کاوشگر فضایی امارات متحده شکل جدیدی از شفق قطبی در مریخ را به ثبت رساند

کاوشگر امید امارات موفق به ثبت شکل جدیدی از شفق قطبی در آسمان مریخ شد که باعث شگفتی دانشمندان شده است. این شفق قطبی جدید به صورت پراکنده در این سیاره و نه در قطب ها دیده می شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کاوشگر امید امارات متحده با هدف مطالعه اتمسفر […]

کاوشگر امید امارات موفق به ثبت شکل جدیدی از شفق قطبی در آسمان مریخ شد که باعث شگفتی دانشمندان شده است. این شفق قطبی جدید به صورت پراکنده در این سیاره و نه در قطب ها دیده می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کاوشگر امید امارات متحده با هدف مطالعه اتمسفر سیاره سرخ به مریخ ارسال شد. در علت مواجه شدن این کاوشگر با شفق قطبی نیز وجود یک توفان خورشیدی بوده است. این شفق با نام شفق مجزای موج دار از پیچش نور فرابنفش در بخش بالایی اتمسفر ساخته می شود.

 راب لیلیس از کالج کالیفرنیا می‌گوید: از این جهت کشف این شفق موج دار تعجب دانشمندان را برانگیخته که شکل و شدت آن و همچنین علت مشاهده این شفق هنوز مشخص نشده است. ایجاد شفق قطبی در کره زمین از برخورد ذرات باردار خورشید با میدان مغناطیسی سیاره است. میدان مغناطیسی زمینی در اثر ژنراتور مرکزی از یک هسته جامد فلزی ایجاد می‌شود. اما پیش از این در ماموریت این سیاره مشخص شده بود که مریخ چنین هسته جامد مرکزی ندارد. هسته مایع آن نیز از عناصر سبک و غیر فلزی مانند اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. به همین دلیل در این سیاره خبری از میدان مغناطیسی نیست.

 اما گوشته مریخ همانند یک آهنربای قوی باعث ایجاد میدان های نیروی مغناطیسی میشود و دلیل اصلی ایجاد شفق نیز جذب ذرات باردار است. تاکنون سه شفق مختلف در سطح مریخ شناسایی شده بودند و اکنون تصاویر اخیر این کاوشگر نیز چهارمین نوع از شفق های مریخی را نشان داده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال