ذخایر عناصر کمیاب کشف شده در ترکیه می تواند تا هزار سال به تقاضای جهانی پاسخ دهد

طبق گفته مقامات ترکیه میزان ذخایر کشف شده از عناصر کمیاب در این کشور پس از چین امکان پاسخگویی نیاز جهانی تا هزار سال را خواهد داشت. از طرفی برخی کارشناسان چنین اعتقادی نداشته و به صداقت مقامات ترکیه ایمان ندارند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فاتیح دونمز، وزیر انرژی و ذخایر […]

طبق گفته مقامات ترکیه میزان ذخایر کشف شده از عناصر کمیاب در این کشور پس از چین امکان پاسخگویی نیاز جهانی تا هزار سال را خواهد داشت. از طرفی برخی کارشناسان چنین اعتقادی نداشته و به صداقت مقامات ترکیه ایمان ندارند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فاتیح دونمز، وزیر انرژی و ذخایر طبیعی کشور ترکیه پس از کشف این عناصر کمیاب اعلام کرد در این منطقه ۶۹۴ میلیون تن از عناصر کمیاب زمین وجود دارد. به گفته وی این ذخایر میتواند با ذخایر کشور چین برابری کند. پس از آن نیز مقالات متعددی در این مورد منتشر شد. در حال حاضر برای ساخت محصولات پیچیده و حساس با فناوری بالا به ۱۷ عنصر کمیاب زمینی نیاز است. این محصولات شامل دوربین ها، تلسکوپ ها، دستگاه های اشعه ایکس و سیستم هدایت موشک ها خواهد بود. به طوری که آکادمی فدرال سیاستهای امنیتی آلمان این عناصر کمیاب را به گونه ای دارای اهمیت استراتژیک برای اقتصاد و امنیت نظامی جهان غرب برشمرده است.

 با وجود ذخایر کافی از این منابع تنها چین سرمایه‌گذاری های هنگفتی در استخراج و فرآوری این مواد کرده است. به طوری که حدود ۷۸ درصد از مواد کمیاب وارد شده به ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از مبدا چین بوده است. این محصولات شامل ترکیبی از فلزات کمیاب برای ساخت محصولات متنوع محصولات پیشرفته در صنایع تولید کننده بوده است. به همین دلیل کشف ذخایر بزرگ عناصر کمیاب در ترکیه توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

 از طرفی مقاماتی مانند کترین گودایناف زمین شناس ارشد سازمان زمین شناسی در بریتانیا معتقد است نمی توان به سخنان مقامات دولت ترکیه در این مورد اعتماد کرد. به گفته وی بدون ارزیابی رسمی در مورد میزان عناصر کمیاب مرغوب و قابل استخراج در ترکیه نمی‌توان در این مورد نظر داد. زیرا مهمترین معیار ارزش ذخایر معدنی قابلیت استخراج آن است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال