رازهای تمدن گمشده تارتسیایی

کشف لوح سنگی متعلق به تمدن تارتسیایی با الفبای ناشناخته

باستان‌شناسان اسپانیایی در جریان کاوش‌های جاری در محوطه‌ای باستانی تارتسیایی واقع در جنوب غربی این کشور، موفق به کشف یک لوح سنگی منقوش شدند. این لوح که قدمت آن به 2500 سال پیش بازمی‌گردد، حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص تمدن تارتسیایی است. به گزارش سرویس باستان شناسی رسانه تکنولوژی تکنا، تمدن تارتسیایی، که از حدود […]

باستان‌شناسان اسپانیایی در جریان کاوش‌های جاری در محوطه‌ای باستانی تارتسیایی واقع در جنوب غربی این کشور، موفق به کشف یک لوح سنگی منقوش شدند. این لوح که قدمت آن به 2500 سال پیش بازمی‌گردد، حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص تمدن تارتسیایی است.

به گزارش سرویس باستان شناسی رسانه تکنولوژی تکنا، تمدن تارتسیایی، که از حدود قرن هشتم پیش از میلاد مسیح در شبه جزیره ایبری سکونت داشت، به واسطه نظام نوشتاری پیچیده خود شناخته می‌شد. با این حال این تمدن به طرز مرموزی تا قرن چهارم پیش از میلاد ناپدید شد.

لوح سنگی مذکور، که ابعاد تقریبی آن 8 در 20 سانتی‌متر است، بر روی لبه خود دارای یک توالی الفبایی متشکل از 21 نشانه است که با خطی ناشناخته، به احتمال زیاد نوعی خط پالئو-هیبرین، حک شده است. متاسفانه بخشی از لوح شکسته شده و محققان در حال حاضر مشغول بررسی و تلاش برای شناسایی حروف مفقود شده این الفبای ناشناخته هستند.

دکتر خوان فرر ای ژان، باستان‌شناس متخصص در زبان‌های هیبرینی باستان از دانشگاه بارسلونا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: حداقل شش نشانه در قسمت شکسته شده لوح از بین رفته‌اند. اما اگر این لوح کاملاً متقارن بود و علائم به طور کامل سه طرف از چهار طرف آن را اشغال می‌کردند، می‌توانست تا 32 نشانه را در بر داشته باشد. از دست رفتن بخش نهایی الفبا ضایعه بزرگی است، زیرا معمولا بیشترین تمایزات در انتهای الفباها قابل مشاهده است.

علاوه بر این الفبای ناشناخته، لوح سنگی دارای حکاکی‌هایی است که سه جنگجو را در حال نبرد به تصویر می‌کشد. بر اساس ارزیابی‌های اولیه، محققان بر این باورند که این حکاکی‌ها احتمالا بخشی از تمرینات طراحی هنرمند بوده و برای ارتقاء مهارت‌های وی پیش از حکاکی نقوش مشابه بر روی اشیاء با ارزش از جنس طلا، عاج یا چوب مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دکتر استر رودریگز گونزالز، باستان‌شناس از مؤسسه باستان‌شناسی مرییدا و سرپرست این حفاری‌ها، این کشف را نمونه‌ای منحصر به فرد در باستان‌شناسی شبه جزیره ایبری توصیف کرده است. به گفته وی، این کشف ما را به درک فرآیندهای هنری در تمدن تارتسیایی که تاکنون ناشناخته بود، نزدیک‌تر می‌کند. در عین حال به ما این امکان را می‌دهد تا دانش خود را در مورد پوشاک، سلاح یا پوشش سر شخصیت‌های به تصویر کشیده شده تکمیل کنیم. باستان‌شناسان امیدوارند که بتوانند با رمزگشایی الفبای ناشناخته و مطالعه دقیق‌تر نقوش جنگی، اطلاعات بیشتری در مورد تمدن تارتسیایی به دست آورند.