بین تولید مثل و استعداد ابتلا به سرطان در پرندگان ارتباط وجود دارد

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند سرطان پرندگان را نیز تحت تاثیر قرار داره و رابطه جالبی بین میزان تولید مثل و استعداد ابتلا به این بیماری در پرندگان وجود دارد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا در بررسی‌های خود متوجه شدند سرطان پرندگان را نیز تحت تاثیر قرار […]

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند سرطان پرندگان را نیز تحت تاثیر قرار داره و رابطه جالبی بین میزان تولید مثل و استعداد ابتلا به این بیماری در پرندگان وجود دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا در بررسی‌های خود متوجه شدند سرطان پرندگان را نیز تحت تاثیر قرار داده و در برخی از گونه‌های آنها رابطه جالبی نیز بین این بیماری و میزان تولید مثل وجود دارد. این محققان داده‌های بیش از ۵۷۰۰ کالبد شکافی پرنده در ۱۰۸ گونه را بررسی کرده و متوجه شدند، هر کدام از آنها که تخم بیشتری گذاشته باشند احتمال ابتلا به سرطان در آنها بالاتر بوده است.

محققان در مطالعه خود استراتژی‌های تخصیص انرژی مربوط به رشد سرطان در پرندگان را بررسی کرده و درک بهتری در مورد مکانیسم سرطان‌های انسانی به دست آوردند. به عقیده آنها این درک جدید می‌تواند راهبردهای جدیدی را برای پیشگیری و درمان سرطان ایجاد کند.

کارلو مالی از نویسندگان این مطالعه در این مورد می‌گوید: پرندگان با توجه به شرایط مختلف بسیار استثنایی هستند. یکی از موارد استثنایی در مورد آنها این است که نسبت به پستانداران کمتر به سرطان دچار می‌شوند و علت آن هنوز مشخص نشده است. اکنون ما قصد داریم نحوه جلوگیری آنها از ابتلا به سرطان را مورد بررسی قرار داده و ببینیم آیا می‌توان از این روش برای پیشگیری از سرطان در انسان استفاده کرد یا خیر.

استفانیا کاپاستاکی، نویسنده برتر این مطالعه در مورد آن گفته است: با وجود مطالعات گسترده روی ویژگی تولید مثلی هنوز مبادله بین تولید مثل و حفظ سلامتی بدن به طور دقیق مشخص نشده است. به عنوان مثال روی ویژگی‌های مرتبط با افزایش تولید مثل نمی‌تواند همیشه همراه با سرمایه‌گذاری کمتر در رابطه با حفظ سلامتی بدن و ویژگی‌های مرتبط با آن باشد. البته باید این نکته را در نظر داشت که الگوهای شیوع سرطان در پرندگان به چند مولفه متقابل وابسته بوده که برخی از آنها شناخته شده و برخی دیگر هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند.