توشیبا شبکه کوانتومی ۶۰۰ کیلومتری فیبرنوری را با قابلیت انتقال ایمن توسعه می دهد

توشیبا موفق شد یک شبکه کوانتومی از فیبر نوری که امکان هک در آن وجود ندارد به متراژ ۶۰۰ کیلومتر گسترش دهد. در این شبکه کوانتومی می توان داده های کوانتومی را با حجم بالا و در مسافت زیاد و به صورت کاملاً ایمن جابجا کرد. حتی انتقال ایمن داده از طریق این فناوری میان […]

توشیبا موفق شد یک شبکه کوانتومی از فیبر نوری که امکان هک در آن وجود ندارد به متراژ ۶۰۰ کیلومتر گسترش دهد. در این شبکه کوانتومی می توان داده های کوانتومی را با حجم بالا و در مسافت زیاد و به صورت کاملاً ایمن جابجا کرد. حتی انتقال ایمن داده از طریق این فناوری میان کشورها در آینده امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان توشیبا با استفاده از شبکه کوانتومی خود ثابت کردند می توان کیوبیت ها را از طریق فیبر نوری تا فاصله چند صد کیلومتری جابجا کرد. در این جا به جایی امکان از دست رفتن اطلاعات شکننده نیز وجود ندارد .این فناوری توانسته با پایدار کردن نوسانات محیطی ذره های حساس کوانتومی حاوی اطلاعات را بدون آسیب به مقصد برساند. بدین ترتیب در آینده می توان شبکه کنترلی بسیار وسیع در زمینه اینترنت توسعه داد.

توشیبا در فناوری مربوط به فیبر های نوری از رمزنگاری کوانتومی که امکان هک در آن وجود ندارد استفاده کرده است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند در چنین شبکه هایی اطلاعات محرمانه را به طور کاملا ایمن انتقال دهند. در این رمزنگاری کوانتومی قرار است از محدودیت های فیزیکی به جای ویژگی های ریاضی در مقابل هک استفاده شود که رایانه های معمولی نیز نمی توانند این رمزنگاری را بشکنند.

روش محققان توشیبا در این فناوری پایداری ۲ کاناله نام دارد که ازطریق آن می توان مشکلات مرتبط با تغییر شرایط را در فیبر‌های نوری برطرف کرد. در واقع درون فیبر دو سیگنال با طول موج متفاوت ارسال می‌شود که یکی از انها می‌تواند متغیرهای محیطی را شناسایی و آنها را برطرف کند. سیگنال دوم قرار است یکسان سازی شرایط را انجام دهد. بدین ترتیب دو سیگنال استفاده شده از طریق طول موج های متقابل تداخلات مربوط به خود فیبر را نیز حذف می کنند.

به طور کلی در شبکه مربوط به اینترنت کوانتومی و در تبادل کیوبیت ها امکان شکنندگی آنها وجود دارد. به همین دلیل برای انتقال اطلاعات باید از روشی ایمن استفاده شود تا به کیوبیت ها آسیب نرسد. پیش از این نیز آزمایشات بسیاری برای استفاده از فیبرهای نوری در جابجایی کیوبیت ها انجام گرفت و موفقیت‌هایی را نیز به دنبال داشت. اما در فواصل طولانی و ایجاد شرایط محیطی مانند دما احتمال از رفتن از دست دادن اطلاعات وجود داشت.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال