گردشگری فضایی می تواند باعث نابودی لایه اوزون شود

محققان پس از بررسی پرتاب های موشک در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند گردشگری فضایی می تواند علاوه بر تاثیرات مخرب بر جو زمین باعث نابودی لایه اوزون شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه لندن کمبریج و ام‌آی‌تی اخیراً مقاله ای را در مورد تاثیر پرتاب موشک ها در فضا و […]

محققان پس از بررسی پرتاب های موشک در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند گردشگری فضایی می تواند علاوه بر تاثیرات مخرب بر جو زمین باعث نابودی لایه اوزون شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه لندن کمبریج و ام‌آی‌تی اخیراً مقاله ای را در مورد تاثیر پرتاب موشک ها در فضا و همچنین ورود آنها به جو تنها در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند. آنها در این مقاله مسابقه فضایی میلیاردر ها و برنامه های گردشگری فضایی را مورد بررسی قرار دادند. به گفته این محققان دوده سیاه یا ذرات کربن که از موشک ها تولید می شود حدود ۵۰۰ برابر بیشتر می تواند در حفظ گرما در جو نسبت به سایر منابع در زمین اثرات مخرب داشته و باعث تغییرات جوی شود.

 در حال حاضر موشک ها در نابودی کل لایه اوزون تاثیر اندکی دارند. اما رشد گردشگری فضایی می تواند پتانسیل تخریب کامل لایه اوزون فوقانی یا استراتوسفر را به همراه داشته باشد. زیرا آلاینده های موشک هایی که سوخت جامد دارند به همراه گرمای تولید شده در هنگام ورود مجدد به جو علاوه بر مضر بودن در لایه استراتوسفر زباله های فضایی نیز به جا بگذارند.

دکتر آلویز ماریس یکی از محققان و نویسنده این مقاله میگوید: در حالت کلی میتوان پرتاب موشک را با گازهای گلخانه‌ای و همچنین آلاینده‌های صنعت هواپیمایی مقایسه کرد. اما در واقع در مقاله منتشر شده نشان داده شد که این کار اشتباه است. زیرا ذرات دوده ناشی از پرتاب موشک تاثیر بسیار زیادی روی تغییرات آب و هوایی نسبت به هواپیما ها و یا دیگر منابع زمینی خواهد داشت. به همین دلیل نیاز است تا دست اندرکاران این صنعت رو به رشد از راه بهتری استفاده کنند.

 در این مقاله اطلاعات مربوط به مواد شیمیایی ۱۰۳ پرتاب انجام شده در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان گردآوری شد. سپس از این داده ها در یک مدل سه بعدی برای تشخیص اثر آن روی آب و هوا و لایه اوزون استفاده شد. این محققان نشان دادند میزان دوده ناشی از پرتاب های گردشگری فضایی تنها در سه سال بیشتر از یک دهه استفاده از موشک های حال حاضر بوده است. به گفته این محققان این موضوع بسیار نگران کننده خواهد بود. زیرا ورود ذرات دوده به اتمسفر فوقانی به صورت مستقیم تاثیر بیشتری بر آب و هوا خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال