با کمک یک غشای ژلی ارزان قیمت می توان از هوای خشک بیابان آب آشامیدنی تولید کرد

محققان موفق شدند از هوای خشک بیابان برای تولید آب آشامیدنی استفاده کنند. آنها در روش خود از یک ژل بسیار ارزان قیمت برای جذب آب از هوا استفاده کردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حالی که کمبود آب یک مشکل بزرگ در اکثر مناطق جهان محسوب می شود پژوهشگران دانشگاه […]

محققان موفق شدند از هوای خشک بیابان برای تولید آب آشامیدنی استفاده کنند. آنها در روش خود از یک ژل بسیار ارزان قیمت برای جذب آب از هوا استفاده کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حالی که کمبود آب یک مشکل بزرگ در اکثر مناطق جهان محسوب می شود پژوهشگران دانشگاه تگزاس تلاش کردند تا با استفاده از یک پرده ژلی از هوای بسیار خشک چند لیتر آب تولید کنند. این ژل از دو ماده ارزان تشکیل شده است که در کنار هم می تواند باعث جذب آب از هوا و تبدیل آن به آب آشامیدنی شود.

مواد استفاده شده در این ژل یکی شامل سلولوز گرفته شده از دیواره سلولی گیاهان و دیگری صمغ گیاهی به نام کونیاکو است. همچنین آب جذب شده از هوا بدون نیاز به انرژی می تواند آزاد شود.

این غشا دارای یک ساختار متخلخل صمغ است که باعث جذب آب از هوا می شود. سلولوز به کار رفته در این غشا می تواند با طراحی آبگریز خود و با کمک یک گرمای اندک آب جذب شده را آزاد کند. برای ساخت این ژل نیز تنها نیاز است تا مواد اولیه با هم مخلوط شده و در عرض دو دقیقه یکدست شوند. سپس منجمد و خشک شده و می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. آزمایش های انجام گرفته با کمک این ژل نشان داد توانایی آن در خارج کردن آب از هوا به طور شگفت انگیزی بالا است. به طوری که در یک رطوبت نسبی ۳۰ درصدی توانست به ازای هر کیلوگرم ژل ۱۳ لیتر آب تولید کند.

 در رطوبت ۱۵ درصدی در هوای خشک بیابانی نیز هر کیلوگرم ژل ۶ لیتر آب تولید خواهد کرد. محققان امیدوارند با تغییراتی در این لایه ها و همچنین اضافه شدن جاذب های دیگر به این ماده کارایی این پرده ژله ای را افزایش داده و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال