ژاپن در تدارک ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان

کشور ژاپن، یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود و با داشتن هتل‌های رباتیک و توربین‌های بادی پیشرفته بارها و بارها این مسئله را ثابت کرده است. حالا آن‌ها می‌خواهند بار دیگر پای خود را فراتر از چیزی که تصورش را می‌کنیم قرار دهند و سریع‌ترین ابر رایانه در دنیا را تولید کنند. […]

کشور ژاپن، یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود و با داشتن هتل‌های رباتیک و توربین‌های بادی پیشرفته بارها و بارها این مسئله را ثابت کرده است. حالا آن‌ها می‌خواهند بار دیگر پای خود را فراتر از چیزی که تصورش را می‌کنیم قرار دهند و سریع‌ترین ابر رایانه در دنیا را تولید کنند. خبرگزاری روئیترز در جدیدترین گزارش خود به این ابر رایانه پرداخته و بیان کرده هدف اصلی چشم بادامی‌های ژاپنی از ساخت این ابر رایانه پیشرفت در زمینه‌های مختلفی نظیر خودروهای بدون راننده، صنعت رباتیک و داروسازی بوده است.

ساخت چنین ابر رایانه‌ای هرگز نمی‌تواند بدون سرمایه گذاری هنگفتی صورت بگیرد. گزارش‌ها حاکی از این هستند که وزارت صنعت و اقتصاد ژاپن برای ساخت این ابر رایانه بیش از ۱۷۳ میلیون دلار هزینه پرداخت می‌کند تا بار دیگر، این کشور خود را از دیگر کشورهای پیشرفته در دنیای تکنولوژی نظیر کره‌ی جنوبی و چین جدا کند.

طبیعتا سوالی که برای شما هم شکل گرفته این است که این ابر رایانه چه سرعتی را به دانشمندان ژاپنی تحویل می‌دهد؟ روئیترز گزارش داده که ابر رایانه‌ی در دست ساخت ژاپنی‌ها می‌تواند حدود ۱۳۰ کوآدریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد که به صورت تخصصی این رقم به ۱۳۰ پتافلاپ تبدیل می‌شود. این رقم در مقایسه با ابر رایانه‌ی چینی‌ها که مدعی است سریع‌ترین ابر رایانه در جهان به حساب می‌آید بسیار بیشتر است؛ ابر رایانه‌ی چینی‌ها موسوم به Sunway Taihulight توانسته به حداکثر قدرت ۹۳ پتافلاپ دست یابد.  گفته می‌شود ابر رایانه‌ی جدید ژاپنی‌ها تا سال آینده تولید می‌شود و در اختیار حوزه‌ی فناوری این کشور قرار خواهد گرفت.

پیشرفت هوش مصنوعی، یکی از مواردی است که این ابر رایانه می‌تواند به آن کمک بسزایی کند. هر چه قدر که کامپیوترها سریع‌تر عمل کنند و قدرت بیشتری داشته باشند احتمالا نزدیک شدن آن‌ها به توانایی‌های مغز انسان و نورون‌های عصبی بیشتر خواهد شد. در گزارش خبرگزاری روئیترز آمده است که این ابر رایانه در زمینه‌های دیگری نیز نظیر داروسازی و خودروهای بدون راننده نیز می‌تواند مفید واقع شود.

فعلا هیچ شرکتی مسئولیت ساخت این ابر رایانه را در دست نگرفته و مزایده‌ی ساخت این ابر کامپیوتر تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت. فعلا باید منتظر باشیم تا مشخص شود سرنوشت تولید یکی از سریع‌ترین ابر رایانه‌های دنیا در اختیار کدام شرکت قرار می‌گیرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال