سوختن ماهواره‌ها در جو زمین می‌تواند روی میدان مغناطیسی آن موثر باشد

زباله‌های فضایی که در اثر سوختن ماهواره‌ها در جو ن ایجاد می‌شوند می‌توانند تاثیر منفی روی میدان مغناطیسی زمین بگذارند. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فضاپیماهای بیشتر به مدار زمین می‌تواند اثرات منفی بیشتری روی میدان مغناطیسی زمین گذاشته و همچنین اثرات زیست محیطی را افزایش دهد. گزارش های منتشر شده نشان […]

زباله‌های فضایی که در اثر سوختن ماهواره‌ها در جو ن ایجاد می‌شوند می‌توانند تاثیر منفی روی میدان مغناطیسی زمین بگذارند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فضاپیماهای بیشتر به مدار زمین می‌تواند اثرات منفی بیشتری روی میدان مغناطیسی زمین گذاشته و همچنین اثرات زیست محیطی را افزایش دهد.

گزارش های منتشر شده نشان می‌دهند تعداد ماهواره‌ها در جو زمین و سوختن آنها موضوعی نگران کننده برای دانشمندان بوده و طبق مقاله جدید در اثر این سوختن پوسته‌ای از غبار رسانا در اطراف سیاره ایجاد می‌شود که می‌تواند روی میدان مغناطیسی محافظ زمین موثر باشد. سیرا سولترهانت فیزیکدان آمریکایی در مورد این مسئله می‌گوید: زباله‌ها سیاره ما را احاطه کردند.

این فیزیکدان پیش از این در مورد غبار پلاسما و مشکلات مربوط به افزایش غلظت غبار فلزی در جو فوقانی زمین تحقیقاتی را منتشر کرده است. به گفته وی گرد و غبار پلاسما شامل یونیزه شده‌ای است که اتمسفر فوقانی زمین می‌سازد به همراه ذرات خاکستر میکروسکوپی حاصل سوختن شهاب‌ها در جو سیاره بوده و همچنین ماهواره‌هایی که پس از ماموریت خود به جو زمین برمی‌گردند.

البته ترکیبات شیمیایی شهاب‌ها که پیش از این به زمین برخورد کردند با ماهواره‌ها متفاوت است. آنها مقدار کمی از فلزات بسیار رسانا در خود دارند در حالی که ماهواره ها از فلزات ابر رسانا ساخته شدند.

محاسبات انجام گرفته نشان می‌دهد ۵۰ تن سنگ فضایی به طور روزانه در جو زمین تبخیر شده و حاصل آن حدود ۴۵۰ کیلوگرم گرد و غبار باردار است. البته این مقدار نسبت به چیزی که یک ماهواره استارلینگ در زمان ورود مجدد به جو ایجاد می‌کند ۳ برابر کمتر است. چنین طبق اطلاعات اداره ملی اقیانوسی و جوی روزانه یک ماهواره قدیمی در جو زمین می‌سوزد. از طرفی با افزایش میزان ماهواره‌های ناوگان استارلینک ممکن است این تعداد در آینده نیز افزایش پیدا کند.

به گفته این فیزیکدان ایجاد آشفتگی در پوسته رسانا میتواند به ایجاد حفره‌هایی در سپر مغناطیسی محافظ زمین بیانجامد. بدین ترتیب تشعشعات کیهانی می‌توانند آسیب بیشتری روی سطح سیاره ایجاد کنند. حالت این موضوع ضعیف شدنه مغناطیس سپهر بوده که آن باد خورشیدی می‌تواند جو زمین را نابود این اتفاق میلیاردها سال برای جو مریخ نیز روی داده بود. البته این حالت یک تهدید فوری در نظر گرفته نمی‌شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال