کشف جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب؛ بلورهای کوارتز در جو یک سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمان پرتاب تاکنون توانسته است اطلاعات بسیار جدیدی را از جهان‌های دوردست و فرازمینی ارسال کند. در آخرین داده‌های این تلسکوپ وجود نانو بلورهای ریز کوارتز در گازهای سوزان جو یک سیاره مشاهده شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاره فراخورشیدی  WASP-17 b حدود ۱۳۰۰ سال […]

تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمان پرتاب تاکنون توانسته است اطلاعات بسیار جدیدی را از جهان‌های دوردست و فرازمینی ارسال کند. در آخرین داده‌های این تلسکوپ وجود نانو بلورهای ریز کوارتز در گازهای سوزان جو یک سیاره مشاهده شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاره فراخورشیدی  WASP-17 b حدود ۱۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله داشته و همانند سیاره مشتری در طبقه بندی سیاره‌های جهان گرم قرار دارد. طی کشف اخیر تلسکوپ جیمز وب وجود بلورهای کوارتز در این سیاره علاوه بر درک بهتر نحوه شکل‌گیری سیاره‌های فراخورشیدی اطلاعات مهمی را نیز در مورد قابلیت سکونت پذیری آنها ارائه می‌کند.

این سیاره به دور ستاره مادر خود در حال چرخش است که این چرخیدن حدود ۳.۷ روز زمینی طول می‌کشد. طبق اطلاعات منتشر شده این نخستین کشف در زمینه جو یک سیاره فراخورشیدی است که ذرات سیلیس در آن دیده می‌شود.

این کشف می‌تواند به دانشمندان در درک و شناسایی نوع تکامل ابرهای سیاره فراخورشیدی کمک کند. پیش از این نیز داده‌های تلسکوپ هابل از وجود ذرات ریز ابر یا مه معلق در هوا در جو این سیاره خبر داده بود. البته محققان هرگز تصور نمی‌کردند ذره‌های شناسایی شده توسط هابل از کوارتز باشد. همچنین این ماده شناسایی شده همانند منشورهای شش ضلعی موجود روی زمین هستند. اندازه آنها بسیار کوچک و تنها ۱۰ نانومتر است.

کوارتز به عنوان نوعی سیلیکات از مواد معدنی غنی از سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده و در حال حاضر در منظومه شمسی نیز بسیار یافت می‌شود. همچنین انواع مختلف سیلیکات در اشکال مختلف در سراسر کهکشان وجود دارد. اما به گفته دانشمندان کانی‌های سیلیکاتی که در جو سیاره‌های فراخورشیدی وجود دارد امکان دارد با ترکیب قالب زمین و یا آنچه در دیگر کهکشان‌ها وجود دارد متفاوت باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال