نقد و بررسی تخصصی تبلت اکسپریا Z4 سونی [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

در قسمت سوم بررسی تبلت اکسپریا Z4 سونی به معرفی دستگاه و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن گالری تبلت اکسپریا زد 4 تبلت اکسپریا زد 4 سونی دارای […]

در قسمت سوم بررسی تبلت اکسپریا Z4 سونی به معرفی دستگاه و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن گالری تبلت اکسپریا زد 4

تبلت اکسپریا زد 4 سونی دارای یک برنامه گالری مخصوص به خود است که Album نام دارد. تصاویر موجود در این برنامه با ابعاد بند انگشتی و بر اساس تاریخ در یک و یا چند گروه پشت سر هم چیده شده‌اند. همچنین با استفاده از جسجر پینچ زوم (نزدیک یا دور کردن دو انگشت بر روی نمایشگر) می‌توانید ابعاد تصاویر بند انگشتی را تغییر داده و آنها را بزرگتر یا کوچکتر کنید. در نهایت این مقدار از ابعاد بسیار کوچک بند انگشتی تا نمایش کامل یک تصویر قابل تغییر خواهد بود.

همچنین در این برنامه امکاناتی به منظور مشاهده تصاویر موجود در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، پیکاسا و فلیکر کاربر نیز وجود دارد. علاوه بر آن به دلیل پشتیبانی این تبلت از سرویس DLNA، می‌توان تصاویر موجود در این برنامه را از طرف نمایشگر یک کامپیوتر یا تلویزیون‌های پشتیبانی کننده از این سرویس به نمایش گذاشت.

همچنین در داخل این برنامه‌ها، آلبوم‌های خاصی با نام‌های Places و Faces نیز وجود دارد. در حالت Places، بر اساس اطلاعات مکانی ثبت شده مربوط به هر عکس، تصاویر چیده می‌شوند. همچنین در حالت Faces با شناسایی چهره افراد موجود در تصاویر ثبت شده، بر اساس اطلاعات موجود، عکس‌های کاربر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

بر اساس تنظیمات فوری موجود در برنامه گالری موجود در این دستگاه، کاربر می‌تواند به آسانی به کراپ کردن (بریدن) و یا چرخاندن تصاویر خود اقدام کند. همچنین در این قسمت می‌توان فعالیت‌های دیگری نظیر به اشتراک گذاری تصاویر در شبکه اجتماعی پیکاسا، در اپلیکیشن‌های ایمیل، فیسبوک، از طریق بلوتوث و MMS را نیز انجام داد. همچنین این برنامه دارای سرویس نمایش خودکار تصاویر (Slideshow) نیز هست و البته طراحی آن در سطح ساده‌ای بوده و از داشتن تنظیمات مربوط به انیمیشن‌های انتقالی محروم است.

همچنین با ورود به بخش ویرایش تصاویر این برنامه، شاهد ارائه ابزارهای بهبود بخشی ساده‌ای همچون کراپ تصاویر و افکت‌های رنگی هستیم و در کنار این موارد، تنظیمات و ابزار پیشرفته‌ای نیز نظیر نمودار خمیده تنظیم رنگ تصویر (curves adjustment) وجود خواهد داشت.

ویدئو پلیر تبلت اکسپریا زد 4

اپلیکیشن پخش کننده فایل‌های ویدئویی این تبلت که Movies نام دارد، دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و البته بر خلاف ظاهر گول زننده آن، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین اتصال این برنامه به سرویس Gracenote از ویژگی‌های بسیار جالب و کاربردی آن می‌باشد. از طریق سرویس Gracenote، کاربر می‌تواند به اطلاعات مربوط به فیلم یا برنامه تلویزیونی در حال پخش دسترسی داشته باشد.

خبر خوب برای کاربران این تبلت این است که کمپانی سونی به تازگی رابط کاربری خود را در این تبلت بازبینی کرده است و هم اکنون تبلت زد4 از فرمت‌های بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از فرمت‌های AVI ،DivX ،XviD و MP4 و حتی  MKV و MOV، از جمله گزینه‌های قابل پخش این برنامه هستند. البته متاسفانه این پلیر از پخش فایل‌های چند رسانه‌ای با فرمت WMV عاجز است. همچنین این برنامه در زمینه پخش فرمت‌های صوتی DTS و DD و AC3 نیز ناتوان بوده و در هنگام پخش این سری از ویدئو‌ها، تصویر فیلم در زیر یک پنجره شناور مربوط به خطای پخش صوتی در حالت نمایش قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، این پلیر از تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای در زمینه نمایش زیرنویس فیلم‌ها بهره می‌برد.

موزیک پلیر تبلت اکسپریا زد 4

در این بخش بر خلاف انتظارها، دیگر خبری از نام Walkman نبوده و برنامه پخش کننده موزیک این دستگاه، Music نام دارد. البته لازم به ذکر است که از نظر کاربردی، رابط کاربری این برنامه به طور وسیعی از برنامه قبلی پیروی می‌کند. این موزیک پلیر از نظر ظاهری از نمای کاشی بهره می‌برد و آیکون‌های موزیک موجود در پوشه‌های هنرمندان، آلبوم‌ها، لیست پخش، تمامی آهنگ‌ها و حتی آهنگ‌هایی که دوستانتان در حال گوش دادن به آنها هستند (برای استفاده از این قابلیت می‌بایست حساب کاربری شبکه اجتماعی فیسبوک خود را در این برنامه وارد کنید)، به این شکل و با این نما در کنار یکدیگر چیده خواهند شد.

در صفحه “در حال پخش” یا همان Now Playing، لیست از آهنگ‌ها به همراه ترتیب قرار گیری آنها به منظور پخش در پیش روی کاربر قرار گرفته و کنترل‌های استاندارد مربوط به موزیک در زیر آنها جای می‌گیرد. با سوییپ کردن (حرکت انگشت بر روی نمایشگر) به سمت راست یا چپ صفحه نمایش، می‌تواند به آهنگ‌های بعدی یا قبلی منتقل شوید. همچنین با اشاره بر روی دکمه Infinite، می‌توانید موزیک ویدئو مربوط به آهنگ مزبور را در سرور‌های مربوط به وبسایت یوتیوب، نام هنرمند را در وبسایت ویکی‌پدیا و متن آهنگ را در وبسایت گوگل جستجو کنید.

همچنین سرویس Gracenote در این بخش نیز فعال بوده و می‌تواند به طور خودکار به دانلود و دریافت اطلاعات مربوط به آهنگ و یا آلبوم مورد نظرتان اقدام کند. علاوه بر آن امکان ویرایش دستی آن نیز وجود خواهد داشت.

همچنین سونی در بخش تنظیمات این پلیر اقدام به جای گذاری فناوری‌های دیگری نیز نموده است. در این بخش تنظیماتی به منظور فعالسازی ویژگی +ClearAudio وجود داشته و در صورت فعالیت این ویژگی، دستگاه به تشخیص بهترین حالت کیفی پخش صدای موزیک در حال پخش اقدام نموده و بر اساس آهنگ مورد نظر، آن را اعمال خواهد کرد. همچنین با استفاده از ویژگی Dynamic normalizer در هنگام گوش دادن به آهنگ‌های مختلفی از آلبوم‌های متفاوت در صورت تفاوت بلندی صدای هر کدام، به طور خودکار، این اختلاف به حداقل میزان خود خواهد رسید.

در بخش Sound effects، تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای نهفته است. در این بخش به طور تخصصی، اکولایزری وجود دارد و در کنار آن، تنظیمات پیشفرض مخصوص به آهنگ‌ها قرار گرفته است. همچنین به منظور مدیریت هر چه بهتر صدا، تنظیمات دستی نیز امکان پذیر خواهد بود (تنظیمات مربوط به Clear Bass از جمله این موارد هستند). علاوه بر آن در این بخش تنظیماتی در حالت Surround sound mode نیز دیده می‌شود که از حالات صوتی Studio، Club و Concert بهره می‌گیرد. در حالت Clear stereo mode نیز کانال‌های صوتی مربوط به پخش استریوی اصوات، بهبود خواهد پذیرفت. همچنین Dynamic normalizer نیز به کاهش اختلاف بلندی صدای آهنگ‌های مختلف اقدام می‌ورزد (این ویژگی در هنگام پخش تصادفی آهنگ‌های مختلف موجود در حافظه گوشی به صورت shuffled mix بسیار کاربردی و کمک کننده است).

در هنگام پخش یک آهنگ، در صفحه لاک اسکرین یا همان صفحه قفل گوشی، تصویر آلبوم آهنگ به عنوان عکس پس زمینه این بخش قرار می‌گیرد. همچنین برای کنترل و مدیریت بر روی آهنگ‌های در حال پخش در این فضا می‌توانید به صفحه اعلانات مراجعه کنید. همچنین در بخش صفحه اعلانات گوشی، شاهد تصویر صفحه “در حال پخش” این موزیک پلیر هستیم. همچنین کنترل‌هایی در این بخش وجود داشته و عکس کوچکی از آلبوم در حال پخش بر روی آن وجود دارد. همچنین می‌توان از این قسمت به طور مستقیم به برنامه موزیک پلیر مزبور منتقل شد.

رادیو FM تبلت اکسپریا زد 4

علاوه بر تمامی این موارد، تبلت اکسپریا زد 4 سونی به طور پیشفرض دارای تنظیمات و برنامه مربوط به رادیو FM بوده و البته این برنامه از سرویس RDS نیز پشتیبانی خواهد کرد. این برنامه دارای پوسته و طراحی‌های مختلفی بوده و در کنار آن با استفاده از سرویس TrackID، می‌توانید اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش را بدست آورید. همچنین در این حالت امکان فرستادنی پستی به صفحه فیسبوکتان با عنوان “…I’m listening to” یا “در حال گوش دادن هستم به …” نیز هستید.

کیفیت صدای خروجی تبلت اکسپریا زد 4

تبلت اکسپریا زد 4 سونی در تست‌های مربوط به کیفیت صدای خروجی دستگاه‌ها، بسیار خوب ظاهر شد. در ارزیابی‌های اعمال شده بر روی کیفیت صدای خروجی این تبلت شاهد امتیازات بسیار بالایی بودیم. همچنین میزان بلندی صدای آن نیز در حد میانگین و متوسطی قرار داشت. البته در بعضی از تبلت‌ها، این مقدار (میزان بلندی صدا) بیشتر از این میزان کسب شده بوده اما در هر حال، امتیاز بدست آمده نیز در حد بسیار مناسب و مطلوبی قرار دارد.

در هنگام اتصال هدفون‌ها به تبلت، میزان  stereo crosstalk (هماهنگی دو بلندگوی از نظر عملکرد استریو) افزایش یافته و البته در این میان، مقدار ناچیزی به اعوجاج صدای خروجی هدفون‌ها نیز اضافه خواهد شد. در نهایت می‌توان گفت که امتیاز کلی آن در حد بسیار مطلوبی بوده و تنها موسیقی دوستان و هنرمندان حرفه‌ای فعال در این بخش ممکن است اشکال‌هایی را به آن نسبت دهند.

در تصویر زیر شاهد نمایش کلیه امتیازات کسب شده در این بخش توسط تبلت‌های مختلف و هدفون‌های مخصوص به آنها هستیم:

Untitled Untitled.pngsدوربین تبلت اکسپریا زد 4

تبلت 10.1 اینچی اکسپریا زد 4 سونی در بخش پشتی خود به عنوان دوربین اصلی از یک حسگر 8.1 مگاپیکسلی از نوع Exmor RS BSI CMOS یا همان backside illuminated بهره می‌برد. در این حالت، تصاویری با دقت 3,264 × 2,448 پیکسل به ثبت می‌رسد. همچنین در بخش جلویی دستگاه نیز، دوربین سلفی این تبلت قرار گرفته است که همانند بخش پشتی آن دارای یک سنسور Exmor RS با دقت 5.1 مگاپیکسل است.

همچنین رابط کاربری اپلیکیشن این برنامه دارای ویژگی‌های سری گوشی‌های اکسپریا (Xperia) سونی بوده و همانند این سری از تبلت‌های کمپانی سونی، بسیاری از قابلیت‌ها از نسل‌های پیشین بر جا مانده است. رابط کاربری این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود. این دو قسمت در واقع دو ستون مجزا هستند که در سمت راست، چهار کلید قرار گرفته‌اند. دکمه‌ میانبری به منظور انتقال به اپلیکیشن گالری، کلید شاتر دوربین، کلید ضبط ویدئو و دکمه‌ای به منظور تعویض بین حالت‌ها و مودها از جمله موارد موجود در بخش راست هستند. البته کلید ضبط ویدئویی این برنامه بسته به مودی که انتخاب می‌کنید، ممکن است تغییر کرده و با دکمه‌ای به منظور تعویض فوری بین حالت‌های عکسبرداری و فیلمبرداری جابه‌جا شود.

اما تغییرات قابل ملاحظه نسبت به نسل قبلی در ستون سمت چپ این برنامه دیده می‌شود. در حالت دستی یا همان Manual، دکمه‌ میانبری به نام manual controls در محل رابط کاربری این برنامه یافت خواهد شد. با استفاده از این دکمه می‌توانید به نمودار مربوط به جبران نوردهی و تراز سفیدی دوربین گوشی دسترسی داشته و مقادیر آن را کنترل کنید. میزان حساسیت سنسور (ISO) و شاخصه‌های نورسنجی آن نیز در بخش تنظیمات برنامه قابل دسترسی خواهد بود.

همچنین در این بخش، حالتی به نام scene mode نیز وجود دارد و دوربین به طور خودکار بهترین عکس را از تصویر پیش روی لنز به ثبت می‌رساند. البته در کنار آن با انتخاب گزینه Superior Auto نیز می‌توانید به طور خودکار، تمامی تنظیمات را به دوربین بسپارید. همچنین گزینه‌هایی به منظور تنظیم غلظت رنگ‌ها، کنتراست و مودهای نورسنجی نیز در کنار دیگر قابلیت‌ها و تنظیمات وجود دارند.

در نهایت باید گفت که اپلیکیشن دوربین تبلت اکسپریا زد4 سونی دارای قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای بوده و این ویژگی‌های از حالت ساده مثل ویژگی‌های مکان‌یابی تصویر (geotagging)، عکاسی با لمس نمایشگر، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، عکاسی پیاپی (burst shot mode) و پانوراما تا حالت پیشرفته وجود داشته و به فعالیت می‌پردازند.

در بخشی وارد بررسی کیفیت تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین اصلی این تبلت می‌شویم. در این بخش و با نگاهی به تصاویر عکسبرداری شده متوجه شدیم که کیفیت تصاویر در حد مناسبی قرار دارند. البته همانند مقاله قبلی دوباره می‌بایست به این موضوع اشاره کنیم که مدل در دسترس و تحت بررسی ما، مدل پیش از عرضه بوده و از این رو ممکن است خروجی تصاویر آن با مدل خرده فروشی (که کاربران خریداری می‌کنند) تفاوت داشته باشد. در نهایت می‌توانید عکس‌های ثبت شده توسط مدل پیش از عرضه تبلت زد4 سونی را در ابعاد کوچک شده و در بخش زیر مشاهده کنید:

بروزرسانی: با عرضه نسخه خرده فروشی این تبلت، آن را به آزمایشگاه خود آورده و دوربین آن را تحت بررسی خود قرار دادیم. در نهایت متوجه شدیم که کیفیت خروجی تصاویر با مدل قبلی، تفاوت چندانی ندارد. در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر کوچک شده مدل خرده فروشی تبلت اکسپریا زد4 سونی هستیم.

اما اگر بخواهیم به قضاوت این تصاویر بنشینیم، باید گفت که تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این دستگاه، با توجه به تبلت بودن آن، در سطح بسیار خوبی قرار دارد. شاید نتوان دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی این تبلت را با دوربین‌های 20 مگاپیکسلی گوشی‌های هوشمند مقایسه کرد اما با نگاهی دقیق به تصاویر متوجه می‌شویم گه عکس‌های به نمایش در آمده بسیار شارپ و واضح بوده و دارای جزئیات تصویر بسیار بالایی می‌باشند. همچنین در هر دو مدل، میزان قابل توجهی نویز تصویر مشاهده می‌گردد و این حالت در بخش‌هایی از تصویر که تک رنگ بوده و جزئیات تصویر در آن کم است (مانند آسمان یا پنجره‌ها)، بیشتر دیده می‌شود.

سونی همیشه در دوربین‌های خود و تصاویر به ثبت رسیده از پرداز‌ش‌های جانبی تصویر استفاده می‌کند و در این بخش نیز، اسناد آن به آسانی قابل مشاهده است. زیرا پردازش‌های صورت گرفته بر روی تصاویر در مقایسه با دیگر رقیبان دارای عملکرد نسبتا ضعیفتری است. البته دوباره این موضوع را نیز تاکید خواهیم کرد که از یک تبلت 10.1 اینچی، انتظار عکاسی این چنین باکیفیتی را نداریم و همین کیفیت تصویر نیز برای آن بسیار کافی و مناسب است و از آن رضایت کامل داریم.

همان طور که می‌دانید، اکثر دستگاه‌های ساخته شده توسط کمپانی سونی در بخش دوربین خود دارای حالتی بنام Superior Auto mode هستند. این حالت بر روی دیگر محصولات کمپانی سونی، تصاویری با دقت کمتر نسبت به حالت دستی را به ثبت می‌رساند. اما جالب است بدانید که در تست‌های انجام شده، تصاویر ثبت شده در این حالت دارای دقت کامل 8 مگاپیکسلی هستند. می‌توانید تصاویر کوچک شده زیر را بدین منظور با یکدیگر مقایسه کنید:

همانند بسیاری از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، تبلت اکسپریا زد4 سونی نیز دارای بخشی به نام HDR است. گرچه در حالی که با استفاده از حالت Superior Auto، در زمان مورد نیاز، حالت HDR فعال خواهد شد، اما برای استفاده از این ویژگی به طور اختصاصی می‌بایست دوربین را در حالت Manual یا همان دستی قرار دهید.

همچنین در تصویر زیر شاهد عکس ثبت شده از موش آزمایشگاهمان توسط دوربین سلفی این تبلت می‌باشید:

فیلمبرداری تبلت اکسپریا زد 4 سونی

دوربین اصلی تبلت اکسپریا زد 4 سونی قادرست در بهترین حالت خود با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. همچنین همان طور که دیده شد، رابط کاربری بخش فیلمبرداری اپلیکیشن دوربین این تبلت نیز همانند حالت عکسبرداری آن بوده و تفاوت زیادی در آن دیده نمی‌شود. همچنین در این بخش امکاناتی نظیر تایمر به منظور عکاسی مدت‌دار (تایم لپس) و تنظیماتی به منظور دستکاری و ویرایش میزان جبران نوردهی، حالت‌های نورسنجی و مودها و حالت‌های فوکوس و دیگر موارد این چنینی دیده می‌شود.

علاوه بر آن در بخش فیلمبرداری، تبلت اکسپریا زد 4 دارای لرزشگیر تصویر SteadyShot بوده و بدین وسیله می‌توان تصاویر با ثباتی را به ثبت برساند. البته استفاده از این ویژگی کاربردی، هزینه‌هایی را هم در بر داشته و در هنگام کاربر با آن، از میزان زاویه دید (FoV) کاسته می‌شود (به دلیل ساز و کار خاص این لرزشگیر). البته با فعالسازی این ویژگی، این دوربین بسیار هوشمند عمل کرده و به طور خودکار تشخیص می‌دهد که آیا فیلمبردار در حال ضبط فیلم در حالت در دست گرفتن دستگاه است یا اینکه تبلت بر روی جسمی ثابت قرار گرفته است. در هر صورت، از میزان زاویه دید کاربر کاسته خواهد شد.

همچنین اگر از حالت دستی یا Manual وارد بخش فیلمبرداری شوید، می‌توانید از تنظیمات مربوط به HDR و scenes نیز استفاده کنید.

علاوه بر آن کاربر می‌تواند در هنگام فیلمبرداری از صحنه مورد نظر از آن عکس نیز بگیرد. البته تصاویر بوجود آمده دارای کیفیت نسبتا پایینی بوده و از دقت 1080p (نزدیک به 2 مگاپیکسل) بهره می‌برند. این تصاویر در واقع، کادرهایی از بخش فیلم ضبط شده را به تصویر می‌کشند. همچنین می‌بایست این موضوع را نیز اضافه کنیم که تنظیمات موجود در بخش فیلمبرداری همانند بخش عکاسی دارای گزینه‌های گسترده و پیشرفته‌ای نبوده و در واقع از قابلیت‌های کمتری بهره‌مند است.

(در این لینک می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با دقت 1080p و 30 فریم بر ثانیه این تبلت را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید. حجم فایل: 35 مگابایت)

خلاصه این قسمت

در ابتدای این مقاله به اپلیکیشن گالری تبلت اکسپریا زد 4 سونی پرداختیم. این برنامه که در رابط کاربری انحصاری سونی با نام Album شناخته می‌شود، دارای ویژگی‌های بسیار استانداردی است. این برنامه از سرویس DLNA دستگاه به منظور نمایش تصاویر پشتیبانی کرده و علاوه بر آن کاربر می‌تواند تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی خود را نیز در این برنامه به نمایش بگذارد. همچنین با استفاده از آلبوم‌های اختصاصی Places و Faces، تصاویر کاربر بر اساس اطلاعات مکانی و چهره افراد موجود در عکس، گروه بندی و چیده می‌شوند. همچنین این برنامه دارای ابزارهای ساده‌ای به منظور ویرایش فوری تصاویر فوری و حتی به منظور ویرایش پیشرفته‌تر می‌بایست به بخشی به همین نام در این اپلیکیشن مراجعه کنید. علاوه بر آن این برنامه دارای بخش سرویس نمایش خودکار تصاویر ساده‌ای نیز هست. 

در بخشی دیگر به بررسی ویدئو پلیر پیشفرض موجود در تبلت اکسپریا زد 4 سونی پرداختیم. این برنامه که Movies نام گرفته است، بر خلاف اسم ساده‌اش، دارای ویژگی‌های و قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و از فرمت‌های صوتی و تصویری بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از نمایش زیرنویس، از دیگر قابلیت‌های کاربردی و ویژه این پخش کننده تصویری به حساب می‌آید. همچنین این برنامه دارای سرویس Gracenote نیز بوده و با استفاده از این سرویس، کاربر می‌تواند به راحتی اطلاعات مربوط به فیلم یا برنامه تلویزیونی در حال پخش را مشاهده نماید. عدم پشتیبانی از فرمت‌های WMV و DTS به همراه DD و AC3، از جمله معایب اصلی این برنامه به حساب می‌آیند. در نهایت باید گفت که این برنامه دارای تنظیمات پیشرفته‌ای در بخش نمایش زیرنویس است. 

در بخش بعدی به سراغ برنامه موزیک پلیر تبلت اکسپریا زد 4 رفتیم. این برنامه که هم اکنون، Music نام دارد، جایگزین اپلیکیشن Walkman سونی شده است. البته بهتر است بدانید که این برنامه از بسیاری از ویژگی‌های عملکردی برنامه قبلی پیروی می‌کند. این برنامه دارای بخش‌های استانداردی بوده و البته از ظاهر جدید بهره می‌برد. لیست چرخشی موجود در صفحه “در حال پخش” به ظاهر این بخش، جان تازه‌ای بخشیده است و آن را بسیار کاربردی کرده است. با استفاده از دکمه Infinite می‌تواند به راحتی به دنبال موزیک ویدئو، اطلاعات هنرمند و یا متن آهنگ (لیریک) در حال پخش باشید. همچنین لازم به ذکر است که سرویس Gracenote در این بخش نیز فعال بوده و می‌تواند به طور خودکار، اطلاعات مربوط به آهنگ یا آلبوم مورد نظرتان را دانلود کند. اما در نهایت به بخش تنظیمات صوتی بسیار پیشرفته این برنامه می‌رسیم. این پلیر دارای گزینه‌های تنظیمی بسیار زیادی بوده و ویژگی +ClearAudio و Dynamic normalizer و Sound effects و به همراه اکولایزری پیشرفته در کنار فناوری  Clear Bass و Surround sound mode از جمله قابلیت‌های بسیار جالب این برنامه به حساب می‌آیند. علاوه بر آن، ظاهر این پلیر در هنگام پخش بر روی صفحه لاک اسکرین (قفل صفحه) و صفحه اعلانات نیز بسیار زیبا و خلاقانه است.

در این بخش نیز به بررسی اپلیکیشن رادیو FM این تبلت 10.1 اینچی پرداختیم. شاید در ابتدا و همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، انتظار یک اپلیکیشن ساده را داشته باشید، اما این برنامه علاوه بر قابلیت‌های ساده مانند پشتیبانی از RDS، دارای ویژگی TrackID نیز هست که در این حالت، اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین امکان فرستادن پستی به شبکه اجتماعی فیسبوک در این باره نیز وجود خواهد داشت.

در بخشی دیگر به ارزیابی و تست کیفیت صدای خروجی تبلت اکسپریا زد 4 سونی پرداختیم. به طور خلاصه می‌توان گفت که کیفیت صدای خروجی از دستگاه بسیار مناسب و عالی بوده و البته میزان بلندی صدای آن نیز در حد متوسط و میانگینی قرار دارد. در هنگام اتصال هدفون‌ها به دستگاه، شاهد امتیازات مشابهی بوده و در این میان تنها به میزان بسیار کمی به اعوجاج صوتی به میزان بسیار کمی اضافه گشت که البته می‌توان از آن صرفه نظر گرد. در نهایت می‌توان گفت که در هر دو حالت، نتایج بدست آمده بسیار مناسب و رضایت بخش بودند. 

در بخش بسیار مهم و حساس این مقاله به بررسی دو دوربین‌ تبلت اکسپریا زد 4 پرداختیم. در ابتدای کار، اپلیکیشن مربوط به آن را مورد ارزیابی و کنکاش قرار دادیم. در این بخش متوجه شدیم که این برنامه دارای رابط کاربری بسیار ساده و راحتی بوده و در کنار آن، دارای تنظیمات و مودهای بسیار پیشرفته‌ای است. در حالت دستی یا Manual، می‌توانید بر روی بسیاری از شاخصه‌های نوردهی کنترل داشته باشید و مسلما این مورد بسیار خوشحال کننده خواهد بود. حالت‌های scene mode و Superior Auto جزء دیگر موارد پیش رو بوده و بسیاری از نیازهای عکاسی خودکار را رفع می‌کنند. ویژگی‌های مکان‌یابی تصویر (geotagging)، عکاسی با لمس نمایشگر، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، عکاسی پیاپی (burst shot mode) و پانوراما از جمله دیگر قابلیت‌های این برنامه و دوربین آن به حساب می‌آیند. 

در بخش بررسی کیفی تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی این تبلت و مدل پیش از عرضه ـن، به این نتیجه رسیدیم که تصاویر دارای کیفیت نسبتا مناسبی هستند. هر چند در هنگام بررسی تصاویر مربوط به نسخه خرده فروشی این تبلت نیز تفاوت خاصی دیده نشده و عکس‌ها دارای شارپنس نسبتا بالایی هستند. هر چند در تصاویر بدست آمده شاهد میزان قابل توجهی نویز تصویر نیز هستیم. در بخشی دیگر به بررسی حالت Superior Auto پرداختیم و متوجه شدیم که بر خلاف دیگر دستگاه‌های دارای این مود، تبلت مزبور در هنگام عکاسی در حالت پیش رو، از دقت آن کم نمی‌شود. همچنین عکاسی در حالت HDR نیز ممکن بوده و البته ابتدا می‌بایست اپلیکیشن دوربین در حالت دستی قرار بگیرد. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این تبلت نیز دارای کیفیت تصویر رضایت بخشی است. در نهایت می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که تبلت زد4 سونی دارای دوربین‌هایی با کیفیت نسبتا مناسبی بوده و وقتی بر روی نوع کاربری این دستگاه یعنی تبلت بودن و ابعاد بزرگ آن تامل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این میزان کیفیت برای آن بسیار کافی و مناسب است.

در بخشی مجزا به بررسی حالت فیلمبرداری تبلت اکسپریا زد 4 سونی پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که تبلت مزبور در بهترین حالت خود قادر است با با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد. رابط کاربری آن نیز مشابه بخش عکاسی این تبلت بوده و البته تنظیمات بسیار زیادی در این بخش یافت می‌شود. همچنین خبر خوب اینجاست که این دوربین دارای لرزشگیر SteadyShot سونی بوده و البته در هنگام استفاده از این حالت، میزان زاویه دید تصویر کم خواهد شد. همچنین اگر از حالت دستی یا Manual وارد بخش فیلمبرداری شوید، می‌توانید از تنظیمات مربوط به HDR و scenes نیز استفاده کنید. علاوه بر این موارد، امکان عکاسی در هنگام ضبط فیلم نیز وجود دارد و البته در این حالت، عکس‌ها با دقت پایین‌تری ذخیره خواهند شد. در نهایت باید گفت که کیفیت تصاویر در حد رضایت بخشی بوده و برای حد و اندازه‌های یک تبلت، بسیار مناسب و کافی به نظر می‌رسد.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی تبلت اکسپریا زد 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

 

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض تبلت اکسپریا زد4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال