زنده ماندن برخی صخره های مرجانی در اثر امواج گرمایشی طولانی مدت!

بازیابی مرجان ها در عین عبور از یک موج گرمایشی درطولانی مدت افق جدیدی را به روی محققین گشوده است به گزارش سرویس تحقیقات علمی تکنا به نقل از دانشگاه واشنگتن امریکا، صخره های مرجانی ازنظر زیست محیطی با فراهم آوردن زیستگاه گونه های بیشمار تا محافظت از خط ساحلی در برابر فرسایش، به عملکردهای […]

بازیابی مرجان ها در عین عبور از یک موج گرمایشی درطولانی مدت افق جدیدی را به روی محققین گشوده است

غواص در میان صخره های مرجانیبه گزارش سرویس تحقیقات علمی تکنا به نقل از دانشگاه واشنگتن امریکا، صخره های مرجانی ازنظر زیست محیطی با فراهم آوردن زیستگاه گونه های بیشمار تا محافظت از خط ساحلی در برابر فرسایش، به عملکردهای مهم زیست محیطی کمک می کنند. صنعت شیلات که وابسته به صخره های مرجانی می باشد به عنوان منبع حیاتی غذا و درآمد صدها میلیون نفر در کشورهای ساحلی گرمسیری در نظر گرفته میشود که میزان سود دهی حاصل از این صخره های مرجانی سالانه در حدود ۶.۸ میلیارد دلار ارزیابی میگردد.

نگرانی های دانشمندان درباره تغییرات آب و هوایی، سلامت طولانی مدت صخره های مرجانی جهان را به خطر انداخته است. با این حال، تحقیقات جدید با امیدواری همراه بوده اند چرا که اخیرا برخی از مرجان ها توانستند از یک موج گرمایشی جهانی بی سابقه زنده بمانند.

دانیل کلار، نویسنده ارشد و محقق فوق دکترا دانشگاه واشنگتن که کار خود را به عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه ویکتوریا به پایان رساند. گفت: درک چگونگی زنده ماندن برخی مرجان ها در اثر امواج گرمایشی طولانی مدت می تواند فرصتی برای کاهش تأثیر امواج گرمایی دریایی بر روی صخره های مرجانی ایجاد کند و به ما این امکان را می دهد که درجهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تلاش کرده و در جهت رفع آن درزمان باقی مانده صرفه جویی به عمل آوریم.

استرس گرمایی ناشی از رویداد ال نینو 2015 2016 باعث سفید شدن و مرگ و میر مرجان در صخره های سراسر جهان شد. این مطالعه که درتاریخ 8 دسامبر درنشریه ارتباطات طبیعت منتشرگردید، اکتشافات انجام شده توسط یک تیم تحقیقاتی بین المللی را در حالی که آنها صدها کلنی مرجانی را در صخره های اطراف جزیره کریسمس (Kiritimati) در اقیانوس آرام ردیابی می کردند، (جایی که امواج گرمایی به 10 ماه بی سابقه بود) مورد ارزیابی قرار داد.

تغییرات آب و هوایی صخره های مرجانی جهان را تهدید می کند زیرا مرجان ها به دمای آب های اطراف خود بسیار حساس هستند. آبهای گرمتر می توانند باعث سفید شدن مرجان شوند که این امر موجب میشود تا مرجان ها در قسمت هایی که سفید شده اند جلبک های تولیدکننده مواد غذایی همزیست را در بافتهای خود دفع کنند. وقوع حوادثی که منجربه سفیدشدن مرجان ها در طولانی مدت میگردد اغلب باعث می شود که مرجان ها از گرسنگی بمیرند، اما اگر ظرف چند هفته منبع غذایی خود را بازیابند، می توانند بهبودی حاصل نمایند.

تا به امروز، بهبود مرجان ها از حالت سفیدی فقط پس از فروکش تنش گرمائی مشاهده شده است. با پیش بینی مدل های آب و هوایی جهانی که امواج گرما از نظر فرکانس و مدت زمان با افزایش همراهند، توانایی یک مرجان در بازیابی منبع غذایی خود در طی یک موج گرمایشی طولانی مدت برای بقای آن ضروری میباشد.

محققان نشان دادند که مرجان ها فقط در صورت عدم مواجهه با سایر عوامل استرس زا که انسان مسبب آنها میباشد(نظیر آلودگی آب) ، این ظرفیت خود را به نمایش می گذارند و در نتیجه میتوان تایید کرد که مدیریت صخره های محلی می تواند به بهبود شانس زنده ماندن مرجان ها در برابر تغییرات آب و هوایی کمک کند.

جولیا باوم، زیست شناس دریایی دانشگاه ویکتوریا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما امید داریم که بتوان با محافظت در برابر عوامل استرس زا محلی به مرجان ها کمک کرد.

کلار اضافه کرد: اگرچه این مسیر به منظور بقا ممکن است برای همه مرجانها یا در همه شرایط مهیا نباشد، اما این یک استراتژی ابتکاری جهت حفظ بقا را نشان می دهد که می تواند توسط عوامل محاظت کننده برای حمایت از بقای مرجانها استفاده شود.

این تحقیق توسط شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا، بنیاد ملی علوم ایالات متحده ، بنیاد دیوید و لوسیل پاکارد ، برنامه Pew Fritows Pew Charitable Trust با هدف حفاظت از دریا ، بنیاد Rufford، بنیاد نوآوری کانادا وآکواریوم Shedd انجام گردید. برای دیدن خبرهای بیشتر به صفحه اخبار علمی و یا اخبار زیست محیطی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال