ماموریت های جذاب فضایی در سال ۲۰۲۱ کدامند؟

 در سال ۲۰۲۰ ماموریت‌های فضایی قابل توجهی انجام شد که همگی آنها به نوعی باعث پیشرفت در صنعت فضایی جهان بوده است. از جمله این ماموریت ها میتوان به ارسال فضاپیمای سرنشین‌دار اسپیس ایکس و یا تهیه نمونه از سیارک برای ارسال به زمین اشاره کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، احتمالاً […]

 در سال ۲۰۲۰ ماموریت‌های فضایی قابل توجهی انجام شد که همگی آنها به نوعی باعث پیشرفت در صنعت فضایی جهان بوده است. از جمله این ماموریت ها میتوان به ارسال فضاپیمای سرنشین‌دار اسپیس ایکس و یا تهیه نمونه از سیارک برای ارسال به زمین اشاره کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، احتمالاً در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد چنین ماموریت‌های فضایی جذابی خواهیم بود. اولین ماموریت مربوط به آرتمیس یک است که به رهبری ناسا انجام خواهد شد. در این ماموریت قرار است فضانوردان تا سال ۲۰۲۴ به ماه ارسال شوند. یک فضاپیمای بدون سرنشین به نام اوریون در این برنامه حضور دارد که به مدت ۳ هفته به اطراف ماه ارسال می شود. قرار است در این ماموریت فضاپیمای موردنظر در فاصله ۴۵۰ هزار کیلومتری از زمین قرار بگیرد که دورترین فاصله از زمین محسوب می شود.

تاکنون هیچ فضاپیمای سرنشین‌داری در این فاصله قرار نگرفته است. سیستم پرتاب فضایی آرتمیس نیز مربوط به ناسا بوده که از قدرتمندترین موشک برای پرتاب استفاده خواهد کرد. اوریون قرار است با کمک پیشرانه برودتی موشک از مدار زمین به سمت ماه ارسال شود. همچنین ماژول خدماتی آژانس فضایی اروپا نیز نیروی آت را فراهم خواهد کرد تا این کپسول به ماه سفر کند. هدف از انجام این ماموریت نیز درک نحوه عملکرد فضاپیما در اعماق فضا خواهد بود تا بتوان در ماموریتهای بعدی برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

ماموریت های مربوط به مریخ نیز که توسط چند کاوشگر رباتیک زمینی انجام خواهد شد از دیگر ماموریت های سال ۲۰۲۱ خواهد بود. در این ماموریت فضاپیمای امید مربوط به امارات متحده عربی در تاریخ 9 فوریه به مدار مریخ ارسال می‌شود و در آن اطلاعاتی را در مورد هوای مریخ و همچنین نحوه از بین رفتن جو جمع آوری خواهد کرد. پس از آن نیز فضاپیمای چینی طی ماموریت تیان‌ون ۱(Tianwen-۱) به همراه یک سطح نورد مریخ به آنجا ارسال میشود.

 البته ورود فضاپیما پیش از ارسال سطح نورد خواهد بود. چین سومین کشوری است که در صورت موفقیت در این مأموریت توانسته در مریخ فرود آید. هدف از انجام این ماموریت نیز نقشه برداری از ترکیبات معدنی موجود در خاک مریخ خواهد بود. پس از آن نیز مریخ نورد استقامت مربوط به ناسا در ۱۸ فوریه در یکی از دهانه های مریخ فرود خواهد آمد تا در آن علاوه بر کاوش بابت رطوبت خاک رس و ذخیره نمونه ای از خاک سطح مریخ به به زمین برگردد.

ماموریت چاندریان نیز مربوط به ماه مارس 2021 است که در آن مرکز تحقیقات فضایی هند قرار است یک مدارگرد و یک کاوشگر طی برنامه چاندریان ۳ به ماه ارسال کند. پیش از این نیز هند در سال ۲۰۰۸ چاندریان ۱ را به این ماموریت ارسال کرده بود که پس از آن ارتباط با ماهواره قطع شد. قرار است چاندریان ۳ در حوزه قطب جنوب فرود بیاید که نام یک دهانه برخوردی بر روی سطح کره ماه است.

ماموریت نهایی نیز مربوط به تلسکوپ فضایی جیمز وب جانشین تلسکوپ هوایی فضایی هابل است. تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از ۱۴ سال تاخیر بالاخره در سال ۲۰۲۱ برای پرتاب آماده خواهد شد. این تلسکوپ تا کنون ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته و قرار است تصاویری را در باند طول موج مادون قرمز ثبت و به زمین ارسال کند. ثبت تصاویر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است با مشکلاتی مانند وجود ابرهای گازی همراه باشد. نحوه ثبت تصاویر در طول موج مادون قرمز به این تلسکوپ کمک خواهد کرد تا ثبت تصاویر را بهتر انجام دهد. قطر آینه به کار گرفته شده در این تلسکوپ بسیار بزرگتر از تلسکوپ هابل است که این موضوع باعث بهبود تصاویر و ثبت جزئیات خواهد شد. در واقع جیمز وب قرار است به نور کهکشان ها در لبه جهان نگاهی داشته باشد تا در مورد شکل گیری ستارگان و کهکشان های اولیه اطلاعاتی را جمع آوری کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال