترین امکانات آن، قابلیت پخش تصاویر بر روی نمایشگر‌های هوشمند به صورت بی‌سیم و از طریق سرویس DLNA بود. همچنین در ادامه برنامه پخش موزیک این گوشی آزمایش شده و تمامی جوانب آن مورد بررسی قرار گرفت. مسلما این قسمت از گوشی یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید و سامسونگ در این بخش به طرفداران موسیقی توجه بسیار زیادی نشان داده است و امکانات و تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای را در زمینه پخش آهنگ و موزیک در اختیاران کاربران قرار داده است. وجود تنظیمات به منظور توجه بیشتر به صداهای زیر و بم، اکولایزر پیشرفته، پشتیبانی از گستره وسیعی از فرمت‌های صوتی و همچنین امکان پخش موزیک بر روی دستگاه‌های هوشمند پشتیبانی کننده از سرویس DLNA از دیگر مزیت‌های این برنامه نسبت به موزیک پلیرهای دیگر به حساب می‌آید. در بخش بعد رادیوی گوشی به طور خلاصه‌وار بررسی شد و در این بخش پشتیبانی این برنامه از سرویس RDS و دیگر قابلیت‌های استاندارد در این حوزه، باعث شد که برنامه رادیو FM نیز در گوشی گلکسی A5، بدون نقص ظاهر شود. در بخش بعد نوبت به ویدئو پلیر این گوشی رسید تا مورد نقد دقیقمان قرار گرفته و جزئیات آن بررسی شود. پشتیبانی از زیرنویس و همچنین اعمال تنظیمات پیشرفته بر روی این قسمت از مزیت‌های این بخش به حساب آمد اما عدم پشتیبانی برنامه از سرویس DLNA به منظور پخش فیلم بر روی دستگاه‌های دیگر و همچنین کم بودن گستره پوششی فرمت‌های صوتی فیلم‌ها را می‌توان از بزرگترین معایب این برنامه به حساب آورد. هرچند به منظور پخش فیلم توسط این برنامه بر روی نمایشگرهای بزرگتر می‌بایست به سرویس Miracast  گوشی گلکسی A5 متوسل شوید. با اتمام این بخش، کیفیت صدای خروجی گلکسی A5 مورد بررسی قرار گرفت. در این حوزه نیز گوشی گلکسی A5، امتیازات نسبتا مناسبی را به نفع خود به ثبت رساند و با توجه به سطح قیمتی گوشی، اعداد و ارقام به نمایش درآمده کاملا طبیعی و در حد انتظارمان بود. هرچند سطح امتیازی نسبتا بالای گوشی پایین رده گلکسی A3 در این بخش قابل توجه و حائز اهمیت بود. با اتمام این بخش نیز به قسمت پرطرفدار بررسی این گوشی وارد شدیم. گوشی هوشمند گلکسی A5 در حیطه اپلیکیشن دوربین، عکاسی و فیلمبرداری مورد بررسی و کنکاش دقیق قرار گرفت. برنامه دوربین این گوشی در حد استاندارد یک اپلیکیشن در این زمینه قرار داشته و از حالت‌ها و مودهای مناسبی بهره‌مند است. گرچه نبود حالت HDR به طور پیشفرض بر روی اپلیکیشن دوربین و اجبار کاربر به دانلود آن از جالب‌ترین و حتی خنده‌دار ترین معایب این بخش به حساب می‌آید. زیرا این حالت که توسط کمپانی سامسونگ با واژه Ritchtone نام‌ گذاری شده است، جزو پُراستفاده ترین و پُرطرفدار ترین حالت‌ها در این زمینه به حساب آمده و به دلیل افزایش گستره دینامیکی تصاویر حائز اهمیت است. در ادامه کیفیت دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی گوشی، مورد بررسی دقیق قرار گرفت و متوجه شدیم که تصاویر تولید شده از این طریق بسیار باکیفیت و شارپ بوده و جزئیات تصاویر و مناظر، دقت رنگ‌ها، تراز سفیدی و بسیار از موارد دیگر به خوبی در آن رعایت شده است. همچنین اثری از افزایش افراطی شارپنس که معمولا در گوشی‌های سامسونگی شایع است در آن دیده نمی‌شود. محدود بودن گستره دینامیکی جزو بزرگترین معایب این بخش به حساب می‌آمد. در ادامه توانایی این گوشی در ثبت تصاویر ماکرو مورد ارزیابی قرار گرفت و متوجه شدیم که تصاویر بدست آمده بسیار باکیفیت و شارپ هستند. گرچه دوربین گوشی در اعمال اثر بوکه خیلی توانا نبوده و بدین منظور می‌بایست به جسم مورد نظر بیشتر نزدیک شده و سپس به محو کردن فضای پشتی آن اقدام کنیم. در ادامه حالت HDR دوربین گوشی را دانلود کرده و آن را نیز مورد ارزیابی قرار دادیم. نتایج بدست آمده بسیار رضایت بخش بود. هرچند ترجیح می‌دادیم تغییرات بوجود آمده در بخش‌های روشن تصویر نیز همانند سایه‌های آن، با شدت بیشتری انجام شود. در ادامه عملکرد دوربین گوشی در ثبت تصاویر پاناروما مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش، پایین بودن دقت تصویر عکس‌های نهایی از معایب این بخش به حساب می‌آمد هرچند به جز مورد ذکر شده، تمامی موارد از جمله همپوشانی تصاویر، نوردهی و دیگر ویژگی‌های آن به دلیل پردازش مناسب گوشی به خوبی انجام گرفت. علاوه بر آن، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی نیز توانست عکس‌هایی با دقت و شارپنس کافی و مناسب این بخش را تولید کند. زاویه دید دوربین این قسمت گوشی مناسب عکاسی سلفی بوده و تنها پیشنهاد ما به منظور استفاده هر چه بهتر از این حالت، عکاسی در هنگام وجود نور کافی محیط به منظور کاهش دادن نویز تصاویر ثبت شده، است. در نهایت، حالت فیلمبرداری گلکسی A5 مورد توجه و بررسیمان قرار گرفت و با مشاهده ویدئوهای ضبط شده متوجه این موضوع شدیم که تصاویر تولید شده دارای کیفیت و شارپنس مناسبی بوده و میزان تراز سفیدی و دقت رنگ‌های تولید شده در حد مورد رضایتمان بود. هرچند همانند بخش عکاسی این گوشی، این بخش نیز از محدود بودن میزان گستره دینامیکی رنج میبرد. با تمام این تفاسیر، نبود حالت HDR به طور پیشفرض بر روی برنامه دوربین گوشی و در عین حال، محدود بودن گستره دینامیکی تصاویر می‌تواند از جمله بزرگترین اشتباهات سامسونگ در زمینه پشتیبانی نرم افزاری از این گوشی هوشمند باشد.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی گلکسی A5 سامسونگ دسترسی داشته باشید:

قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی

قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری

قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید

قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی

قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی گلکسی A5سامسونگ خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال