آنزیم جدید امکان تجزیه پلاستیک ها را به مولکول های ساده تر به وجود می آورد

آنزیم جدید کشف شده توسط پژوهشگران می تواند پلاستیک های بازیافتی را به مولکولهای کوچک تبدیل کند تا در محصولات جدید مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این دانشمندان تلاش داشتند تا پلاستیک های معمولی را با کمک آنزیم ها از بین ند.اما اکنون پژوهشگران با هدف […]

آنزیم جدید کشف شده توسط پژوهشگران می تواند پلاستیک های بازیافتی را به مولکولهای کوچک تبدیل کند تا در محصولات جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این دانشمندان تلاش داشتند تا پلاستیک های معمولی را با کمک آنزیم ها از بین ند.اما اکنون پژوهشگران با هدف بازیافت پلاستیک PET و قرار گرفتن مجدد آن در چرخه اقتصادی آنزیم دیگری را پیدا کرده‌اند که امکان تبدیل پلاستیک های باقی مانده به مولکولهای کوچک را به وجود می آورد.

 پژوهشگران ژاپنی در سال ۲۰۱۶ به طور طبیعی آنزیمی را از یک باکتری پیدا کردند که امکان هضم پلاستیک PET را در طول چند هفته داشته است. این محققان از دانشگاه پورتسموس با مهندسی این آنزیم آن را تغییر داده و باعث بهبود عملکرد آن شدند.

این پژوهشگران در سال ۲۰۲۰ نیز با ترکیب این آنزیم ها با نوع دیگری از آنزیم های مهندسی شده نوعی ابر آنزیم تولید کردند که قادر است هضم پلاستیک های PET را با شش برابر سرعت اولیه مسبت به آنزیم های معمولی انجام دهد. در نهایت پس از این فرآیند مولکول های سازنده PET یعنی اتیلن‌گلیکول و TPA باقی می‌مانند که آنها نیز برای طبیعت مشکل ساز هستند. البته اتیلن گلیکول می‌تواند در موارد دیگر نیز کاربرد داشته باشد. اما TPA علاوه بر کاربردی نبودن توسط هیچ آنزیمی نیز حذف نخواهد شد.

 اکنون محققان برای بار دیگر نوع جدیدی از آنزیم به نام TPADO را معرفی کردند که حتی TPA را نیز هضم کرده و عملکرد بسیار خوبی نیز دارد. این تیم تحقیقاتی در یک پروژه دیگر در تاسیسات منبع نوری الماس در بریتانیا برای رسیدن به کارایی بیشتر این آنزیم ها از پرتو ایکس و تاباندن آن روی آنزیم استفاده کردند. در این پژوهش آنها موفق به شناسایی عملکرد این آنزیم ها و چگونگی هضم TPA شدند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال