یادداشت: آشنایی با 14 ترفند کامپیوتری مختلف که کار با آن را ساده می‎کند

یکی از مواردی که کاربران زیادی به دنبال کسب اطلاعات در مورد آن هستند ترفندهای کامپیوتری است. ترفندهای کامپیوتری زیادی برای کامپیوترهای شخصی، مک‎ها، مرورگرهای وب، سایت‎های خاص نظیر یوتیوب، برنامه‎های نظیر اکسل و موارد دیگر به چشم می‎خورند که همگی یک وجه اشتراک دارند یعنی باعث می‎شوند کار با کامپیوتر و دنیای آن بسیار […]

یکی از مواردی که کاربران زیادی به دنبال کسب اطلاعات در مورد آن هستند ترفندهای کامپیوتری است.

ترفندهای کامپیوتری زیادی برای کامپیوترهای شخصی، مک‎ها، مرورگرهای وب، سایت‎های خاص نظیر یوتیوب، برنامه‎های نظیر اکسل و موارد دیگر به چشم می‎خورند که همگی یک وجه اشتراک دارند یعنی باعث می‎شوند کار با کامپیوتر و دنیای آن بسیار ساده‎تر و مفرح‎تر باشد.

ما در این پست، نگاهی به 14 ترفند کامپیوتری می‎اندازیم که ترکیبی از ترفندهای مفید و شاید اندکی شیطنت‎آمیز محسوب می‎شوند.

نحوه باز کردن تب (Tab) به صورت تصادفی بسته شده

نحوه-باز-کردن-تب-(Tab)-به-صورت-تصادفی-بسته-شده

اگر تصادفا تبی را بسته‎اید، فقط کافی است کلید‎های “کنترل” (یا “Command” در مک‎) به همراه کلیدهای “شیفت” و “T” فشار دهید تا اثر جادویی آن نمایان و تب بسته شده دوباره در مرورگر شما باز شود.

نحوه گرفتن عکس از صفحه، فقط قسمت مورد نظرتان

نحوه گرفتن عکس از صفحه، فقط قسمت مورد نظرتان

اگر می‎خواهید تنها از بخش خاصی از صفحه عکس بگیرید، در سیستم‎ عامل‎های هم مک و هم ویندوز راه ساده‎ای برای انجام این کار وجود دارد.

در مک، گرفتن کلیدهای “Command” به علاوه‎ی “شیفت” و “4” ابزار مورد نظر را باز می‎کند. فقط حالا کافی است بخشی که دوست دارید را بکشید.

در ویندوز فقط کافی است منوی “استارت” را باز کنید و عبارت ” Snipping Tool” را تایپ کنید.

نحوه تکرار آخرین فرمان در اکسل

نحوه تکرار آخرین فرمان در اکسل

اگر کلید F4 را در اکسل فشار دهید، آخرین فرمان را تکرار می‎کند

به عنوان مثال شما خانه‎ای را انتخاب و آن را به رنگ زرد در می‎آورید، شما می‎توانید هرکدام از خانه‎های انتخاب شده را بعد از این عمل با فشار دادن کلید F4 زردرنگ کنید.

نحوه باز کردن یک لینک در یک تب جدید تنها با یک کلیک

نحوه-باز-کردن-یک-لینک-در-یک-تب-جدید-تنها-با-یک-کلیک

اگر بر روی لینکی در وب‎سایتی بروید و کلید “میانی” موس خود را فشار دهید، آن لینک در قالب یک تب جدید در مرورگر شما باز خواهد شد. و اگر بر روی یک تب باز این کلید را فشار دهید، باعث بسته شدن آن خواهد شد.

نحوه گرفتن کپی از یک فایل تنها با کشیدن آن

نحوه-گرفتن-کپی-از-یک-فایل-تنها-با-کشیدن-آن.

برای کپی کردن یک فایل بر روی مک تنها کافی است که کلید “آلت” (در کامپیوترهای شخصی کلید “کنترل”) را فشار دهید و سپس کلیک کنید و فایل را بکشید. به دنبال این کار نسخه‎ای کپی از فایل مورد نظر شما ایجاد می‎شود که می‎توانید با آزاد کردن این کلید موس فایل کپی شده را هرجایی که خواستید رها کنید.

نحوه انجام جستجوی معکوس یک تصویر در مرورگر کروم

نحوه-جستجو-معکوس-یک-تصویر-در-مرورگر-کروم

در مرورگر کروم، اگر کلید “S” را در حین راست کلیک کردن روی یک تصویر فشار دهید باعث انجام یک جستجوی معکوس در گوگل خواهد شد. یعنی شما قادر به این خواهید بود که مشاهده کنید تصویر مورد نظر در کجا قرار دارد و به صورت بالقوه از کجا نشات گرفته شده است.

نحوه ایجاد مکث در ویدئوهای یوتیوب با یک کلیک، یا به میزان 10 ثانیه عقب و جلو رفتن.

نحوه ایجاد مکث در ویدئوهای یوتیوب با یک کلیک، یا به میزان 10 ثانیه عقب و جلو رفتن.

اکثر افراد می‎دانند که در وب‎سایت یوتیوب با فشار دادن کلید اسپیس می‎توانند پخش یک ویدئو را متوقف کنند، ولی گاهی اوقات این اقدام باعث می‎شود اگر بر روی ویدئو از قبل کلیک نکرده باشید، به سمت پایین اسکرول شود. اگر شما کلید “K” را فشار دهید، این امر باعث پخش (یا مکث) ویدئو می‎شود.

فشار دادن کلید “J” باعث خواهد شد ویدئوی مورد نظر 10 ثانیه به عقب برگردد، در حالی‎که فشار دادن کلید “L” سبب خواهد شد 10 ثانیه به جلو برود.

نحوه جابجا کردن پنجره مورد نظرتان به هر طرف صفحه، یا به مانیتور بعدی

نحوه جابجا کردن پنجره مورد نظرتان به هر طرف صفحه، یا به مانیتور بعدی

اگر کلید “ویندوز” را به همراه یکی از کلیدهای جهت نما (بالا، پایین، چپ، راست) فشار دهید پنجره مورد نظر شما به آن سمت صفحه جابجا خواهد شد.

به صورت مشابه، فشار دادن کلید “ویندوز” به علاوه‎ی “شیفت” به علاوه‎ی یکی کلیدهای جهت نما باعث جابجا شدن پنجره‎ی مورد نظر شما به هر مانیتوری که در آن جهت است می‎شود (به عنوان مثال به سمت راست).

متاسفانه، این ترفند کامپیوتری فقط مخصوص ویندوز است.

نحوه پاک کردن حافظه‎‎ی موقت (کش) در عرض چند ثانیه

نحوه-پاک-کردن-حافظه‎‎ی-موقت-(کش)-در-عرض-چند-ثانیه.

با فشار دادن کلیدهای “کنترل” به همراه “شیفت” به همراه “R” به سرعت حافظه‎ی موقت خود را خالی کنید. فشار دادن این کلیدهای ترکیبی باعث تازه‎سازی صفحه هم خواهد شد.

نحوه قفل کردن کامپیوترتان در عرض چند ثانیه

نحوه قفل کردن کامپیوترتان در عرض چند ثانیه.

در یک دستگاه ویندوزی، کلید “ویندوز” به همراه “L” را به منظور قفل کردن کامپیوتر فشار دهید. این قضیه می‎تواند برای افرادی که قصد شیطنت دارند بسیار جالب باشد.

در مک، کلید “Command” به همراه “Option” به همراه “Eject” را فشار دهید. ( یا “پاور” اگر کامپیوتر شما یک درایو نوری ندارد.)

نحوه ترساندن افراد با چرخاندن صفحه

نحوه ترساندن افراد با چرخاندن صفحه

اگر کلید “کنترل” به علاوه‎ی “آلت” به علاوه‎ی یکی از کلیدهای جهت نما را فشار دهید، باعث چرخاندن صفحه‎ی مانیتور شما در آن جهت خواهد شد. به یاد داشته باشید که در تمامی کامپیوترها این ترفند کار نمی‎کند (تنها مختص به ویندوز هم است)، ولی زمانی که کار کند، می‎تواند واقعا باعث ترساندن افراد شود.

نحوه‎ تبدیل پنجره مرورگر به یک ویرایشگر ساده‎ متن

نحوه‎-تبدیل-پنجره-مرورگر-به-یک-ویرایشگر-ساده‎-متن.

اگر می‎خواهید یک ویرایشگر ساده‎ی متن داشته باشید که بتوانید در آن تایپ کنید، فقط کافی است این فرمان را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنید:

data:text/html, <title>Text Editor</title><body contenteditable style=”font-size:2rem;font-family:georgia;line-height:1.4;max-width:60rem;margin:0 auto;padding:4rem;”>

نحوه تغییر ظاهر مرورگر کروم

نحوه تغییر ظاهر مرورگر کروم

اگر می‎خواهید سر به سر فردی بگذارید، و تصویر جعلی از چیزی که هرگز وجود نداشته را برای آن‎ها ارسال کنید، راه ساده‎ای برای انجام آن در مرورگر کروم وجود دارد. ابتدا کنسول این مرورگر را با فشار دادن کلید F12 ظاهر کنید.

سپس فرمان document.designMode = “on” را وارد کنید.

بعد از این کار، شما می‎توانید هر متنی که بر روی صفحه ظاهر می‎شود را ویرایش کنید.

نحوه خارج کردن مرورگر از حالت به طرف داخل زوم شده

نحوه خارج کردن مرورگر از حالت به داخل زوم شده

سه راه برای خارج کردن مرورگر وب شما از حالت به داخل زوم شده وجود دارد:

فشار دادن کلید “کنترل” ( یا “Command” در مک)  به علاوه‎ی “0” آن را به حالت پیش‎فرض بر می‎‌گرداند

فشار دادن کلید “کنترل” ( یا “Command” در مک) به علاوه‎ی “+” به سمت داخل زوم می‎کند

فشار دادن کلید “کنترل” ( یا “Command” در مک) به علاوه‎ی “-” به سمت خارج زوم می‎کند

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال