نقد و بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy S6 [قسمت چهارم-بررسی قابلیت‌های نرم‌فزاری و کیفیت صدا]

در قسمت سوم این بررسی به معرفی گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ و بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی قابلیت‌های نرم‌فزاری و کیفیت صدای این گوشی، با تک نیوز همراه باشید: اپلیکیشن‌های تماس و دفترچه تلفن گوشی هوشمند گلکسی اس6 دارای گیرایی و آنتن‌دهی بسیار قدرتمندی بوده و خروجی صدای مکالمات آن نیز بسیار […]

در قسمت سوم این بررسی به معرفی گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ و بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی قابلیت‌های نرم‌فزاری و کیفیت صدای این گوشی، با تک نیوز همراه باشید:

اپلیکیشن‌های تماس و دفترچه تلفن

گوشی هوشمند گلکسی اس6 دارای گیرایی و آنتن‌دهی بسیار قدرتمندی بوده و خروجی صدای مکالمات آن نیز بسیار رضایت‌بخش است. همچنین با انتخاب ویژگی سازگار شدن صدا (Adapt sound feature)، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از تون صدای هدست خود استفاده کنید. همچنین اکولایزری نیز برای تطبیق بهتر خروجی صدا مکالمات در نظر گرفته شده است.

اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی نیز به طراحی متریال مجهز گشته که در کنار آن دارای ویژگی‌های مختلفی مثل Smart dialing (جستجوی در بین مخطبان توسط صفحه کلید تماس) و یا speed dialing (اختصاص دادن شماره‌ای از روی صفحه کلید به مخاطبی خاص) نیز هست. همچنین از تماس تصویری نیز پشتیبانی می‌شود، هرچند طرفداران آن در میان کاربران بسیار کم می‌باشد.

علاوه بر وجود زبانه‌های تاریخچه تماس‌ها (call log)، لیست علاقه‌مندی‌ها (favorite contacts) و لیست تمام مخاطبان کاربر، اپلیکیشن دفترچه تلفن نیز وجود دارد که می‌توان توسط آن بصورت مجزا تماس تلفنی بر‌قرار کرد.

gsmarena_031Dialer

gsmarena_032 call log

gsmarena_033favorites

 

اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی دارای قسمتی برای جستجوی مخاطبان و ستونی از حروف الفبا است. هم اینک در نسخه جدید این برنامه، خلاصه‌ای از اطلاعات هر مخاطب در کنار عکس پروفایل آن به صورت کارت‌هایی نشان داده شده است. برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر هر مخاطب، تنها کافیست که کارت‌ها را به سمت پایین بکشید. همچنان در آن قسمت، اطلاعات تلفن و ایمیل مخاطبان نیز وجود دارند و دکمه‌ای نیز برای برقراری تماس یا ارسال پیام وجود دارد.

در بخش دقیق‌تر این اطلاعات، می‌توانید از آخرین مکالمات صوتی یا متنی خود با مخاطب مورد نظر با خبر شوید. بخش View more آن، اطلاعات دقیقی از مخاطب مورد نظرتان را فراهم می‌کند. در لیست موجود، با کشیدن کارت هر مخاطب به سمت چپ، تماس صوتی با آن بر‌قرار می‌شود و در صورت کشیدن آن به سمت راست، به بخش ارسال پیام آن منتقل می‌شوید.

gsmarena_035

gsmarena_036

gsmarena_038

gsmarena_037

 

در بخش رد تماس (call rejection) این گوشی، ویژگی‌های خاصی به منظور مسدود سازی تماس یک مخاطب یا شماره‌ خاص با شما وجود دارد. همچنین می‌توان از تماس تمامی شماره‌های ناشناس جلوگیری کرد. در بخش Do not disturb آن، کاربر می‌تواند بر اساس تاریخ روزها و ساعات هر روز، این اپلیکیشن را برنامه‌ریزی کند. همچنین در این قسمت، بخشی نیز به عنوان استثنائات وجود دارد، به شکلی که اعلانات یا تماس‌های بر‌قرار شده از طرف مخاطبی خاص یا مخاطبان مورد علاقه شما، جزو آن دسته باشد.

gsmarena_034

Blocking spam calls

gsmarena_039

gsmarena_040

gsmarena_041Do not disturb mode

 

کمپانی سامسونگ طی رسمی همیشگی، بر روی گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس خود، یک عدد بلندگو‌ قرار می‌دهد که در عین حال،  آن را از حالت استریو خارج می‌کند. اما جدا از این مسائل، کیفیت خروجی صدای این گوشی در مقایسه با نسل قبلی خود تغییر زیادی نکرده است.

گوشی گلکسی اس6 در هنگام زنگ خوردن، صدای بسیار خوبی را منتشر می‌کند. همچنان که در هنگام تماس، تنظیم درست اکولایزر صدا نیز کمک شایانی به این موفقیت می‌کند. این به آن معناست که اکولایزرها جدا از بهتر شدن کیفیت صدا در هدفون گوشی، توانایی بهبود صدا در بلندگوی آن را نیز دارند.

متاسفانه امتیاز گوشی گلکسی اس6 در این زمینه، پایین‌تر از نسل قبلی خود، گلکسی اس5 (با به همراه داشتن نسخه 5.0 یا لالی‌پاپ از سیستم عامل اندروید) قرار گرفته است. هر چند این امتیاز از گوشی اچ‌تی‌سی وان ام‌8 با بلندگو‌های استریو، بیشتر بوده است.

Untitled

 

اپلیکیشن پیام‌رسانی

برنامه پیام‌رسانی پیشفرض این گوشی دارای رابط کاربری بسیار ساده و فضایی بسیار تمیز و دور از شلوغی بوده و در این اپلیکیشن، اجازه تغییر در اندازه فونت‌، تصویر پس‌زمینه و شکل فریم حباب نوشته‌ها، داده شده است. در این برنامه، ردیفی به نسبت اولویت مخاطبان، قرار داده شده و در زیر آن لیستی از مکالمات متنی کاربر وجود دارد. در هنگام ارتباط با مخاطب خود می‌توانید با استفاده از دستور pinch zoom (نزدیک یا دور کردن دو انگشت بر روی نمایشگر) برای تغییر در اندازه فونت نوشته‌ها استفاده کنید.

گزینه Album موجود در این اپلیکیشن، تمامی عکس‌ها و فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده در مکالمات متنی شما را در یک بخش مجزا فراهم می‌آورد. با انتخاب دکمه Attach نیز می‌توانید از تازه‌ترین عکس‌ها یا فیلم‌های خود به راحتی هر چه بیشتر استفاده کنید. در زیر آن نیز بخشی برای اضافه کردن فایل‌های چند رسانه‌ای وجود دارد. (همانند مقاله قبلی، متونی که مثل این نوشته، با فونتی درشت‌تر نوشته می‌شوند، ویژگی‌هایی هستند که تنها در گوشی گلکسی اس6 سامسونگ یافت می‌شوند).

gsmarena_042

gsmarena_043

gsmarena_044

gsmarena_045

 

توسط spam filter موجود در این اپلیکیشن، پیام‌های دریافتی از شماره‌های مشخص شده یا دارای عباراتی خاص، خود‌ به خود از دیگر پیام‌های سالم دریافتی کاربر، جدا خواهند شد. همچنین بخشی نیز برای برنامه‌ریزی ارسال پیام‌ها وجود دارد که در این قسمت، پیام‌ها در زمان مشخص شده به صورت خودکار ارسال می‌شوند. (بنابراین احتمال فراموش کردن آن به صفر می‌رسد).

gsmarena_046

Customizing the look

gsmarena_047filtring spam

تغییرات اپلیکیشن ایمیل موجود در این گوشی در مقایسه با نسل قبلی خود، بسیار اندک بوده و ردیف بالایی آن دارای میانبری برای نشان دادن ایمیل‌ها به ترتیب اولویت آنها است. در صورت به همراه داشتن چند آدرس ایمیل، می‌توانید از نمای combined inbox (صندوق پیامی که در بین اکانت‌های مختلف کاربر مشترک است) نیز استفاده کنید.

برنامه Gmail نیر در این گوشی موجود است و از چندین آدرس ایمیل پشتیبانی خواهد کرد. البته این اپلیکیشن به طراحی متریال اندروید وفادار‌تر بوده و اثرات آن در این اپلیکیشن بهتر دیده می‌شود. همچنین سرویس push notifications اندروید نیز به آن اضافه شده است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

صفحه کلید منحصر به فرد سامسونگ دارای ویژگی‌های خاصی در ردیف شماره‌های آن است. همچنین در تنظیمات آن، امکان تغییر اندازه صفحه کلید از طریق کشیدن قسمت بالایی آن وجود دارد. این ویژگی بسیار مفید بوده زیرا برای کسانی که با صفحه کلید کوچکتر مشکلی ندارند، می‌تواند فضای بیشتری را به منظور مشاهده قسمت‌های دیگر فراهم کند. البته اگر باز هم به فضای بیشتری احتیاج باشد، می‌توان از صفحه کلید شناور این گوشی استفاده کرد. ویژگی‌های مفید و کاربردی دیگری همانند میانبر عبارات (مثلا با نوشتن عبارت brb به طور خودکار این کلمه با عبارت be right back جایگزین می‌شود. البته این ویژگی باید از قبل در تنظیمات آن گنجانده شده باشد) یا حدس کلمات (predictive text) نیز در این گوشی وجود دارند.

gsmarena_051Setting up text shortcuts

gsmarena_052 teaching predictive text

gsmarena_054

gsmarena_055 resizing the keyboard

 

این اپلیکیشن به گزینه‌هایی مجهز بوده که در صورت فعال بودن آنها، پایگاه داده‌های آن در زمینه کلمات متداول در هر هفته بطور خودکار بروزرسانی می‌شود و یا می‌تواند از طریق یادگیری توسط متون پیام‌ها یا اطلاعات مخاطبین شما، کلمات درست و صحیح را حدس بزند.

gsmarena_048

gsmarena_049

gsmarena_050

 اپلیکیشن گالری

طراحی برنامه گالری از آخرین ویرایش رابط کاربری تاچ‌ویز، به شکل قابل توجهی از رابط کاربری‌های iOS اپل و Sense اچ‌تی‌سی الهام گرفته شده است. در نمای پیشفرض، تصاویر موجود در گالری بر اساس تاریخ آنها، گروه‌بندی شده‌اند. تصاویر بند‌انگشتی (Thumbnails) نیز با زمینه‌ای ساده و سفید رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکان تغییر اندازه آنها از طریق pinch zoom لحاظ شده است.

این گوشی توسط رویداد‌هایی که بر اساس مکان و زمان‌ آنها گروه‌بندی شده‌اند، کلیپی با نام “Video highlights” را بطور خودکار ایجاد می‌کند که در واقع نوعی slideshow است که بر روی آن موزیکی قرار گرفته است. در صورت تمایل کاربر، این کلیپ ساخته شده توانایی تبدیل شدن به یک فیلم و اشتراک در صفحات اجتمایی کاربر را دارد.

همچنین از طریق اپلیکیشن گالری این گوشی، توانایی دسترسی آنلاین به پوشه‌های برنامه Picasa شما وجود دارد. اگرچه این ویژگی در مورد برنامه Facebook لحاظ نشده است.

gsmarena_056

Gallery sorts photos

gsmarena_057creates Video highlights

در نمای Categories، امکان دسته‌بندی فایل‌های شما براساس نوع آن وجود دارد (عکس، فیلم، فیلم اسلوموشن،تصاویر مجازی و غیره). در بخش People category، تصاویر کاربر بر اساس شکل صورت افراد موجود در عکس، دسته‌بندی می‌شوند. همچنین بخشی بنام Documents category نیز برای دسته بندی فایل‌ها وجود دارد. میانبری نیز به منظور جستجوی عکس‌ها بر اساس نوع دسته‌بندی آنها، افراد شناخته شده در عکس، زمان، نوع رویداد، مکان و غیره وجود دارد.

انتقال تصاویر به حالت Private mode نیز آسان‌تر شده است و تنها کافیست که این مود توسط کاربر فعال شود. ابزار ویرایش عکس نیز در این نسخه بسیار ساده گشته و به Auto adjust (تنظیم خودکار سفیدی عکس)، crop (برش عکس) و rotate (چرخش عکس) آنها ختم می‌شود. اما اگر به ویرایش پیشرفته عکس نیاز دارید، باید از نرم‌افزار پیشفرض اندروید به همین منظور استفاده کنید که بجز موارد گفته شده (برش یا چرخش عکس)، دارای ابزار collages عکس، color adjustment (تنظیم رنگ تصاویر)، effectsها و dedicated portrait enhancements (کوچک کردن صورت یا بزرگ کردن چشم‌ها و غیره) نیز هست.

به کمک دکمه Share تعبیه شده در آن، می‌توانید تصاویر خود را از طریق DLNA به تلویزیون (به صورت screen mirroring یا اشتراک صفحه نمایش دو دستگاه) یا به یک پرینتر وایرلس منتقل کنید. همچنین امکان اشتراک عکس‌ها بین مخاطبان شما نیز وجود دارد که همانند یک شبکه اجتماعی کوچک عمل می‌کند. البته دریافت آن در گوشی‌های غیر سامسونگی از طریق لینکی است که بصورت پیامکی به آنها ارسال شده و این لینک در صورت فعال نشدن در طی زمانی خاص، خود به خود منقضی می‌شود.

gsmarena_058

gsmarena_060

gsmarena_061

Editing a photo

gsmarena_059sharing a photo

اپلیکیشن پخش موزیک

برنامه موزیک پلیرِ رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، یکی از پر‌امکانات‌ترین برنامه‌های پخش موزیک بود اما کمپانی برای کاستن از فضای شلوغ آن، تغییراتی را بر روی این برنامه اعمال کرده که هم اینک این اپلیکیشن بسیار مرتب، تر و تمیز و ساده گشته است. هم اکنون این برنامه تنها دارای دو صفحه مجزا است.

یکی از این صفحات، اجازه انتخاب آهنگ‌ها (tracks) و لیست‌ پخش (playlists) آنها را به کاربر می‌دهد (توسط منویی که به سمت پایین کشیده می‌شود و نماهای مختلف موجود در آن مثل Folder view). در نسخه جدید، دیگر خبری از Music square هم نیست. صفحه دیگر آن مربوط به Now playing (در حال پخش) می‌شود که بخش‌های album art (تصویر آلبوم) و تعداد کمی playback controls (کنترل‌های پخش موزیک) را شامل می‌شود. همچنین امکان انتقال پخش موزیک به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از بلوتوث یا DLNA نیز وجود دارد.

gsmarena_062

gsmarena_063

gsmarena_064

gsmarena_065

 

در بخش SoundAlive این اپلیکیشن، خوشبختانه دیگر از نمای square view و پیچیده قبلی خبری نبوده و هم اینک این برنامه دارای دو پیچ تنظیم است. یکی از آنها بین bass و treble صداها، تعادل ایجاد کرده و دیگری نیز بین instrumental و vocals آن بالانس را بر‌قرار می‌کند. برای برگشتن به حالت قبلی اکولایزر (اکولایزر 7 بانده) می‌توانید دکمه Details را انتخاب کنید. علاقه‌مندان موسیقی از این خبر نیز خوشحال خواهند شد که این برنامه از فرمت 16 و 24 بیتی FLAC نیز بصورت پیشفرض پشتیبانی می‌کند.

در بخش Adapt Sound این برنامه، تون صدای خروجی موسیقی به صورت خودکار براساس هدفون کاربر یا شنوایی او تنظیم خواهد شد. قسمت‌های دیگری نیز همانند SoundAlive+ (ایجاد افکت‌های صدای فراگیر یا surround sound) و Tube Amp هم وجود دارند. همچنین بخشی با نام Smart volume نیز وجود داشته که وظیفه آن، تعادل و بالانس سرعت پخش آهنگ و کند یا تند کردن سرعت پخش صداها و موزیک‌ها است و به احتمال زیاد در زمینه گوش‌ دادن به کتاب‌های صوتی بسیار مفید خواهد بود.

gsmarena_066

The new, simlper SoundAlive

gsmarena_067

7-band equalizer

gsmarena_068

gsmarena_069Adapt Sound and other options

 

اپلیکیشن پخش فیلم

برنامه پخش فرمت‌های ویدئویی این گوشی در نسخه جدید آن، شاید زیادی ساده‌سازی شده باشد، زیرا استفاده از نمای DLNA آن دیگر وجود ندارد. البته هنوز می‌توان از ویژگی ارسال فیلم به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از DLNA یا اشتراک تصاویر نمایشگر (screen mirroring) آن استفاده کرد. علاوه بر آن، توسط بلوتوث این گوشی می‌توان تنها صدای فیلم‌ها را برای دستگاه‌های دیگر پشتیبانی کننده از آن ارسال کرد. این مورد می‌تواند در زمینه پخش صدای کلیپ‌ موزیک‌ویدئوهای کاربر بسیار مفید باشد.

این اپلیکیشن از بسیاری از فرمت‌ها و کدک‎ها(codecs)ی رایج پشتیبانی می‌کند. پخش فیلم‌هایی با دقت 4k یا 2160P با کدک جدید H.265/HEVC از آن نوع می‌باشد. متاسفانه و همانطور که انتظار می‌رفت، این برنامه از سرویس چند کاناله AC-3 و DTS پشتیبانی نمی‌کند. در حالت Pop up می‌توان اپلیکیشن را در اندازه کوچکتری به صورت شناور در محیط سیستم عامل اجرا نمود و در کنار تماشای فیلم به انجام دیگر کارها پرداخت.

gsmarena_070

gsmarena_071

gsmarena_074

 

در قسمت تنظیمات زیر‌نویس این برنامه، شاهد گزینه‌های بسیار زیادی هستیم که از بین آنها می‌توان به انتخاب نوع فونت زیرنویس، ابعاد نمایش آن، رنگ نوشته، رنگ حاشیه نوشته و یا رنگ پس‌زمینه آن اشاره کرد. تنظیمات آن بر روی بهترین حالت ممکن به صورت پیشفرض تعیین شده و اگر خواهان تغییر آن به تنظیمات دلخواه خود هستید کافیست که به بخش تنظیمات آن مراجعه کنید.

gsmarena_072

gsmarena_073

 

اگر خواهان ویرایش فیلم یا کلیپ خود هستید، این اپلیکیشن به ویرایشگری ساده نیز مجهز بوده که می‌توان توسط آن به اصلاح و برش فیلم (trimming)، اضافه کردن افکت‌های رنگی و همچنین اضافه کردن صدا یا آهنگ به پس‌زمینه فیلم (در این بخش دارای قسمتی برای افزایش یا کاهش صدای آهنگ پس‌زمینه یا صدای خود فیلم نیز هست) اقدام کرد. در بخشی دیگر از این برنامه می‌توانید به دانلود ویرایشگری پیشرفته‌تر نیز بپردازید (در قسمت پیشرفته‌تر می‌توانید چندین کلیپ صوتی و یا تصویری را با هم ادغام کرده و یا روی آنها ویرایش‌های دلخواهتان را انجام دهید).

 

کیفیت صدای خروجی

کیفیت صدای خروجی گوشی گلکسی اس6 سامسونگ، در میان تمامی گوشی‌هایی که تا به امروز تولید شده‌اند، یکی از بهترین، باکیفیت‌ترین و صاف‌ترین صداهایی است که تا به امروز شنیده‌ایم. در تست اول، این گوشی با نمره بسیار بالایی توانست نظر ما را جلب کند. در تست تداخل صدای استریو (stereo crosstalk) نیز توانست در جایگاه دوم قرار بگیرد. در واقع کیفیت صدای استریو این گوشی در حالت استفاده از هدفون، در این زمینه یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود که این موضوع با نگاهی به امتیازات آن قابل تصدیق است.

در کل، صدای خروجی این گوشی در زمینه انتشار دقیق اصوات، یکی از بهترین‌های موجود در بازار بوده و مطمئنا به دلایل کافی که ذکر شد، این گوشی یکی از گزینه‌های خرید دوستداران موسیقی خواهد بود.

از طرفی دیگر، بلندی صدای این گوشی در حد رضایت‌بخشی بوده اما در مقایسه با دیگر پرچمداران کمپانی‌ها، نمی‌توان خیلی به نتایج آن تکیه کرد. شاید بلندی صدای گلکسی اس6 برای بسیاری از کاربران این گوشی کافی باشد اما میزان آن با سری گوشی‌های اچ‌تی‌سی قابل مقایسه نیست.

Untitled

 

پایان قسمت چهارم

 

در قسمت بعد به بررسی دوربین و مرورگر اینترنت گلکسی اس6 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال