تلسکوپ چاندرا از وجود یک تهدید ستاره ای برای زمین خبر داد

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا داده‌هایی را ارائه کرده است که نشان می دهد در اثر برخورد موج انفجار یک ابرنواختر به گاز متراکم اطراف یک ستاره پرتوی ایکس خطرناکی ساطع شده است که می تواند برای زمین و دیگر سیارات یک تهدید جدی محسوب شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان […]

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا داده‌هایی را ارائه کرده است که نشان می دهد در اثر برخورد موج انفجار یک ابرنواختر به گاز متراکم اطراف یک ستاره پرتوی ایکس خطرناکی ساطع شده است که می تواند برای زمین و دیگر سیارات یک تهدید جدی محسوب شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان پس از بررسی داده های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا و دیگر تلسکوپهای مربوطه تهدید جدیدی برای زمین کشف کرده اند. این تهدید همان پرتوهای ایکس شدید مربوط به انفجار ستارگان است. این پرتو ها می توانند تا فاصله صد سال نوری دیگر سیارات را تحت تاثیر قرار دهند.

به گفته ستاره شناسان تهدید جدید زمین در اثر انفجار یک ابرنواختر و برخورد موج انفجار به گاز متراکم اطراف ستاره منفجر شده ایجاد شد. بر اثر این برخورد مقدار زیادی پرتو ایکس ساطع شده است که می‌تواند در سال های بعد به سیاره هایی مانند زمین برسد. این موج انفجار ممکن است به انقراض سیاره مورد نظر نیز منجر شود. پژوهش انجام شده نیز نشان می دهد حتی سیارات در فاصله ۱۶۰ سال نوری نیز می توانند در معرض دوز های کشنده پرتو ایکس قرار بگیرند.

برخورد حجم زیادی از پرتوهای ایکس به یک سیاره نزدیک باعث تغییرات شدید در شیمی جو سیاره میشود. به عنوان مثال در صورت برخورد سیلابی از پرتوهای ایکس به سیاره زمین بخش قابل توجهی از لایه اوزون تخریب خواهد شد. همچنین طیف گسترده ای از موجودات همانند موجودات دریایی در پایه زنجیره غذایی نیز از بین می روند و رویداد انقراض را به دنبال دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال