منبع ایجاد دی اکسید کربن در قمر سیاره مشتری توسط جیمز وب کشف شد

پیش از این وجود دی اکسید کربن و چند ماده شیمیایی روی سطح قمر اروپا مربوط به سیاره مشتری شناسایی شده بود. اکنون جیمز وب توانسته داده‌هایی را منتشر کند که نشان می‌دهد منبع این مواد شیمیایی و دی اکسید کربن زیر پوسته یخی اقیانوس پنهان شده روی سطح این قمر است. به گزارش سرویس […]

پیش از این وجود دی اکسید کربن و چند ماده شیمیایی روی سطح قمر اروپا مربوط به سیاره مشتری شناسایی شده بود. اکنون جیمز وب توانسته داده‌هایی را منتشر کند که نشان می‌دهد منبع این مواد شیمیایی و دی اکسید کربن زیر پوسته یخی اقیانوس پنهان شده روی سطح این قمر است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داده‌های جیمز وب به دانشمندان امکان داد تا منبع دی اکسید کربن سیاره مشتری را شناسایی کنند. در هر حال منشا این مواد از نظر زمین شناسی جدید محسوب می‌شود.

ابزار طیف نگار مادون قرمز نزدیک مربوط به تلسکوپ جیمز وب مشاهداتی را انجام داده که به دانشمندان کمک می‌کند علاوه بر شناسایی منبع دی اکسید کربن موجود در اروپا فراوانی آن را نیز کشف کنند. در حال حاضر دی اکسید کربن موجود در این قمر در منطقه‌ای به نام Tara Regio بیشتر از مکان‌های دیگر است. آژانس فضایی اروپا تصاویری را در این رابطه منتشر کرده که در آن منطقه شناسایی شده در سمت چپ مرکز و به رنگ زرد قابل مشاهده است.

زمین شناسان در مورد این موضوع اعلام کردند سطح یخی منطقه کشف شده در زمان گرم شدن هوا شکسته و بدین ترتیب آب از اقیانوس زیر سطحی بالا می‌آید. با سرد شدن هوا نیز بار دیگر یک منطقه آب یخی ایجاد خواهد شد. پیش از این داده‌های هابل از این منطقه به وجود نمک خوراکی اشاره داشته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آب شور نیز تا سطح قمر این سیاره بالا خواهد آمد. در صورتی که منبع اصلی دی اکسید کربن واقعاً از اقیانوس‌های زیر سطحی این قمر ایجاد شده و به شهاب سنگ‌ها یا منابع دیگر مربوط نباشد، می‌توان این قمر را به سیاره زمین شبیه دانست. قمر اروپا در حال حاضر یکی از اجرام منظومه شمسی محسوب می‌شود که دانشمندان شرایط آن را برای پشتیبانی از حیات مناسب دانسته و آن را تحت رصد قرار دادند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال