نقد و بررسی تخصصی گوشی ZTE Blade S6

درحالی که گوشی‌های رده بالای بازار، توجهات زیادی را به خود جلب کرده اند، گوشی‎های رده میانه بازار‌ (رده میانه از نظر سطح خدمات محصول)، بیشترین سود حاصله را از محل فروش گوشی در فروشگاه‌های متنوع بازار اعم از بزرگ و کوچک، تازه تاسیس و قدیمی، داشته است. همانطور که میدانیم، کمپانی ZTE یکی از […]

درحالی که گوشی‌های رده بالای بازار، توجهات زیادی را به خود جلب کرده اند، گوشی‎های رده میانه بازار‌ (رده میانه از نظر سطح خدمات محصول)، بیشترین سود حاصله را از محل فروش گوشی در فروشگاه‌های متنوع بازار اعم از بزرگ و کوچک، تازه تاسیس و قدیمی، داشته است. همانطور که میدانیم، کمپانی ZTE یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی در دنیا می باشد و سالهاست که در این عرصه مشغول به ارائه خدمات است. در این بررسی، ما در مورد گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید وان (Android One) و دیگر گوشی‌هایی که با پرداخت مبلغی زیر 200 دلار، فرد توانایی خرید آنها را دارد (البته این گوشی‌ها دارای قدرت نرم افزاری و سخت افزاری مناسبی هستند و از نظر طراحی و ساخت و بروزرسانی نرم افزاری در سطح راضی کننده‌ای می باشند)، صحبتی به میان نمی آوریم!

ZTE BLADE S6 با تمرکز بر هدفی بالاتر سعی دارد، هم از نظر سطح خدمات و هم در عرصه ارزشی، در بازارهای فروش موفق ظاهر شود. کاملا واضح است که تولید این گوشی، حاصلِ تلاش کمپانی ZTE در ساخت محصولی است که ارزش خرید داشته باشد و به نیازهای معمولی کاربر پاسخ دهد. هرچند کاربرانی که نیاز به خدمات و مشخصات و توانایی های سخت افزاری سطح بالاتری دارند، باید از خرید این محصول صرف نظر کنند.

زد تی ای بلید اس 6 1 زد تی ای بلید اس 6 2 زد تی ای بلید اس 6 3Blade S6 توسط تراشه شرکت کوآلکام بنام اسنپدراگون 615 پشتیبانی می شود. این همان تراشه‌ای است که در قلب گوشی‌های HTC Desire 820 و Oppo R5 و همچنین در Samsung Galaxy A7 در حال تپیدن است. چهار هسته از هشت هسته‌ی Cortex A53 آن با فرکانس 1.7 گیگاهرتز و بقیه هسته‌ها با فرکانس یک گیگاهرتز تنظیم شده اند. واحد پردازش گرافیکیِ Adreno 405 و حافظه‌ی رم 2 گیگابایت نیز از مشخصات سخت افزاریِ دیگرِ Blade S6 می‌باشند.

مشخصات دوربین‌های این گوشی هوشمند بسیار متعجب‌کننده است. دوربین اصلی Blade S6  دارای دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل بهمراه فلاش LED و از دوربینِ سلفی با دقت 5 مگاپیکسل است.

از نظر خدمات ارتباطی، Blade S6 از دو سیم کارت بهمراه قابلیت اتصال LTE پشتیبانی می‌کند. همچنین WIFI با استاندارد ac و بلوتوث نسخه 4.0 از دیگر ویژگی هایی است که Blade S6 به آن مجهز شده است.

جالب است بدانید که Blade S6 با سیستم عاملِ پیشفرضِ اندروید 5.0 عرضه خواهد شد که تعداد کمی از گوشی‌های هوشمند بازار (مخصوصا گوشی‌های ساخت کمپانی‌های چینی) به آن مجهز هستند.

از نظر طراحی گوشی باید گفت که ZTE Blade S6 همانند آیفون 6 اپل در کالیفرنیای آمریکا طراحی شده است. این موضوع با دقت بیشتر در ناحیه تحتانیِ بدنه خاکستری گوشی “Designed by ZTE in California” و گوشه‌های گرد گوشی (طراحی مشابه آیفون 6) قابل فهم است. مسئله دیگری که قابل چشم پوشی نیست، محل قرارگیری دوربین دستگاه است که بنظر می‌رسد از آیفون 6 اپل قرض گرفته است!

مشخصات فنی Blade S6

– صفحه نمایش خازنی 5.0 اینچی لمسی از نوع IPS با دقت 720P و توانایی نمایش 16 میلیون رنگ

– سیستم عامل اندروید نسخه 5.0  آبنبات چوبی بهمراه رابط کاربری ZTE

– پردازنده هشت هسته‌ای (4 هسته Cortex A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز و 4 هسته‌  Cortex A53 دیگر با فرکانس 1 گیگاهرتز) در قالب تراشه اسنپدراگون 615 یا کوآلکام  MSM8939، واحد گرافیکی Adreno 405 و 2 گیگابایت رم

– دوربین 13 مگاپیکسلی بهمراه پشتیبانی از فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه. دوربین 5 مگاپیکسلی و پشتیبانی از فیلمبرداری 1080p

– دارای حافظه داخلی 16 گیگابایت و پشتیبانی از حافظه جانبی میکرو اس دی

– پشتیبانی از دو سیم کارت با ابعاد نانو (هر دو همزمان آماده بکار هستند)

– پشتیبانی از LTE نسخه 4 (150Mbps)، وای فای با استاندارد a/b/g/n/ac و همچنین مجهز به GPS/GLONASS، نسخه 4 بلوتوث و رادیو FM

– دارای سوکت 3.5 میلی متری صدا

– دارای حسگر شتاب سنج (Accelerometer)، حسگر مجاورت سنج (Proximity)، ژیروسکوپ و قطب نما (Compass)

– دارای میکروفون اختصاصی برای حذف نویز‌های فعال محیط

– باطری ثابت 2400 میلی آمپر ساعتی

معایب اصلی

– باطری گوشی قابلیت جداسازی ندارد و ثابت است

– رابط کاربری ساده با آیکون‌های تخت که ممکن است هر کاریری را راضی نکند

گوشی ZTE Blade S6 وارد رده‌ای از بازار با رقبای فوق العاده سرسخت شده است و کمپانی ZTE امیدوار است که به لطف طراحی اپلی (!) خود بتواند جایگاه خوبی را در این سطح کسب کند. همانطور که مطلع هستید، گوشی‌هایی در سطح بازار موجود است، با برندهایی نامعتبر، که سیستم عامل اندروید به همراه طراحی کپی شده از آیفون 6 اپل را بهمراه دارند که کمپانی ZTE باید بهتر از آنها باشد و خود را از این گروه برندها، با افزایش کیفیت و مشخصات Blade S6، تمایز دهد. ZTE برای تبرئه خود می تواند به طراحی گوشی Lenovo Sisley (طراحی شبیه به گوشی‌های کمپانی اپل) اشاره کند، هرچند این دو از نظر قدرت سخت افزاری قابل مقایسه نیستند.

یک نکته مثبت از Blade S6 می‌تواند توانایی های داخلی و قدرت سخت افزاری این گوشی باشد که آن را تبدیل به محصولی اغوا کننده و وسوسه انگیز می‌کند.

در صورت داشتن قیمت و سرعت ارائه مناسب، عملکرد سخت افزاری خوب و کیفیت مناسب دوربین در عکاسی و فیلمبرداری بهمراه سیستم عامل اندروید نسخه 5.0 آبنبات چوبی، Blade S6 می‌تواند رقبای خود را تحت فشار قرار دهد.

زد تی ای بلید اس 6 4 زد تی ای بلید اس 6 5 زد تی ای بلید اس 6 6

بزودی به این موضوع نیز پی خواهیم برد. قدم بعدی ما در این بررسی، باز کردن جعبه محصول و بررسی سخت افزاری آن است. با تک نیوز همراه باشید.

محتویات جعبه

گوشی هوشمند ZTE Blade S6 دارای جعبه ای ساده‌، مستطیل شکل و سفید رنگ است. اقلام همراه گوشی هم همان وسایل جانبیِ معمولیِ موجود در جعبه تمامی گوشی‎هاست. تنها موردی که باید به آن اشاره کرد، عدم وجود هدست درون جعبه حتی در نسخه‌های گرانتر آن است!

زد تی ای بلید اس 6 6 (4) زد تی ای بلید اس 6 6 (5)

این جعبه دارای یک آداپتور 1000 میلی آمپری A/C، کابلی برای انتقال اطلاعات، دفترچه راهنما و سنجاقی جهت خارج سازی محفظه سیم کارت و کارت حافظه است.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی ZTE Blade S6 ، بسیار ساده و زیبا است ولی اینطور بنظر می‎رسد که این طراحی کپی شده باشد! اگر از راه دور به این گوشی نگاه کنیم متوجه چیز خاصی نمی‌شویم ولی در بررسی آن از نزدیک ممکن است آن را با گوشی رده بالای آیفون 6 اپل اشتباه بگیریم!

این گوشی دارای دوربین 13 مگاپیکسلی (بدون برجستگی و بیرون زدگی!) بهمراه فلش LED در پشت دستگاه است. پس ضخامت 7.7 میلیمتری Blade S6 کاری را که آیفون 6 با ضخامت 6.9 میلیمتر نتوانست انجام دهد، را انجام داد! (لنز دوربین در Blade S6 از سطح بدنه بیرون نزده است) مسئله مهم دیگر این است که بدنه ZTE Blade S6 کاملا پلاستیکی است! این مورد منحصرا Blade S6 را از گوشی آیفون 6 متمایز خواهد کرد. البته جنس پلاستیکی بدنه این گوشی به سبک وزن بودن آن (134 گرم) کمک کرده است. البته نیاز به گفتن نیست که پلاستیکی بودن بدنه باعث دریافت صحیح ترِ سیگنال‌های ارتباطی می‌شود.

(در تصاویر زیر، ZTE Blade S6 در کنار آیفون 6 اپل و Honor 6 هواوی قرار دارد)

زد تی ای بلید اس 6 6 (11) زد تی ای بلید اس 6 6 (12) زد تی ای بلید اس 6 6 (13) زد تی ای بلید اس 6 6 (14)

جدا از سنگین تر بودن Blade S6 در مقایسه با آیفون 6 اپل، از تمامی ابعاد نیز از آیفون 6 بزرگتر می‎باشد. اما باید صفحه نمایش بزرگترِ 5.0 اینچیِ Blade S6 را نیز در نظر بگیریم (در مقایسه با صفحه نمایش 4.7 اینچی رقیب اپلی خود). با تمام این تفاسیر، Blade S6، گوشی بسیار خوش دست و راحتی است.

شکل و خمیدگی این گوشی نسبتا شبیه به آیفون 6 است ولی فقط در جنس آن تفاوت وجود دارد. جلو گوشی کاملا سفید رنگ بوده و لبه‌های اطراف صفحه نمایش بصورت ماهرانه‎ای خمیده و گرد شده است.

(Blade S6 و وجه تمایز آن با iPhone 6)

زد تی ای بلید اس 6 6 (6) زد تی ای بلید اس 6 6 (16) زد تی ای بلید اس 6 6 (23) زد تی ای بلید اس 6 6 (19)

این گوشی در دو رنگ سفید یا خاکستریِ روشن و صورتی عرضه خواهد شد. همچنین رنگ بدنه آن نسبتا براق است و همانند نسخه‌ای از iPhone 5c می درخشد!

زد تی ای بلید اس 6 6 (24) زد تی ای بلید اس 6 6 (23)

ZTE Blade S6 کاملا خوش‌دست و راحت است و این گوشی از استحکام بالایی برخوردار است، طوری که هیچ اشتباه خاصی در کیفیت ساخت آن مشاهده نمی‌شود. همه قطعات و اجزای آن بخوبی و هماهنگ و بدون هیچ نقصی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

از نظر جنس بدنه، پلاستیک ماده‌ای است که براحتی خم می‎شود ولی از نظر وزنی و حس لمس، مزایایی دارد. البته در این گوشی، خم شدن بدنه ممکن است بخاطر ضخامت کم آن باشد که البته در این مورد، فشار وارده نزدیک به محل آرم ZTE، حساس تر است.

از این نظر ممکن است به میزان بسیار ناچیز، در پشت دستگاه، احساس توخالی بودن کنید که البته این مورد ممکن است بخاطر جاسازی سنسور دوربین پشتی گوشی و تلاش برای بیرون نزدن لنز از بدنه باشد.

زد تی ای بلید اس 6 6 (3) زد تی ای بلید اس 6 6 (2)

گوشی هوشمند ZTE Blade S6 دارای صفحه نمایش 5 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ با دقت 1280×720 پیکسل است. این صفحه نمایش دارای پنل IPS بوده و کمی از غلظت رنگ‌ها کاسته است ولی این به هیچ وجه به معنای نامناسب بودن صفحه نمایش این گوشی نیست. حاشیه صفحه نمایش کم است و Blade S6 دارای نسبت 67.7 درصدِ میزان مساحت صفحه نماش به مساحت سطح بدنه است.

در بالای صفحه نمایش، محل خروجی صدای گوشی، سنسور مجاورت سنج، سنسور نورسنجی محیط و دوربین جلو قرار دارد. دقیقا در زیر صفحه نمایش به سه دکمه خازنی بر می‎خوریم. دکمه وسطی بصورت معمولی یک حلقه آبی رنگ است که با انتشار نور زیبای آبی از خود، هشدار‌های گوشی را اعلام می‌کند. دو دکمه دیگر، بصورت نقطه‌های ساده آبی رنگی هستند. یکی از مزیت‌های این طراحی این است که وضیفه‌های این دکمه‌ها بخاطر نداشتن شکل خاص، قابل تغییر می‌باشد. (بطور پیش فرض کلید سمت چپ نقش دکمه Menu و کلید سمت راست نقش دکمه Back را دارد)

(کلیدهای خازنی گوشی و درخشش آبی رنگ آنها)

زد تی ای بلید اس 6 6 (9) زد تی ای بلید اس 6 6 (10) زد تی ای بلید اس 6 6 (8) زد تی ای بلید اس 6 6 (7)

در سمت چپ دستگاه، دو شکاف یکسان قرار دارند. آنها به صورتی خاص خمیده شده‎اند تا با انحنای حاشیه گوشی منطبق باشند. شکاف بالایی محل قرارگیری دو سیم کارت با ابعاد نانو است و شکاف پایین نیز محل قرارگیری حافظه جانبی میکرو اس دی می‎باشد.

زد تی ای بلید اس 6 6 (18) زد تی ای بلید اس 6 6 (17)

سمت چپ گوشی محل قرار گیری کلید‎های کنترل صدا و پاور گوشی است.

زد تی ای بلید اس 6 6 (16) زد تی ای بلید اس 6 6 (15)

محل قرارگیری سوکت هدفون، در بالای گوشی است و کمی انحراف به سمت لبه چپ دستگاه دارد.

زد تی ای بلید اس 6 6 (20) زد تی ای بلید اس 6 6 (19)

پایین گوشی، محل قرارگیری میکروفون و سوکت microUSB است. همانند آیفون، هیچ جای پیچی در روی بدنه مشاهده نمی‎شود.

زد تی ای بلید اس 6 6 (22) زد تی ای بلید اس 6 6 (21)

بسمت پشت دستگاه می‎رویم، جایی که محل قرارگیری دوربین 13 مگاپیکسلی در بالا و سمت چپ دستگاه بهمراه فلاش LED در نزدیکی آن است. در سمت راست لنز دوربین پشتی، شاهد حفره کوچکی هستیم که محل قرار گیری دومین میکروفون حذف کننده نویز محیط است.

زد تی ای بلید اس 6 6 (23) زد تی ای بلید اس 6 6 (24)

زد تی ای بلید اس 6 6 (1)

در پایین، زیر نوشته‌های حک شده، در سمت راست، شاهد شکافی مشبک که محل بلندگوی گوشی است، هستیم. بواسطه قرار گیری بلندگو در پشت و وجود پاهای ذره بینیِ این گوشی (!)، اگر دستگاه روی سطح صافی به پشت گذاشته شود، بلندگوی آن کاملا بی صدا خواهد شد و چیزی به گوش نخواهد رسید.

صفحه نمایش

ZTE Blade S6 مجهز به صفحه نمایشی از نوع IPS با ابعاد 5.0 اینچ و دقت تصویر 1280×720 پیکسل است. این صفحه نمایش با چگالی تصویر 294 پیکسل در هر اینچ، وضوح تصویر نسبتا خوبی را به نمایش می‌گذارد. رنگ‌ها در این صفحه نمایش کمی مرده بنظر می‌رسند و زد تی ای می‌توانست با افزایش غلظت رنگ، کمی به زنده بودن تصاویر کمک کند. همچنین این صفحه نمایش، نور محیط را به میزان زیادی از خود منعکس می‌کند.

gsmarena_001 gsmarena_003

این گوشی هوشمند، همانند موتو ایکس 2014، دارای لبه هایی گرد در اطراف گوشی است که با سُر دادن دست، احساس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‎کند.

ZTE Blade S6 از ماتریکس استاندارد RGB در پنل صفحه نمایش خود استفاده کرده است. چگالی 294 پیکسل در هر اینچِ این گوشی، خیلی ما را متعجب نکرد.

gsmarena_001

تا آنجا که میزان کنتراست صفحه نمایش به اندازه کاقی می‎باشد اما متعجب کننده نیست. کم بودن عمق رنگ‎های سفید و سیاه،  نشان دهنده ساده بودن این صفحه نمایش است.

Display test 50% brightness 100% brightness
Black, cd/m2 White, cd/m2 Contrast ratio Black, cd/m2 White, cd/m2 Contrast ratio
ZTE Blade S6 0.26 248 986 0.46 457 946
HTC Desire 616 dual sim 0.35 306 880 0.5 487 976
HTC Desire 820 0.18 235 1299 0.45 598 1327
Oppo R5 0 238 0 417
Motorola Moto G 2014 0.24 253 1039 0.43 413 968
Sony Xperia C3 Dual 0.13 152 1207 0.56 642 1153
Lenovo S90 Sisley 0 119 0 344
Samsung Galaxy A5 0 191 0 398
Xiaomi Mi 4 0.17 164 940 0.73 679 929
Samsung Galaxy S5 0 274 0 529

صفحه نمایش Blade S6 در زیر تابش مستقیم نور آفتاب نسبتا ناخوانا است که دلیل آن پایین بودن حداکثر روشنایی صفحه نمایش می‎باشد.

نسبت کنتراست زیر نورخورشید

نسبت کنتراست زیر نورخورشید

دوام باطری

ZTE Blade S6 مجهز به یک باطری با ظرفیت 2400 میلی آمپر ساعت می‌باشد و بخاطر بدنه یکپارچه گوشی، باطری آن غیر قابل جداسازی است.

در طی تست‌های انجام شده، باطری Blade S6، پیروز و سربلند از آزمایش بیرون آمد و امتیاز 51 ساعت دوام باطری را برای خود به ثبت رساند که میزانی کافی برای این گوشی در این سطح می‎باشد. هرچند خیلی تعجب برانگیز نیست.

gsmarena_001

15 ساعت دوام باطری در طی مکالمه، رکورد مناسبی برای Blade S6 است. ولی بنظر می‎رسد که در عملیات به اصطلاح وب گردی و پخش فیلم، نمره خیلی خوبی را کسب نکرده و کمی از رقیبان خود عقب افتاده است. همچنین در حالت آماده بکار نیز مصرف بهینه‌ای ندارد.

در عرصه‌ی مدیریت انرژی، اپلیکیشن Blade S6، توانایی کنار زدن اپلیکیشن های مدریت باطری اندروید نسخه 5.0 را خواهد داشت! این برنامه بدلیل فراهم آوردن اطلاعات دقیق از نحوه مصرف باطری توسط دیگر برنامه‌ها و تراشه‌های گوشی، بسیار مورد توجه ما قرار گرفت. اما زد تی ای در انتخاب برنامه ذخیره انرژی (Power Saving Mode) کمی حساسیت بخرج داده و به گذاشتن اپلیکیشنی ساده رضایت داده است.

4

مشخصات ارتباطی

گوشی هوشمند Blade S6 از G/GPRS/EDGE چهار بانده و 3G دو بانده بهمراه HSPA پشتیبانی می‎کند. همچنین Cat. 4 LTE band نیز بوسیله تراشه اسنپدراگون 615 پشتیبانی می‎شود که البته فوق العاده نیست و فقط برای کمپانی ZTE اهمیت خاصی دارد.

این گوشی از دو سیم کارت پشتیبانی می‎کند و کاربر می‎تواند یکی از دو سیم کارت را در تنظیمات منوی گوشی بعنوان سیم کارت اختصاصی انتخاب کند. در این حالت کاربر، سیم کارت پیش فرض گوشی را انتخاب کرده است و در این مود، این سیم کارت فعال بوده و برای مکالمات صوتی و استفاده از اینترنت سیم کارت و  ارسال پیام از آن استفاده می‌شود.

همچنین WIFI با استاندارد  a/b/g/n/ac و بلوتوث نسخه 4.0 و GPS بهمراه GLONASS و رادیو FM از دیگر موارد پیش بینی شده برای این گوشی می‎باشد. اما در این گوشی خبری از تراشه NFC و مادون قرمز نمی‎باشد.

رابط کاربری

ZTE Blade S6 بطور پیشفرض از سیستم عامل اندروید نسخه 5.0 منتسب به آبنبات چوبی پشتیبانی می‎کند که بطور قطع این موضوع در بین گوشی‎های چینی نایاب است. در حقیقت می‌توان گفت، کمپانی زد تی ای، یک رابط کاربری ضعیف را روی یک سیستم عامل قوی و زیبا و پرطرفدار، قرار داده است که در کار با آن، بیشتر متوجه اندروید آبنبات چوبی خواهید شد  و نه چیز دیگری.

لانچر این گوشی بسیار ساده و خلوت طراحی شده است و شکل آیکون‌ها بصورت تخت و امروزی با گوشه‌های گرد طراحی شده و آن را از این نظر زیبا ساخته است. حداقل می‎توان گفت که از این نظر، زد تی ای، قدمی رو به جلو برداشته است. منو گوشی بسیار شلوغ و البته منظم چیده شده است و هر چیزی که مورد نیاز است در آنجا بسهولت قابل مشاهده است.

زد تی ای موارد بسیار ناچیزی را به رابط کاربری خود اضافه کرده است و سعی نموده است که کاربر بیشتر از قابلیت‌های اندروید و سبک بودن سیستم عامل، لذت ببرد!

با قفل صفحه Blade S6 شروع می‌کنیم. زد تی ای از قفل صفحه Sliding برای این گوشی استفاده کرده است. همچنین از ویجت‌های زمان و تاریخ پشتیبانی می‎کند. میانبر‎هایی هم برای آیکون‌های شماره گیری و دوربین در زیر صفحه نمایش تعبیه شده است.

gsmarena_002

در آنسوی قفل صفحه به صفحه اصلی (HomeScreen) گوشی می‌رسیم که بسیار استاندارد طراحی شده است و امکان انتخاب 18 قاب به کاربر داده شده است. اما ZTE از شکل های بسیار معمولی و ساده استفاده کرده است. همچنین، کشوی برنامه‌ها (App Drawer) بسیار معمولی طراحی شده است( بدون وجود کشو برنامه ها، هنگام نصب هر برنامه‎ای، آن اپلیکیشن در صفحه اصلی ظاهر می‎شود.

3 (1)

3 (2)

3 (3)

همچنین برای سازمان دهی برنامه‌ها در صفحه اصلی میتوانید به ساختن پوشه‎هایی با موضوعات مختلف اقدام کنید و برنامه‌های خود را دسته بندی کنید. در هر صورت شما می‌توانید با نگه داشتن دکمه HomeScreen، وارد بخش مدیریت صفحه شده و از آنجا به ایجاد یا حذف و یا ویرایش صفحه‌ها بپردازید. در منو گوشی، هیچ دکمه خاصی برای اضافه یا حذف کردن آنها وجود ندارد. در عوض همیشه یک صفحه خالی در بخش مدیریت ظاهر می‎شود و اگر چیزی درون آن قرار دهید، بعنوان یک صفحه، فعال خواهد شد. حذف کردن آن برعکسِ روش‌های انجام شده است. پس در آخر به این نتیجه رسیدیم که مدیریت صفحه‌ها در Blade S6 نسبتا سخت خواهد بود.

با انتخاب کلید منو گوشی و فشردن آن در صفحه اصلی، توانایی دسترسی سریع به تنظیمات طرح‌ها، تصاویر زمینه، افکت‎ها و لانچر را خواهیم داشت. Blade S6 بطور پیشفرض بهمراه تعدادی از تصاویر زمینه‎ای تک رنگِ زیبا بارگذاری می‎شود.

عجیب تر اینجاست که زد تی ای برای این تصاویر، منبعی آنلاین طراحی کرده است و کاربر می‌تواند تصاویر دلخواه خود را از آنجا دانلود کند. همچنین می‎توان یه عکس‌ها و تصاویر‎ زمینه‌ای، افکت‎های بسیار زیبا و خاصی اضافه نمود.

4 (2)

4 (3)

4 (1)

در تنظیمات منو، گزینه‌ای وجود دارد که به تغییر انیمیشنِ حرکت بین صفحات منو، تنوع می‎بخشد. در قسمت آخر، بخش تنظیمات تلفن وجود دارد که به بخش‌های دریافت نسخه پشتیبان (Backing up) و بازگرداندن به تنظیمات اصلی (Restoring) تقسیم می‎شوند.

5 (2)

5 (3)

5 (1)

در حالیکه در مورد بروزرسانی این گوشی صحبت می‎کنیم، ZTE کار را برای کابران راحت کرده است و هم اینک کاربران می‎تواند در سه قسمت مجزا از لیست تنظیمات گوشی، به بخش بروزرسانی دسترسی داشته باشند.

اولین قسمت طبق استاندارد سیستم عامل در بخش “About phone” در تنظیمات گوشی وجود دارد. گرچه از این قسمت نمی‎توان به سروری متصل شد ولی اتصال از طریق کارت حافظه جانبی برای آن در نظر گرفته شده است.

دومین قسمت کمی عجیب و غیر معمول است. ZTE سیستم بروزرسانی مجزایی طراحی کرده است و یکی از آنها، بروزرسانی از طریق OTA می‌باشد. اگرچه در این قسمت، بخش‌های Restore و Back up نیز وجود دارند که بوسیله کارت حافظه جانبی استفاده می‎شوند.

آخرین مورد هم آپدیتی است که در منوی تنظیمات لانچر گوشی وجود دارد. البته خیلی مطمئن نیستیم که این قسمت، بخشی مجزا بحساب بیاید که احتمالا برای این آنجا قرار گرفته است که رابط کاربری را بروزرسانی کند و یا به احتمال زیاد، میانبری برای آپدیت از طریق OTA می‌باشد. در هر صورت آپدیت و بروزرسانی Blade S6 عذاب آور است!

blade s6 (2)


blade s6 (3)

blade s6 (1)بخش اعلانات این گوشی، همان چیزی است که در نسخه 5 سیستم عامل اندروید از آن توقع داشتیم. با یکبار کشیدن آن به سمت پایین، اعلانات را مشاهده خواهید نمود که با اجرا انیمیشنی زیبا همراه است. دقیقا در بالای آن، ویجت استاندارد زمان و تاریخ بهمراه شاخص میزان باطری و چیزی که از این نسخه از اندروید انتظار می‌رفت یعنی وجود پروفایل اختصاصی کاربر، وجود دارند. البته به دلایلی، این ویژگی در Blade S6 غیر قابل استفاده می‎باشد. البته امکان دارد که این موضوع فقط نظر ما باشد!

اگر برای دومین بار، بخش اعلانات گوشی را از بالا به سمت پایین بکشید، به قسمت تنظیمات سریع منتقل (quick toggles) می‎شوید که 8 آیکون در آنجا وجود دارد که براساس الگوی کاربرد بیشتر، چیده شده است. آیکون اسلایدر مربوط به تنظیم روشنایی و همچنین شاخص درصدی میزان باطری نیز به چشم می‌خورد.

در کل، این گوشی هوشمند از نظر پاسخ سریع به اینگونه نیازها هرچقدر هم که باشند، هیچگونه مشکلی نداشته و به خاطر داشتن پردازنده اسنپدراگون 615، در حرکت بین منوها هیچ گونه مشکلی احساس نخواهید کرد.

blade s6 (4)

blade s6 (5)

بسبب علتی نامعلوم، تنظیم نور صفحه نمایش با تاخیر صورت می‌گیرد و اینطور بنظر می‌رسد که به احتمال زیاد رابط کاربری گوشی علت آن باشد. شاید این فقط یک مشکل نرم افزاری باشد و یا شاید مشکلی سخت افزاری در بخش تنظیم روشنایی، زیرا در این مرحله، گوشی بسیار کند شده و حتی دستگاه برای مدتی کمتر از یک ثانیه قفل می‌شود! علت این مشکل هرچه که می‌خواهد باشد، ولی این مورد فقط یک مشکل جزئی بحساب می‌آید.

گوشی Blade S6 به بخش جالب مدیریت اعلانات و اولویت بندی آنها در نسخه آبنبات چوبی مجهز شده است که به شما این اجازه را می‌دهد که محدوده پیام‌های اعلام شده براساس منبع پیام یا بصورت کلی، را انتخاب و تنظیم کنید.

با نگاه داشتن دکمه خازنی منو روی گوشی، به بخش حرکت و تعویض بین برنامه‌ها (App Switcher) منتقل خواهید شد. همچنین کارت‎های مرتبی نیز در آن قرار دارد که کاربر می‎تواند با بالا یا پایین بردن آنها، یکی از آنها را انتخاب کند. با کشیدن کارت ها به سمت چپ یا راست و یا با کلیک کردن بر روی نشانه x در بالا سمت راست هر کارت، برنامه بسته خواهد شد.

blade s6 (6)

blade s6 (7)

در کنار طراحی استاندارد ناوبریِ این گوشی و میانبرهای اندروید آن، ZTE تعدادی فرمان حرکتیِ اضافی نیز به آنها اضافه کرده است (که توسط برنامه  “Gestures and Motion” مدریت خواهند شد) و دربرگیرنده بسیاری از موارد کاربردی شخص خواهند بود. البته بجز موارد محدودی از آنها که ساده و بدون کاربرد بوده، بقیه موارد، بسیار کاربردی و مفید می‌باشند.

در ضمن کاربر با تکان دادن گوشی یا بعضی دیگر از فرمان‌های حرکتی می‌تواند، اعلاناتِ پیام‌های صوتی یا متنی خود را به حالت بی صدا تغییر دهد که این ویژگیِ خیلی مفیدی می‌باشد. البته تعدادی دیگر از فرمان‎های نیز وجود دارند که برای تنظیم صدا بکار رفته و البته کارایی خیلی خوبی ندارند.

blade s6 (6)

blade s6 (7)

با نگه داشتن کلید افزایش صدا و قرار دادن گوشی در حالت افقی، دوربین اصلی دستگاه فعال خواهد شد و اگر همان کلید را نگه داشته و گوشی در حالت عمودی قرار گیرد، دوربین جلو گوشی اجرا خواهد شد. از نظر تئوری و نرم افزاری که اینطور بنظر می‌رسد اما در آزمایشات ما، این فرمان حرکتی بطور دقیق کار نکرد. همچنین فرمانی نیز برای جواب دادن به تماس و برقراری تماس نیز وجود دارد که در این حالت باید دستگاه بالا آورده شده و به گوش کاربر نزدیک شود.

همچنین فرمان لرزشیِ خاصی نیز در نظر گرفته شده است که بوسیله آن می‌توان برنامه‌های موجود در گوشی را در حالت قفل صفحه نمایش اجرا کرد. این فرمان حرکتی، ایده خوبی بوده و نسبتا قابل اعتماد است ولی مشکل آن در محدودیت برنامه‌های اجرایی می‌باشد بنحوی که فقط برنامه‌های ماشین حساب و فلاش دوربین را پشتیبانی می‌کند و این تصور هم وجود دارد که در اثر لرزش ناگهانی گوشی در جیب و بخاطر اجرای این چنین برنامه‌ها، شارژ باطری گوشی به سرعت کاهش خواهد یافت.

با نگه داشتن کلید Home به Google Now منتقل خواهید شد. حالا Google Now دارای طراحی جدیدی است ولی در عمل تغییر زیادی در آن دیده نمی‌شود. توسط این سرویس، تمام کارهای روزانه کاربر و علاقمندی‌های او مدریت خواهد شد.

blade s6 (7)1

این برنامه اطلاعات بسیار زیادی نظیر پیش بینی وضع هوا در منطقه مورد نظر و یا نتایج بازی‌ تیم‌های ورزشی مورد علاقه شما را، گزارش خواهد کرد. همچنین به برنامه  پرواز‌های آینده و رزرو رستوران‌های مختلف دسترسی دارد. این برنامه برای دیدن و خواندن رویدادهای کلی بسیار مناسب است و می‌توان فرمان صوتی خاصی را در آن بکار برد. همچنین این برنامه دارای ویجت اختصاصی خود در محل homescreen و lockscreen می‌باشد.

در کل، بهترین قسمت از رابط کاربری Blade S6 که دارای نسخه 5 از سیستم عامل اندروید می‌باشد، تمیز، مرتب، ساده و روان بودن آن است و در کار با آن، به کاربر حسی جدید القا خواهد شد. سرویس  ART Runtime اقدامی بیش از حد بزرگ و سنگین می‌باشد. این سرویس ظاهرا باعث افزایش کارایی گوشی هوشمند شده و باعث روانی و افزایش سرعت آن می‌شود. داشتن آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید ویژگی بسیار مهم برای هر شرکتی است مخصوصا که اگر آن شرکت یک کمپانی چینی مثل ZTE باشد. ZTE بخاطر تلاش‌هایش در این زمینه قطعا سزاوار تحسین است.

قدرت سخت افزاری

گوشی هوشمند ZTE BLade S6 دارای پردازنده اسنپدراگون 615 کوالکام می‌باشد و به 4 هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر با فرکانس یک گیگاهرتز مجهز است. 2 گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی (قابل افزایش با کارت حافظه جانبی میکرو اس دی) از دیگر مشخصات Blade S6 می‌باشد. واحد گرافیکی تراشه آن نیز Adreno 405 می‌باشد.

وضعیت سخت افزاری این گوشی نسبت به قیمت 300 دلاری آن کاملا مناسب است. البته این سخت افزار خیلی محبوب نبوده و با نگاهی به پذیرندگان کم آن مثل گوشی Oppo R5 یا HTC Desire 820 و یا  Lenovo Vibe X2 Pro متوجه این موضوع خواهیم شد. اما در هر حال، این گوشی با فراهم آوردن فدرت سخت افزاری بسیار مناسب نسبتا به قیمت خود و داشتن آخرین نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید و تکنولوژی‌های خاص خود، ارزش خرید بالایی دارد.

blade s6 (7)11

تراشه اسنپدراگون 615 مطمئنا قدرت و کارایی سری 800 از چیپست‌های کوآلکام را نخواهد داشت ولی در سری 600 آن بسیار موفق است.  تراشه 64 بیتیِ این گوشی، اولین قدمی است که اندروید در آن به سمت افزایش کارایی خود حرکت می‌کند و این اقدام، سرمایه گذاری بزرگی برای موفقیت در آینده نزدیک می‌باشد.

در ادامه شاهد انجام تست‌هایی روی Blade S6 و مقایسه آن با گوشی‌های سطح بالاتر (مانند Galaxy S5) و گوشی‌های هم رده خود از نظر سخت افزاری (مانند Oppo R5) و گوشی‌های هم قیمت آن (همانند Sony Xperia C3 و Motorola Moto G 2014) خواهیم بود.

blade s6  (2) blade s6  (1) blade s6  (3) blade s6  (2) blade s6  (3) blade s6  (4) blade s6  (5) blade s6  (6) blade s6  (8) blade s6  (7) blade s6  (1)

از نظر نسبت کارایی به قیمت، Blade S6 یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر است و تمام گوشی‌های 250 دلاری را تحت فشار قرار داده است و تقریبا از نظر ارزش خرید نسبت به مشخصات فنی، دربین سایر گوشی‌ها، بدون رقیب است. از نظر سخت افزاری، این گوشی برای بروزرسانی‌های سنگین اندروید در آینده کاملا آماده و قابل اعتماد می‌باشد.

دوربین

گوشی Blade S6 دارای دوربینی اصلی با دقت 13 مگاپیکسل بهمراه تک فلاش LED میباشد. دقت موثر دوربین برابر 4128×3096 پیکسل در نسبت 4:3 می‌باشد. در نسبت 16:9 دقت موثر به میزان 4128×2304 پیکسل کاهش می‌یابد.

دوربین جلویی گوشی خیلی متعجب کننده نمی‌باشد و با اینکه دقتی برابر 5 مگاپیکسل دارد اما کیفیت مورد نظر را ندارد. دوربین جلو دارای مودهای Beauty face و smile detection می باشد که در مورد اول کیفیت خوبی را ارائه نمی‌دهد و در مورد دوم نیز گاهی تشخیص درستی نمی‌دهد.

رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار گیج کننده می‌باشد. بنظر می‌رسد که زد تی ای قصد ساده سازی این رابط کاربری داشته و کمی بیش از حد حالات مربوط به دوربین را مخفی ساخته است.

blade s6  (8)

blade s6  (9)

همچنین کاربر می‌تواند از ویژگی‌های Geotagging و تنظیم دقت عکس نیز استفاده کند. در حالت expert می‌توانید به سرعت به بخش‌های مختلف مانند مودهای عکسبرداری یا فیلترها دسترسی پیدا کنید.

blade s6  (6)

blade s6  (7)

بخش دوربین این گوشی دارای مودهای عکسبرداری متنوعی مثل Beauty، HDR ،Panaroma ، Auto و غیره می‎باشد.

blade s6  (6)ss

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Blade S6 خیلی تماشایی نبوده و عمدتا دارای نویز می‌باشند. بسیاری از عکس‌های گرفته شده با کدر شدن قسمتی از آنها همراه بوده و بنظر ما مشکلی در لنز دوربین وجود دارد. ولی بقیه عکس ها از نظر شارپنس در وضعیت بهتری قرار دارند. در ادامه تعدادی از عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی Blade S6 را با هم مشاهده خواهیم کرد:

blade s6  (8)

blade s6  (7)

دوربین جلویی دستگاه نیز تصاویر نسبتا باکیفیتی را ثبت می‌کند.

blade s6
گوشی Blade S6 توانایی ثبت تصاویر پاناروما در دو حالت Portrait و Landscape را دارد و  استفاده از آن بسیار ساده و راحت می‎باشد. کیفیت عکس‌های پانارومای گرفته شده، راضی کننده و خوب می‌باشد و نکته خاصی در مورد نویزها، وجود ندارد.

blade s6 (1)

blade s6 (2)

جهت مشاهده تست‌های انجام شده بروی دوربین Blade S6 در حالات ISO Chart و Gray Chart و Color Poster روی لینک های مورد نظر کلیک کنید.

همچنین می توانید کلیپ ویدئویی 10 ثانیه‌ای تهیه شده توسط این گوشی با دقت 1080P را از اینجا دانلود کنید. (حجم 26.3MB)

حرف آخر

گوشی Blade S6، قطعا از دستگاه‌های ارزشمند زد تی ای می‌باشد. البته بخاطر طراحی آیفون شکل خود، ممکن است مورد نارضایتی کاربران در فروشگاه‌های خرید گوشی‌های هوشمند قرار گیرد. البته اپل همواره هدفی مشترک برای بسیاری از شرکت‌ها برای کپی شدن بوده است.

این گوشی بخاطر نسخه 5 و بروز سیستم عامل اندروید و طراحی زیبا و همچنین کلیدهای خازنی با نورهای آبی رنگ و رابط کاربری روان و قیمت مناسب (250 دلار)، می‌تواند به رقیبی جدی برای گوشی‎های هم رده خود و حتی برای گوشی‌های سطح بالاتر (بخاطر وجود پردازنده 64 بیتی) تبدیل گردد.

blade s6
با این تفاسیر، بنظر شما، طراحی خاص Blade S6 (شبیه به آیفون 6) به فروش بیشتر آن کمک خواهد کرد و یا اینکه باعث بی اعتمادی کاربران خواهد شد؟!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال