بردگی بشر تحت سلطه گوشی‌های هوشمند

فرقی نخواهد کرد که آیا شما در حال جستجو برای یافتن گوشی خود به منظور خاموش کردن زنگ بیدار‌باش گوشی خود هستید و یا قصد شما از در دسترس بودن گوشی خود، چک کردن اعلانات مهم صفحه شخصیتان در فیسبوک یا توئیتر در طی زمان 8 ساعت دوریتان از آن بوده باشد، مسلما شما یکی […]

فرقی نخواهد کرد که آیا شما در حال جستجو برای یافتن گوشی خود به منظور خاموش کردن زنگ بیدار‌باش گوشی خود هستید و یا قصد شما از در دسترس بودن گوشی خود، چک کردن اعلانات مهم صفحه شخصیتان در فیسبوک یا توئیتر در طی زمان 8 ساعت دوریتان از آن بوده باشد، مسلما شما یکی از آن دسته از افرادی هستید که در هنگام بلند شدن از خواب صبحگاهی، اولین چیزی که به فکرشان خواهد رسید، رجوع به گوشی هوشمندشان خواهد بود. اما مقصر کیست؟ آیا قضاوت ما درست بوده است؟

مطمئنا باید گفت که امروزه بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند به دستگاه هومشند خود و شبکه‌های اجتماعی وابسته شده‌اند و این واژه حتی می‌تواند در قالب اعتیاد نیز بکار رود. این مورد حتی به یک عادت برای کاربران تبدیل شده است که به طور مداوم در حال وارسی گوشی خود بوده و قصد آنها از انجام این کار، مشاهده بروز‌رسانی‌ها و تغییرات بوجود آمده در تعداد ایمیل‌های موجود در صندوق پست الکترونیکیشان و یا اعلانات به نمایش درآمده نظیر لایک‌های فرستاده شده برای یکی از عکس‌های موجود در شبکه اجتماعیشان باشد. تمامی این موارد این موضوع را به طور واضح به اثبات می‌رساند که توجه ما به گوشی‌های هوشمندمان بسیار بیشتر از دیگر مسائل مهم زندگیمان بوده و حتی این مورد در ابتدای صبح از تهیه چای یا قهوه اول صبح نیز ضروری‌تر می‌نمایاند.

بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط مرکز تحقیقاتی Braun Research Center و Bank of America، بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند در هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی، در مقایسه با مسائل و کار‌های مهم، بیشتر به گوشی‌های هوشمند خود توجه می‌کنند. در یکی از تحقیقات انجام شده توسط موسسه Bank of America مشخص شد که بیشتر افرادی که به این عادت مبتلا هستند (در ایالات متحده) در گستره سنی بالغین قرار می‌گیرند. همچنین نتایج بدست آمده از آمار امسال نشان دهنده تاثیر بسیار شدید و قابل توجه گوشی‌های هوشمند بر زندگی انسان‌ها بوده و اثر فزاینده آن بر روی زندگی روزمره افراد در حال پیشروی است.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که 35 درصد افرادی که صبح از خواب بیدار می‌شوند، ابتدا به سراغ گوشی هوشمند خود رفته و اول از همه به آن فکر می‌کنند. در این آمار، 17 درصد افراد نیز ابتدا به تهیه قهوه خود فکر می‌کنند و 13 افراد نیز به دنبال شست و شوی دندان‌های خود هستند. جالب است بدانید که تنها 10 درصد از افراد این جمعیت نمونه به کار‌های مهم روزمره خود فکر می‌کردند. البته احتمالا رجوع به گوشی در ابتدای صبح می‌تواند مترادف با انجام یک کار مهم در ابتدای صبح باشد، زیرا بدین وسیله می‌توانید در ابتدای صبح برای آشنایان خود پیام “صبح بخیر” بفرستید.

در پایان، 6 درصد از افراد این گروه در ابتدای صبح به دنبال پیدا کردن کنترل از راه دور تلویزیون خود بودند و 4 درصد از این افراد نیز در اندیشه این بودند که امروز از چه لباس مناسبی استفاده کنند.

در این تحقیق، تفکرات و برنامه‌های افراد قبل از خواب شبانگاهی نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که در این میان 23 درصد از افراد متذکر شدن که در پایان شب به همراه گوشی در دست خود به خواب شب فرو رفته‌اند (این مقدار برای گروه نسل جدید (گروه سنی 18 تا 24 سال) به میزان 44 درصد افزایش یافت). 36 درصد از افراد کل این جمعیت اعلام کردند که بطور مداوم در طول روز در حال بررسی و چک کردن گوشی هوشمند خود بوده و در این میان 54 درصد از گروه نسل جدید نیز در این گستره قرار می‌گیرند.

در پایان باید گفت که با اینکه وجود یک گوشی هوشمند در طی باعث راحتی در انجام کار‌ها خواهد شد ولی این مسئله را نیز نباید فراموش کرد که هر از گاهی در دام این عادت و یا حتی اعتیاد افتاده و نمی‌توانیم از آن جدا شویم. البته اتصال همیشگی به اخبار روز دنیا، ما را از استرس روزمره دور خواهد کرد و بنظر می‌رسد که گاهی وجود این اعتیاد، ارزش خود را نشان خواهد داد.

با توجه به تمامی این تفاسیر، چند ساعت یا دقیقه از طول روز را به چک کردن گوشی‌ هوشمند خود اختصاص می‌دهید؟! لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال