قابلیت‌های پیشرفته ناوبری و نمونه‌برداری در ربات های جدید

توسعه ربات‌های فضایی برای ماموریت‌های قمری و مریخی توسط ایرباس در حال انجام است

دو نمونه اولیه ربات فضایی، با قابلیت‌های پیشرفته ناوبری و نمونه‌برداری، توسط شرکت هوافضای اروپایی ایرباس در حال توسعه و آزمایش هستند. هدف از طراحی و ساخت این ربات‌ها، تسهیل ماموریت‌های اکتشافی آینده در سطح ماه و مریخ، به ویژه در زمینه جستجوی آثار حیات، می‌باشد. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، ربات […]

دو نمونه اولیه ربات فضایی، با قابلیت‌های پیشرفته ناوبری و نمونه‌برداری، توسط شرکت هوافضای اروپایی ایرباس در حال توسعه و آزمایش هستند. هدف از طراحی و ساخت این ربات‌ها، تسهیل ماموریت‌های اکتشافی آینده در سطح ماه و مریخ، به ویژه در زمینه جستجوی آثار حیات، می‌باشد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، ربات کودی یکی از این ربات ها است. این ربات چهارچرخ، مجهز به دوربین‌های ناوبری دقیق و یک بازوی رباتیک پیشرفته، قادر به جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک از سطح سیارات و انتقال آن‌ها به محفظه‌های مخصوص جهت تحلیل‌های بعدی می‌باشد. دقت عمل این ربات در عملیات نمونه‌برداری حدود ۱۰ سانتی‌متر برآورد شده است.

ربات چارلی ربات دیگر است. این ربات شش چرخ، با بهره‌گیری از سیستم تعلیق پیشرفته “rocker bogie”، قابلیت عبور از موانع طبیعی با ارتفاع دو برابر قطر چرخ‌ها را دارا می‌باشد. سیستم ناوبری این ربات بر اساس فناوری‌های نوین توسعه یافته و برای ماموریت‌های پیچیده اکتشافی در نظر گرفته شده است.

آزمایش‌ها و کاربردهای آینده: آزمایش‌های میدانی این ربات‌ها در محیط‌های شبیه‌سازی شده سیاره‌ای، به منظور ارزیابی عملکرد آن‌ها در شرایط واقعی فضا، در حال انجام است. نتایج حاصل از این آزمایش‌ها، جهت بهبود طراحی و ساخت نسل‌های آینده ربات‌های فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اهمیت ماموریت‌های قمری و مریخی: ماه به عنوان اولین مقصد اکتشافی بشر در خارج از کره زمین، نقش پل ارتباطی برای رسیدن به سیاره مریخ را ایفا می‌نماید. توسعه فناوری‌های رباتیک و خودکارسازی عملیات فضایی، گامی مهم در جهت تحقق اهداف بلندمدت بشر در اکتشاف منظومه شمسی می‌باشد.

دیدگاه کارشناسان: کریس دراپر، مدیر برنامه ربات‌های ایرباس، بر اهمیت توسعه ربات‌های فضایی برای پشتیبانی از فضانوردان در ماموریت‌های آینده تاکید کرده است. وی همچنین به نقش کلیدی ماه در توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای ماموریت‌های مریخی اشاره نموده است. پانتلیس پولاکیس، سرپرست تیم پروژه بازگشت نمونه مریخ آژانس فضایی اروپا، بر اهمیت انجام آزمایش‌های میدانی در توسعه ربات‌های فضایی تاکید کرده است. وی با اشاره به تجربه ناسا در این زمینه، بر لزوم ایجاد یک فرهنگ آزمایش مستمر در حوزه رباتیک فضایی تاکید نموده است. توسعه ربات‌های فضایی با قابلیت‌های بالا، گامی مهم در جهت پیشرفت علم رباتیک و تحقق اهداف بلندمدت بشر در اکتشاف فضا می‌باشد. این ربات‌ها با توانایی انجام ماموریت‌های پیچیده و خطرناک، می‌توانند نقش بسیار مهمی در کشف اسرار کیهان ایفا نمایند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.