نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی A5 سامسونگ [قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

در قسمت چهارم  بررسی گلکسی A5 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن‌های وبگردی گلکسی A5 گوشی هوشمند گلکسی A5 سامسونگ در حالت […]

در قسمت چهارم  بررسی گلکسی A5 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن‌های وبگردی گلکسی A5

گوشی هوشمند گلکسی A5 سامسونگ در حالت پیشفرض خود به دو برنامه در زمینه مرورگری صفحات وب مجهز گشته است. برنامه وبگردی اندروید یکی از آنها بوده که توسط کمپانی سامسونگ با کمی دستکاری و ویرایش، موجب افزایش گزینه‌های پیش‌روی کاربر شده است. مرورگر بعدی نیز مربوط به اپلیکیشن مجهز کروم گوگل می‌شود.هر دو برنامه از ایجاد زبانه‌های مختلف به همراه حالت وبگردی ناشناس بهره برده و هر دو نیز دارای گزینه‌ای هستند که کاربر به راحتی می‌تواند صفحات وب مورد تمایل خود را بر روی نمایشگر کامپیوتر خود به نمایش بگذارد.

کاربران این گوشی می‌توانند صفحات وب خود را ازطریق اکانت سامسونگ به دیگر مرورگرهای اینترنتی انتقال دهند. کاربران مرورگر کروم (Chrome) نیز می‌توانند صفحات وب خود را به تمام نسخه‌های مرورگر کروم در تمام دستگاه‌ها انتقال دهند.

البته مرورگر کروم موجود در این گوشی، ترفند دیگری نیز در آستین دارد. این مرورگر می‌تواند با فشرده کردن اطلاعات صفحات وب در سرور گوگل، قبل از ارسال به مرورگر، از میزان ترافیک مصرف‌شده کاربر بکاهد. این دقیقا همان ترفندی است که مرورگر اوپرا (و همچنین مرورگر اوپرا مینی) در حالت Turbo mode از آن استفاده می‌کند.

دیگر برنامه‌های پیشفرض گلکسی A5

اپلیکیشن S Planner، برنامه تقویم پیشفرض این گوشی است و دارای 5 نمای (روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه و دستور کار) مختلف است. نماهای ماهانه و دستور کار(agenda) به صورت نیم صفحه و برای راحتی در نمایش رخدادهای روزانه هر ماه، تنظیم شده‌اند. همچنین از چند تقویم آنلاین به همراه کد‌ گذاری‌های رنگی نیز پشتیبانی می‌شود. البته با وجود شباهت اسمی این برنامه با اپلیکیشن S Planner گوشی گلکسی نوت 4 سامسونگ، باید گفت که نسخه موجود در گوشی‌ گلکسی A5 از قابلیت‌های کمتری نسبت به نسخه نوت این شرکت بهره می‌برد.

اپلیکیشن Memo گلکسی A5 نیز از برنامه‌های قدرتمند این گوشی می‌باشد و توانایی ضمیمه کردن عکس و صدا به متن‌ یادداشت شده و دسته‌بندی آنها به شکل‌های دلخواه نیز وجود دارد. این یادداشت‌ها قابلیت ذخیره شدن به صورت آنلاین را داشته و کاربر می‌تواند توسط دیگر دستگاه‌های سامسونگی خود و از طریق اکانت مشترک سامسونگ، به آنها دسترسی داشته باشد.

اپلیکیشن ساعت این گوشی دارای بخش‌های متفاوتی همچون ساعت هشدار (alarm)، ساعت‌های جهانی، کرنومتر (stopwatch) و زمان‌سنج (timer) است. بخش هشدار این ساعت دارای گزینه‌ای بنام Smart alarm است که با فعال کردن آن، صدای زنگ در مدت چند دقیقه با شیب ملایمی زیاد می‌شود.

برنامه My Files، اطلاعات حافظه گوشی را بر اساس نوع آنها (فیلم‎ها، اسناد، دانلود شده‌ها و غیره) دسته بندی می‌کند. همچنین توانایی دسترسی به حافظه داخلی یا microSD را نیز دارد و می‌توانید در حافظه‌های گفته شده، موارد مورد نظر خود را مورد جستجو قرار دهید. علاوه  بر آن، امکان جابه‌جایی، کپی، حذف، تغییر نام، فشرده سازی و دیگر ویژگی‌هایی از این دسته بر روی پوشه‌ها و فایل‌ها مورد نظر قابل اعمال خواهد بود.

در کنار اپلیکیشن Google Play store، سامسونگ برنامه Galaxy apps (دارای محتوایی انحصاری برای گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ) را نیز قرار داده است. همانند کمپانی Amazon، سامسونگ نیز در اپلیکیشن Store خود از تبلیغات آزاد استفاده کرده است.

برای گردش به اطراف و جستجوی در بین مکان‌ها، اپلیکیشن Google Maps بسیار مجهز بوده و با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید به مسیر‌یابی دقیق‌تری بپردازید. تشابه رابط کاربری این اپلیکیشن در مقایسه با نسخه تحت وب آن بسیار زیاد بوده و البته برای بهره بردن از تمامی ویژگی‌های ناوبری این سرویس نیاز به اتصال به اینترنت است. استفاده از قطب‌نمای دیجیتال در حالت Street view یکی از ویژگی‌های جدید این اپلیکیشن بوده و اگر قبلا از آن استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد ما امتحان کردن این مورد است. راهنمای صوتی این برنامه از دیگر ویژگی‌های جالب و کاربردی آن می‌باشد که بیشتر در هنگام رانندگی به کمک راننده خواهد آمد.

در نهایت، اپلیکیشن S Voice نیز در این گوشی به طور پیشفرض وجود دارد. البته جالب است بدانید که این برنامه برای گوشی گلکسی A3 این شرکت عرضه نشده است. توسط این برنامه و با فرمان صوتی خود می‌توانید، بسیاری از فعالیت‌های گوشی‌ هوشمند خود را کنترل و مدیریت کنید. چک کردن وضعیت آب و هوا، باز کردن برنامه تقویم گوشی، نگارش پست‌های جدید در شبکه‌های اجتماعی شخصی و برقراری تماس یا ارسال پیامک به مخاطبی خاص از طریق اپلیکیشن دفترچه تلفن گوشی، از جمله موارد قابل پشتیبانی این برنامه مفید و کاربردی می‌باشند.

سخن پایانی

با توجه به ویژگی‌های اولیه‌ گوشی گلکسی A5 و بررسی تمام نقاط ضعف و قوت آن، به این نتیجه می‌رسیم که کمپانی سامسونگ به خوبی از پس تولید یک دستگاه هوشمند و کاربردی برآمده است و این گوشی در بسیاری از موارد، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. البته کاربرانی که قبل از مشاهده این گوشی، محصول دیگر کمپانی سامسونگ با نام گلکسی آلفا و یا گلکسی A3 را در دست گرفته باشند، شاید بعضی از موارد خاص گوشی گلکسی A5 به چشمشان نیاید و براحتی از کنارش بگذرند. این گوشی هوشمند با استاندارد‌های یک پرچمدار ساخته شده است (البته استانداردهایی مربوط به سال‌های قبل) و از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و سامسونگ به منظور بهبود کیفیت ساخت آن، از بهترین مواد در ساختش کمک گرفته است. وجود نمایشگری از نوع سوپرآمولد با دقت 720p، دوربین اصلی با قدرت تفکیک پذیری 13 مگاپیکسل و همچنین وجود برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مفید و کاربردی و دیگر ویژگی‌های نرم افزاری مانند Multi window، گوشی گلکسی A5 را به دستگاهی نسبتا سطح بالا تبدیل کرده است و قرار دادن آن در دسته گوشی‌های میان‌رده بازار، کمی بی‌انصافی خواهد بود.

اما از اگر بخواهیم این گوشی را از نظر دسته‌ای از مخالفان سامسونگ که محصولات تولید شده توسط این کمپانی را پلاستیکی، ارزان و بدون پشتیبانی نرم افزاری مناسب و غیر قابل استفاده می‌نامند، بررسی کرده و نتیجه گیری کنیم، مسلما کار برای سامسونگ سخت خواهد شد و اشکالات بسیار زیای به این گوشی وارد خواهد آمد. در حقیقت با مقایسه قیمت این گوشی با دیگر گوشی‌های هم سطح آن به این نتیجه خواهیم رسید که گلکسی A5 در آینده، فروش بسیار سختی را تجربه خواهد کرد. البته این مورد را نیز می‌بایست در نظر بگیریم که کیفیت ساخت این گوشی از دستگاه‌های رقیب خود بسیار بهتر و باکیفیت‌تر بوده و این خود می‌تواند یک دلیل خوب به منظور هزینه بیشتر خریداران برای  تهیه این گوشی هوشمند میان‌رده باشد.

gsmarena_004

شاید هدف سامسونگ از تولید این گوشی، بروز تنها یک حقیقت باشد و آن هم به اثبات رساند این موضوع است که کمپانی کُره‌ای سامسونگ توانایی طراحی و ساخت گوشی‌های میان‌رده زیبا و باکیفیتی را نیز دارد.

البته کمپانی بزرگ سامسونگ، این حقیقت را قبلا در زمان معرفی گوشی‌های گلکسی آلفا و گلکسی نوت 4 به وضوح نشان داده است. از طرفی، زیبایی و طراحی و همچنین کیفیت ساخت گلکسی A5 به پای گوشی‌های ذکر شده نمی‌رسد و در این زمینه، رونمایی از این گوشی بیشتر شبیه به نمایش دیگر قابلیت‌های سامسونگ در حیطه‌ها و سطح‌های مختلف است.

در دوره‌ای که بر روی گوشی گلکسی A5 سامسونگ کار می‌کردیم و این گوشی را به طور کامل و از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی دقیق قرار دادیم، در میانه تست‌ها به مواردی برخوردیم که در بخش زیر به آنها اشاره می‌شود:

مواردی که در طی تست و بررسی گوشی گلکسی A5 متوجه آن شدیم:

– کیفیت ساخت استثنائی، ظاهر بسیار عالی، طراحی مات گوشی بسیار زیباست، نسخه سفید رنگ این گوشی بیشتر مناسب حال بانوان خواهد بود.

– صفحه نمایش گوشی بسیار باکیفیت بوده و کنتراست آن به دلیل استفاده از پنل سوپرآمولد، بسیار بالاست. علاوه بر آن رنگ‌ها دارای غلظت بالایی بوده و میزان عمق رنگ مشکی نیز نسبتا بالاست. میزان حداکثر روشنایی تصویر نیز برای یک گوشی با چنین پنلی بسیار بالا و به دور از انتظار بود.

– باطری این گوشی بسیار قدرتمند و بادوام بوده و دوام باطری در زمینه مکالمه صوتی تحت شبکه 3G بسیار عالی بود. نسخه تک سیم کارته این گوشی توانست در حالت استندبای یا همان آماده بکار، 250 ساعت دوام بیاورد. همچنین نسخه دو سیم کارته این گوشی نیز 50 ساعت در این زمینه از نسخه قبلی کمتر امتیاز آورد و در مورد تست مربوط به پایداری کلی گوشی نیز، نسخه دو سیم کارته تنها 5 ساعت از نسخه تک سیم کارته گلکسی A5، کمتر امتیاز آورد. این سطح امتیازی برای گوشی گلکسی A5 در هر دو نسخه بسیار عالی می‌باشد.

– گوشی گلکسی A5 از نظر قابلیت‌های ارتباطی بسیار کامل بوده و تنها مورد جا مانده، عدم پشتیبانی این گوشی از حالت خروجی کابلی پخش تصاویر بر روی نمایشگر تلویزیون می‌باشد. این گوشی دارای نسخه‌های متفاوت جغرافیایی بوده و امکان نبود سرویس‌های LTE و NFC در بعضی از نسخه‌ها وجود دارد (در هنگام خریداری در صورت تمایل به استفاده از این سرویس‌ها، حتما به مشخصات درج شده بر روی کالا توجه فرمایید).

– رابط کاربری تاچ ویز قرار گرفته بر روی این گوشی بسیار مجهز، کاربردی و زیبا بوده و بسیاری از قابلیت‌های کار با یک دست را پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن، ویژگی‌ Multi window از قابلیت‌های جالب آن به حساب می‌آید. این رابط نرم افزاری بسیار روان بوده و هیچگونه تاخیر و مشکلی در آن دیده نشد.

– در بررسی‌های انجام شده، قدرت تراشه اسنپدراگون 410 موجود در این گوشی در حالت متوسطی قرار داشت و در عین حال به منظور اجرای بازی‌های گرافیکی و سنگین به هیچ وجه مناسب و کافی نمی‌باشد.

– میزان بلندی صدای بلندگوی این گوشی در حد متوسط رو به پایین است.

– برنامه پخش کننده ویدئو این گوشی از نظر پشتیبانی از کدک‌ها و فرمت‌های ویدئویی در سطح مناسبی قرار دارد. تنها مشکل آن، عدم پشتیبانی از فرمت تصویری MKV و فرمت‌های صوتی اختصاصی AAC و AC3 می‌باشد.

– کیفیت خروجی صدای بلندگوی گوشی بسیار عالیست.

– عکس‌های خروجی دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی بسیار شارپ و با جزئیات نسبتا بالا و خوبی بوده و تراز سفیدی و دقت رنگ‌ها در حد رضایت بخشی قرار دارند. تنها مشکل در این بخش، متوسط بودن میزان گستره دینامیکی تصاویر است.

– دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی در سطح و حد و اندازه‌های خود بسیار خوب ظاهر شد. یکی از ویژگی‌های بارز این بخش، گستره دید نسبتا بالای این دوربین بود که در این حالت می‌توان اجسام و افراد بیشتری را در کارد عکس خود بگنجانیم.

– فیلم برداری 1080p دوربین اصلی این گوشی، جزو باکیفیت‌ترین ویدئوهایی بود که تا به امروز دیده بودیم و در فیلم مزبور، جزئیات با دقت بسیار بالایی ثبت شده و حرکت اجسام و سوژه‌ها در درون کادر آن، بسیار روان و بدون نقص است.

 

با توجه به مشخصات گوشی گلکسی A5 که بسیاری از آنها در قسمت قبلی به طور مختصر مرور و یادآوری شد، مسلما بسیاری از علاقه‌مندان با دیدن طراحی حرفه‌ای این گوشی در مورد قیمت آن از کمپانی سامسونگ تقاضای ارائه جوابی منطقی را خواهند داشت. مطمئنا با وجود مشخصات نرم افزاری و سخت افزاری بالای این گوشی و طراحی زیبای آن، این گوشی می‌تواند به راحتی در سطح گوشی‌‌های میان‌رده رو به بالا قرار گیرد. اما وجود تراشه نسبتا ضعیف اسنپدراگون 410 موجود در این گوشی، کمی رتبه آن را پایین خواهد کشید. در نهایت باید گفت که این گوشی با قیمت 350 یورو به بازارهای جهانی عرضه شده و با کمی مقایسه به این نتیجه می‌رسیم که با این سطح قیمتی، سامسونگ می‌بایست تراشه‌ای همانند چیپ قدرتمند اسنپدراگون 800 کوآلکام را بر روی این گوشی قرار می‌داد.

در هر حال لازم به ذکر است که هم اینک در ایران، گوشی گلکسی A5 سامسونگ به همراه گارانتی معتبر با قیمت 900 هزار تومان قابل خریداری خواهد بود.

از رقیبان جدی گوشی گلکسی A5 سامسونگ که ممکن است کار را در بازارهای فروش جهانی برای این گوشی هوشمند، سخت کنند، گوشی‌های گلکسی A3 سامسونگ، دیزایر 816 و 820 اچ‌تی‌سی، A6000 لنوو، موتو جی 2014 موتورولا، ردمی نوت شیائومی، گلکسی اس4 سامسونگ و جی3 ال‌جی می‌باشند.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله، اپلیکیشن‌های وبگردی گوشی گلکسی A5 سامسونگ از زیر ذره‌بین ما گذشت. در این بخش متوجه شدیم که این گوشی همانند بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی امروزی از دو برنامه به منظور مرورگری صفحات اینترنتی بهره‌ می‌برد. هر دو برنامه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد . کاربردی مخصوص به خود بوده و مسلما از کار کردن با هر یک از آنها لذت خواهید برد. البته در این میان، اپلیکیشن کروم دارای ویژگی کاهش ترافیک مصرفی کاربر نیز هست که جزو قابلیت‌های جالب این برنامه به حساب می‌آید. هر دو برنامه می‌توانند بوسیله حساب‌های کاربری کاربران خود، صفحات وب را به دیگر دستگاه‌های پشتیبانی کننده انتقال دهند. در ادامه، دیگر برنامه‌های پیشفرض گلکسی A5 مورد ارزیابی و بررسی ریز بینانه ما قرار گرفت. اپلیکیشن S Planner این گوشی یک برنامه کاربردی با موضوع تقویم بوده و دارای ویژگی‌های کاربردی و بصری بسیار ارزشمندی است. سپس اپلیکیشن Memo گلکسی A5 مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که برنامه مزبور به منظور یادداشت‌های کاربر علاوه بر متن، قابلیت پشتیبانی از فایل صوتی و یا عکس را نیز داشته و کاربر می‌تواند به صورت آنلاین از دیگر دستگاه و از طریق اکانت مخصوص به خود به آنها دسترسی داشته باشد. اپلیکیشن ساعت این گوشی نیز به طور استاندارد دارای بخش‌های هشدار، ساعت‌های جهانی، کرنومتر و زمان‌سنج است. وجود گزینه‌هایی همانند Smart alarm، باعث تمایز این برنامه از دیگر اپلیکیشن‌ها در این زمینه گشته است. برنامه My Files رابط کاربری سامسونگ بسیار مجهز بوده و توانایی دسترسی به انواع فایل‌ها، جستجو در بین آنها، دسته بندی آنها از نظر محتوا، کپی، حذف، جابه‌جایی، فشرده سازی فایل‌ها و مواردی این چنینی از قابلیت‌های اصلی این برنامه می‌باشد. در صورت تمایل به تغییر در برنامه‌های پیشفرض گوشی و یا موارد مربوط به رابط کاربری گوشی خود می‌توانید به اپلیکیشن Galaxy apps مراجعه کنید. البته در کنار آن،اپلیکیشن Google Play store نیز وجود دارد و در صورت احساس هرگونه کمبود در برنامه‌ها خود می‌توانید به این فروشگاه عظیم مراجعه کرده و برنامه مورد علاقه خود را در آن یافته و تنها با چند لمس و به راحتی آن را دانلود کنید. اپلیکیشن Google Maps دیگر برنامه پیشفرض این گوشی است که به منظور هدایت و ناوبری کاربران از طریق نقشه دقیق خود بوجود آمده است و دارای ویژگی‌های بسیار زیاد و جالبی می‌باشد. البته به منظور بهره گیری از بسیاری از ویژگی‌های کاربردی این برنامه، نیاز به شبکه اینترنتی می‌باشد. در ادامه، اپلیکیشن S Voice این گوشی مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که این برنامه مدیرتی از فرمان صوتی کاربر خود پیروی کرده و به همین منظور، کاربر می‌تواند این برنامه را در زمینه کنترل و چک کردن وضعیت آب و هوا، باز کردن برنامه تقویم گوشی، نگارش پست‌های جدید در شبکه‌های اجتماعی شخصی و برقراری تماس یا ارسال پیامک به مخاطبی خاص از طریق اپلیکیشن دفترچه تلفن گوشی بکار گیرد. در ادامه نیز موارد قابل توجه در تست‌های انجام شده بر روی گوشی به صورت خلاصه مرور شد و سپس گفته شد که قیمت جهانی این گوشی، 350 یورو بوده و در کنار آن گوشی مذکور در فروشگاه‌های ایران به همراه گارانتی معتبر با قیمت 900 هزار تومان در حال فروش است. در نهایت، رقیبان اصلی این گوشی در بازار‌های فروش جهانی به ترتیب نزدیکی، نام برده شد.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی گلکسی A5 سامسونگ دسترسی داشته باشید:

قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی

قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری

قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید

قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی

قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض

 

پایان قسمت نهایی

در پایان این بررسی کدامیک از ویژگی‌های این گوشی مورد توجهتان قرار گرفت؟ آیا این گوشی در بازار‌های ایران فروش خوبی را تجربه خواهد کرد؟! لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال