کپسول استارلاینر پس از ماجراجویی پرماجرا به زمین بازگشت

کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ، امروز جمعه ۶ شهریور، بدون حضور فضانوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند این رویداد فضایی را به صورت زنده تماشا کنند. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، پخش زنده این رویداد از ساعت ۱۷:۴۵ به وقت شرقی (۰۵:۴۵ بامداد به وقت ایران) آغاز شد که […]

کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ، امروز جمعه ۶ شهریور، بدون حضور فضانوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند این رویداد فضایی را به صورت زنده تماشا کنند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، پخش زنده این رویداد از ساعت ۱۷:۴۵ به وقت شرقی (۰۵:۴۵ بامداد به وقت ایران) آغاز شد که شامل مرحله جداسازی کپسول در ساعت ۱۸:۰۴ به وقت شرقی (۰۶:۰۴ بامداد به وقت ایران) خواهد بود. این رویداد را می‌توان از طریق وب‌سایت Space.com یا تلویزیون ناسا دنبال کرد..

علاقه‌مندان می‌توانستند با خرید کیت مدل‌سازی فلزی سه بعدی بوئینگ CST-100 استارلاینر از شرکت Metal Earth به قیمت ۱۰.۹۵ دلار از فروشگاه آنلاین آمازون، مدل کوچکی از این کپسول فضایی را بسازند.

اولین آزمایش پرواز سرنشین‌دار استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در تاریخ ۵ خرداد انجام شد و در تاریخ ۶ خرداد به این ایستگاه متصل گردید. با این حال، تلاش نخست برای اتصال با شکست مواجه شد. پیش از پرتاب، استارلاینر دچار نشت هلیوم شد و در طول عملیات اتصال، پنج عدد از ۲۸ موتور کنترل واکنش آن از کار افتاد. در ابتدا، مدت زمان ماموریت CFT حدود ۱۰ روز پیش‌بینی شده بود؛ اما ناسا با هدف انجام آزمایش‌های گسترده زمینی و فضایی بر روی سیستم پیشرانش استارلاینر، مدت ماموریت را تمدید کرد که در نهایت به حدود سه ماه رسید.

پس از انجام بررسی‌های نهایی، ناسا تصمیم گرفت که بازگرداندن دو فضانورد ماموریت CFT، بوچ ویلمور و سانی ویلیامز، با استفاده از کپسول استارلاینر به دلیل وجود برخی مخاطرات، امکان‌پذیر نیست. بنابراین، این دو فضانورد در فوریه ۲۰۲۵ با استفاده از کپسول دراگون خدمه اسپیس‌ایکس به زمین باز خواهند گشت و کپسول استارلاینر بدون حضور سرنشین به زمین بازخواهد گشت.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.