نقد و بررسی تخصصی تبلت اکسپریا Z4 سونی [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی تبلت اکسپریا Z4 سونی به معرفی دستگاه و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های تبلت اکسپریا زد 4 همان […]

در قسمت دوم بررسی تبلت اکسپریا Z4 سونی به معرفی دستگاه و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های تبلت اکسپریا زد 4

همان طور که در مقالات پیشین به آن اشاره شد، تبلت اکسپریا زد 4 سونی از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 810 کمپانی کوآلکام بهره‌ می‌برد. تراشه‌ای که در روزهای ابتدایی رونمایی خود، با انتقادات بسیار زیادی مواجه شد. انتقاداتی که در مورد افزایش غیر عادی دمای تراشه و همچنین دستگاه، در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین و گرافیکی بوجود می‌آمد، بود. در نهایت این مشکل می‌تواند برای تبلت باریک زد4 سونی به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. از یک طرف به دلیل نازک بودن بدنه گوشی، گرمای غیر طبیعی بوجود آمده به تمام بخش‌ها سرایت خواهد کرد، اما از طرفی دیگر، مسطح بودن بدنه این تبلت 10.1 اینچی باعث پخش شدن و در نتیجه خنک شدن سریعتر تبلت می‌شود. اما با تمام این تفاسیر، در دست گرفتن یک تبلت داغ، کمی مشکل و دردسر ساز به نظر می‌رسد.

اما نکته مهمی که می‌بایست قبل از شروع تست‌ها و اجرای بنچمارک‌ها به آن اشاره شود، مربوط به این موضوع است که در تست‌های انجام گرفته از مدل از پیش تولید شده تبلت اکسپریا زد4 سونی کمک گرفته شده است. بنابراین امتیازات بدست آمده توسط این نسخه ممکن است با مدل‌های تجاری موجود در بازار تفاوت اندکی داشته باشد. البته به دلیل پروتایپ یا همان آزمایشی بودن این نسخه، بسیاری از بنچمارک‌های نصب شده بر روی دستگاه به صورت از روی سیستم عامل آن حذف شدند. اما با این حال تمامی تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم، تست‌ها و بنچمارک‌های استانداردی را بر روی این تبلت 10.1 اینچی به اجرا بگذاریم.

gsmarena_002البته جالب است بدانید که در طی تست‌ها و بنچمارک‌ها انجام شده بر روی تبلت زد4 سونی و دیگر تبلت‌های رقیب آن، این رقابت را کمی دشوارتر کرده‌ایم و از دو گوشی پرچمدار گلکسی اس6 سامسونگ و وان ام9 اچ‌تی‌سی به منظور شرکت در این مسابقه، دعوت به عمل آورده‌ایم. مسلما رقابت این تبلت مجهز تراشه اسنپدراگون 810 خود، با گوشی هوشمند گلکسی اس6 مجهز چیپ قدرتمند اگزینوس 7420، بسیار جالب و دیدنی خواهد بود. حتما می‌دانید که هر دو دستگاه از دقت تصویر QHD بهره می‌برند (البته دقت تصویر نماینده سونی برابر WQXGA  بوده و این رزولوشن به میزان بسیار  کمی از دقت تصویر QHD بالاتر است).

همچنین گوشی وان ام9 نیز، دستگاه هوشمند دیگری است که با تراشه قدرتمند اسنپدراگون 810 وارد میدان رقابت می‌شود. پس احتمالا مبارزه پایاپای این گوشی و تبلت سونی که هر دو از چیپی مشابه بهره می‌برند، بسیار جالب و حساس خواهد بود. البته لازم به ذکر است که به بجز تبلت زد4 سونی، هیچ کدام از دارندگان تراشه اسنپدراگون 810، دقت تصویری بالاتر از فول ‌اچ‌دی (1080p) را به همراه ندارند.

همان طور که در ابتدا گفته شد، به دلیل بعضی از مشکلات، نتوانستیم بنچمارک‌های بسیار مفید گک بنچ و آنتوتو را بر روی این مدل از تبلت در اختیارمان اجرا کنیم. اما بجای آن در اول کار به سراغ تست ترکیبی بیس مارک 2 می‌رویم. در این بخش، تبلت زد4 سونی هیچ چیز برای مخفی کردن ندارد و با توجه به تصویر زیر، شاهد این موضوع هستیم که تبلت زد4 توانست تمامی رقیبان خود را شکست دهد و امتیاز کلی بالاتری را نسبت به آنها به دست آورد. این تبلت با پشت سر گذاشتن تبلت‌های قدرتمندی همچون آیپد اِیر2 اپل و نکسوس 9 اچ‌تی‌سی به وضوح نشان داد که دارای تراشه‌ قدرتمندتری است. همچنین جالب است بدانید که گوشی گلکسی اس6 سامسونگ نیز در رده چهارم این بنچمارک قرار گرفته است. مطمئنا تبلت زد4 در ابتدای کار، شروع خوبی نداشت (به دلیل عدم اجرای بنچمارک‌های مربوط به بخش CPU) اما در این بخش توانست قابلیت‌های خود را به همگان ثابت کند.

Untitledدر بخش بعدی به منظور بررسی بخش گرافیکی تراشه موجود در تبلت زد4 سونی وارد یکسری از بنچمارک‌ها در این زمینه می‌شویم. در ابتدا در بخش offscreen یا صفحه خاموش در حالت 1080p، بخش واحد گرافیکی دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و تبلت زد4 توانست امتیازات نسبتا خوبی را در مقایسه با دیگر رقبا، از آن خود کند. رتبه تبلت زد4 همانند تست قبلی، بالا و اول نبود اما با تمام این تفاسیر، توانست امتیازات رضایت بخشی را کسب کند. در این بخش تبلت آیپد ایر2 اپل توانست امتیاز بسیار خوبی را در تست T-Rex که بنچمارک سبکی به حساب می‌آید، به دست آورد.

به بخش بعدی که مربوط به تست گرافیکی دستگاه‌ها در حالت onscreen یا صفحه روشن می‌شود، وارد می‌شویم. در این بخش، هر دستگاهی که دقت تصویر بالاتری داشته باشد، می‌بایست عملیات گرافیکی سنگین‌تری را اجرا کرده و در نتیجه، میزان فریم‌ریت نمایشی آن نیز کاهش خواهد یافت. در این بخش تبلت زد4 سونی در پشت سر تبلت‌های نکسوس 9 و ایر2 قرار گرفت و البته می‌بایست این نکته را نیز اضافه کرده که دو تبلت مزبور هر دو از دقت تصویر پایینتری بهره می‌برند و این خود می‌تواند عامل افزایش امتیاز آنها باشد (هر دو دارای دقت تصویر 2,048 × 1,532 پیکسل بوده و در حقیقت، این مقدار برابر 77 درصد تعداد پیکسل‌های موجود بر روی نمایشگر تبلت زد4 سونی است). البته با تمام این تفاسیر تبلت زد4 توانست در رقابتی پایاپای و در طی تست گرافیکی و سنگین منهتن، گوشی گلکسی اس6 و تراشه موجود در آن را شکست دهد.

Untitled Untitled.pngsدر طی تست بنچمارک بیس مارک ایکس نیز شاهد تکرار همین نتایج بودیم. تبلت آیپد ایر2 اپل دوباره در مکان اول قرار گرفت و در پشت سر آن، نکسوس 9 اچ‌تی‌سی مشاهده می‌شود. اما این بار گوشی گلکسی اس6 سامسونگ در رتبه سوم قرار گرفته و تبلت زد4 سونی با فاصله امتیازی بیشتری، پشت سر این جای گرفته است.

Untitled.pngsدر هنگام ورود به بخش بررسی عملکرد این تبلت در حالت مرورگری صفحات وب، از مدل دیگری از این تبلت که از نوع خرده فروشی است، استفاده کردیم. و نتایج به دست آمده توسط این دو را در به طور مجزا در این تست وارد کردیم. عبارت Sony Xperia Z4 Tablet retail مربوط به امتیازات نسخه خرده فروشی این تبلت می‌شود.

در بخش بررسی عملکرد وبگردی این تبلت ابتدا وارد بخش عملکرد جاوا اسکریپت مرورگر پیشفرض این تبلت در طی تست کراکن 1.1 شدیم. در این قسمت تبلت 10.1 اینچی زد4 سونی توانست امتیازات بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد و در مکان اول این رقابت قرار بگیرد. البته در کنار کسب این مقام باارزش، تبلت زد4 سونی توانست یک رکورد جدید را در این قسمت به نام خود به ثبت برساند. البته جالب است بدانید که در هنگام قرار دادن نسخه خرده فروشی این تبلت در روال این بنچمارک، شاهد امتیازات نسبتا پایینتری از آن بودیم. در بنچمارک بعدی یعنی تست مربوط به بروس مارک 2.1 که مربوط به عملکرد HTML5 مرورگر پیشفرض این تبلت می‌شود، نسخه پیش از عرضه‌ زد4 توانست برای بار دوم امتیازات مناسبی را کسب کند. اما همچنان و مثل تست قبلی، نسخه خرده فروشی این تبلت این بار با اختلافی کمتری، پشت سر آن قرار گرفت. جالب است بدانید که احتمالا، امتیازات متناقض این دو نسخه می‌تواند به دلیل استفاده دو تبلت از دو مرورگر متفاوت باشد. زیرا در طی تست‌های انجام شده، در نسخه پیش از عرضه تبلت زد4 از مرورگر پیشفرض اندرویدی استفاده شد، اما در نسخه خرده فروشی آن از اپلیکیشن مرورگر کروم گوگل بهره برده شد.

Untitled.pngsدر این بخش در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که تبلت اکسپریا زد4 سونی به واسطه تجهیز شدن به تراشه پرقدرت شرکت کوآلکام به نام اسنپدراگون 810، دارای قابلیت‌های بالایی به منظور اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین بوده و البته در کنار آن می‌بایست مواظب داغ شدن بیش از حد تراشه موجود در آن باشید. تبلت اکسپریا زد4 سونی توانست تقریبا در تمامی تست‌های انجام شده، امتیاز بسیار بالایی را کسب کند و با توجه به این موضوع، هیچ نگرانی خاصی بابت اجرای هرگونه برنامه و یا اپلیکیشن سنگین بر روی آن وجود نخواهد داشت.

اپلیکیشن دفترچه تلفن اکسپریا زد 4

تبلت اکسپریا زد 4 سونی دارای یک اپلیکیشن دفترچه تلفن به نام Contacts می‌باشد که بواسطه نمایشگر بزرگ 10.1 اینچی و رابط کاربری نامناسب این بخش، میزان زیادی از فضای موجود به هدر رفته است. مسلما ارائه یک لیست بسیار ساده از مخاطبین نمی‌تواند جذاب و جالب باشد. این اپلیکیشن و ظاهر آن را می‌توانیم در تصویر زیر با رابط کاربری اپلیکیشن دفترچه تلفن نسل پیشین یعنی تبلت زد2 سونی مقایسه کنیم که دارای یک صفحه دو نیم شده بوده و از فضای موجود، تمام بهره را برده است.

در کنار آن، این اپلیکیشن دارای ویژگی چینش لیست مخاطبین بر اساس حروف الفبای نام یا نام خانوادگی آنها بوده و البته امکان اَلَک کردن مخاطبین نیز در این برنامه قابل مشاهده است. در این برنامه کاربر می‌تواند به دو روش، مخاطب مورد نظر خود را بیابد؛ یکی از آنها مربوط به فیلد موجود در کناره بالا و سمت راست نمایشگر تبلت می‌شود و کاربر می‌تواند با نوشتن نام مخاطب، اطلاعات مربوط به آن را به راحتی پیدا کند. مورد دیگر مربوط به وجود ستونی از حروف الفبا در کنار لیست مخاطبین در سمت چپ آنها می‌شود و کاربر می‌تواند با سرعت هر چه تمام‌تر و با لمس حرف اول نام مخاطب مزبور، به سمت پیدا کردن آن حرکت کند.

همان طور که گفته شد، به منظور دسترسی به ویژگی‌های جستجو، ابتدا می‌بایست بر روی آیکون نیمه شفاف ذره‌بین موجود در گوشه سمت راست و بالای نمایشگر اشاره کرده و بعد از انجام این کار، فیلدی در گوشه سمت چپ و بالای نمایشگر ظاهر خواهد شد. البته مسلما این طور به نظر نمی‌رسد که بتوان هر لحظه از این ویژگی استفاده کرد. زیرا این تبلت دارای ابعاد بسیار زیادی بوده و مطمئنا برقراری تماس صوتی با آن، عمل نسبتا غیر طبیعی، سخت و دشواری خواهد بود.

در لیست پیش رو با انتخاب آیکون هر مخاطب به بخشی مجزا وارد می‌شوید که در این قسمت، اطلاعات مخاطب در بخش‌های مختلفی جای می‌گیرد. این فیلدها دارای انواع مختلفی هستند و البته تمامی آنها از یک نوع هستند. در قسمتی از این بخش، دکمه‌ای با نام Add قرار دارد و می‌توانید در صورت تمایل، گزینه جدیدی به جهت تعریف مشخصات تازه مخاطب خود بسازید. همچنین با اشاره بر روی دکمه X واقع شده در سمت راست نمایشگر، فیلدهای بوجود آمده قابل حذف می‌باشند. فیلدهای موجود از نام و آدرس مخاطب تا نام مستعار و دیگر اطلاعات مربوط به آن را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

تست رسایی صدای بلندگو‌های تبلت اکسپریا زد 4

همان طور که در بخش‌های پیشین اشاره شد، تبلت اکسپریا زد 4 سونی در قسمت جلویی خود و در اطراف نمایشگر 10.1 اینچی، دارای دو بلندگوی استریو می‌باشد. در این بخش سونی بسیار خوب عمل کرده است و بهبودهای صوتی خوبی در این بخش دیده می‌شود. +Clear Audio و Clear Bass و صدای فراگیر  S-Force از جمله فناوری‌های موجود در این بخش به حساب می‌آیند. همچنین در بخش نرم افزاری آن، تعداد پنج عدد سیستم تنظیم صدای اکولایزر وجود داشته و در کنار آن گزینه‌های پیشفرضی نیز وجود دارد. همچنین دو گزینه خالی برای کاربر نیز در نظر گرفته شده است و کاربر می‌تواند به سادگی، تمایلات و تنظیمات جدید خود را بر روی آنها ذخیره کند.

در تست‌های انجام شده بر روی بلندگوی این دستگاه شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی از طرف تبلت  زد4 بودیم و البته با توجه به تصویر زیر، مشاهده می‌شود که امتیازات این تبلت از نسل‌های پیشین شامل، تبلت‌های  اکسپریا زد2 و اکسپریا زد3 کامپکت بیشتر بوده و است و در واقع سونی توانسته‌ است با توجه به فناوری‌های بکار رفته در این قسمت، بهبودهای صوتی خوبی را در این بخش اعمال کند. حتی ویژگی ضد آبی این تبلت نیز باعث کاهش امتیازات آن نشده است و به دلیل این وجود این مورد از کمپانی سونی کمال تشکر را داشته و به آن احترام می‌گذاریم. همچنین جالب است بدانید که در طی تست‌های انجام شده، تمامی فناوری‌های صوتی موجود در تبلت‌ها به طور کامل غیر فعال بوده و در کنار آن به دلیل تست بلندی صدای تبلت و مرتبط نبودن آن با کیفیت خروجی صدا، تنظیمات اکولایزر و درجه‌بندی آن در بالاترین قسمت ممکن قرار گرفته است. در تصویر زیر شاهد امتیازات بدست آمده توسط دستگاه مزبور و رقیبان آن می‎باشید.

Untitledاپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، ایمیل و صفحه کلید تبلت اکسپریا زد 4

تبلت 10.1 اینچی اکسپریا زد 4 سونی دارای یک برنامه ارسال پیامک اختصاصی بوده و در کنار آن دارای اپلیکیشن Hangouts گوگل به منظور ارسال پیام فوری نیز می‌باشد. البته نکته جالب در این است که می‌توانید به راحتی و از طریق همین برنامه هنگ‌اوتس از طرف برنامه جی‌میل یا پلاگین‌های مربوط به مرورگر کروم با دوستان خود مکالمه متنی داشته باشید. همچنین می‌توانید به طور همزمان با چند نفر در یک گروه چت نموده و در کنار آن امکان برقراری تماس ویدئویی نیز وجود دارد.

هر دو برنامه (پیام‌رسانی پیشفرض و هنگ‌اوتس گوگل) در هنگام اجرا به صورت تمام صفحه به نمایش در می‌آیند و متاسفانه از صفحه دو نیم شده خبری نبوده و از این جهت، بسیاری از فضای نمایشگر خالی باقی می‌ماند. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که رابط کاربری این قسمت در نسخه زد2 این تبلت نسبتا کاربردی‌تر بود و از این جهت به منظور عدم انتقال ویژگی‌های کاربردی آن به نسخه جدید، می‌توان از کمپانی ژاپنی سونی گله‌مند بود.

همچنین در بخش ارسال و دریافت ایمیل، در این تبلت و رابط کاربری آن شاهد حضور دو برنامه به طور پیشفرض در این حوزه هستیم. یکی از این برنامه‌ها، اپلیکیشن Email اندرویدی بوده که سونی در آن دست برده و ظاهر آن را بر اساس علایق خود تغییر داده است. این برنامه از ویژگی‌های منحصر به فرد پشتیبانی از سرویس‌های دریافت پیام POP و IMAP، انجام عملیات‌های دسته‌ جمعی و وجود صندوق پیامی مشترک در بین تمامی حساب‌های کاربری کاربر بهره می‌برد. در سمت دیگر، اپلیکیشن Gmail قرار دارد که برای کاربران اندرویدی، نام بسیار آشنایی به حساب می‌آید. این برنامه از چندین حساب کاربری پشتیبانی کرده و البته این برنامه، انتخاب و پیشنهاد ما خواهد بود. علاوه بر آن می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کنیم که هر دوی این برنامه‌ها از نمای صفحه دو نیم شده (split-screen) پشتیبانی کرده و حتی در برنامه جی‌میل، این مقدار به سه عدد قابل افزایش خواهد بود.

در زمینه صفحه کلید و ویژگی‌ها مربوط به آن، تبلت زد 4 سونی به طور پیشفرض دارای یک کیبورد QWERTY با ابعاد تمام صفحه بوده و در کنار آن دارای گزینه‌های دیگری به منظور انجام عملیات تایپ با روش‌های راحتتر و کاربرپسندانه‌تر نیز می‌باشد. در بخش ظاهر کیبورد، کاربر می‌تواند از بین سه طراحی موجود برای صفحه کلید، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند. همچنین از نظر بصری نیز سه حالتِ کیبورد با ابعاد بزرگ، ابعاد کوچک و همچنین در حالت نیمه شده، وجود دارد و از این نظر، بسیار جالب به نظر می‌رسد. دو گزینه آخری به طور شناور بر روی برنامه و یا در سطح رابط کاربری سیستم قرار گرفته و کاربر می‌تواند به راحتی آنها را به اطراف حرکت دهد.

همچنین در این بخش گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد و کاربر می‌تواند به آسانی، کلید‌ها مربوط به comma و period و همچنین دکمه‌های مربوط به جای گذاری صورتک و نوشتار صوتی را حذف یا اضافه کند. حتی امکان فعال سازی سرویس حدس دو زبانه نوشتار نیز وجود داشته و در صورت استفاده همیشگی از دو زبان نوشتاری می‌توانید از این ویژگی‌ جالب و کاربردی بهره‌مند شوید. همچنین این صفحه کلید دارای ردیفی مجزا از اعداد بوده و حتی با لمس و نگه داشتن هر کلید، حرف یا نشان تعیین شده دیگری به نمایش در خواهد آمد. علاوه بر آن این کیبورد دارای سرویس شناسایی خودکار خطای نوشتاری بوده و البته قبل از فعالسازی آن می‌بایست نوع نوشتار خود را به آن بیاموزید. این کار از طریق خواندن نوشتار شما در برنامه‌های جی‌میل، فیسبوک، توییتر و حتی پیامک‌هایی که از طرف شما به دیگران ارسال می‌شود، انجام می‌گردد (البته هر کدام از این موارد به صورت مجزا قابل تنظیم و انتخاب است).

همچنین اگر سرعت تایپ نوشتاری این کیبورد برایتان کافی نبوده و از آن ناراضی هستید، به هیچ وجه نگران نباشید زیرا در این قسمت کمپانی ایسوس اقدام به قرار دادن جسجرهای خاصی کرده است که شباهت بسیار زیادی به حالت تایپ Swype دارد. اما تفاوت‌هایی نیز با آن وجود دارد. در هر حال اگر تا به امروز از شیوه تایپ Swype استفاده نکرده‌اید، مسلما به این نوع از نوشتار موجود در این صفحه کلید علاقه‌مند خواهید شد.

همانطور که در مقاله‌های پیشین به آن اشاره شد، کمپانی ایسوس به منظور بهره‌وری بیشتر از این تبلت، در کنار آن از یک داک کیبورد با نام  BKB50 نیز رونمایی کرده است که با استفاده از بلوتوث دو دستگاه، عمل ارتباط میان این دو انجام می‌گیرد. با اتصال این دو به یکدیگر، در بخش پایینی صفحه نمایش تبلت، یک نوار مشابه آن چیزی که در سیستم عامل ویندوز کامپیوتر‌های شخصی وجود دارد، نمایان خواهد شد. حتی به منظور شباهت بیشتر این دو دستگاه به یک نت‌بوک، در کناره سمت چپ نوار نمایان شده، بخشی شبیه به Start menu ویندوز به طور خودکار  ظاهر خواهد شد.

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های تبلت اکسپریا زد 4 سونی پرداختیم. همان طور که گفته شد، این تبلت 10.1 اینچی دارای چیپ پرقدرت اسنپدراگون 810 شرکت کوآلکام بوده و در کنار تولید گرمای غیر طبیعی، دارای توان بسیار زیادی است. به دلیل استفاده از نوع خاص تبلت مزبور (نسخه‌ پیش از عرضه)، بسیاری از بنچمارک‌های معروف همانند گک بنچ و آنتوتو بر روی این تبلت نصب نشد. اما در نهایت با دیگر تست‌های موجود، کار بررسی و ارزیابی سخت افزاری این تبلت را ادامه دادیم. البته موضوع وقتی جالبتر شد که در میدان نبرد این تبلت‌ها شاهد حضور دو گوشی هوشمند قدرتمند با نام‌های گلکسی اس6 سامسونگ و وان ام9 اچ‌تی‌سی بودیم. در ابتدا به سراغ تست ترکیبی بیس مارک 2 رفتیم تا بتوانیم عملکرد کلی هر دستگاه را بسنجیم. در این بخش تبلت زد4 سونی توانست بیشترین امتیاز را در بین قوی‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار از آن خود کند و با اقتدار در مقام اول بایستد. در ادامه وارد بخش تست‌های گرافیکی روتین بررسی‌هایمان شدیم. تبلت زد4 سونی در قسمت‌های صفحه خاموش با دقت 1080p توانست امتیازات نسبتا خوبی را در مقایسه با دیگر رقبا از آن خود کند. امتیازات 54 فریم بر ثانیه در تست گرافیکی سبک T-Rex و 27 فریم بر ثانیه در تست سنگین منهتن، نتایج بسیاری خوبی تعبیر می‌شوند. همچنین در ادامه  و در بخش صفحه روشن این بنچمارک‌ها، به دلیل بالا بودن دقت تصویر نمایشگر این تبلت، مسلما عملکرد پردازشی تراشه و واحد گرافیکی آن سخت‌تر خواهد بود. اما تبلت زد4 در این بخش‌ها نیز توانست رتبه‌های قبلی را تقریبا تکرار کند و امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کند. نکته جالب در این بخش مربوط به امتیازات گوشی وان ام9 می‌شود. این گوشی در تست‌های صفحه خاموش به طور آشکاری در رتبه پایینتری نسبت به تبلت مزبور قرار گرفت، اما در تست‌های صفحه روشن به منظور دقت پایین نمایشگر خود، فرصت را غنیمت شمرده و در هر دو تست در مکان دوم جدول قرار گرفت. همچنین تبلت آیپد ایر2 اپل نیز با دارا بودن واحد گرافیکی قدرتمند، در تمامی تست‌های این بخش، از مکان اول خود پایینتر نیامد. 

همچنین در ادامه و در طی بنچمارک بیس مارک ایکس شاهد تکرار نتایج تست‌های قبلی و امتیازات رضایت بخش و مناسبی بودیم. در ادامه کار، نسخه خرده فروشی تبلت زد4 سونی را نیز وارد میدان کردیم و به سمت اجرای تست‌های عملکرد مرورگری دستگاه‌ها رفتیم. در این بخش  و در طی بنچمارک کراکن که به کیفیت عملکرد جاوا اسکریپت مرورگر پیشفرض اندرویدی دستگاه، امتیازی تعلق می‌گیرد، تبلت مزبور توانست رکورد این قسمت را جابه‌جا کرده و در مکان اول قرار بگیرد. جالب اینجاست که نسخه خرده فروشی آن با اختلاف امتیاز زیادی در بین دستگاه‌های موجود در رقابت توانست امتیاز هفتم را نصیب خود کند. در بخش بعدی و در تست بروس مارک 2.1 که به عملکرد HTML5 مرورگر‌ها، امتیاز داده می‌شود، تبلت زد4 تحت بررسیمان در مکان سوم قرار گرفت و نسخه خرده فروشی آن نیز با اختلافی بسیار کم در رتبه چهارم این رقابت ایستاد. جالب است بدانید که نسخه پیش از عرضه این تبلت در طی اجرای این تست‌ها از مرورگر پیشفرض اندرویدی خود استفاده می‌کرد، اما در نسخه خرده فروشی به منظور انجام تست‌ها از مرورگر قدرتمند کروم گوگل کمک گرفته شد. در نهایت می‌توان گفت که این تبلت به منظور کاربری‌های مختلف نظیر وبگردی، انجام بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین و سه بعدی و همچنین انجام عملیات روزانه، به هیچ وجه کم نخواهد آورد و تمامی نیازهای شما را از هر لحاظ برآورده خواهد نمود. 

در ادامه وارد بخش بررسی اپلیکیشن‌‌های این تبلت شدیم و در ابتدا، اپلیکیشن دفترچه تلفن آن را مورد ارزیابی قرار دادیم. این اپلیکیشن همانند بسیاری از برنامه‌های در حال فعالیت در این حوزه از ویژگی‌های استانداردی بهره می‌برد. تنها مشکل موجود در این بخش که به تازگی بوجود آمده و در نسل پیشین آن دیده نمی‌شد، مربوط به خالی و سفید ماندن بسیاری از قسمت‌های نمایشگر در هنگام نمایش لیست مخاطبین است. همچنین گفته شد که همانند بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی امروزی، برنامه دفترچه تلفن این تبلت دارای ویژگی‌های مربوط به ویرایش دقیق اطلاعات مربوط به یک مخاطب نیز می‌باشد.

در بخشی دیگر به تست و آزمایش میزان بلندی صدای این تبلت پرداختیم. گفته شد که فناوری‌های +Clear Audio و Clear Bass و صدای فراگیر  S-Force از جمله ویژگی‌هایی هستند که سونی به منظور افزایش و بهبود کیفیت و بلندی صدای بلندگوها، آنها را در این تبلت به کار گرفته است. همچنین اکولایزر‌هایی نیز در این بخش وجود دارد و تنظیم و ذخیره آنها نیز بسیار آسان است. در طی تست‌های انجام شده، درجه‌های اکولایزر را تا انتها بالا بردیم و تمامی فناوری‌های بهبود بخشی صدا را نیز غیر فعال کردیم تا به بلندترین میزان صدای خروجی بلندگوها دست پیدا کنیم. در این بخش بلندگوهای تبلت زد4 سونی توانستند امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کرده و از تمامی تبلت‌های پیشین این کمپانی ژاپنی پیشی بگیرند.

در نهایت وارد بخش بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، ایمیل و صفحه کلید تبلت اکسپریا زد 4 سونی شدیم. در این بخش متوجه شدیم که تبلت مزبور در کنار برنامه‌ پیام‌رسانی پیشفرض خود دارای برنامه هنگ‌اوتس گوگل نیز بوده و کاربر می‌تواند از وجود هر دوی آنها بهره‌مند شود. اما متاسفانه دوباره در هر دو برنامه، مشکل اپلیکیشن دفترچه تلفن رابط کاربری این تبلت دیده می‌شود و بسیاری از بخش‌های نمایشگر در حالت معمولی، سفید و خالی است. علاوه بر این موارد، در فضای رابط کاربری این تبلت به طور پیشفرض شاهد حضور دو برنامه به منظور دریافت و ارسال ایمیل هستیم. اپلیکیشن‌های ایمیل پیشفرض اندرویدی و جی‌میل گوگل از جمله این برنامه‌ها هستند. هر دو برنامه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود بوده و البته اپلیکیشن جی‌میل در این میان صاحب طرفداران بیشتری است.

در بخش بعدی به منظور بررسی صفحه کلید رابط کاربری این تبلت وارد بخش نوشتاری آن شدیم. در این قسمت کمپانی سونی بسیار خوب ظاهر شده است و در کنار وجود صفحه کلیدهایی با ابعاد و ویژگی‌های متفاوت، شاهد قرار گیری تم‌ها و ظواهر مختلفی برای هر کدام از آنها هستیم. مسلما به دلیل وجود نمایشگر بزرگ 10.1 اینچی، این چنین ویژگی‌های کاربردی به منظور دسترسی سریع و راحت‌تر، حیاتی و ضروری بود. حذف دکمه‌ها و کلیدهای خاص، سرویس حدس نوشتار دو زبانه، وجود ردیف مجزا برای اعداد، وجود کلیدهای ثانویه، سرویس شناسایی خطای نوشتاری پیشرفته و حالت تایپ شبه Swype، از جمله دیگر قابلیت‌های صفحه کلید رابط کاربردی تبلت زد4 می‌باشند. در نهایت به این موضوع اشاره شد که به محض اتصال داک کیبورد BKB50 به تبلت، نواری شبیه به آنچه در سیستم عامل‌های ویندوز دیده می‌شود، در پایین نمایشگر تبلت ظاهر خواهد شد و با ارائه امکاناتی مشابه، ظاهر این ترکیب را بیش از هر زمان دیگر به یک نت‌بوک شبیه می‌کند.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی تبلت اکسپریا زد 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت اکسپریا زد 4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال