مرور تاریخ: این‌ها بهترین محصولات معرفی شده 5 سال پیش در کنگره جهانی موبایل هستند

سرانجام کنفرانس جهانی موبایل 2016 با تمام فراز و فرودهایی که داشت برگزار گردید و طی آن از محصولاتی نظیر گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج غول کره‌ای تبار دنیای تکنولوژی، سامسونگ و جی5 دیگر شرکت کره‌ای ال‌جی رونمایی گردید. ضمن معرفی چیپست اسنپ‌دراگون 820 شرکت بزرگ کوالکام، رونمایی از پرچمدار Mi 5 […]

سرانجام کنفرانس جهانی موبایل 2016 با تمام فراز و فرودهایی که داشت برگزار گردید و طی آن از محصولاتی نظیر گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج غول کره‌ای تبار دنیای تکنولوژی، سامسونگ و جی5 دیگر شرکت کره‌ای ال‌جی رونمایی گردید. ضمن معرفی چیپست اسنپ‌دراگون 820 شرکت بزرگ کوالکام، رونمایی از پرچمدار Mi 5 شیائومی نیز در دستور کار این کنفرانس قرار داشت.

اگرچه امروزه دیگر وجود صفحه‌نمایش‌های خمیده همراه با باتری‌های قابل تعویض و طراحی فلزی و چشم‌نواز گوشی‌های هوشمند کاملا روتین و معمولی به نظر می‌رسد اما برای درک بهتر رشد تکنولوژی و پیشرفت آن در 5 سال گذشته قصد داریم تا محصولات معرفی شده در کنگره جهانی موبایل در ۵ سال پیش را به صورت خلاصه مورد بررسی قرار دهیم. از آنجا که خواندن این مطلب خالی از لطف نخواهد بود پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

1- گوشی‌ ال‌جی اپتیموس 3D؛ اولین گوشی هوشمند سه بعدی

بدون شک یکی از محصولات خاص و به‌ یاد ماندنی در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۱، گوشی ال‌جی اپتیموس 3D بود، چرا که این گوشی در حقیقت اولین محصولی بود که تا آن زمان به صفحه‌نمایش سه بعدی مجهز شده بود و تعبیه دوربین سه‌بعدی در این گوشی از طرف شرکت سازنده این امکان را برای کاربران فراهم کرده بود تا بتوانند فیلم‌های سه‌بعدی تهیه نمایند.

LG-Optimus-3D

اما متاسفانه گذشت زمان ثابت کرد که برخلاف پیش‌بینی‌های به عمل آمده مبنی بر استقبال کاربران از این گوشی، تکنولوژی سه‌بعدی نتوانسته به خوبی جای خود در دل کاربران باز کند. بر همین اساس نیز پس از آن استفاده از نمایشگرهای سه‌بعدی در گوشی‌های هوشمند کنار گذاشته شد.

2- سونی اریکسون اکسپریا پِلی

همان‌طور که از نام آن نیز پیدا است، این گوشی هوشمند برای جذب علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای به سمت تلفن‌های هوشمند طراحی شده بود و در کنار صفحه‌نمایش آن قسمتی شبیه به دسته‌های کنترلی کنسول‌های بازی بر روی این گوشی تعبیه شده بود. اما این ایده نیز موفق نبود و اکسپریا پلی نتوانست کاربران خود را به دست بیاورد.

Sony-Ericsson-Xperia-Play

این گوشی دارای صفحه‌نمایش ۴ اینچی بود. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل عدم موفقیت آن طراحی نه چندان مناسب قسمت مربوط به کنترل بازی و از طرف دیگر نیز عدم وجود بازی‌های زیاد برای این گوشی بود که در واقع با هدف بازی ساخته شده بود. بنابراین شرکت سونی نیز از این ایده خود صرف نظر نموده و تولید این مدل گوشی را متوقف کرد.

3- سامسونگ گلکسی اس 2

دو گوشی نامبرده عمر زیادی نداشتند و در واقع به دنبال یک ایده جدید تولید شده بودند اما در خصوص گلکسی اس ۲ داستان این طور نبود و گلکسی اس سامسونگ که در زمان خود از محبوبیت زیادی برخوردار بود پیش از این راه را برای گلکسی اس 2 هموار نموده بود

Samsung-Galaxy-S-II (1)

از مشخصات این گوشی می‌توان به وجود پردازنده دوهسته‌ای قدرتمند در کنار طراحی زیبا که یکی از مولفه‌های جدانشدنی پرچم‌داران سامسونگ بوده و هست و نیز رابط کاربری تاچ‌ویزِ سامسونگ به همراه دوربین بی‌نظیری که داشت، پکیج بسیار خوبی را تشکیل داده بود و به شدت مورد استقبال قرار گرفت. حتی اگر بگوییم این گوشی فراتر از زمان خود بود اغراق نکرده‌ایم چرا که تا مدت‌های زیادی پس از معرفی فروش بسیار موفقی داشت.

4- اچ‌پی Pre 3

از آنجا که این محصول برای استفاده در فضای اینترنت طراحی شده بود، شرکت اچ‌پی در گوشی جدید خود از سیستم‌عامل پالم بهره گرفته بود. جالب است به این نکته اشاره کنیم که شاید رویایی که طراحان این گوشی آن روزها داشتند را حتی طراحان آیفون نداشتند.

HP-Pre-3 (1)

اما به هر شکل مهم این است که این رویا نتوانست به واقعیت تبدیل شود. علت این بود که دو گوشی اولیه Pre ساخته شده با سیستم‌عامل جدید پالم و توسط خود این شرکت امکانات کاملی نداشتند و تبلیغات مناسبی نیز برای این محصولات در نظر گرفته نشد و این امر سبب گردید تا فروش این گوشی‌ها با موفقیت روبرو نشود.

پس از واگذاری اجباری شرکت پالم به اچ‌پی، این شرکت پس از چند ماه بررسی گوشی جدید Pre 3 را در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۱ معرفی نمود اما این محصول نیز عمر چندانی نداشت و به دلیل فروش پایین تولید این محصول نیز از طرف اچ‌پی متوقف گردید.

5- اولین‌ گوشی‌های فیس‌بوکی

اولین گوشی‌های فیس‌بوکی در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۱ معرفی شدند. این گوشی‌ها در واقع چیزی جدای سایر گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های خارق‌العاده و خاص نبودند بلکه همان‌ گوشی‌های هوشمند با بهره‌گیری از سیستم‌عامل اندروید بودند که دکمه‌ای آبی رنگی با نماد فیس‌بوک داشتند.

از آن‌جا در آن زمان نیز فیس‌بوک طرفداران مشتاق خود را داشت این مسئله باعث شده بود که برخی از ساندگان گوشی‌های هوشمند را به فکر اندازد تا در محصولات خود دکمه‌ای مخصوص برای ارسال پست در فیس‌بوک تعبیه نمایند. حتی یکی از این گوش‌های هوشمند علاوه بر دارا بودن دکمه فیس‌بوک، مجهز به یک صفحه‌کلید جداگانه برای تایپ سریع پست‌ها نیز بود.

6- برخی ‌گوشی‌های برخوردار از قاب فلزی نیز به چشم می‌خوردند

به جرات می‌توان گفت در کنگره جهانی موبایل سال 2011 میلادی شرکت اچ‌تی‌سی یکه‌تاز میدان بود، گوشی‌های این شرکت با ظاهر زیبا و امکانات بسیاری که داشتند در آن زمان محبوبیت خوبی به دست آورده بودند.

HTC-Desire-S-1 (1)

دیزایِر اس نیز که یکی از گوشی معروف اچ‌تی‌سی بود برای اولین بار در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۱ معرفی گردید، اگرچه این گوشی به عنوان پرچمدار اچ‌تی‌سی در این کنگره رونمایی نشده بود اما اولین گوشی بود که با بهره‌گیری از قاب فلزی وارد بازار‌های جهانی می‌شد. هرچند امروزه برخوردار بودن از قاب فلزی در گوشی‌های هوشمند به عنوان یکی از مولفه‌های ارزشمند شناخته می‌شود اما آنچه مسلم است این مسئله است که پرچمداران و گوشی‌های رده‌بالای امروزی با طراحی ظریف و ظاهر زیبای خود با گوشی‌های قاب فلزی آن زمان تفاوت بسیار زیادی دارند.

7- گوشی‌های مجهز به پردازنده دو هسته‌ای

از آن‌جا که تا آن روز تنها پردازنده‌های تک هسته‌ای در تولید گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته بودند ساخت پردازنده‌های دو هسته‌ای از جانب سازندگان مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. در حقیقت اولین گوشی با پردازنده دو هسته‌ای در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی شد.

8- بازار اندروید هنوز در مراحل ابتدایی بود

شکی نیست که حضور اپلیکیشن‌های اندرویدی بسیار در مارکت‌های اندروید یکی از دلایل عمده موفقیت سیستم‌عامل اندروید و محبوبیت آن است، مارکتی که این روزها با نام گوگل پلی استور شناخته می‌شود پنج سال پیش هنوز طفلی نوپا بود.

market-2011-01-26

پس از معرفی مارکت اختصاصی اندروید از طرف شرکت گوگل، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری یکی از گروه‌هایی بودند که به شدت از آن استقبال کردند و با پا گرفتن این مارکت بین این فروشگاه بزرگِ اپلیکیشن‌های اندرویدی و اَپ استور اپل با اپلیکیشن‌های مخصوص سیستم‌عامل iOS رقابت خوبی آغاز شد که منجر به پیشرفت‌های چشم‌گیری در هر دو مارکت گردید. بدون شک بیان این نکته خالی از لطف نخواهد بود که این روزها گوگل پلی استور بیشتر از یک و نیم میلیارد اپلیکیشن اندرویدی را در خود جای داده است.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال