ویروس های زامبی پس از ۵۰ هزار سال قدمت همچنان آلوده کننده هستند

محققان پس از بازیابی ویروس های باستانی از خاک منجمد شمالی گان با قدمت ۵۰ هزار ساله متوجه شدند آنها همچنان قادر به آلوده کردن آمیب ها هستند. گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان از خاک منجمد شمالگان ویروس های باستانی ۵۰ هزار ساله را بازیابی کردند. این ویروس ها قادر به آلوده […]

محققان پس از بازیابی ویروس های باستانی از خاک منجمد شمالی گان با قدمت ۵۰ هزار ساله متوجه شدند آنها همچنان قادر به آلوده کردن آمیب ها هستند.

گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان از خاک منجمد شمالگان ویروس های باستانی ۵۰ هزار ساله را بازیابی کردند. این ویروس ها قادر به آلوده کردن آمیب ها بوده اما قدرت آنها در آلوده کردن انسان ها یا حیوانات هنوز مشخص نشده است. دانشمندان این ویروس ها را در آینده تهدیدی برای سلامت عمومی می دانند. خاک منجمد به لایه ای از خاک در شمالگان گفته می شود که در تمام طول سال به صورت منجمد باقی است.

در نیمکره شمالی ۱۵ درصد از خشکی از نوع خاک منجمد است. البته تغییرات اقلیمی و فعالیتهای انسانی باعث ذوب شدن این خاک منجمد شده است. این ذوب شدن باعث شد تا مجموعه‌ای از بقایای مربوط به ویروس ها و باکتری های باستانی همچنین ماموت های قدیمی و خرس های غارنشین در حال آشکار شدن باشند. پروفسور ژان میشل کلاوی یک ویروس منجمد ۴۸ هزار ساله را در سویه های مختلف و از مکان های متفاوت خاک منجمد سیبری کشف و مورد مطالعه قرار داده است. جوان ترین نمونه این سویه از لاشه یک ماموت کشف شد که قدمت آن ۲۷ هزار سال بود. نگرانی کنونی دانشمندان گرم شدن شمالگان در اثر تغییرات اقلیمی و آزاد شدن ویروس های باستانی در اثر ذوب شدن خاک منجمد است. این ویروس ها هزاران سال است که تماسی با موجودات زنده نداشته اند.

بنابراین گیاهان، جانوران و انسان ها هیچ مصونیتی در برابر آنها ندارند. بیرگیتا ایونگارد، اسناد بازنشسته رشته میکروب شناسی می گوید: تکامل دفاع ایمنی بدن ما در اثر تماس با محیط اطراف بوده است. این ها با ویروس های چند هزارسال پنهان در خاک منجمد تماسی نداشته اند. به همین دلیل دفاع ایمنی ما نمی تواند برای مقابله با آنها کافی باشد.