نقد و بررسی تخصصی تبلت اکسپریا Z4 سونی [قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

تبلت اکسپریا زد 4 سونی (Sony Xperia Z4 Tablet) که با نام دلهره‌آور Z4 وارد بازار شده است، یکی از بهترین و قدرتمندترین تبلت‌های موجود در دنیا به حساب می‌آید. اما چرا نام زد4 این گونه برای کمپانی سونی نگران کننده است؟ زیرا این واژه به نام آخرین پرچمدار گوشی‌های هوشمند این شرکت بر می‌گردد […]

تبلت اکسپریا زد 4 سونی (Sony Xperia Z4 Tablet) که با نام دلهره‌آور Z4 وارد بازار شده است، یکی از بهترین و قدرتمندترین تبلت‌های موجود در دنیا به حساب می‌آید. اما چرا نام زد4 این گونه برای کمپانی سونی نگران کننده است؟ زیرا این واژه به نام آخرین پرچمدار گوشی‌های هوشمند این شرکت بر می‌گردد که قرار بود به عنوان پرچمدار شش ماهه این کمپانی، در بازارهای جهانی با دیگر رقبای خود دست و پنجه نرم کند. اما از آنجایی که شرکت سونی نتوانست خواسته‌های طرفداران خود را بر آورده کند و گوشی جدیدتری را به بازار‌های جهانی روانه کند، این کمپانی با ترفندی حیله گرانه، این گوشی را تنها یک بروزرسانی کوچک از نسل قبلی آن نامید و اسم آن را زد3 پلاس قرار داد و علاوه بر آن، این گوشی را محصولی انحصاری برای فروش در کشور ژاپن معرفی کرد. اما مسلما می‌دانیم که در هر صورت، طراحی ظاهری این کمپانی حرف ندارد و با وجود تکراری شدن تولیدات آن، این بخش از محصولات این کمپانی همیشه چشمگیر و زیبا بوده است. این ادعا در مورد تبلت 10.1 اینچی اکسپریا زد4 سونی نیز صدق می‌کند و این تبلت بلند قامت دارای ضخامت بسیار باریکی بوده و از طراحی بی‌نظیری بهره می‌برد.

gsmarena_004

تبلت اکسپریا زد 4 سونی، تقریبا بر پایه طراحی تبلت یک سال پیش این کمپانی ژاپنی یعنی تبلت اکسپریا زد2 ساخته شده است. در واقع این طور باید گفت که بروزرسانی‌های نرم افزاری و سخت افزاری این تبلت، موازی با گوشی‌های هوشمند این کمپانی بوده و از تمامی ویژگی‌های بهبود یافته آنها بهره می‌برد. در حقیقت این طور می‌توان توضیح داد که این تبلت غول آسا همانند دیگر محصولات کمپانی سونی در حال اجرای  پروژه دو ساله این شرکت است. پروژه‌ای که مربوط به یکسان و مشابه بودن طراحی گوشی در نسل‌های متوالی و ویرایش و بروزرسانی سخت افزاری این محصولات می‌شود.

مسلما از چگالی و وضوح تصویر نسبتا پایین نمایشگر نسل قبلی یعنی تبلت اکسپریا زد2 راضی نبودیم. زیرا مقدار آن برابر 224 پیکسل در هر اینچ بود و وضوح تصویر خوبی را ارائه نمی‌داد. البته طراحی آن در مقایسه با دستگاه‌های آن زمان، بسیار عالی به نظر می‌رسید و باریک بودن بدنه آن، از جمله ویژگی‌های بارز تبلت اکسپریا زد2 به حساب می‌آمد. اما حالا سونی اقدام به تولید یک تبلت به نام اکسپریا زد4 کرده است که در کنار طراحی بسیار زیبای نسل قبلی، حالا از نمایشگری دقیقتر و بروزتری با رزولوشن بسیار بالای 2,560 × 1,600 پیکسل بهره می‌برد.

با صراحت می‌بایست به این نکته اشاره کرد که کمپانی ژاپنی سونی، مدت‌هاست که زبان طراحی خود را تغییر نداده است و احتمالا از تکرار کردن این طراحی بر روی محصولات اخیر خود خسته شده است. اما جالب است بدانید که این تبلت، دست از رقابت خود با دیگر دستگاه‌های نامدار در این بازار بر نداشته و ممکن است گاهی به بلندی و یا پهنای این تبلت اضافه شود، اما با افزوده شدن 0.1 میلی متر به ضخامت آن، مسلما رقابت را خواهد باخت. زیرا هم اینک ضخامت این دستگاه با تبلت آیپد اِیر 2 اپل در عدد 6.1 میلی متر برابر است. اما خب احتمالا می‌دانید که تبلت نماینده سونی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد و کمپانی سونی طبق عادت خوب همیشگی خود، این تبلت را نیز با گواهینامه IP68 روانه بازار کرده است و این به آن معناست که تبلت مزبور می‌تواند تا 30 دقیقه و تا عمق 1.5 متری در زیر آب به شنا کردن بپردازد! در حالی که این ویژگی برای نماینده اپل صدق نکرده و مسلما با تمامی استحکام بدنه‌ای که دارد، در آب غرق خواهد شد.

شاید دانستن این موضوع  برایتان جالب باشد که تبلت ساخت سونی یعنی زد4 هم اینک دارای وزنی برابر 393 گرم بوده و با مقایسه آن با نسل قبلی خود متوجه می‌شوید که این تبلت، 10 درصد لاغرتر شده است.  جالبتر اینکه تبلت زد4 به میزان 10 درصد از تبلت ایر2 اپل نیز سبکتر است. اما با تمام این اوصاف، کمپانی سونی به باطری این دستگاه، آسیبی نرسانده است و آن را به منظور کاهش وزن و یا ضخامت تبلت، قربانی نکرده است و در واقع در این تبلت نیز شاهد حضور یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی هستیم. اما نکته مهم در اینجاست که با وجود ثابت ماندن ظرفیت باطری از نسل گذشته، آیا با افزایش 80 درصدی چگالی تصویر این تبلت و همچنین، افزایش قدرت و همچنین مصرف انرژی تراشه‌های جدید این تبلت، آیا باتری زد4 خواهد توانست دوام و پایداری مناسبی را از خود بروز دهد؟ مسلما در آینده‌ای نزدیک و در بخش تست باطری این تبلت به طور دقیق به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

خوشبختانه بر خلاف طراحی تولیدات کمپانی سونی، بخش سخت افزاری محصولات آن، در زمان معرفی از بهترین و قدرتمندترین تراشه‌های موجود در دنیا بهره می‌برند و به جرات می‌توان گواهی داد که کمپانی ژاپنی در این زمینه به هیچ وجه کم کاری نمی‌کند. در تبلت زد4 نیز، تراشه اسنپدراگون 801 زد2، جای خود را به تراشه اسنپدراگون 810 کوآلکام داده است. البته بر اساس شایعات و در عین حال واقعیات موجود در مورد داغ شدن غیر طبیعی تراشه‌های اسنپدراگون 810 کمپانی کوآلکام، امیدواریم که به جهت مسطح بودن سطح این دستگاه، کمپانی سونی به منظور مدیریت گرمای تولید شده توسط این تراشه، تدابیر مناسبی را اندیشیده باشد.

نسخه‌ای که هم اکنون در حال بررسی آن هستیم مربوط به مدل LTE این تبلت می‌شود که دارای قابلیت پشتیبانی از سیم کارت و برقراری تماس مخابراتی است. البته نسخه دیگری از این تبلت نیز وجود دارد که امکان برقراری تماس را نداشته و مدل WI-FI  نامیده می‌شود. این دو نوع تبلت دارای مشخصات یکسانی بوده و مسلما تمامی بررسی‌های موجود برای تبلت دیگر نیز صدق خواهد کرد. پس به منظور راحتی کار، از بردن نام LTE در ادامه این مقاله خودداری خواهیم کرد.

مشخصات فنی اکسپریا زد 4

– پشتیبانی از شبکه مخابراتی نسل دو و سه (2G/3G) چهار بانده به همراه پوشش کامل شبکه نسل 4 (4G) هفت بانده و  LTE یا استاندارد Cat.6 (حداکثر سرعت دانلود تا 300 مگابیت بر ثانیه)

– دارای نمایشگر لمسی خازنی از نوع تریلومینوس و با ابعاد 10.1 اینچی و دارای توان تولید 16 میلیون رنگ، دارای دقت تصویر 2,560 × 1,600 پیکسل و چگالی تصویر 299 پیکسل در هر اینچ، مجهز به موتور X-Reality

– مجهز به نسخه 5.0.2 از سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به طور پیشفرض به همراه رابط کاربری انحصاری کمپانی سونی

– مجهز به تراشه MSM8994 شرکت کوآلکام با نام اسنپدراگون 810 که شامل چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A57 با فرکانس 2 گیگاهرتز به همراه سه گیگابایت حافظه RAM و واحد گرافیکی آدرنو 430 می‌شود.

– دارای گواهینامه IP68 به جهت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

– دارای دوربین اصلی با دقت 8.1 مگاپیکسل به همراه سیستم فوکوس خودکار و حسگر Exmor RS، دارای ویژگی‌های Info-eye (به منظور نمایش اطلاعات کلی از منظره ثبت شده) و AR effects (ارائه افکت‌های تصویری جالب در حین عکاسی)

– دوربین اصلی دارای قابلیت فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه در بهترین حالت خود، دارای سیستم فوکوس خودکار پیوسته در حین ضبط فیلم به همراه قابلیت ضبط استریو صدای محیط

– مجهز به دوربین سلفی 5.1 مگاپیکسلی به همراه قابلیت فیلمبرداری 1080p

– دارای وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac به همراه وای‌فای دایرکت و DLNA و همچنین خروجی بیسیم تلویزیون، دارای NFC و بلوتوث نسخه 4.0 به همراه پشتیبانی از ویژگی +ANT

– دارای GPS به همراه A-GPS و GLONASS

– دارای میزان حافظه داخلی 32 گیگابایت به همراه پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی به منظور افزایش حافظه دستگاه

– مجهز به پورت microUSB به همراه پشتیبانی از ویژگی MHL و همچنین سوکت جک 3.5 میلی متری صدا

– دارای رادیو FM

– دارای بلندگوهای استریو در بخش جلویی دستگاه

– مجهز به سنسورهای شتاب سنج و مجاورت سنج

– دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

– دارای باطری لیتیوم-یونی با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعت

بزرگترین معایب اکسپریا زد 4

– قیمت نسبتا گران 580 یورویی

– ظرفیت باطری نسبت به نسل قبلی هیچ تغییری نکرده است

 

تبلت اکسپریا زد 4 سونی، جزء یکی از بهترین تبلت‌ها در زمینه‌ دستگاه‌های دارای نمایشگر بزرگ به حساب می‌آید. البته این تبلت دارای قیمت نسبتا گرانی بوده و شاید ظاهر حرفه‌ای به همراه سخت افزار قدرتمند آن بتواند این مورد را توجیه کند. البته می‌بایست این مورد را نیز اضافه کنیم که این تبلت، تنها دستگاهی در این ابعاد است که گواهینامه IP68 را دریافت کرده و در کنار آن دارای بدنه‌ای با ضخامت بسیار کم و وزن بسیار پایین است. اما در این میان، یک سوال بزرگ مطرح می‌شود که پاسخ به آن می‌تواند به بزرگترین نگرانی در مورد این تبلت پایان دهد و آن هم این است که آیا باریک و سبکتر شدن بدنه این گوشی به معنای کاهش عملکرد و دوام باتری این تبلت خواهد بود یا نه؟

مسلما در مقاله‌های بعدی به تفضیل در مورد دوام باطری و پایداری آن بحث خواهیم کرد، اما هم اینک بهتر است به بخش بررسی  طراحی و کیفیت ساخت این تبلت وارد شده و دستگاه را از این نما مورد ارزیابی خود قرار دهیم. کماکان به جهت گرفتن پاسخ سوال‌های خود در مورد این تبلت در ادامه این مقاله با تک‌نیوز همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت اکسپریا زد 4

همان طور که به این مورد اشاره شد، کمپانی ژاپنی سونی، در این تبلت نیز از طراحی زیبا و در عین حال، تکراری خود استفاده کرده است. این طراحی که با نام OmniBalance شناخته می‌شود و ریشه ظاهری آن به طراحی سری گوشی‌های Z این کمپانی که دو سال از شروع تولید آن می‌گذرد، بر می‌گردد.

البته در این میان یک سوال مهم بوجود می‌آید و آن هم این است که با وجود طراحی‌های متفاوت دستگاه‌های هوشمند امروزی و تغییرات متوالی آنها، آیا کمپانی سونی می‌تواند با وجود طراحی‌های زیبای خود، همچنان کاربران را به خریداری محصولات تکراری خود سوق دهد و اینکه دلیل این پافشاری در چیست؟  گرچه با وجود تکراری بودن ظاهر محصولات کمپانی سونی، همه کاربران و صاحب نظران به این موضوع واقف‌اند که گوشی‌ها و تبلت‌های ساخت شده توسط این کمپانی دارای طراحی بسیار لوکس، حرفه‌ای و زیبایی بوده و مسلما هیچ فردی نمی‌تواند منکر این واقعیت شود.

تبلت اکسپریا زد 4 سونی، شباهت ظاهری بسیار زیادی به نسل قبلی خود دارد، اما در کنار آن، دارای بخش‌هایی است که مورد بازبینی قرار گرفته‌اند. بخش جلویی این دستگاه، همانند نسل پیشین، به طور کامل با شیشه پوشانیده شده است، اما در این بخش تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود. برای مثال از بلندی و پهنای این تبلت نسبت به نسل قبلی آن به ترتیب به میزان 12 و 5 میلی متر کاسته شده است. البته با توجه  به تغییر نکردن ابعاد نمایشگر دستگاه، این میزان از حاشیه نمایشگر کاسته شده است. اگر تبلت را در حالت لند اسکیپ یا همان افقی قرار دهیم، لوگوی Sony در کناره سمت چپ و بالای نمایشگر نقش بسته است. همچنین دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی آن نیز به همراه سنسور نورسنجی محیطی دستگاه، در بخش میانی بالای نمایشگر خود نمایی می‌کنند. در نهایت، یک چراغ LED به منظور اعلام هشدارها و اعلانات دستگاه نیز درست در کناره سمت راست و بالای دستگاه جای گرفته است.

اگر از بخش جلویی دستگاه، به کناره‌های راست و چپ دستگاه نگاه کنید، شاهد دو شکاف بسیار باریک هستید. در درون این شیار‌ها، بلندگوهای استریو تبلت زد 4 قرار گرفته‌اند. از جمله مواردی که در طراحی تبلت زد 2 سونی بازبینی شده و شکل جدید از آن بر روی تبلت زد 4 قرار داده شده است، مربوط به جابه‌جایی بلندگوهای استریو و قرار گرفتن آنها در سه سانتی متر، بالاتر از مکان قبلی است. این بازطراحی به دلیل بسته شدن محل خروجی صدای بلندگوهای تبلت زد 2 سونی انجام گرفته است و در نسل پیشین، احتمال بروز این اتفاق توسط دست کاربر در هنگام نگه داشتن تبلت، بسیار بالا بود. البته اگر این دو اسپیکر در جایی، بالاتر از مکان فعلی نیز قرار می‌گرفتند، باز هم ناراحت نمی‌شدیم. حتی از قرار گیری بلندگوها در بخش یک سوم بالایی تبلت نیز خوشحال می‌شدیم.

با نگاهی به بخش پشتی این تبلت، بیشتر به یاد طراحی نسل پیشین آن خواهید افتاد. جالب است بدانید که کمپانی سونی بر خلاف گوشی‌های هوشمند خود، به جای شیشه از پلاستیک به عنوان ماده اصلی در ساخت پنل پشتی این تبلت کمک گرفت است. البته خوشبختانه این کمپانی ژاپنی به فکر کاربران خود بوده و برای این تبلت از طراحی پلاستیک مات استفاده کرده است. بنابراین کاربران دیگر مجبور نخواهند بود، سطح براق و همچنین مسطح آن را زود به زود تمیز کرده و آن را همیشه از وجود اثرات انگشتان خود پاک کنند. در حقیقت این بخش از دستگاه از جنس پلاستیک نرمی بوده و زیبایی خاصی دارد و در کنار آن، استعداد بسیار کمی جهت جذب اثرات انگشت کاربر خود نیز دارد. البته می‌بایست این نکته را نیز اضافه کرد که در صورت کثیف شدن آن، پاک کردن این بخش به آسانی پنل‌های شیشه‌ای نخواهد بود. هرچند هنوز مطمئن نیستیم که چه مدت زمان به منظور کثیف شدن آن طول خواهد کشید. همچنین به دلیل بررسی این نسخه، ممکن است اثرات کثیفی پنل پلاستیکی پشت دستگاه در نسخه سفید رنگ این تبلت، به گونه دیگری نمایان شود.

کمپانی سونی در بخش پشتی این دستگاه، از طراحی بسیار ساده، مینیمالیستی و در عین حال زیبایی استفاده کرده است. درست در بخش میانی پشت این تبلت شاهد قرار گیری دوباره لوگوی Sony هستیم. همچنین کمی پایینتر از آن نیز، با فونتی کوچکتر، نام Xperia در این ناحیه نقش بسته است. همچنین دوربین اصلی این تبلت در بخش کناری سمت بالا و راست دستگاه واقع شده است و آنتن چیپ NFC آن نیز در کنار آن قرار دارد. البته مکان این تراشه نسبت به نسل پیشین خود، کمی تغییر کرده است. همچنین به تازگی، کمپانی سونی اقدام به برداشتن اطلاعات گواهینامه‌ها و مجوزهای خود از پشت تبلت و نمای بصری دستگاه‌های خود کرده است و این موضوع در بخش پشتی تبلت‌های اکسپریا زد 3 کامپکت و زد 4 این شرکت صدق می‌کند.

در کناره سمت چپ تبلت شاهد قرار گیری دکمه پاور دستگاه و همچنین کلیدهای کنترل صدای آن هستیم. هر دوی این کلیدها با طراحی بسیار مناسبی در بخش سمت چپ تبلت به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که با انگشت شست دست چپ خود و در حالت لند اسکیپ یا همان افقی، براحتی می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. در کناره سمت راست این تبلت نیز شاهد قرار گیری یک پورت استاندارد microUSB 2.0 هستیم. البته شاید برایتان جالب باشد که با وجود ضد آب بودن تبلت، این پورت فاقد هر گونه درپوشی بوده و البته در مورد آن هیچ نگرانی خاصی نداشته باشید.

اگر از نمای قدامی به تبلت نگاه کنیم، شاهد قرار گیری یک عدد سوکت جک 3.5 میلی متری صدا هستیم که در بخش فوقانی بدنه دستگاه و در منتها الیه سمت چپ آن قرار دارد. البته این سوکت در تبلت نسل پیشین در بخش پایین و منتها الیه سمت چپ دستگاه قرار داشت و البته در آن بخش با داک صفحه کلید این تبلت، ارتباط راحت‌تری برقرار می‌کرد. درست در سمت راست سوکت جک 3.5 میلی متری این تبلت، شیار‌های این تبلت واقع شده‌اند. البته این شیارها دارای پوشش مخصوص به خود بوده و احتمالا این موضوع به دلیل دریافت گواهینامه IP68 بوده است. در ادامه باید گفت که در این بخش شاهد طراحی دو شیار به منظور قرار گیری کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی و سیم کارت با ابعاد نانو هستیم. همچنین میکروفون این تبلت نیز در بخش میانی بالای بدنه تبلت قرار گرفته است. در بخش تحتانی دستگاه نیز هیچ گونه کلید و یا شیاری دیده نمی‌شود و این بخش کاملا یکپارچه و مسطح است.

ارگونومی اکسپریا زد 4

وقتی که از ارگونومی تبلت اکسپریا زد 4 و ضخامت باریک و همچنین، وزن بسیار پایین آن صحبت می‌کنیم، به اعداد و ارقام شگفت انگیزی می‌رسیم که باعث خوش دست بودن این دستگاه می‌شود. در واقع این تبلت دارای ضخامت 6.1 میل متری بوده و وزن آن به کمتر از 400 گرم می‌رسد. این موارد باعث می‌شود که کاربر بتواند به راحتی و با استفاده از یک دست خود، بدنه این تبلت را نگه دارد. حتی کار کردن با یک دست نیز غیر ممکن نبوده و به جهت وزن پایین و کمتر شدن حاشیه نمایشگر این تبلت امکان پذیر خواهد بود. برای مثال در هنگام مطالعه یک متن، می‌توان از این ویژگی استفاده کرد. البته بهتر است بدانید که اگر قصد انجام این چنین کاری را داشته باشید، مناسب‌ترین حالت به منظور قرار گیری تبلت، به شکل پرتره یا عمودی است. زیرا در حالت افقی به دلیل کم شدن تمرکز کاربر بر روی محل نگه داری تبلت، امکان سر خوردن و یا افتادن آن از دست و همچنین عدم تحمل وزن دستگاه و کشیدگی ماهیچه‌های مچ دست وجود خواهد داشت.

در حالت قرار گیری تبلت بین دو دست، هیچ گونه مشکل خاصی را احساس نخواهید کرد و وزن دستگاه میان دو دستتان تقسیم خواهد شد. در حالت قرار گیری تبلت به شکل لند اسکیپ یا همان افقی نیز، عمل کار با دستگاه بسیار راحت و لذت بخش بوده و البته با وجود بهتر شدن وضعیت قرار گیری بلندگوها، باز هم امکان بسته شدن محل خروجی آنها توسط انگشتان شست کاربر وجود خواهد داشت. البته به منظور جلوگیری از ایجاد این مشکل، می‌توانید دستگاه را در همین حالت، کاملا بر عکس کرده و قسمت بالایی آن را به سمت پایین انتقال دهید. در این شکل، بلندگوها به سمت پایین خواهند بود و امکان بسته شدن راه خروجی صدا نیز کمتر خواهد شد.

همچنین ابعاد حاشیه دور نمایشگر دارای میزان بسیار مناسبی بوده و نه آنقدر زیاد است که باعث بزرگ شدن ابعاد دستگاه شود و نه آنقدر کم است که باعث فقدان دستگیره به منظور در دست گرفتن دستگاه شود. همچنین سطح پشتی تبلت نیز به هیچ وجه باعث سُر خوردن دستگاه از دست نمی‌شود.

داک کیبورد BKB50 تبلت زد 4

کمپانی ژاپنی سونی در هنگام معرفی تبلت اکسپریا زد 4 این شرکت، از داک کیبورد مدل BKB50 نیز رونمایی کرد. نحوه کاربری آن نیز به این صورت است که تبلت زد 4 سونی بر روی این کیبورد و در محل معین شده قرار گرفته و با توجه به این موضوع، تبلت زد4 به یک نت‌بوک کوچک اندرویدی تبدیل می‌شود. این داک دارای وزنی معادل 365 گرم بوده و با اتصال به تبلت مزبور، وزن مشترکی برابر 760 گرم را خواهند داشت. همچنین ضخامت این دو نیز در این حالت به 13 میلی متر خواهد رسید. البته هر چه به بالاتر و به سمت لولای این صفحه کلید نزدیکتر می‌شود، به ضخامت آن افزوده خواهد شد. در مورد این صفحه کلید نیز باید بگوییم که به طور شخصی با آن کار نکرده‌ایم، اما شرکت سونی مدعیست که در صورت مصرف روزانه 8 ساعت از این کیبورد، باتری 400 میلی آمپر ساعتی آن تا یک ماه و نیم دوام خواهد آورد.

تبلت مزبور به راحتی بر روی آن قرار گرفته و اتصال مطمئنی را به وجود می‌آورد. وقتی که تبلت در داخل لولای این کیبورد قرار ندارد، چرخاندن آن بسیار سخت و دشوار است، اما خوشبختانه در هنگام اتصال تبلت به آن، به نیروی مناسبی و معقولی جهت باز کردن آن نیاز است. در هنگام بسته شدن و روی هم قرار گرفتن تبلت و کیبورد، یک مجموعه یکپارچه پدید می‌آید و این دو در فاصله‌ای مناسب، در نزدیکی هم قرار می‌گیرند. همچنین حداکثر زاویه باز شدن لولای این صفحه کلید نیز به 130 درجه می‌رسد.

ارتباط این کیبورد با تبلت زد4 سونی از طریق بلوتوث خواهد بود و تنها در ابتدای کار نیاز به رفتن به بخش تنظیمات این تبلت بوده و می‌بایست به جفت شدن این دو دستگاه از طریق بلوتوث اقدام کنید. علاوه بر آن این کیبورد هوشمند در بخش انتهایی لولای خود دارای سنسوری بوده که اتصال تبلت به کیبورد را تشخیص می‌دهد و در هنگام نبود اتصال، به طور خودکار کیبورد را غیر فعال خواهد کرد و از این طریق به کاهش مصرف انرژی باتری آن کمک خواهد کرد. همچنین در هنگام اتصال تبلت به کیبورد، به سرعت صفحه کلید را فعال خواهد نمود.

کلیدهای موجود بر روی داک کیبورد BKB50، به طور کامل دارای طراحی QWERTY کیبوردهای استاندارد موجود در بازار بوده و علاوه بر آن در بخش بالایی خود دارای ردیفی از اعداد به همراه دکمه‌های فانکشن به منظور انجام وظیفه‌ای خاص نیز هست. همچنین فاصله بین هر کلید (از نقطه وسط هر کلید تا نقطه وسط کلید دیگر) نیز برابر 16 میلی متر است. این فاصله در مقایسه با صفحه کلیدهای استاندارد که برابر 19 میلی متر است، نسبتا کم و نزدیک به هم به نظر می‌رسد. البته وقتی این صفحه کلید را با کیبورد‌های کوچکتر و مجاری موجود در گوشی‌هایی با نمایشگر کوچکتر مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کار کردن با آن، آنقدر هم سخت و دشوار نخواهد بود و تنها به کمی تمرین نیاز خواهد داشت. همچنین در کنار دکمه Alt سمت راست این کیبورد نیز شاهد قرار گیری سه دکمه ناوبری اندرویدی (Back/Home/Task) هستیم که کاربر می‌تواند از آنها استفاده کند.

در نهایت می‌توان گفت که این کیبورد هوشمند دارای طراحی جزیره‎ای بوده و از ظاهر جمع و جور و بسیار مناسبی برای استفاده به همراه یک تبلت 10.1 اینچی بوده و عملکرد کلیدهای آن نیز بسیار مناسب و قابل قبول است. علاوه بر ویژگی‌های موجود می‌بایست به این نکته مهم نیز اشاره کرد که این کیبورد در قسمت تحتانی خود دارای یک تاچ‌پد بسیار کاربردی بوده و گرچه از وجود دکمه‌های اختصاصی آن (در بخش زیرین تاچ‌پد) خبری نیست، اما مسلما از نبودش بهتر است.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به معرفی تبلت اکسپریا زد 4 سونی (Sony Xperia Z4 Tablet) پرداختیم. گفتیم که این تبلت پس از یک سال و به دنبال تبلت اکسپریا زد 2 این کمپانی مورد رونمایی قرار گرفته است و البته همانند سری قبل خود دارای نمایشگر 10.1 اینچی بوده و از بسیار جهات، با نسل پیشین خود یکسان است. در ادامه به پروژه سونی به منظور عدم تغییر در طراحی‌های محصولات این کمپانی اشاره شد و توضیحاتی در این باره داده شد. همچنین به این موضوع نیز اشاره شد که سری قبلی دارای وضوح تصویر نسبتا پایینی بوده و البته در مقایسه با رقیبان هم زمان خود، چگالی تصویر نسبتا استانداردی به نظر می‌آمد. اما هم اینک استانداردها کمی تغییر کرده است و وضوح تصویر تبلت زد 4 به استانداردهای رتینا بسیار نزدیک شده است. سپس به بزرگترین رقیب این دستگاه یعنی آیپد ایر 2 اپل اشاره شد و گفته شد که این دو تبلت هر دو دارای ضخامت یکسانی برابر 6.1 میلی متر بوده و هر دو از تبلت‌های بسیاری باریک دنیا به حساب می‌آیند. البته نماینده ژاپنی دارای ویژگی مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بوده و از این نظر برتری خاصی دارد. در ادامه بحث به وزن پایین این تبلت اشاره شد و گفتیم که با وجود افزایش 80 درصدی چگالی تصویر نمایشگر این تبلت و همچنین استفاده از تراشه‌ قدرتمندتر نسبت به نسل قبلی خود، اما کماکان میزان ظرفیت باطری نسبت به نسل قبل ثابت مانده است. این مورد در آینده می‌تواند کمی نگران کننده باشد و احتمالا در مقاله‌های بعدی و در بخش تست دوام باتری، به طور دقیق به ارزیابی این قسمت خواهیم پرداخت.

همچنین به این موضوع نیز اشاره شد که تبلت مزبور دارای دو نسخه LTE (پشتیبانی کننده از سیم کارت) و WIFI در دو رنگ مشکی و سفید بوده و در این مقاله به بررسی نسخه LTE آن خواهیم پرداخت و البته می‌تواند نتایج مزبور را به نسخه دیگر نیز تعمیم دهید. سپس در بخش بعدی به معرفی مشخصات کلیدی تبلت اکسپریا زد 4 سونی پرداختیم و بعد از آن از معایب اصلی این دستگاه پرده برداری کردیم. قیمت جهانی نسبتا گران این تبلت به همراه ثابت ماندن میزان ظرفیت باطری این تبلت نسبت به نسل قبلی خود، از جمله بزرگترین معایب این تبلت به حساب می‌آیند. 

در ادامه، طراحی و کیفیت ساخت این تبلت مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. گفته شده که این تبلت همانند گوشی‌های هوشمند سری Z این کمپانی از طراحی OmniBalance این کمپانی پیروی می‌کند. لازم به ذکر است که عبارت OmniBalance به معنای طراحی و ساخت متقارن یک دستگاه‌ بوده و این به آن معناست که در هنگام در دست گرفتن آن، می‌توانید از هر سمتی که لازم باشد، با آن کار کنید. در واقع تبلت زد 4 سونی نیز به همین نحو بوده و به دلیل بهره بردن از این طراحی، کاربر می‌تواند از هر سمتی به کار کردن با گوشی یا تبلت مزبور بپردازد. 

در ادامه به این نکته اشاره شد که تبلت مزبور دارای طراحی نسبتا مشابهی با نسل پیشین خود بوده و در کنار آن، بسیاری از مشکلات ظاهری آن بر طرف شده است. برای مثال، هم اینک با وجود ثابت ماندن ابعاد نمایشگر دستگاه، از حاشیه دور نمایشگر از تمامی چهار سوی آن کاسته شده است و در واقع هم اکنون با تبلتی کوچکتر روبه‌رو هستیم. پنل جلویی این تبلت از جنس شیشه بوده و بخش پشتی آن نیز بر خلاف نسل پیشین، هم اینک از پلاستیک با طراحی مات ساخته شده است. خوشبختانه به دلیل براق نبودن این بخش، شاهد جذب اثر انگشت بر روی سطح آن نیستیم. از دیگر موارد بازبینی شده طراحی این تبلت نسبت به نسل قبلی خود مربوط به محل قرار گیری بلندگوهای استریو دو طرف تبلت (در حالت لند اسکیپ یا افقی) می‌شود. هم اکنون در تبلت زد 4، این دو بخش به اندازه سه سانتی متر به سمت بالا جابه‌جا شده‌اند تا از بسته شدن احتمالی شکاف باریک آنها توسط کف دستان کاربر جلوگیری شود. البته ترجیح می‌دادیم که این بلندگوها، باز هم در بخش بالاتری قرار بگیرد، زیرا باز هم امکان قرار گیری انگشتان شست دست‌ها بر روی آن وجود خواهد داشت. در ادامه به طراحی مینیمالیستی و ساده این تبلت اشاره شد و گفته شد که کمپانی سونی بدون هیچ گونه اضافه کاری، عمل تولید این تبلت را با موفقیت به پایان رسانده است.

در ادامه به محل قرار گیری کلیدها، دکمه‌ها و شیارهای این تبلت اشاره شد و گفته شد که اکثر کلیدهای حیاتی این تبلت در کناره سمت چپ آن قرار گرفته است و شیار‌های اصلی آن نیز در کناره‌های بالا و سمت راست بدنه آن قرار گرفته است. لازم به ذکر است که کناره پایینی بدنه این تبلت مسطح و یکپارچه بوده و از هرگونه کلید و یا شیاری خالی است. 

در نهایت وارد بخش بررسی ارگونومی این تبلت شده و دستگاه مزبور را در این حیطه مورد آزمایش و ارزیابی قرار دادیم. گفته شد که در این بخش، تبلت مزبور دارای امتیازات بسیار بالایی بوده و به جهت باریک بودن بدنه و همچنین سبک بودن آن، از جمله بهترین تبلت‌های موجود در سطح دنیا به حساب می‌آید. در ادامه به بررسی میزان حاشیه دور نمایشگر این تبلت پرداخته و گفته شد که این میزان به منظور در سدت گرفتن تبلت و همچنین، کوچک ماندن بدنه آن، بسیار مناسب و کافی است. همچنین به دلیل سبک بودن و حاشیه نسبت کم آن، امکان کار کردن با تبلت توسط یک دست هم وجود خواهد داشت. 

در بخش پایانی به داک کیبورد BKB50 اشاره شد که کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای اضافی و در صورت لزوم، آن را برای تبلت خود تهیه کند. همچنین گفته شد که وزن این داک به همراه تبلت به نزدیک 700 گرم رسیده و هر دو دستگاه در حالت اتصال و بسته بودن دارای ضخامت 13 میلی متر هستند. همچنین این کیبورد هوشمند دارای سنسوری در بخش لولایی خود بوده که باعث می‌شود در هنگام عدم اتصال کیبورد به آن، صفحه کلید به حالت غیر فعال در آید. همچنین این کیبورد هوشمند دارای یک باطری 400 میلی آمپر ساعتی بوده و کمپانی سونی در این زمینه ادعا کرده است که این کیبورد می‌تواند با 8 ساعت کار روزانه کاربر خود و با یکبار شارژ کامل تا یک ماه و نیم دوام بیاورد. در ادامه گفته شد که این داک در هنگام اتصال به تبلت می‌تواند تا 130 درجه باز شود و از این نظر همانند یک نت‌بوک اندرویدی قابل استفاده خواهد بود. در نهایت گفته شد که کلیدهای آن دارای طراحی جزیره‌ای بوده و از استاندارد QWERTY پشتیبانی می‌کند و علاوه بر آن در پایینتر بخش خود دارای تاچ‌پد است. البته ترجیح می‌دادیم که دو دکمه پایین تاچ‌پد نیز در این کیبورد لحاظ می‌شد. این کیبورد توسط بلوتوث به تبلت متصل خواهد شد و کلیدهای آن دارای عملکرد راضی کننده‌ای هستند. همچنین در کنار کلید Alt سمت راست این کیبورد، شاهد قرار گیری سه دکمه ناوبری اندرویدی هستیم.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی تبلت اکسپریا زد 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری تبلت اکسپریا زد 4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال