رویای گوگل روسی در جنگ اوکراین به کابوس تبدیل شد

دستور پوتین در رابطه با ارتقای هوش مصنوعی و ورود آن در هر فعالیت ملی باعث ارتقای خدمات رایانش ابری در مرزهای این کشور شد. این یکی از فعالیت هایی بود که تاثیر بسزایی بر یاندکس داشت. از طرفی ولوژ به عنوان بنیانگذار یاندکس اکنون دیگر نمی‌تواند شرکت چند ملیتی خود را به دلیل تحریم‌های […]

دستور پوتین در رابطه با ارتقای هوش مصنوعی و ورود آن در هر فعالیت ملی باعث ارتقای خدمات رایانش ابری در مرزهای این کشور شد. این یکی از فعالیت هایی بود که تاثیر بسزایی بر یاندکس داشت. از طرفی ولوژ به عنوان بنیانگذار یاندکس اکنون دیگر نمی‌تواند شرکت چند ملیتی خود را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا اداره کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شرکت یاندکس که از آن به گوگل روسیه نیز نام می برند در واقع نماد کارآفرینی این کشور محسوب می‌شود. یک شرکت چند ملیتی در زمینه فناوری که توسط آرکادی ولوژ بنیان گذاشته شد. البته در حال حال حاضر رویای ولوژ پس از حمله روسیه به اوکراین به کابوس تبدیل شده است.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد یاندکس با وجود فعالیت های قبلی خود که می توانست با غول های فناوری مانند سیلیکون ولی رقابت کند، اکنون در مرحله انحلال قرار دارد. بنیانگذار این شرکت نیز میتواند دارایی های خارجی را که به فروش نمی روند برای خود نگه دارد و فرد دیگری نیز به عنوان سهامدار از سوی کرملین تعیین و وارد شرکت خواهد شد. البته این تصمیم گیری به عهده رئیس جمهور روسیه خواهد بود که در قرن حاضر در روسیه مانند قانون تلقی می شود.

پوتین در تاریخ ۲۴ نوامبر دستوری از دولت درخواست کرد تا هوش مصنوعی را در تمامی فعالیت های ملی وارد کنند و خدمات رایانش ابری را در داخل مرزهای کشور ارتقا دهند. این دستور به طور مستقیم بر فعالیت های یاندکس تاثیر میگذارد. این شرکت اکنون به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی تواند همانند قبل با دیگر نقاط جهان ارتباط داشته باشد.

یاندکس که اکنون در فهرست سیاه قرار گرفته علاوه بر تاثیر تحریم ها، تحت تاثیر فرار سرمایه گذاران و مشکلات بخش مالی روسیه نیز قرار دارد. علاوه بر آن بنیانگذار این شرکت به عنوان یک تاجر روسی نیز تحت تحریم قرار دارد.

کاهش فعالیت های یاندکس همراه با تعلیق عرضه سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار ایالات متحده بود. علاوه بر آن در ماه مارس سهام این شرکت نیز به ۱۸.۹ دلار سقوط کرد که نسبت به مارس سال گذشته ۷۷ درصد کاهش داشته است.

اگرچه یاندکس تاکنون توانسته از این نبرد جان سالم به در ببرد اما انتقادات بسیاری از سوی هیئت مدیره ارائه شده است. تیگران خداوردیان، که پیش از این در سمت معاون مدیر اجرایی ولوژ فعالیت داشت، پیش از کناره گیری در این مورد گفته بود: یک جنگ غول آسا در جریان است.

یکی از اقدامات یاندکس برای رها شدن از این دردسر پاک کردن بخشی از مرز ها از سرویس نقشه این شرکت بود. زیرا در ماه سپتامبر روسیه بخشی از منطقه اوکراین را ضمیمه کشور خود کرده بود.

یاندکس پیش از بدتر شدن اوضاع در آینده و ایجاد بحران سیاسی و اقتصادی روسیه هزاران کارگر را به کشورهای دیگر انتقال داده است. این شرکت در تابستان امسال از افتتاح دفاترهایی در بلگراد و ایروان خبر داد و طی آن نیز صدها کارمند به این مکان ها منتقل شدند. در این بین روزنامه اسرائیلی هارتص در ماه مارس اعلام کرد این شرکت ۸۰۰ کارمند دیگر خود را نیز به اسرائیل منتقل میکند.

با توجه به شرایط ایجاد شده ولوژ تلاش کرد تا با کرملین در مورد طرح بازسازی مذاکره کند. طبق گزارش منتشر شده توسط رسانه روسی به نام The Bell، الکسی کودرین، رئیس اتاق حسابهای ملی و وزیر سابق دارایی روسیه این مذاکرات را انجام داده است. ولوژی که اکنون در اسرائیل زندگی می کند به دلیل تحریم بروکسل مجبور شد تا حق رای خود را در شرکت تفویض کند.

شرکت مادر یاندکس به نام در هلند به ثبت رسیده است. در قرارداد بازسازی یاندکس نیز قرار شد یک شرکت اصلی دیگر در کشور روسیه ایجاد شود و با در اختیار گرفتن تمام دارایی های داخلی بخش عمده دارایی های خارجی را نیز به فروش برساند. البته در این بین چهار هولدینگ استراتژیک توسط ولوژ حفظ میشود. نشریه فوربس طی گزارشی اعلام کرد در حال حاضر یاندکس توسط یک شرکت جدید روسی مدیریت خواهد شد .البته با ایجاد تغییراتی در این شرکت کودرین وزیر دارایی سابق روسیه نیز مالک بخشی از سهام شرکت خواهد شد و سهم کمتری از سهام به بنیان گذار آن می رسد.

این طرح با هدف جلوگیری از تاثیر تحریم های اعمال شده بر ۴ شرکت تابعه در خارج از کشور و همچنین روسیه اجرا میشود. این شرکتها در حوزه‌هایی مانند پهپاد، خدمات رایانش ابری و خودروهای خودران فعالیت دارند.

هنوز مشخص نیست مقام های اروپایی با این طرح موافقت خواهند کرد یا خیر . پس از تحریم ولوژ توسط بروکسل تاکید شد که یاندکس علاوه بر تعلق به بانک های دولتی مانند اسپریانگ و وی تی وی مسئول ترویج فعالیت های رسانه های دولتی روسیه نیز هست و بخشی از درآمد تجارت آن نیز به کرملین ارسال میشود. یاندکس نخستین شرکت فعال در زمینه فناوری است که دیگر مدیریت آن از سوی دولت روسیه سلب شده است. پس از حمله روسیه به اوکراین فیسبوک روسی با نام VKontakte نیز از تاریخ دسامبر ۲۰۲۱ ملی شد و از طرفی فیسبوک متا نیز به دلیل انتشار محتوای انتقادی در مورد جنگ غیرقانونی تلقی شد.

پوتین در هیچ کدام از رسانه‌های اجتماعی فعالیتی ندارد و حتی با عملکرد این پلتفرم ها نظیر یوتیوب نیز آشنا نیست. به عنوان مثال سال گذشته کودکی از وی درخواست کرد تا به کانال یوتیوب وی بپیوندد و پوتین در جواب گفته بود چه چیزی را باید امضا کنم. نمی دانم.

پوتین در تاریخ ۲۴ نوامبر نشستی را با نام سفر به دنیای هوش مصنوعی برگزار کرد و طی آن دستورالعمل هایی مانند قرارگیری فناوری در تمام بخش های روسیه از مدارس تا مراقبت های بهداشتی اعلام شد. وی در این مراسم طی سخنرانی وعده افزایش امید به زندگی شهروندان روسی را به بیش از ۸۰ سال داد. پوتین اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ میزان استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی رصد خواهد شد و برای این کار نیز یک ابزار ویژه ایجاد می کنیم که طی آن شاخص بلوغ برای صنایع و مناطق مختلف اندازه گیری شود.

البته پوتین در این سخنرانی بی اعتمادی عمیق خود نسبت به فناوری های نوین را نیز نشان داد. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: در صورت دیجیتالی کردن هرج و مرج تنها هرج و مرج دیجیتالی خواهید داشت و باید پیش از هر چیز به مرتب کردن فکر کرد.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال