مواد شیمیایی باتری‌های لیتیومی با ایجاد بحران زیست محیطی زمین را آلوده کرده‌اند

تحقیقات اخیر محققان در زمینه باتری‌های لیتیومی نشان می‌دهد مواد شیمیایی پایدار که به فرایند تولید این نوع باتری‌ها مرتبط هستند باعث آلودگی محیط زیست شده‌اند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، آلودگی مربوط به مواد شیمیایی پایدار در تولید باتری‌های لیتیومی در نواحی نزدیک به کارخانه‌های باتری سازی و حتی دیگر مناطق […]

تحقیقات اخیر محققان در زمینه باتری‌های لیتیومی نشان می‌دهد مواد شیمیایی پایدار که به فرایند تولید این نوع باتری‌ها مرتبط هستند باعث آلودگی محیط زیست شده‌اند.
به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، آلودگی مربوط به مواد شیمیایی پایدار در تولید باتری‌های لیتیومی در نواحی نزدیک به کارخانه‌های باتری سازی و حتی دیگر مناطق بسیار بالا است. موادی مانند پرفلوئورو آلکیل‌ها و پلی فلوئوروآلکیل ها از جمله مواد شیمیایی پایدار محسوب می‌شوند که در محصولاتی مانند باتری‌های لیتیومی مورد استفاده هستند. این مواد قابلیت تجزیه در طبیعت را نداشته و منبع اصلی آلوده‌کنندگی محیط زیست نیز به شمار می‌روند. آلودگی این مواد شیمیایی به گونه‌ای است که می‌توانند سلامت انسان و دیگر گونه‌های جانوری را نیز به خطر بیندازند. افزایش فعالیت‌های صنعتی و بیشتر شدن میزان تولید این مواد شیمیایی با آلودگی‌های بیشتری همراه است.
پژوهش انجام شده در زمینه مواد شیمیایی پایدار با تمرکز روی دسته ای از این مواد که در تولید باتری‌های لیتیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد یک بحران زیست محیطی را اعلام کرده است. به گفته محققان میزان آلودگی توسط این مواد در نزدیک کارخانه‌های تولید کننده بسیار بالا و به شکلی نگران کننده ایجاد شده است. همچنین در این پژوهش مشخص شد مواد شیمیایی مورد نظر حتی به نقاط دور افتاده در کره زمین نیز نفوذ کرده و می‌تواند تهدیدی برای زندگی موجودات باشد. پژوهشگران معتقدند عامل اصلی انتشار گسترده مواد شیمیایی دفع ضایعات تولید شده توسط این کارخانه‌های باتری سازی بوده است.
کاهش آلودگی آب و افزایش استفاده از انرژی پاک به عنوان چالش‌های اصلی جوامع کنونی اهمیت زیادی دارند. البته به نظر می‌رسد این دو هدف با یکدیگر در تضاد بوده و تولید انرژی‌های نوین در نهایت به افزایش تولید مواد آلاینده منتهی خواهد شد. با وجود امکان بازیافت بسیاری از مواد نرخ بازیافت در باتری‌های لیتیومی بسیار اندک و کمتر از ۵ درصد است. به همین دلیل ممکن است تا سال ۲۰۴۰ حدود ۸ میلیون تن ضایعات مرتبط با باتری‌ها در دنیا ایجاد شود.