مرگ خورشید مرگ حیات را به دنبال خواهد داشت

محققان در پژوهش های اخیر متوجه شدند در زمان مرگ خورشید هیچ حیاتی قادر به ادامه زندگی نخواهد بود. اما ممکن است پس از آن حیات دیگری از خاکستر حیات قبلی بوجود بیاید. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، میدان مغناطیسی زمین می‌تواند شدیدترین بادهای خورشیدی را که گاه سرعت آنها به ۱.۶ […]

محققان در پژوهش های اخیر متوجه شدند در زمان مرگ خورشید هیچ حیاتی قادر به ادامه زندگی نخواهد بود. اما ممکن است پس از آن حیات دیگری از خاکستر حیات قبلی بوجود بیاید.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، میدان مغناطیسی زمین می‌تواند شدیدترین بادهای خورشیدی را که گاه سرعت آنها به ۱.۶ میلیون کیلومتر بر ساعت می‌رسد منحرف کرده و ما را از این طوفان ها نجات دهد. موقعیت زمین نسبت به خورشید بسیار خوب است و این موضوع باعث می‌شود بادهای خورشیدی تنها به صورت شفق های شمالی و جنوبی دیده شوند.

 محققان پژوهشهای جدیدی را در مورد پوشش مغناطیسی زمین در آینده انجام دادند. آنها معتقدند در آینده و زمانی که خورشید به پایان عمر خود می رسد طوفان های خورشیدی قوی تری را تولید خواهد کرد. از طرفی قدرت میدان مغناطیسی زمین نیز یکسان نخواهد ماند. اما ممکن است در برابر این طوفان ها مقاومت کمتری را از خود نشان دهد.

طبق تحقیقاتی که در مجله Monthly Notices of The Royal Astronomical Society چاپ شده است، ستاره شناسان چگالی باد خورشیدی و تکامل آن را در آینده بررسی کرده اند. آنها معتقدند پس از پایان یافتن سوخت هیدروژنی خورشید و تبدیل شدن این ستاره به یک غول سرخ عظیم بادهای خورشیدی قدرتمندی نیز به وجود خواهد آمد که می تواند میدان مغناطیسی زمین را از بین ببرد.

 سپس جو زمین نیز از این بادها در امان نخواهد ماند و این موضوع هر حیاتی در زمین را نابود خواهد کرد. آلین ویدوتو، اختر فیزیک دان کالج دوبلین ایرلند و یکی از محققین این پژوهش می گوید: در گذشته بادهای خورشیدی جو مریخ را از بین بردند. زیرا این سیاره میدان مغناطیسی کره بزرگ نداشته و به همین دلیل نتوانسته در مقابل بادهای خورشیدی مقاومت کند.

این دانشمندان معتقدند احتمالاً طی چند میلیارد سال آینده خورشید نیز به کار خود پایان خواهد داد و سوخت هیدروژنی آن به پایان خواهد رسید. در این هنگام به دلیل گرانش هسته ای دچار انقباض شده لایه های بیرونی آن منبسط خواهند شد. بدین ترتیب خورشید نیز مانند دیگر ستاره های جهان به یک کره عظیم و سرخ تبدیل خواهد شد که شعاع آن نسبت به اندازه کنونی چند برابر میشود. حتی احتمال بلعیده شدن عطارد و زهره نیز توسط خورشید در آینده داده شده است.

 اما به دلیل فاصله خورشید از زمین این احتمال برای زمین کمتر خواهد بود. از طرفی کشش گرانشی خورشید پس از انقباض کاهش یافته و امکان دارد سیاره ها از مدار خود منحرف شده و در فاصله کمی از خورشید قرار بگیرند. پرتوهای خورشید نیز در اواخر عمر بسیار زیادتر خواهد شد. در این پژوهش همچنان به مراحل پس از مرگ ستاره سرخ نیز اشاره دارد. احتمالاً پس از خورشید حیات دوباره ای از خاکستر های حیات قدیمی و پس از مرگ این ستاره به وجود خواهد آمد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال