کوچکترین قطعه فناوری جهان تنها با دو اتم ساخته شد

محققان یک قطعه رایانه‌ای به ضخامت دو اتم ساخته اند که می تواند اطلاعات الکتریکی را در خود ذخیره کند.  به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بسیاری از دستگاه های درون رایانه ای از بلور های کوچکی ساخته شده‌اند که خود حاوی یک میلیون اتم هستند. از این دستگاه‌ها معمولاً برای رمزگذاری و […]

محققان یک قطعه رایانه‌ای به ضخامت دو اتم ساخته اند که می تواند اطلاعات الکتریکی را در خود ذخیره کند.

 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بسیاری از دستگاه های درون رایانه ای از بلور های کوچکی ساخته شده‌اند که خود حاوی یک میلیون اتم هستند. از این دستگاه‌ها معمولاً برای رمزگذاری و یا پردازش داده استفاده می شود. عملکرد آنها نیز بسیار زیاد و حدود یک میلیون بار در ثانیه است. اکنون دانشمندان تلاش کردند تا دستگاهی با ضخامت دو اتم بسازند که این فرآیند را کارآمد تر کرده و حرکت بین لایه ها نیز سریع تر انجام شود. در نتیجه یک دستگاه با چگالی کم و مصرف انرژی پایین خواهیم داشت. تحقیقات اخیر محققان که در مجله ساینس چاپ شده نشان می دهد این دستگاه کوچک از یک لایه بور به ضخامت یک اتم و یک لایه نیتروژن به صورت شش ضلعی ساخته شده است.

محقق اصلی این پروژه دکتر بن شالو میگوید: لایه ها به طور مصنوعی در این دستگاه و در حالت آزمایشگاهی قرار داده شده است. این خلاقیت پیش از این حتی در طبیعت نیز وجود نداشته و این لایه بندی باعث پلاریزاسیون و سازماندهی بارهای الکتریکی خواهد شد. در واقع این فناوری تنها به دو اتم بور و نیتروژن مربوط نبوده می‌توان از آن در دیگر وسایل الکتریکی که به نوعی با نور ارتباط دارند نیز استفاده شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال