استفاده از پلاسما برای تولید اکسیژن قابل تنفس از دی اکسید کربن در مریخ

دانشمندان با هدف تولید اکسیژن قابل تنفس در مریخ تلاش کردند تا از پلاسما برای تبدیل دی اکسید کربن سطح مریخ استفاده کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، علاوه بر مشکلاتی مانند دمای شدید مریخ و یا وجود تشعشعات کیهانی که مانع از حضور فضانوردان در مریخ خواهد شد، عدم وجود اکسیژن […]

دانشمندان با هدف تولید اکسیژن قابل تنفس در مریخ تلاش کردند تا از پلاسما برای تبدیل دی اکسید کربن سطح مریخ استفاده کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، علاوه بر مشکلاتی مانند دمای شدید مریخ و یا وجود تشعشعات کیهانی که مانع از حضور فضانوردان در مریخ خواهد شد، عدم وجود اکسیژن نیز یک مشکل اساسی دیگر محسوب می شود. به همین دلیل دانشمندان با هدف حل این مشکل روش جدیدی با کمک پلاسما ایجاد کرده اند که از آن می توان برای تولید اکسیژن از دی اکسید کربن مریخ استفاده کرد.

 در روش استفاده از پلاسمای غیر حرارتی میتوان از گازهایی با بار الکتریکی استفاده کرد که تخلیه الکترونی آنها با شکستن پیوند اتم های کربن و اکسیژن در مولکول دی اکسید کربن به تولید اکسیژن می انجامد. وسکو گوئرا محقق اصلی این پژوهش و فیزیکدان دانشگاه لیسبون در مورد این روش می گوید: شرایط طبیعی مریخ شرایط ایده آل برای استفاده از روش پلاسما است. زیرا در این فرآیند به طور خاص ترکیب اتمسفر، فشار و دمای محیط وجود دارد.

پیش از این نیز مریخ‌نورد استقامت ناسا طی یک آزمایش توانسته بود در سطح مریخ اکسیژن تولید کند. در این آزمایش با نام MOXIE هدف محققان تنها امکان پذیر بودن استخراج اکسیژن بوده است. با توجه به اینکه این مورد ثابت شده است اکنون می‌توان آن را در مقیاس بزرگتر انجام داد. با این وجود روش پلاسمای غیر حرارتی برای تولید اکسیژن همچنین ذخیره دیگر عناصر یک روش نوظهور محسوب می شود و تا استفاده عملی آن ممکن است به زمان زیادی نیاز باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال