بازنشستگی ایستگاه فضایی در سال ۲۰۳۰ توسط اسپیس ایکس با یک قرارداد ۸۴۳ میلیون دلاری صورت می‌گیرد

ناسا طی قراردادی با اسپیس ایکس قصد دارد از طریق یک فضاپیما ایستگاه فضایی بین المللی را از مدار خارج کرده و آن را بازنشسته کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، قرارداد جدید منعقد شده بین ناسا و اسپیس ایکس ۸۴۳ میلیون دلار ارزش دارد و آن شرکت اسپیس ایکس متعلق به […]

ناسا طی قراردادی با اسپیس ایکس قصد دارد از طریق یک فضاپیما ایستگاه فضایی بین المللی را از مدار خارج کرده و آن را بازنشسته کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، قرارداد جدید منعقد شده بین ناسا و اسپیس ایکس ۸۴۳ میلیون دلار ارزش دارد و آن شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک موظف است تا از طریق یک فضاپیما تا سال ۲۰۳۰ ایستگاه فضایی بین المللی را از مدار خارج کند.

ایستگاه فضایی بین المللی به سال‌های پایانی عمر عملیاتی خود نزدیک می‌شود. به همین دلیل ناسا قصد دارد همزمان با برنامه‌های جدید برای ایستگاه فضایی تجاری بعدی ایستگاه فضایی کنونی را نیز در این دهه از مدار خارج کند. خارج کردن ایستگاه فضایی بین المللی با کمک فضاپیمایی به نام U.S. Deorbit Vehicle انجام خواهد شد. هنوز اطلاعات زیادی در این باره منتشر نشده است. ناسا در مورد این فضاپیما گفته این فضاپیما و کپسول دراگون اسپیس ایکس تفاوت‌هایی خواهند داشت. در حال حاضر ناسا از کپسول دراگون برای حمل خدمه و دیگر محموله‌ها به ایستگاه فضایی استفاده می‌کند.

ناسا قصد دارد ایستگاه فضایی بین المللی و فضاپیمای مورد نظر را به جو زمین نزدیک کرده تا پس از ورود مجدد تجزیه شوند. مهمترین وظیفه اسپیس ایکس در این قرارداد وارد کردن ایستگاه فضایی به جو زمین به گونه‌ای خواهد بود که خطری برای مناطق پرجمعیت در زمین ایجاد نکند. در حال حاضر کلیه فضاپیماهای ساخته شده توسط اسپیس ایکس تحت مالکیت این شرکت بوده و توسط مهندسان آن اداره می‌شوند. اما فضاپیمای جدید پس از توسعه تحت مالکیت ناسا قرار می‌گیرد و این آژانس فضایی در ماموریت خود از آن استفاده خواهد کرد.

پیش از این ناسا و شرکای آن به دنبال استفاده از فضاپیمای روسی روسکوسموس پروگرس برای انجام این ماموریت بودند. اما بررسی‌های آنها نشان داد که در نهایت باید از یک فضاپیمای جدید نیز برای این کار استفاده کرد.