تلسکوپ ۳.۴ متری ایرانی کار خود را آغاز کرد

آخرین مرحله از ساخت تلسکوپ ایرانی به عنوان بزرگترین طرح علمی کشور در حال انجام است. با اولین نورگیری این رصدخانه و ثبت اولین نور گام آخر افتتاح آن نیز برداشته شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طرح این رصدخانه به عنوان طرح کلان علمی با هدف توسعه نجوم و کیهان شناسی […]

آخرین مرحله از ساخت تلسکوپ ایرانی به عنوان بزرگترین طرح علمی کشور در حال انجام است. با اولین نورگیری این رصدخانه و ثبت اولین نور گام آخر افتتاح آن نیز برداشته شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طرح این رصدخانه به عنوان طرح کلان علمی با هدف توسعه نجوم و کیهان شناسی در کشور ایجاد شد که می تواند باعث توسعه فناوری های مربوط به آن در بخش اپتیک، مکانیک و کنترل باشد.

اولین نور، به مجموعه آزمایش های اولیه تلسکوپ گفته میشود که با کمک آن رفتار اپتیکی،کنترلی و مکانیکی دستگاه و همچنین برخی ویژگی ها مانند ابعاد لکه نوری در کانون بررسی میشود. دیگر آزمایشات این تلسکوپ شامل هدف گیری و رهگیری و عملکرد اپتیک فعال خواهد بود. در نهایت نیز تنظیمات تلسکوپ و تجمیع نرم افزارها به بهره برداری از آن منجر خواهد شد.

بررسی اولین نور این تلسکوپ نشان می‌دهد در حال حاضر این رصدخانه کیفیت تصویر ۰.۸ ثانیه قوسی منطبق بر دید نجومی را در کانون اصلی و میدان دید دو دقیقه قوسی ارائه میکند.

مکان نصب این تلسکوپ نیز با توجه به بررسی های انجام گرفته روی قله ای در اصفهان به نام گرگش خواهد بود که دارای بیشترین واحد ارزش نجومی است. قطر اینه اولیه این تلسکوپ ۳ متر و ۴۰ سانتی متر است که حدود ۱۸ سانتی متر ضخامت دارد. جنس آن نیز از سرامیکی به نام Zerodur ساخته شده است. علت استفاده از این ماده نیز ضریب انبساط طولی آن است. این قطعه سرامیکی دارای ضریب انبساط طولی ۲۰۰ برابر کمتر از دیگر مواد است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال