میزان غلظت کربن دی اکسید در جو زمین با افزایش بی‌سابقه موجب نگرانی دانشمندان شد

گزارش‌ها نشان می‌دهد غلظت کربن دی اکسید در جو زمین به شدت افزایش یافته و به نوعی رکورد شکنی کرده است. به گفته محققان این میزان کربن دی اکسید همچنان در حال افزایش است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان با بررسی گاز دی اکسید کربن در حال انباشته شدن در جو […]

گزارش‌ها نشان می‌دهد غلظت کربن دی اکسید در جو زمین به شدت افزایش یافته و به نوعی رکورد شکنی کرده است. به گفته محققان این میزان کربن دی اکسید همچنان در حال افزایش است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان با بررسی گاز دی اکسید کربن در حال انباشته شدن در جو بزرگترین جهش را در تاریخ در تجمع میزان دی اکسید کربن در کره زمین به ثبت رساندند. این موضوع گرمایش بیش از پیش سیاره ما را به دنبال خواهد داشت. طبق گزارش منتشر شده توسط گاردین، میانگین غلظت جهانی دی اکسید کربن در مارس امسال حدود ۴.۷ بخش در میلیون بیشتر از سال گذشته بوده است این موضوع می‌تواند رکورد شکنی افزایش این گاز را در یک دوره ۱۲ ماهه نشان دهد.

به گفته محققان افزایش بی‌رویه گاز co۲ به دلیل رویداد اقلیمی دوره النینو بوده است. از طرفی مقادیر مداوم گازهای گلخانه‌ای از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی و جنگل زدایی تولید شده‌اند نیز نقشی در افزایش گاز دی اکسید کربن داشته‌اند. در ژوئن سال گذشته میزان غلظت جهانی co۲ توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا ۴۲۱ بخش در میلیون اعلام شد که نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن و بالاترین میزان در میلیون‌ها ۵۰ درصد افزایش داشته است. همچنین شواهد نهایی نیز میزان این گاز را حدود ۴۲۶ بخش در میلیون اعلام کرده است.

طبق تحقیقات این سطح از دی اکسید کربن در جو تنها حدود ۱۴ میلیون سال پیش به این میزان بوده و به همین دلیل آب و هوایی ایجاد خواهد شد که برای انسان‌ها و موجودات زنده چندان آشنا نیست. افزایش سریع گازهای گرمایشی همراه با تغییرات آب و هوایی فاجعه بار از قبیل موج‌های گرمای شدید، خشکسالی، سیل و آتش سوزی جنگل‌ها خواهد بود. به گفته محققان برای تثبیت آب و هوا باید سطح co۲ را به طور مداوم کاهش داد. اما آنچه که مشخص است سطح این گاز در آینده کاهش نمی‌یابد. فعالیت‌های انسانی روز به روز باعث افزایش این گاز شده و این قبیل فعالیت‌های صنعتی انسان‌ها می‌تواند بسیار غم‌انگیز باشد.