گزارش مالی سه ماهه دوم تسلا رضایت‌بخش نیست

هفته‎ی گذشته شرکت تسلا طی گزارشی اعلام کرد که نتوانسته به اهداف مالی خود در سه ماهه‎ی دوم سال دست پیدا کند. البته مدیرعامل‎های این شرکت در مورد دستیابی به اهداف سالانه خود ابراز تردید نکرده اند، با این همه گزارش مذکور نشان می دهد که سطح عملکرد این کمپانی پایین تر از میزان برآورد […]

هفته‎ی گذشته شرکت تسلا طی گزارشی اعلام کرد که نتوانسته به اهداف مالی خود در سه ماهه‎ی دوم سال دست پیدا کند. البته مدیرعامل‎های این شرکت در مورد دستیابی به اهداف سالانه خود ابراز تردید نکرده اند، با این همه گزارش مذکور نشان می دهد که سطح عملکرد این کمپانی پایین تر از میزان برآورد شده قبلی در بازه زمانی یاد شده است. تمامی این صحبت‎ها در بین موج به نظر تمام نشدنی از اخباری با تیتر تسلا به چشم می‎خورد که در طول چند هفته‎ی گذشته دره‎ی سیلیکون را مشغول به خود کرده است.

بخش خودروی این شرکت دست اندرکار در امور مربوط به انرژی یک میزان درآمد 1.56 میلیارد دلاری مبتنی بر غیر اصول پذیرفته شده‎ی حسابداری (GAAP) برای سه ماهه‎ی دوم سال جاری میلادی گزارش داد که به نسبت درآمد سال گذشته در همین بازه‎ی زمانی، 1.2 میلیارد دلار، افزایش داشته است. این شرکت ولی در نهایت توانسته است به تخمین 1.6 میلیارد دلاری تحلیل‎گران برسد.

بعد از پخش شدن این اخبار، سهام تسلا تقریبا فورا در ساعات خرید و فروش سهام خارج از ساعات معمول بازار بالا رفت ولی بعد از فروکش خبر با یک نوسان 2 درصدی روبرو شده است.

تحلیل‎گران وال‎استریت انتظار داشتند میزان زیان خالص تخمین زده شده برای هر سهم این شرکت 52 سنت باشد ولی اوضاع از انتظار آن‎ها وخیم‎تر بوده و این میزان افت به مقدار 1.06 دلار به ازای هر سهم رسید.

شرکت تسلا موفق شده است در سه ماهه‎ی دوم سال 14402 خودروی جدید تحویل مشتریان دهد از جمله 9764 واحد مدل S و 4638 واحد مدل X که این مقدار اندکی به نسبت تخمین‎های ماه قبل بیشتر است.

تسلا در ابتدا قصد تحویل 80 هزار خودرو به مشتریان را تا انتهای امسال داشته است. ولی روز به روز رسیدن به این هدف برای این شرکت سخت‎تر می‎شود. گرچه جنبه‎ی مثبت ماجرا این است که این شرکت اظهار داشته که تقریبا نیمی از میزان تولیدات این شرکت برای سه ماهه‎ی دوم سال در طول 4 هفته‎ی پایانی این سه ماهه رخ داده است. علاوه بر این، در انتهای این فصل 5 هزار خودرو فرایند ترانزیت را پشت سر میگذاشتند تا به دست صاحبان خود برسند.

بلندپروازی‎های این شرکت تمامی ندارد چون آن‎ها انتظار دارند 50 هزار خودروی دیگر در نیمه‎ی دوم امسال تحویل دهند. رسیدن به این هدف به معنای رسیدن به تخمین اولیه‎ی تحویل 80 هزار خودرو است، با وجود این‎که آن‎ها توانسته‎اند در نیمه‎ی اول امسال تنها 30 هزار خودرو تحویل دهند.

این شرکت سرمایه‎گذاری عظیمی در کارخانه‎ی Gigafactory کرده است که دو هفته قبل افتتاح شد و انتظار می‎رود که تولید خودروی تسلا مدل 3 برای سال بعد که همگان انتظار آن را می‎کشند در این محل رخ دهد.

به دنبال خرید شرکت سولار سیتی و ادامه‎ی فعالیت آن توس تسلا به عنوان شرکتی که کل زنجیره تولید و عرضه را در دست خواهد داشت، سرمایه‎گذاران نگران این هستند که این شرکت نتواند به تعهدات خود عمل کند. دستیابی به اهداف و پایبندی محکم به اصول کاری باعث آرام سازی ترس بعضی از سرمایه‎گذاران خواهد شد چون این شرکت خیلی سریع دارد وارد حوزه‎ی جدیدی می‎شود، به جای این‎که ماموریت خود را در راستای تحویل خودروهای الکتریکی ارزان به صورت انبوه به بازار به پایان برساند.

عدم موفقیت با اختلاف اندک تاثیری بر روی خط سیر بلند مدت این شرکت نخواهد گذاشت، ولی در جهانی که تبلیغات رسانه‎ای می‎توانند همه چیز باشند، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا به منظور دوباره به دست آوردن رضایت سرمایه‎گذاران و ارائه‎ی خودروی الکترونیکی مدل 3 نیاز به یک موفقیت مهم دارد.

تسلا با هزاران تامین‎کننده همکاری می‎‎کند و خود ماسک در نشست خبری در رابطه با گزارش مالی این شرکت اعلام کرده است که او انتظار ندارد این شرکت در تاریخی که توسط خودش تاریخ 10 تیر 1396 اعلام شده بود، به حجم کامل تولید خودروی مدل  3 برسد. با توجه به فشارهای متعدد، ماسک در وضعیت وخیمی قرار دارد و حتی شخصا با شرکت‎های تامین‎کننده قرار گذاشته است تا مطمئن شود که این شرکت تا جای ممکن در تاریخ مورد نظر به هدف خود خواهد رسید.

موفقیت در ساخت مدل 3 برای شرکت تسلا بسیار مهم است تا امکان سرمایه‎گذاری بیشتر سرمایه‎گذاران برای پروژه‎های بزرگتری که در دومین برنامه‎ی جامع این شرکت مطرح شده است، فراهم شود. ماسک در نشستی با سرمایه‎گذاران تکرار کرده بود که شرکت تسلا قصد افزایش هزینه‎ی سرمایه‎ای (capital expenditure) را تا زمانی که تولید مدل 3 به حجم کامل نرسد، ندارد.

تا آن زمان، خودروهای Model S 60 و 60D تسلا باعث شده‎اند که خودروی مدل 3 از لیست انتظار مشتریان خارج شود. قیمت این خودروها به چیزی بین خودروی در پیش ‎روی مدل 3 و خودروی قدیمی‎تر مدل اس خواهد رسید. میزان تقاضا برای خودروی Model 60 بسیار زیاد بوده ولی میزان سود ناویژه تنها 15 تا 20 درصد است. مدل‎های بالاتر و اسپورت یک سود ناویژه‎ی 30 تا 35 درصدی برای این شرکت به همراه دارند.

رسیدن به هدف تحویل 80 هزار خودرو نقش یک وکیل عالی را برای آن دسته از افرادی خواهد داشت که منتظر تحویل بیش از 400 هزار مدل 3 پیش فروش شده در آینده هستند و تا حدی هم نیم نگاهی به ارزش آتی سهام تسلا دارند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال