نقد و بررسی تخصصی گوشی میت 8 هوآوی

گوشی هوشمند میت 8 هواوی (Huawei Mate 8) که هم اینک برخلاف نسل پیشین خود (اسند میت 7)، پیشوند “Ascend” را در میان نام خود نمی‌بیند، درست یک سال پس از معرفی نسخه پیشین، تحت معرفی و عرضه این شرکت چینی قرار گرفت. گوشی اسند میت 7 هواوی یکی از بهترین فبلت‌های موجود در بازار […]

گوشی هوشمند میت 8 هواوی (Huawei Mate 8) که هم اینک برخلاف نسل پیشین خود (اسند میت 7)، پیشوند “Ascend” را در میان نام خود نمی‌بیند، درست یک سال پس از معرفی نسخه پیشین، تحت معرفی و عرضه این شرکت چینی قرار گرفت. گوشی اسند میت 7 هواوی یکی از بهترین فبلت‌های موجود در بازار تلفن‌های هوشمند  دنیا به حساب می‌آمد اما در این بین به دلیل وجود مشکلات و ضعف‌هایی، نتوانست به صورت پایاپای با فبلت‌های بسیار قدرتمند موجود در بازار، رقابت سرسختانه را داشته باشد. در حقیقت وجود تراشه نسبتا ضعیف و ناامید کننده در این گوشی به همراه دوربین نه چندان چشمگیر، نتوانست از گوشی اسند میت 7، یک فبلت درخشان و شگفت‌آور بسازد.

huawei-mate-8-press-x-5-840x569

اما امسال شرکت هواوی سعی در رفع تمامی کاستی‌های فبلت پرچمدار سال گذشته خود داشته و این بار با معرفی فبلت تمام عیار میت 8، قصد بازگشت قدرتمندانه به این بازار را در سر می‌پروراند. در واقع باید گفت که گوشی میت 8 هواوی در درون قلب خود به تراشه بسیار قدرتمند کیرین 950 هواوی مجهز گشته است که البته همانطور که باخبر هستید، در تست‌های به عمل آمده، این چیپ پردازشی توانسته است امتیازات بسیار خوبی را از آن خود نماید. از طرفی در بخش دوربین نیز هم اینک میت 8 هواوی به یک حسگر بسیار بزرگ و البته با دقت بیشتر مجهز گشته است و در کنار آن، ماژول دوربین اصلی این گوشی نیز دارای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (phase detection) به همراه سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز می‌باشد.

gsmarena_001

علاوه بر آن با اینکه نسل پیشین این گوشی یعنی اسند میت 7، خود دارای طراحی و ظاهر بسیار شیک و حرفه‌ای و البته لوکسی بود، اما میت 8 دوباره باز طراحی شده و جالب است بدانید که ظاهر آن بسیار عالی و منحصر به فرد می‌باشد. در حقیقت باید گفت که میت 8 دارای ظاهری است که به سختی می‌توان مشابه آن را در یک گوشی هوشمند حرفه‌ای جست. میت 8 تمامی این ستایش‌ها را مدیون برشکاری فلزی بسیار خوب در کنار پنل شیشه‌ای بسیار زیبا موجود بر روی بدنه خود می‌داند.gsmarena_001

اما بهتر است بدانید که همه مشخصات فنی این گوشی نسبت به نسل قبلی تغییر نکرده‌اند و بعضی موارد مشابه باقی مانده‌اند. برای مثال نمایشگر این گوشی نیز همانند نسل پیشین دارای دقت تصویر 1080p بوده که البته نسبت به نسخه سال 2014، از نظر ابعادی کمی بزرگتر شده است. این در حالی است که بسیاری از رقبای این گوشی با وجود در اختیار داشتن نمایشگری کوچکتر، دقت تصویر بسیار بیشتر QHD را ارائه می‌دهند. البته عملکرد شرکت هواوی در انتخاب و تصمیم گیری در مورد دقت تصویر نمایشگر این گوشی بسیار مناسب و راضی کننده بوده است زیرا فارغ از هر گونه عملکرد تبلیغاتی، میزان حداکثر پیکسل‌های قابل مشاهده برای چشم انسان را برای صفحه نمایش این فبلت در نظر گرفته است و البته اگر از دقت‌های تصویر بالاتر استفاده می‌کرد، مسلما در مورد تعیین میزان ظرفیت باتری و همچنین میزان مصرف انرژی تراشه موجود در دستگاه به مشکل بزرگی برخورد می‌کرد.

gsmarena_002

خوشبختانه در طرف دیگر میدان، این گوشی از یک باتری بسیار بزرگ برخوردار بوده و در کنار آن از حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت در همان مکان قبلی نیز پشتیبانی می‌کند. البته مسلما بزرگترین و بارزترین عملکرد شرکت هواوی در این گوشی که می‌بایست آن را ستایش کرد مربوط به قرار دادن یک نمایشگر 6.0 اینچی بر روی بدنه‌ای نسبتا کوچک و مناسب می‌باشد که البته در بخش‌های بعدی به صورت کامل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

gsmarena_003

مشخصات فنی میت 8 هواوی

– دارای نسخه هیبریدی (استفاده از ویژگی دو سیم کارت یا یک سیم کارت به همراه کارت حافظه جانبی تا میزان 128 گیگابایت)

– بدنه تمام آلومینیومی، وجود برش‌های الماس گونه در کناره‌ها، پنل پشتی با طراحی جلا خورده

– دارای نمایشگر لمسی خازنی 6.0 اینچی از نوع IPS LCD با دقت 1080p، میزان چگالی تصویر 368 پیکسل در هر اینچ

– مجهز به تراشه کیرین 950 های‌سیلکون؛ شامل چهار هسته کورتکس A72 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز به همراه چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز در بخش CPU و واحد گرافیکی Mali-T880 MP4

– دارای دو نسخه (از نظر میزان حافظه داخلی) 32 گیگابایتی (به همراه سه گیگابایت حافظه RAM) و 64 گیگابایتی (به همراه چهار گیگابایت حافظه RAM)

– دارای نسخه 6.0.1 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به طور پیشفرض به همراه نسخه 4.0 رابط کاربری اموشن هواوی

– مجهز به دوربین اصلی با دقت 16 مگاپیکسل به همراه حسگر IMX298 سونی، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز، سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر، دیافراگم f/2.0، قابلیت فیلمبرداری با دقت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی با دقت 8 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.0، قابلیت فیلمبرداری با دقت 1080p، دارای قابلیت واید سلفی

– LTE با استاندارد Cat. 6، وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac،‌ وای‌فای هات اسپات،‌ وای‌فای دایرکت،‌ نسخه 4.2 LE بلوتوث،‌ NFC و GPS/A-GPS/GLONASS/Beidou به همراه درگاه microUSB

– دارای باتری لیتیم پلیمری 4000 میلی‌آمپر ساعتی و مجهز به فناوری شارژ سریع

– دارای سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

gsmarena_004

بزرگترین معایب و کاستی‌های میت 8 هواوی

– عدم تجهیز به قابلیت فیلمبرداری با دقت 4K 2160p

– دقت نمایشگر برای یک فبلت پرچمدار از نظر عددی نسبتا کم به نظر می‌رسد (هرچند از نظر کیفی کاملا کافی می‌باشد)

– باتری گوشی قابلیت جدا سازی و جابه‌جایی توسط کاربر را ندارد

– وجود قابلیت هیبریدی (مشترک بودن شیار کارت حافظه جانبی و سیم کارت دوم) باعث کاسته شدن از قابلیت‌های این گوشی می‌شود

gsmarena_005

مطمئنا یکی از بزرگترین مشکلاتی که صاحبان گوشی میت 8 از عدم وجود آن افسوس خواهند خورد، عدم تجهیز این گوشی به قابلیت فیلمبرداری با دقت 2160p می‌باشد. نبود قابلیت فیلمبرداری با دقت 4K (یا همان 2160p)، در گوشی اسند میت 7 در سال 2014 را می‌توانستیم نادیده بگیریم. اما نبود این ویژگی در پرچمدار فبلت‌های سال 2016 شرکت هواوی، گناهی نابخشودنی به حساب می‌آید. زیرا این گوشی برای رقابت سرسختانه با دیگر رقبای موجود در بازار به آن نیاز داشته و از طرفی تراشه موجود در این گوشی نیز از نظر قدرت پردازشی، کاملا برای انجام و اجرای این موضوع مناسب بود.

Huawei_Mate_8_0471

دیگر معایب و کاستی‌های این گوشی به اندازه مورد قبلی، مهم و حیاتی نمی‌باشند. چرا که نمایشگر این گوشی در بهترین حالت خود قرار داشته و البته افزایش میزان دقت تصویر به هیچ وجه به صلاح گوشی نبود.

huawei_ascend_mate_8_2

از طرفی اکثر گوشی‌های حرفه‌ای موجود در بازار دارای باتری ثابتی در درون خود می‌باشند. علاوه بر آن این گوشی خوشبختانه دارای نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی بوده و کاربر می‌تواند بدون قرار دادن کارت حافظه جانبی نیز به سادگی از وجود اطلاعات پرحجم در گوشی خود استفاده کرده و از قابلیت دو سیم کارت آن به سادگی بهره ببرد.

ابعاد و ظاهر گوشی

گوشی هوشمند میت 8 هواوی دارای ابعاد دقیق 157.1 × 80.6 × 7.9 میلی‌متر می‌باشد. در صورت مقایسه این گوشی و در نظر گرفتن ابعاد آن بلافاصله متوجه این موضوع خواهید شد که ابعاد و اندازه این گوشی برای یک نمایشگر 6.0 اینچی، بسیار جمع و جور و مناسب به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که این گوشی به میزان 4.2 میلی‌متر کوتاه‌تر از گوشی 5.7 اینچی نکسوس 6P (ساخته شده توسط شرکت هواوی) و یک میلی‌متر کوتاه‌تر از گوشی 5.5 اینچی آیفون 6 اس پلاس شرکت اپل می‌باشد. از طرفی در زمینه میزان نسبت مساحت نمایشگر گوشی در برابر مساحت بخش قدامی گوشی (میزان حاشیه‌های دور نمایشگر) این گوشی در کنار گوشی‌هایی همچون وی 10 ال‌جی (که دارای دو نمایشگر در این بخش می‌باشد) قرار می‌گیرد. البته باز هم گوشی میت 8 با در اختیار داشتن عدد 78 درصد (میزان مساحت اشغال شده توسط نمایشگر) در این بخش از نماینده ال‌جی پیشی خواهد گرفت.

gsmarena_ 002

با در نظر گرفتن نمایشگر بسیار بزرگ این گوشی در کنار بدنه تمام فلزی و البته باتری بسیار بزرگ، سنگینی 185 گرمی این گوشی بسیار مناسب و عالی به نظر می‌رسد. برای مثال گوشی نکسوس 6 پی موتورولا با وجود در اختیار داشتن نمایشگر و باتری کوچکتر تنها 7 گرم سبک‌تر از این گوشی می‌باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی هوشمند میت 8 هواوی، یک فبلت بسیار زیبا و لوکس به حساب می‌آید. با نگاهی به بدنه و ظاهر این گوشی، تلاش بی‌وقفه مهندسین این شرکت چینی به منظور طراحی  و تولید یک گوشی منحصر به فرد و عالی را درک خواهید کرد. البته با این حال باید گفت که میت 8، بیشتر بخش‌های مربوط به طراحی بدنه خود را مدیون گوشی میت اس این شرکت می‌باشد. در واقع در گوشی میت 8، تمامی طراحی‌های موجود در گوشی میت اس از نظر مقیاسی کمی بزرگتر شده است.

AndroidPIT-huawei-mate-8-screen

gsmarena_013

گوشی میت 8 هواوی دارای بدنه‌ای تمام فلزی از جنس آلومینیوم بوده و البته به همین دلیل است که این گوشی را می‌توان در سطح یک گوشی پرچمدار در خور نام گذاری کرد. بخش پشتی این گوشی به مدد فناوری سندبلاست، دارای طراحی بسیار جالبی بوده و جلاخوردگی خاصی در این بخش دیده می‌شود. در حقیقت این بخش از گوشی دارای بافت‌های بسیار ریزی می‌باشد که البته به همین دلیل، اثر انگشت کاربر و چربی کف دست او بر روی این ناحیه قابل مشاهده نمی‌باشد. مگر اینکه پنل پشتی گوشی را در برابر نور مستقیم آفتاب گرفته و بتوانید مقداری از آن را مشاهده نمایید.

gsmarena_014

همانطور که می‌دانید، گوشی‌هایی که بدنه آنها فلزی هستند به دلیل عدم اختلال در آنتن‌دهی دستگاه مجبور به ایجاد بخش‌هایی پلاستیکی بر روی بدنه گوشی می‌باشند. میت 8 هواوی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در بخش‌های فوقانی و تحتانی خود دارای بخش‌هایی غیر فلزی می‌باشد. البته این دو نوار بسیار باریک بوده و البته به کمک طراحی بسیار هوشمندانه این بخش، تمایز آن با بخش‌های فلزی دستگاه، عمل خیلی ساده و راحتی نخواهد بود. در نهایت باید گفت که این بخش از گوشی میت 8 نیز دوباره شباهت بسیار زیادی به گوشی میت اس این شرکت دارد. از طرفی حلقه‌های لنز و حسگر اثر انگشت این گوشی در بخش پشتی گوشی،‌ رابطه بسیار خوبی را با طراحی مستطیلی بدنه دستگاه بر قرار کرده‌اند. از طرفی شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این دو دایره زمانی که بر روی یکدیگر تلقی می‌شوند، نمایانگر عدد 8 می‌باشند که می‌تواند به میت 8 اشاره داشته داشته باشد. البته تمامی این موارد حاصل خلاقیت ذهنی ما می‌باشد.

gsmarena_004

میت 8 (چپ) در کنار اسند میت 7 هواوی

شرکت هواوی از محل قرار گیری کنترل‌ها و کلیدهای فیزیکی در گوشی میت 7 راضی بوده و به همین دلیل در گوشی میت 8 مکان آنها را تغییر نداده است. از طرفی طراحی مکانی اجزای بخش پشتی گوشی نیز هیچ تغییری نکرده است و تنها ظاهر آنها توسط هواوی دست خوش تغییر شده است. لنز دوربین اصلی این گوشی نسبت به نسل قبلی کمی بزرگتر شده و البته همانند نسخه پیشین، به میزان نیم میلی‌متر از سطح پشتی گوشی بیرون زده است. زمانی که گوشی را از سطح پشتی بر روی یک سطح صاف قرار می‌دهید، این برجستگی بیشتر خودنمایی خواهد کرد. خوشبختانه در این حالت بدنه گوشی به یک طرف مایل نخواهد شد زیرا این برجستگی درست در بخش میانی بدنه قرار دارد.

gsmarena_003

درست بر خلاف لنز دوربین اصلی، حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت موجود در این بخش دارای تو رفتگی خفیفی می‌باشد. به همین دلیل این گوشی از این نظر شباهت بسیار زیادی به گوشی نکسوس 6پی دارد. البته در گوشی میت 7، این بخش از گوشی دارای بیرون‌زدگی خاصی بود. البته میزان عمق تو رفتگی به حدی است که با گذاشتن انگشت خود بر روی آن، به سرعت دستگاه اثر انگشت صحیح کاربر را تشخیص خواهد داد.

gsmarena_001

بخش قدامی گوشی نیز شباهت بسیار زیادی به نسخه پیشین این گوشی دارد. البته به میزان بسیار کمی شاهد اعمال تغییرات در این بخش می‌باشیم. تمام طراحی بخش قدامی این گوشی تحت تاثیر نمایشگر بسیار بزرگ 6.0 اینچی این دستگاه قرار گرفته است و البته میزان حاشیه بسیار کم موجود در کناره‌ها و بالا و پایین صفحه نمایش این فبلت، مسلما کاربران و خریداران را شگفت زده خواهد نمود. البته در اطراف نمایشگر این گوشی یک نوار باریک سیاه رنگ قرار گرفته است که قصد دارد حاشیه دور نمایشگر دستگاه را کمتر از آنچه که هست نشان دهد.

gsmarena_003

میت 8 (وسط) در کنار آیفون 6 اس پلاس اپل (چپ) و اسند میت 7 هواوی

حاشیه موجود در بخش زیرین نمایشگر گوشی بجز محل قرار گرفتن لوگوی این شرکت، دارای فوایدی دیگری نیز برای این دستگاه است. در حقیقت در زیر آن، درگاه میکرو USB و همچنین بلندگوی دستگاه قرار گرفته است. از همه مهمتر وجود این بخش به منظور ارگونومی و در دست گرفتن یک گوشی بزرگ شش اینچی بسیار حیاتی و مهم می‌باشد.

یکی از بخش‌های مهم طراحی بدنه میت 8 مربوط به برش‌های انجام شده بر روی فریم فلزی آن می‌باشد. در واقع علاوه بر وجود لایه شیشه‌ای محافظ گوریلا گلس نسل چهار بر روی بخش جلویی دستگاه و بهره‌مندی از فناوری 2.5D به جهت گرد شدن انتهای پنل شیشه‌ای،‌ این گوشی در همین ناحیه دارای برشکاری‌های 45 درجه‌ای بسیار جالبی در بخش فریم فلزی دستگاه نیز بوده که با انتهای صیقل داده شده شیشه ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده و از طرفی در ایجاد ارگونومی بهتر بسیار مفید و کارا بوده است.

gsmarena_002

در بخش قدامی دستگاه و درست بالای نمایشگر گوشی شاهد حضور یک بلندگوی مکالماتی هستیم که در اطراف آن حسگر‌های دیگر دستگاه قرار گرفته‌اند. در بخش سمت راست این بلندگو، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی گوشی به همراه سنسورهای نورسنجی محیط و مجاورت سنج قرار گرفته‌اند. در کناره سمت چپ این ناحیه نیز شاهد حضور یک LED به منظور هشدار در مورد اعلانات جدید گوشی هستیم.

بخش سمت راست کناره گوشی محل حضور کلیدهای پاور و همچنین کنترل صدای گوشی بوده و از آنجایی که خیلی طرفدار حضور این دو نوع کلید در کنار هم نیستیم، اما باید گفت که دسترسی به کلید پاور از طریق انگشت شست دست، بسیار آسان بوده و با سرعت انجام می‌گیرد. اما این مورد در باره کلیدهای کنترل صدا خیلی بدرستی صدق نمی‌کند. از طرفی بهتر است بدانید که کلید پاور گوشی بر روی سطح خود دارای نمای بافتدار بوده و از این نظر پیدا کردن آن کار بسیار سختی نخواهد بود. البته کاربر می‌تواند از حسگر اثر انگشت موجود در بخش خلفی گوشی به منظور باز کردن قفل گوشی نیز استفاده کند و به همین منظور احتمال کمتر به این کلید فیزیکی نیز پیدا خواهد کرد.

gsmarena_007 gsmarena_008

در بخش کناره سمت چپ گوشی شاهد حضور یک سینی به منظور جای گذاری دو جزء هیبریدی این بخش هستیم. این سینی می‌تواند بر روی خود دو سیم کارت با ابعاد نانو قرار دهد یا اینکه بجای یکی از سیم کارت‌ها، یک کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی قرار بگیرد. در واقع کاربر نمی‌تواند در یک زمان از هر سه گزینه استفاده نماید.

gsmarena_005 gsmarena_006

در بخش فوقانی بدنه این گوشی نیز شاهد حضور سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه میکروفون ثانویه دستگاه می‌باشیم.

gsmarena_010

gsmarena_009

در بخش تحتانی گوشی،‌ درگاه میکرو USB دستگاه (که البته از نوع Type-C نمی‌باشد) در بخش میانی این بخش قرار دارد. در اطراف آن نیز دو توری فلزی قرار گرفته‌اند. البته تنها در پشت توری سمت راست، یک عدد بلندگو پنهان شده است و در واقع در طرف دیگر، میکروفون اصلی دستگاه قرار گرفته است. در این بخش شاهد حضور دو پیچ نیز هستیم که اجزای دستگاه را در کنار هم قرار می‌دهد. البته ظاهر آن شباهت زیادی به موارد موجود در گوشی‌های آیفون ندارد.

gsmarena_018

زمانیکه که گوشی میت 8 هواوی را در دست گرفته‌اید، مسلما نمی‌توانید از این حقیقت فرار کنید که این دستگاه، یک گوشی 6 اینچی به حساب می‌آید. اما در نهایت می‌بایست این مورد را نیز در نظر گرفت که این گوشی در سطح فبلت‌ها می‌باید تحت بررسی قرار گیرد و از این لحاظ،‌ میت 8 نسبت به نمایشگر بسیار بزرگ خود، دارای بدنه بسیار جمع و جوری می‌باشد. میت 8 این موضوع را مدیون کم بودن حاشیه‌های دور نمایشگر و همچنین مهندسی هوشمندانه و طراحی فوق العاده خود می‌باشد. در پایان باید گفت که در اکثر مواقع برای کار کردن با این گوشی نیاز به کمک گرفتن از دست دوم خود نخواهید داشت و می‌توانید با یک دست خود تمامی عملیات مربوطه را به انجام برسانید.

gsmarena_019

نمایشگر

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی هوشمند میت 8 هواوی به یک نمایشگر بسیار بزرگ 6.0 اینچی مجهز است.صفحه نمایش این فبلت دقت تصویری برابر 1080p را ارائه می‌دهد که در واقع باید گفت که نسبت به نسل قبلی خود هیچ تغییری از این نظر پیدا نکرده است. در حقیقت از نظر میزان چگالی تصویر، این گوشی نسبت به نسل قبل هیچ تغییری نکرده و بر روی عدد 368 پیکسل در هر اینچ باقی مانده است. البته این میزان کمی بالاتر از استاندارد رتینای اپل بوده و البته با در نظر گرفتن عدم توانایی چشم انسان در مشاهده پیکسل‌ها در عددهای بالاتر و همچنین میزان مصرف بالای تراشه و انرژی باتری در صورت افزایش این میزان، می‌توانیم به تصمیم بسیار درست شرکت هواوی در این زمینه پی ببریم.

as

اما علاوه بر آن بهتر است بدانید که این گوشی در این بخش از پنلی با نام IPS NEO (ساخته شده توسط کمپانی ژاپن دیسپلی) برخوردار است که نسبت به پنل‌های IPS معمولی، رنگ مشکی را عمیق‌تر نشان داده و از این رو باعث افزایش میزان نسبت کنتراست تصویر می‌شود. در این باره گوشی پی 8 هواوی، اولین گوشی این شرکت بود که به این نوع پنل نمایشی مجهز شد. در حقیقت نیز باید گفت که این پنل از بسیاری از پنل‌های IPS LCD معمولی بهتر می‌باشد.

از طرفی بیشترین میزان روشنایی تصویر در نمایشگر این گوشی برابر 471 نیت می‌باشد که میزان نسبتا خوبی به نظر می‌رسد. علاوه بر آن میزان نسبت کنتراست تصویر در نمایشگر شش اینچی این گوشی نیز برابر با 1361 واحد می‌باشد که عدد بسیار مناسبی به حساب می‌آید. در نهایت باید گفت که حداقل میزان روشنایی قابل تنظیم برای این گوشی 10.8 نیت می‌باشد که البته برای مطالعه، میزان و رقم نسبتا بالا و مشکل‌زایی به حساب می‌آید.

Untitled

از طرفی میزان خوانایی نمایشگر این گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب برای یک صفحه نمایش مجهز به پنل IPS LCD، بسیار عالی است. در نهایت باید گفت که تکنولوژی جدید IPS NEO توانست در این بخش خود را به خوبی به همگان به اثبات برساند.

Untitled

قابلیت‌های ارتباطی

از نظر قابلیت‌های ارتباطی و مخابراتی، میت 8 به طور کامل به ‌آخرین قابلیت‌ها و فناوری‌های موجود در بازار مجهز گشته است. جالب است بدانید که تراشه موجود در این گوشی به طور پیشفرض دارای بخشی به منظور دریافت امواج رادیویی بوده و به همین منظور این چیپ می‌تواند از پنج فرکانس نسل دوم، ده فرکانس نسل سوم و هشت فرکانس نسل چهارم مخابراتی پشتیبانی نماید. نسخه تحت بررسی ما (مدل NXT-L29) دارای دو شیار به منظور جای گذاری دو سیم کارت با ابعاد نانو می‌باشد که البته شیار دوم تنها از نسل دوم مخابراتی (2G) پشتیبانی خواهد کرد، اما سیم کارت اول تمامی قابلیت‌ها را به اجرا خواهد در آورد. این گوشی از وای‌فای با استاندارد 802.11a/b/g/n/ac به همراه وای‌فای دایرکت و همچنین وای‌فای هات اسپات پشتیبانی کرده و دارای نسخه 4.2 بلوتوث، NFC و همچنین رادیو FM نیز می‌باشد.

Huawei-Mate-8-official-images

علاوه بر این موارد این گوشی در بخش مکان‌یابی دارای سرویس دریافت‌ کننده امواج ماهواره‌های GPS و GLONASS و همچنین Beidou نیز می‌باشد و به همین دلیل مکان یابی کاربر به صورت بسیار دقیق انجام خواهد شد. این گوشی بر روی بدنه خود دارای سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به منظور اتصال هدفون‌های مورد علاقه شما بوده و از طرفی به درگاه استاندارد microUSB 2.0 (فقدان وجود نوع Type-C) به منظور شارژ گوشی و همچنین اتصال به کامپیوتر به جهت انتقال اطلاعات نیز می‌باشد.

Huawei-Mate-8-global-release

البته جالب است بدانید زمانی که گوشی را به کامپیوتر شخصی خود متصل می‌نمایید، گوشی به صورت خودکار شارژ خواهد شد، مگر اینکه در منوی صفحه اعلانات گوشی خود، وظیفه خاصی را بدین منظور به گوشی محول سازید. این گوشی از قابلیت USB OTG پشتیبانی کرده و البته در این دستگاه، ویژگی‌های اضافی مانند فعالسازی در بخش تنظیمات وجود ندارد. در نهایت باید گفت که این گوشی از قابلیت MHL پشتیبانی نخواهد کرد.

باتری

گوشی هوشمند میت 8 هواوی دارای یکی از بزرگترین باتری‌های موجود در میان تلفن‌های هوشمند موجود در بازار می‌باشد. باطری ثابت قرار گرفته در بدنه این گوشی دارای ظرفیتی برابر با 4000 میلی‌آمپر ساعت بوده و با وجود اینکه از این نظر به میزان 100 واحد از نسل پیشین خود کمتر می‌باشد اما تقریبا هیچ گوشی معمولی هوشمندی نتوانسته است از این نظر با این گوشی به رقابت بپردازد. جالب است بدانید که گوشی نکسوس 6 پی ساخته شده توسط هواوی نیز دارای باتری با ظرفیت 3450 میلی‌آمپر ساعت بوده و لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت نیز ظرفیتی 90 واحد کمتر از این میزان دارد. این در حالی است که گوشی‌های گلکسی نوت 5 سامسونگ، وی 10 ال‌جی و موتو ایکس استایل موتورولا هر کدام دارای یک باطری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت می‌باشند.

در یک کلمه باید گفت که عالیست! در طی بررسی عملکرد باتری گوشی میت 8 هواوی شاهد این موضوع بودیم که این فبلت توانست امتیاز کلی بسیار عالی 103 ساعت (در هنگام قرار گرفتن یک سیم کارت و امتیاز بسیار مناسب 96 ساعت در حالت دو سیم کارت) را از آن خود کند. از طرفی عملکرد این گوشی در حالت‌های مرحله‌ای مربوط به این تست نیز بسیار عالی بوده و این گوشی توانست با یک بار شارژ کامل گوشی به مدت 17 ساعت به انجام مرورگری صفحات وب از طریق اینترنت متصل به وای‌فای روی آورد. علاوه بر آن در این حالت می‌توان به مدت 12 و نیم ساعت به تماشای فیلم نیز اقدام کرد. از طرفی با یک بار شارژ کامل گوشی می‌توان نزدیک به 29 ساعت نیز به مکالمه صوتی تحت شبکه 3G نیز اقدام کرد.

gsmarena_001

از طرفی جالب است بدانید که گوشی میت 8 هواوی تا به این لحظه در زمینه میزان دوام باتری با یک بار شارژ کامل گوشی در حیطه مرورگری صفحات وب، مکان اول را در میان تمامی گوشی‌های مطرح بازار در اختیار دارد.

رابط کاربری

همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی میت 8 هواوی به طور پیشفرض دارای نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو است که البته نسخه 4.0 رابط کاربری انحصاری هواوی با نام اموشن، جلوه زیباتری به آن بخشیده است. البته شاید باید گفت که این رابط کاربری باعث پوشاندن بعضی از قابلیت‌های ظاهری نگارش جدید اندروید گشته است زیرا شرکت هواوی تصمیم گرفته است در این ویرایش از رابط کاربری خود نیز، ظاهر و کارایی بخش نرم افزاری گوشی را شبیه به سیستم عامل iOS اپل طراحی نماید.

gsmarena_0 04

رابط کاربری جدید قرار داده شده بر روی این گوشی دارای قابلیت‌های بسیار زیادی می‌باشد. در ابتدای کار و وقتی که وارد محیط قفل صفحه یا همان لاک اسکرین گوشی می‌شوید، گزینه‌های بسیار زیادی در پیش رویتان قرار خواهد گرفت. در این بخش امکان قرار گیری تصاویر پس زمینه متعددی وجود داشته و از طرفی این ویژگی در حالت Magazine قابل اعمال خواهد بود. علاوه بر آن امکان قرار گیری یک تصویر پس زمینه ثابت در این بخش نیز وجود دارد. البته جالب است بدانید که در صورت استفاده از حسگر اثر انگشت به منظور باز کردن قفل گوشی، هیچ وقت این صفحه را نخواهید دید و در واقع مستقیما به صفحه اصلی دستگاه منتقل خواهید شد.

در صورت استفاده از کلید فیزیکی پاور گوشی به منظور روشن کردن نمایشگر دستگاه، به صفحه لاک اسکرین گوشی منتقل شده و در این بخش با نمای یک ساعت بزرگ به همراه تاریخ و آیکون میانبر برنامه دوربین مواجه خواهید شد. البته بهتر است بدانید که به منظور باز کردن کاملا سریع برنامه دوربین گوشی در حالت خاموش بودن نمایشگر، تنها کافیست دو بار پشت سر هم کلید فیزیکی کم کردن صدای گوشی را لمس نمایید. در صفحه لاک اسکرین این گوشی امکان بهره گیری از صفحه تنظیمات قرار داده شده در این قسمت نیز وجود دارد که البته از نظر طراحی شباهت بسیار زیادی به منو تنظیمات موجود در گوشی‌های شرکت اپل دارد. از طرفی در صورت استفاده از قابلیت، هنوز هم امکان انتخاب آیکون میانبر دوربین وجود داشته اما در کنار آن کاربر می‌تواند از میانبرهای مربوط به برنامه‌های چراغ قوه، ماشین حساب، رکوردر ضبط صدا و دیگر موارد این چنینی وجود خواهد داشت. از طرفی در صورت انتخاب حالت magazine، در این منو شاهد حضور هشت آیکون تنظیمی دیگر به جهت دستکاری کاور مربوط به این بخش نیز می‌باشید.

با باز کردن قفل صفحه دستگاه، در بخش صفحه اصلی یا همان هوم اسکرین گوشی شاهد قرار گیری یک بخش معمولی برای گوشی‌های اندرویدی هستیم. در این بخش کاربر می‌تواند از بین هیچ تا پنج آیکون برنامه را در بخش پایینی دستگاه انتخاب کرده تا با جابه‌جایی بین قاب‌ها نیز از جلوی دیدش کنار نروند. جالب است بدانید که این گوشی از 18 عدد (!) قاب صفحه اصلی پشتیبانی می‌کند. این میزان در گوشی میت اس برابر با 9 عدد بود. البته به دلیل تراشه بسیار قدرتمند موجود  در این گوشی، شاید شرکت هواوی پیش بینی کرده است که کاربران این گوشی نیاز بسیار زیادی به فضا به جهت قرار دادن آیکون برنامه‌ها و ویجت‌ها پیدا خواهند کرد. البته بهتر است بدانید که همانند گذشته، رابط کاربری این گوشی به هیچ وجه دارای هیچ گونه کشوی برنامه‌ها نمی‌باشد.

در صورت اجرای جسجر لمسی نزدیک کردن دو انگشت به هم بر روی صفحه نمایش (Pinch Zoom)، به بخش  دیگری به نام  Overview mode یا تنظیمات صفحه هوم اسکرین گوشی منتقل خواهید شد و در این بخش می‌توان به تنظیم قاب‌های صفحه اصلی (اضافه کردن و یا حذف آنها) اقدام کرد. پشتیبانی از ویجت‌ها از دیگر قابلیت‌های این بخش بوده و گرچه تعدادی از ویجت‌های پیش‌فرض اندروید در ابتدا در آن قرار دارد اما ویجت‌های اختصاصی هواوی نیز به آن اضافه گشته است. علاوه بر آن اگر کاربر منظمی هستید، می‌توانید با فعال کردن قابلیت تکان دادن گوشی، می‌توانید آیکون برنامه‌های خود را که از آرایش همیشگی بیرون آمده‌اند، از غربی‌ترین قاب دوباره به حالت منظم تغییر آرایش دهید.

علاوه بر آن قرار دادن و جای گذاری تم‌ها از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری این رابط کاربری زیبا بوده و با انتخاب یک تم‌، مواردی همچون تصویر پس‌زمینه گوشی، طراحی قفل صفحه، سیستم و آیکون برنامه‌ها، فونت نوشتاری سیستم، رنگ کلی سیستم و همچنین صدا‌ها و هشدار‌ها دست خوش تغییر می‌شوند. امکان تطبیق انیمیشن انتقالی قاب‌های صفحه اصلی و برنامه‌ریزی به منظور تغییر تصویر پس‌زمینه به طور تصادفی یا تحت فاصله زمانی معین از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌باشد. البته طبق بررسی‌های به عمل آمده بر روی این بخش، نتوانستیم پیوندی خاص به منظور دانلود تم‌های بیشتر را پیدا کنیم و در واقع در این بخش تنها شش عدد تم پیشفرض وجود داشت.

صفحه اعلانات گوشی دارای دو بخش است که اولین قسمت مربوط به اعلانات گوشی بوده و آنها بر اساس اطلاعات زمانی ترتیب‌بندی می‌شوند. در صفحه دوم نیز شاهد قرار‌گیری تنظیمات فوری گوشی خواهید بود. در حالت عادی تنها 3 ردیف از آیکون تنظیمات فوری به نمایش در خواهد آمد و در پایین آن نیز محل قرار‌گیری میله تنظیم روشنایی نمایشگر جای داده شده است.

از طرفی در بخش جابه‌جایی میان برنامه‌ها، این گوشی مجهز به یک سرویس خاص است که شباهت بسیار زیادی به مورد موجود در گوشی‌های سیستم عامل iOS دارد. با کشیدن برنامه‌ها به سمت بالا،‌ صفحه اپلیکیشن‌ها بسته خواهند شد. از طرفی با پایین کشیدن صفحه آنها نیز برنامه‌های مزبور قفل خواهند شد و در صورتی که کلید پاک کردن تمامی برنامه‌ها را لمس نمایید،‌این گونه برنامه‌های قفل شده از اجرای این حالت مصون خواهند ماند. این ویژگی زمانی که می‌خواهید حافظه RAM گوشی را به منظور اجرای برنامه‌های خاص باز و آزاد نمایید، بسیار مفید خواهد بود.

هواوی در زمینه طراحی این نسخه از رابط کاربری اموشن از ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی استفاده کرده است و بخش‌های مدیریت انرژی، تنظیمات مربوط به کلید‌های ناوبری، ایجاد هوم اسکرین ساده (شبیه به طراحی گوشی‌های با استایل سیستم عامل ویندوز فون)، حالت Do not disturb (به منظور غیر فعال کردن صدای تمامی هشدار‌ها) و حتی مود استفاده از گوشی با یک دست، از جمله این قابلیت‌ها هستند.

در بخش تنظیمات مربوط به نمایشگر گوشی (display) شاهد حضور تنظیماتی خاص به جهت دستکاری ابعاد و شاخصه‌های فونت دستگاه می‌باشیم. در حال عادی، میزان متوسط برای اندازه فونت دستگاه به صورت پیشفرض انتخاب شده است. در صورت انتخاب گزینه Small، مسلما بسیاری از فضای دستگاه به هدر خواهد رفت. از طرفی اگر در دیدن منو مشکل دارید می‌توانید از گزینه Large استفاده کنید. علاوه بر آن امکان تنظیم مستقل اندازه و ابعاد فونت‌ها نیز وجود دارد.

در نسخه 4.0 رابط کاربری اموشن هواوی، کاربر می‌تواند به بخش‌های بسیار زیادی دسترسی داشته و عملکرد بخش‌های زیادی را تحت نظر داشته باشد. تنظیمات اختصاصی مربوط به میزان دسترسی برنامه‌های مختلف در بخش‌های صفحه اعلانات و شبکه دیتای گوشی از جمله این موارد هستند. البته این ویژگی‌ها هم اینک از نسخه بسیار مجهز مارشملو  برای این گوشی به ارث رسیده است.

در بخش تنظیمات اصلی صفحه اعلانات این گوشی، بخشی به همین منظور تعیین گشته است که کاربر می‌تواند بر روی برنامه‌ها مختلف نظارت داشته و در حقیقت، سطح نمایش اعلانات مربوط به هر برنامه تنظیم می‌شود. همان طور که میدانید، سه نوع اعلان مختلف بر روی این نسخه از سیستم عامل اندروید قابل مشاهده خواهد بود و اعلان نواری (معمولی)، اعلانی که بر روی صفحه لاک اسکرین گوشی به نمایش در می‌آید و اعلان تصویری بزرگ، از جمله این درجات خواهند بود. همچنین تنظیماتی برای بخش شبکه دیتای گوشی نیز تعبیه گشته است و کاربر می‌تواند به میزان دسترسی و سطح استفاده مجاز هر اپلیکیشن از شبکه اینترنت سیم کارت نظارت دقیقی داشته باشد. در واقع کاربر اجازه و مجوز استفاده هر برنامه از شبکه وای‌فای یا دیتای گوشی را ویرایش و تنظیم کرده و با استفاده از این ویژگی، از حد رفت میزان بسیار زیادی از ترافیک اینترنتی کاربر جلوگیری می‌شود و به بهینه سازی مصرف اینترنت دیتا سیم کارت موجود در گوشی و استفاده از آن در زمینه‌‌های مورد نیاز، کمک می‌شود.

علاوه بر آن گستره دسترسی کاربران به ویرایش حالت‌های دلخواه خود در این گوشی بسیار زیاد بوده و در این رابط کاربری امکان ویرایش و تنظیم حالات مختلف کلید‌های ناوبری پیش‌فرض اندرویدی موجود در زیر صفحه نمایشگر نیز وجود دارد. امکان جا‌به‌جایی میان دکمه‌های task switcher (کلید جا‌به‌جایی میان برنامه‌ها) و back (کلید بازگشت) وجود داشته و حتی می‌توان به گذاشتن میانبری به منظور نمایش صفحه اعلانات نیز اقدام کرد. همچنین قابلیت مخفی‌سازی بخش ناوبری گوشی و آشکار‌سازی آن توسط کشیدن انگشت دست از پایین‌ترین محل نمایشگر به سمت بالا نیز وجود دارد. علاوه بر آن، این گوشی دارای تنظیماتی اختصاصی به منظور کار کردن هرچه بهتر و راحت‌تر کاربر با نمایشگر نسبتا بزرگ گوشی و توسط یک دست خود است.

از طرفی برای این گوشی امکان فعال سازی داک شناور نیز وجود داشته که توسط آن و با کشیدن انگشت دست از هر سمت نمایشگر به سمت داخل آن، منویی شناور ظاهر خواهد شد که در این لیست، دکمه‌های Back و Home و Task Switcher (همان 3 دکمه ناوبری گوشی) به همراه Lock (قفل گوشی) و Close all (به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا) وجود دارند. بوسیله این ویژگی می‌توانید به راحتی این گوشی را با یک دست به طور کامل کنترل نمایید. اما اگر این ویژگی برای شما کافی نمی‌باشد و شما را راضی نکرده است، هیچ نگران نباشید زیرا هواوی در این رابط کاربری اقدام به تعبیه حالتی بنام one hand mode کرده است که از ویژگی‌های جالب آن، جا‌به‌جایی صفحه کلید گوشی، برنامه شماره‌گیری و دکمه‌های ناوبری گوشی به سمت چپ یا راست نمایشگر بر اساس اطلاعات سنسور شتاب‌سنج گوشی می‌باشد.

از طرفی این رابط کاربری مجهز به فرمان‌های حرکتی مخصوص به خود بوده و با برگرداندن گوشی به اطراف، کج کردن، برداشتن گوشی و دیگر موارد موجود، می‌توانید وظایف خاصی را به گوشی اختصاص دهید. این ویژگی دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و به اصطلاح، دست کاربر در این بخش بسیار باز است.

علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیت knuckle نیز می‌باشد که البته شرکت هواوی این مورد را تنها در گوشی‌های حرفه‌ای و سطح بالای خود قرار می‌دهد. بوسیله آن با کشیدن حرف نام یک برنامه (که البته تنظیمات آن قبلا توسط کاربر منظم شده است) بر روی نمایشگر گوشی،‌ آن برنامه خاص گشوده خواهد شد. در کنار آن این گوشی در این بخش مجهز به اسکرین شات هوشمند نیز می‌باشد که با دو بار لمس محکم متوالی بر روی نمایشگر انجام خواهد شد و البته تنظیمات بسیار جالب دیگری نیز در این بخش موجود می‌باشد.

از طرفی به منظور ضبط عملیات خود بر روی گوشی نیز می‌توانید از قابلیت ضبط ویدئویی نمایشگر این گوشی استفاده نمایید. برای این منظور تنها کافیست دو بار لمس متوالی و سپس دو بار لمس محکم بر روی نمایشگر انجام دهید. علاوه بر آن با کشیدن حرف S بر روی نمایشگر گوشی و سپس یک بار لمس دیگر بعد از آن،‌ ویژگی اسکرین شات طولی یک صفحه وب برای شما فعال خواهد شد. البته این مورد آخر با استفاده از کلیدهای فیزیکی پاور و کم کردن صدای گوشی نیز قابل اعمال خواهد بود. البته در طی بررسی‌های به عمل آمده شاهد وجود نقص در این حالت نیز بودیم که در تصاویر زیر شاهد آن هستید.

علاوه بر آن جالب است بدانید که این گوشی به سرویس multi window نیز مجهز است. این ویژگی از طریق کشیدن لمس فشاری بر روی نمایشگر دستگاه (و یا لمس و نگه داشتن آیکون recent apps) فعال خواهد شد و البته با استفاده از این برنامه می‌توانید بر روی نمایشگر دستگاه به طور همزمان با دو برنامه به صورت زنده کار کنید. از طرفی امکان جابه‌جایی و کوچک یا بزرگ کردن ابعاد صفحه هر کدام از آنها نیز وجود دارد. گرچه متاسفانه پشتیبانی برنامه از این سرویس بسیار کم و محدود بوده و البته برنامه بسیار مفید مرورگری صفحات وب نیز این ویژگی را پوشش نخواهد داد.

علاوه بر آن بهتراست بدانید که این گوشی به سرویس کنترل صوتی دستگاه نیز مجهز بوده و در واقع از این طریق می‌توانید به سادگی و بدون به کار بردن و یا استفاده از دست خود،‌ گوشی هوشمند خود را کنترل نمایید. این قابلیت بیشتر ما را به یاد سرویس مشابه در گوشی‌های سری نکسوس و گلکسی سامسونگ می‌اندازد. از طرفی جالب است بدانید که در صور خاموش بودن نمایشگر گوشی و حتی فعال بودن قفل آن، باز هم گوشی به دستورات صوتی شما عکس العمل نشان خواهد داد.

شرکت هواوی این ویژگی را از طریق گوش فرا دادن همیشگی گوشی به اصوات و منتظر ماندن این سرویس به جهت شنیدن عباراتی همچون “Okay, Emy” (که به طور پیشفرض فعال است)، اعمال خواهد کرد. وقتی این عبارت به صدا در می‌آید، گوشی از خواب بیدار شده و منتظر شنیدن دیگر دستورات صوتی شما خواهد بود. انتظار برای شنیدن دستور برقراری یک تماس خاص، مثالی خوب برای این منظور می‌باشد. کلمه و عبارت خاصی که گوشی با استفاده از آن فعال خواهد شد، قابلیت تنظیم و دستکاری داشته و از طرفی امکان یادگیری گوشی به جهت تشخیص هر چه بهتر صدای کاربر خود نیز وجود دارد.

قابلیت‌های جانبی موجود در این گوشی به منظور کار کردن هر چه آسانتر با آن انگار تمامی ندارد. ویژگی‌های glove mode و smart cover به همراه smart headset control از جمله دیگر قابلیت‌های موجود در این بخش می‌باشند.

در نهایت می‌توان به حسگر اثر انگشت بسیار عالی و بهبود یافته این گوشی اشاره کرد. در طی بررسی‌های انجام شده بر روی بسیاری از گوشی‌های مجهز به حسگر اثر انگشت متوجه شدیم که سنسور موجود بر روی میت 8 یکی از سریع‌ترین موارد می‌باشد. گرچه ممکن است بهترین حسگر تا به این تاریخ نباشد. حداکثر می‌توان اثر انگشت پنج کاربر را بر روی آن ثبت کرده و از طرفی می‌توان بر روی برنامه‌ها و یا محتواهای چند رسانه‌ای نیز قفل گذاشت. از طرفی متاسفانه این حسگر برخلاف گوشی میت اس (که به مثال یک تاچ‌پد برای شما عمل خواهد کرد و دارای ویژگی‌های و جسجرهای منحصر به فرد خود می‌باشد. پایین و بالا رفتن در بین عکس‌ها در اپلیکیشن گالری و همچنین حرکت دادن نوار اعلانات از جسجرهای مربوط به آن است) از قابلیت‌های مربوط به حرکت میان تصاویر در برنامه گالری و یا پایین کشیدن نوار اعلانات پشتیبانی نمی‌کند. اما دیگر ویژگی‌های موجود در این بخش مانند پاسخ به مکالمات، غیر فعالسازی آلارم‌ها و همچنین ثبت تصاویر را پشتیبانی خواهد نمود.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

فبلت 6 اینچی میت 8 هواوی در درون قلب خود به یک تراشه بسیار قدرتمند از سوی شرکت انحصاری های‌سیلکون خود به نام کیرین 950 مجهز گشته است. البته لازم به ذکر است که هواوی اغلب از چیپ‌های ساخته شده از شرکت خود به منظور استفاده در گوشی‌های ساخته شده، استفاده می‌کند زیرا بدین منظور، قیمت نهایی تولیدات خود را به میزان بسیار زیادی پایین‌ خواهد آورد. نسل پیشین این تراشه، کیرین 935 نام داشت، که در گوشی میت اس این شرکت شاهد حضور آن هستیم. از طرفی نسخه کیرین 930 نیز در گوشی پی8 این شرکت قرار دارد (این دو تراشه در میزان فرکانس CPU تفاوت داشتند). البته جالب است بدانید که نسخه پیشین این گوشی از تراشه کیرین 925 استفاده می‌کرد. اما مسئله مهمی که باعث شد سری گوشی‌های شرکت هواوی نتواند به صورت پایاپای با دیگر گوشی‌های حرفه‌ای و سطح بالای موجود در بازار رقابت کنند، به عملکرد بسیار ضعیف واحد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی برمی‌گشت. در واقع تراشه‌های ساخته شده توسط شرکت هواوی تا به امروز نتوانسته بود در بخش واحد گرافیکی،‌ هم پای بسیاری از تراشه‌های ساخته و موجود در بازار، عملکرد چشمگیری را از خود نشان دهد. اما تراشه کیرین 950 هواوی، چیپ جدید ساخته شده توسط این شرکت چینی بوده که قرار است معادلات را در این زمینه کاملا تغییر دهد. در ادامه به منظور بررسی تمامی جوانب چیپ کیرین 950 با تک نیوز همراه باشید؛

gsmarena_005

تراشه کیرین 950 در بخش واحد گرافیکی مجهز به نسخه Mali-T880 بوده که به صورت MP4 پیکر بندی شده است. مسلما به دلیل دقت 1080p نمایشگر این گوشی، این تراشه به منظور اجرای روان برنامه‌های سنگین خیلی با مشکل جدی مواجه نخواهد بود. اما در بخش CPU، تراشه موجود در این گوشی مجهز به دو بخش است که هر بخش از چهار هسته پردازشی تشکیل شده است. چهار هسته از آنها دارای هسته کورتکس A72 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز بوده و چهار هسته دیگر از نوع کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز می‌باشند. از طرفی جالب است بدانید که این تراشه دارای لیتوگرافی 16 نانومتری بوده و این در حالی است که نسل قبلی این گوشی، از معماری 28 نانومتری استفاده می‌کرد. مسلما این مورد موجب کاهش قابل توجه در میزان مصرف انرژی باتری گوشی خواهد شد. علاوه بر آن این گوشی در بخش میزان حافظه RAM گوشی دارای نسخه‌های سه و چهار گیگابایتی می‌باشد. (البته بهتر است بدانید که نسخه تحت بررسی ما، مدل سه گیگابایتی از این گوشی می‌باشد).

در ابتدای کار به منظور بررسی عملکرد خام CPU تراشه موجود در این گوشی به سراغ بنچمارک گک بنچ 3 رفتیم. جالب است بدانید که گوشی میت 8 هواوی توانست از بهترین گوشی‌های رکورددار در این بخش جلو زده و تمامی رقبای خود را با فاصله بسیار زیادی پشت سر بگذارد. حتی گوشی نکسوس 6 پی با وجود در اختیار داشتن تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 810 کوالکام، تنها توانست تقریبا میزان دو سوم امتیاز میت 8 را بدست آورد.

Untitled

در ادامه کار به سراغ تست بسیار مشهور و ترکیبی آنتوتو 5 رفتیم. با بررسی نتایج بدست آمده به سادگی خواهید فهمید که این گوشی در این بنچمارک نیز توانست بهترین امتیاز ممکن را از آن خود کند. در واقع تنها نماینده شرکت میزو است که توانسته است امتیازی نزدیک به این گوشی را به ثبت رساند. گوشی‌های اکسپریا زد 5 پریمیوم، نکسوس 6پی، نوت 5 و آیفون 6 اس پلاس از جمله گوشی‌هایی هستند که نتوانسته‌اند امتیازی مناسب برای رقابت با این گوشی را از آن خود نماید.

در ادامه کار به نسخه جدید تست آنتوتو نیز سری زدیم. در آنتوتو 6 نیز میت 8 توانست دوباره در صدر جدول قرار بگیرد. در این تست نیز  عملکرد تراشه بسیار قدرتمند اگزینوس 7420 موجود در گوشی پرو 5 میزو نتوانست از تراشه موجود در میت 8 هواوی پیشی بگیرد.

Untitled Untitled.pngs

در بخش بعدی به تست بیس مارک نیز سری زدیم. همانطور که می‌دانید این تست دارای سه بخش ترکیبی (عملکرد بخش سخت افزاری گوشی)، تک هسته‌ای و چند هسته‌ای (بررسی عملکرد CPU) می‌باشد. در بخش ترکیبی، میت 8 نتوانست به امتیاز نسبتا بهتر گوشی آیفون 6 اس پلاس دست پیدا کند اما با اختلاف امتیاز بسیار کم با گوشی نکسوس 6 پی، در مکان سوم ایستاد. از طرفی ‌گوشی‌های نماینده سامسونگ و میزو نیز که هر کدام دارای تراشه اگزینوس بودند، نتوانستند امتیازات بهتری را به خود اختصاص دهند.

در بخش‌های قبلی شاهد امتیاز بسیار زیاد این گوشی و تراشه آن در بخش CPU بودیم. اما برای اطمینان از این موضوع، چیپ کیرین 950 را در دو بخش تک و چند هسته‌ای نیز مورد آزمایش و بررسی قرار دادیم. در این بخش نیز میت 8 توانست با اختلاف امتیاز بسیار بالا در صدر جدول قرار بگیرد.

Untitled.pngs
2 3

در ادامه کار به سراغ بخش بسیار مهم (برای تراشه موجود در این گوشی) بررسی واحد گرافیکی تراشه رفتیم. در ابتدا بدین منظور از بنچمارک بیس مارک کمک گرفتیم. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که واحد گرافیکی تراشه این گوشی، توانست امتیازی نسبتا برابر با گوشی‌های وی10 ال‌جی و پرایو بلک بری کسب کند. جالب است بدانید که هر دو این گوشی‌ها از تراشه اسنپدراگون 808 با واحد گرافیکی آدرنو 418 استفاده می‌کنند. مسلما عملکرد واحد گرافیکی تراشه کیرین 950 نتوانست همانند بخش CPU آن بدرخشد اما با نگاهی به امتیازات قبلی نسخه‌های قدیمی‌تر در این بخش، مطمئنا از این امتیاز تراشه مزبور بسیار خشنود خواهیم شد.

Untitled.pngs

در ادامه کار و به منظور بررسی دقیقتر تمامی جوانب بخش گرافیکی به سراغ تست GFXBench رفتیم. میت 8 در این بخش نیز امتیازات بسیار خوبی و رضایت‌بخشی را کسب کرد هر چند با ثبت این امتیازات نتوانست به صدر جدول برگردد. جالب است بدانید که این گوشی در تست‌های صفحه خاموش به عمل آمده توانست امتیازاتی حتی بیشتر از گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 808 بدست آورد. ولی در هر حال از تراشه‌های اسنپدراگون 810 و اگزینوس 7420 باز هم عقب ماند.

علاوه بر آن این گوشی در تست‌های صفحه روشن (با دقت 1080p) به دلیل مساوی بودن میزان دقت تصویر نمایشگر گوشی با میزان مورد نیاز برای اجرای روان یک بازی، توانست امتیاز‌های مناسبی را کسب کند اما این بار هم نتوانست به صدر جدول نزدیک شود. البته گوشی‌های خاصی به دلیل در اختیار داشتن نمایشگری با دقت QHD (همانند نکسوس 6 پی یا نوت 5) نتوانستند در این بخش امتیازات مناسبی را با وجود در اختیار داشتن تراشه قدرتمند از آن خود نمایند.

Untitled.pngs 2 3 4

همانطور که در تصاویر بالا شاهد آن بودید، گوشی میت 8 و تراشه موجود در آن توانست امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کند. اما در هر صورت به موجب بررسی این گوشی با نسخه پیشین یعنی میت 7 باید گفت که این گوشی در بخش CPU توانست بسیار خوش بدرخشد. اما در بخش گرافیکی نتوانست درخشش قبلی خود را تکرار کند. هر چند با نگاهی به امتیازات بخش گرافیکی بدست آمده توسط گوشی میت 7 هواوی، پی به این موضوع خواهیم برد که میت 8 توانسته است امتیازات بسیار راضی کننده را کسب کند و اختلاف امتیازی این دو گوشی حتی در بخش گرافیکی نیز بسیار بالاست. در نهایت باید گفت که با استفاده از این گوشی می‌توانید هر گونه بازی سنگین و سه بعدی را به صورت بسیار خوب و روانی اجرا کرده و از آن لذت ببرید.

قابلیت‌های مکالماتی

برقراری یک تماس صوتی از طریق این گوشی پروسه بسیار ساده‌ای بوده و از طرفی میزان کیفیت صدای مکالماتی این گوشی به هیچ وجه ناامیدکننده نمی‌باشد. جالب است بدانید که یکی از قابلیت‌های جالب موجود در این گوشی مربوط به ویژگی حذف صدای نویز موجود در محیط باشد و به این صورت عمل می‌کند که کاربر می‌تواند میزان درجه میدان گیرایی صدا توسط میکروفون گوشی را تنظیم کند. برای مثال کاربر زمانی که در محیط‌های پر سر و صدا قرار می‌گیرد، می‌تواند از میزان 120 درجه استفاده کند تا این میزان بر روی میکروفون اول گوشی تنظیم شود.

به دلیل مجهز بودن این گوشی به دو شیار به منظور قرار گیری سیم کارت، این دستگاه از قابلیت دو سیم کارت نیز پشتیبانی خواهد کرد. در بخش تنظیمات این گوشی امکان انتخاب سیم کارت اول به جهت بهره‌مندی از تمامی ویژگی‌های مخابراتی وجود داشته و در واقع کاربر از سیم کارت دوم تنها توانایی استفاده در زمینه نسل دوم مخابراتی (2G) را خواهد داشت. علاوه بر آن می‌توان سیم کارت مورد نظر برای استفاده در اینترنت دیتا را نیز مشخص کرد. تماس‌ها در ویژگی دو سیم کارت نیز به این صورت است که گوشی با شناسایی تماس‌های قبلی انجام گرفته با سیم کارت‌های خاص، تشخیص می‌دهد و از طرفی در هنگام برقراری تماسی جدید در آینده با همان شماره خاص، سیم کارت مورد نظر را پیشنهاد خواهد داد.

صفحه کلید مجازی

از طرفی در این گوشی امکان انتخاب یک کیبورد از میان دو عدد پیشفرض موجود وجود خواهد داشت. یکی از آنها همان صفحه کلید پیشفرض سیستم عامل اندروید بوده و دیگری از انواع Swype می‌باشد. یکی از قابلیت‌های جالب این کیبوردها مربوط به تم‌های بسیار زیبا و متنوع آنها می‌شود. در نسخه Swype این کیبورد، با لمس و نگه داشتن یک کلید، نشان ثانویه آن کلید درج خواهد شد. این مورد یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این کیبورد می‌باشد، هرچند در این نسخه شاهد عدم حضور ردیف مجزا برای اعداد می‌باشیم.

دیگر برنامه‌های پیشفرض موجود در گوشی

این گوشی به طور پیشفرض مجهز به برنامه WPS office می‌باشد که کاربر با استفاده از آن می‌توانید به صورت نسبتا ساده، اسناد موجود در حافظه گوشی را ویرایش نماید. ویرایش و دستکاری فایل‌های text معمولی، اسناد گسترده، فایل‌های پاور پوینت و PDF از جمله این موارد می‌باشند. جالب است بدانید که با استفاده از این گوشی می‌توانید فایل‌های متنی را با فرمت PDF نیز در حافظه گوشی ذخیره نمایید.

از طرفی این گوشی دارای برنامه Phone Manager نیز می‌باشد که توسط آن کاربر می‌تواند بر روی تمامی بخش‌های گوشی خود کنترل مناسبی داشته باشد. با استفاده از این برنامه، کاربر بر روی بخش‌های نظیر تماس و پیام رسانی، تنظیمات مربوط به سرویس Do Not Disturb، بهینه سازی‌های مربوط به گوشی، مجوزهای دسترسی مربوط به برنامه‌های مختلف و همچنین شبکه‌های متنوع و البته میزان مصرف انرژی باتری گوشی کنترل بسیار خاصی خواهد داشت.

علاوه بر آن این برنامه دارای سرویسی به منظور بهینه سازی کاملا ساده (با یک بار لمس) و خودکار گوشی نیز بوده و البته در صورت استفاده از این سرویس، حافظه RAM گوشی از برنامه‌های زائد پاک خواهد شد و در کنار آن پیشنهادات خاصی به جهت افزایش میزان بهره‌وری از انرژی باتری و صرفه جویی در میزان مصرف آن به شما داده خواهد شد. در نهایت باید گفت که این برنامه دارای قابلیت‌های بسیار زیادی است که کمتر شرکت خاصی قادر به عرضه آن برای گوشی هوشمند خود بوده است.

بخش Battery Manager، از جمله قابلیت‌های موجود در برنامه Phone Manager می‌باشد که در قسمت power plan شاهد حضور سه گزینه هستیم که با انتخاب هر کدام از آنها، محدودیت‌های خاصی به جهت افزایش میزان دوام باتری بر روی گوشی اعمال خواهد شد. علاوه بر آن در این بخش تنظیماتی وجود دارد که توسط آن کاربر می‌تواند برنامه‌های خاصی را در هنگام خاموش کردن نمایشگر گوشی در حالت فعال قرار دهد و در حقیقت این اجازه و مجوز را صادر نماید.

در کنار این موارد،‌ این دستگاه به یک برنامه سلامتی به نام Health نیز مجهز شده است. توسط این برنامه، قدم‌ها و حتی میزان کالری سوخته شده در بدنتان محاسبه خواهد شد و البته در کنار آن، ظاهرا حتی امکان محاسبه میزان پله‌هایی که از آن بالا رفته‌اید نیز وجود دارد. این گوشی از یک برنامه File manager پیشفرض نیز بهره‌مند است که البته به قابلیت batch action به منظور اعمال دسته جمعی یک ویژگی خاص بر روی فایل‌ها و پوشه‌ها نیز مجهز می‌باشد.

برنامه گالری

برنامه گالری گوشی میت 8 نسبت به نسخه قبلی رابط کاربری هواوی، خیلی تغییر نداشته و هم اینک شاهد وجود ترتیب بندی زمانی در این بخش هستیم (دسته بندی تصاویر گالری بر اساس زمان ثبت شدن آنها انجام می‌گیرد). گروه‌ بندی این گالری به طور پیش‌فرض بر روی این ترتیب بندی قرار داشته اما در صورت عدم تمایل استفاده از این حالت، می‌توان به شکل نمای استاندارد قبلی برگشته و تمامی تصاویر در داخل آلبوم‌های مخصوص به خود قرار بگیرند. از طرفی با گشودن یکی از عکس‌ها در فضای گالری این گوشی، امکانات بسیار زیادی جهت ویرایش فوری عکس نظیر چرخاندن و یا حذف عکس می‌دهد و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط DLNA از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد.

از طرفی بوسیله آیکون نمایش اطلاعات هر عکس که در این بخش موجود است، می‌توانید اطلاعات بسیار دقیقی در مورد تصاویر بدست آورید که البته وجود یک هیستوگرام در این بخش نشانگر حرفه‌ای بودن آن نیز می‌باشد. علاوه بر آن در این بخش با پایین کشیدن صفحه می‌توانید به صورت خیلی سریع، به منظور ثبت تصویری جدید بدون خارج شدن از برنامه گالری، آماده شوید. در واقع صفحه عکاسی مزبور عکس‌هایی را با نسبت تصویر یک به یک در ابعاد 3,456 ‍× 3,456 پیکسل به ثبت خواهد رساند.

علاوه بر آن می‌توانید به بخش ویرایش تصاویر این برنامه رفته و از امکانات بسیار خوبی همچون تنظیمات نوردهی و تطبیق آنها (پس می‌توان سایه‌ها را بدین وسیله از داخل محیط‌های پُر نور بیرون آورد)، انواع فیلتر‌ها و بهبودی زیبایی صورت (که گوشی به طور خودکار صورت فرد مورد نظر موجود در عکس را تشخیص خواهد داد) بهره می‌برد. این بخش بسیار مجهز بوده و در این حوزه، ابزارهای زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. فیلتر‌های مختلف، افکت‌های گوناگون تصویری و اعمال انواع واترمارک بر روی تصویر به منظور درج زمان، مکان، آب و هوا و هر گونه تعریف شرایط و نظردهی، از جمله ابزار‌های پیش روی کاربر خواهند بود. مسلما کاربران جوان از این ویژگی‌های جدید بسیار خوشحال خواهند شد و از آنها استفاده خواهند کرد.

برنامه ویدئو پلیر

در زمینه پخش فیلم در این گوشی، کمپانی هواوی اقدام به قرار دادن پلیری نسبتا ساده بر روی این دستگاه کرده است و در بررسی‌های انجام شده بر روی این پلیر متوجه شدیم که این برنامه فاقد حالت پنجره شناور بوده و البته این موضوع برای این دستگاه نمی‌تواند به عنوان یک مشکل تلقی شود. زیرا این پلیر جز هشت برنامه‌ای است که می‌تواند در حالت نیمه صفحه در سرویس  multi-window قرار بگیرد.

برنامه موزیک پلیر

فبلت میت 8 هواوی دارای برنامه پخش کننده موزیک بسیار مجهزی است. این برنامه دارای چهار نوع زبانه لیست پخش می‌باشد. دسته بندی آهنگ‌ها نیز بر اساس، نام آهنگ، نام هنرمند، نام آلبوم و همچنین اسم پوشه آهنگ انجام می‌پذیرد. همچنین قابلیت ساخت لیست پخشی دلخواه و اختصاصی  کاربر نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. صفحه “در حال پخش” این گوشی نسبتا استاندارد بوده و نام آلبوم به همراه متن آهنگ (لیریک) را به نمایش می‌گذارد. از طرفی خبر بسیار بد برای علاقه‌مندان موزیک، عدم وجود هیچ‌ گونه اکولایزری در این برنامه بوده و احتمالا طرفداران موسیقی از شنیدن این موضوع به شدت ناراحت خواهند شد. البته بجای آن، این برنامه دارای ویژگی‌های اضافی بسیار زیادی است. همچنین متن آهنگ، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و کاربردی موجود در این بخش مربوط به قابلیت فیلتر  کردن آهنگ‌های در حال پخش بر اساس مدت زمان آنها است. با استفاده از این ویژگی، دیگر صداهای مربوط به زنگ گوشی موجود در حافظه گوشی در هنگام گوش دادن به موزیک‌ها در لیست پخش قرار نخواهند گرفت.

رادیو FM

علاوه بر آن این گوشی مجهز به سرویس دریافت کننده سیگنال‌‎های رادیویی نیز بوده و قابلیت پخش رادیو از طریق هدفون یا بلندگوی گوشی را دارد. البته در حالت پخش صدا از مسیر بلندگوی گوشی، می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد، زیرا در این حالت هدفون متصل شده به گوشی به عنوان آنتن و تقویت کننده دریافت امواج رادیویی عمل می‌کند. البته نبود ویژگی پشتیبانی از سرویس RDS کمی ناامید کننده بود و کاربر می‌بایست خود به طور دستی، نام ایستگاه‌های رادیویی موجود را به ثبت برساند.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی هوشمند میت 8 هواوی در تست مربوط به میزان کیفیت صدای خروجی،‌توانست امتیازات بسیار درخشانی را از آن خود کند. در واقع در هنگام اتصال گوشی به یک دستگاه پخش کننده خارجی، میت 8 توانست صدای بسیار شفافی را از خود بروز داده و از طرفی میزان بلندی صدای آن نیز بالاتر از میزان حد میانگین و متوسط بود. از طرفی در بخش دیگر این تست، گوشی را به هدفون‌های استاندارد مربوط به تست متصل نمودیم. در این بخش با وجود کاهش بسیار ناچیز در کیفیت و میزان هماهنگی صدای استریو، هنوز هم کیفیت نهایی صدای خروجی دستگاه بسیار عالی بود. علاوه بر آن میزان بلندی صدای گوشی در این بخش نیز همچنان بالا باقی ماند. در پایان باید گفت که شاید این گوشی نتوانسته باشد همانند گوشی نکسوس 6 پی، امتیازات بسیار خوبی را کسب کرده باشد ولی در هر صورت شرکت هواوی تمام تلاش خود را در این بخش اعمال نموده است. در بخش زیر شاهد نمایش نتایج مربوطه توسط گوشی‌های مختلف هستیم:

Untitled

دوربین

فبلت شش اینچی میت 8 هواوی در بخش دوربین اصلی به یک حسگر 16 مگاپیکسلی مجهز است. این سنسور دارای ابعاد 1/2.8 اینچ بوده و در واقع با نام مدل IMX298، ساخته توسط شرکت سونی می‌باشد. این حسگر دارای قابلیت سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز بوده و نسبت تصویر آن نیز برابر 4 به 3 می‌باشد. در بهترین حالت دوربین اصلی این گوشی قادر است تصاویری با رزولوشن  4,608 × 3,456 پیکسل را در حافظه گوشی ذخیره نماید. از طرفی لنز قرار گرفته در این بخش دارای عدد دیافراگم f/2.0 بوده و علاوه بر آن مجهز به سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز می‌باشد. فلاش LED دوگانه قرار گرفته در این بخش نیز به عکاسی هر چه بهتر در مکان‌های کم نور و تاریک کمک خواهد کرد. از طرفی به دلیل دو رنگ بودن این فلاش‌ها، میزان تراز سفیدی به خوبی بدین وسیله در تصاویر تنظیم خواهد شد.

gsmarena_006

در ابتدای کار به رابط کاربری برنامه دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که با کشیدن انگشت به سمت راست یا چپ نمایشگر، می‌توانید بین حالت‌های عکاسی یا فیلم‌برداری جابه‌جا شوید. از طرفی این اپلیکیشن‌های دارای مودهای Light painting و Beauty و همچنین Time-lapse نیز می‌باشد.

از طرفی در حالت‌های عکاسی موجود در این بخش، مودهایی به نام HDR و Watermark (البته این مورد در سرویس ویرایش عکس نیز قابل دسترسی خواهد بود) به همراه Document readjustment (برای اسکن اسناد و پروانه‌ها) و پانوراما و البته حالت حرفه‌ای نیز وجود دارد که می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از آنها را برگزینید.

در حالت حرفه‌ای یا همان Professional، قابلیت‌های بسیار زیادی در پیش رویتان قرار خواهد گرفت. در واقع در این بخش می‌توانید بر روی حالت‌های نور سنجی، میزان حساسیت سنسور (ISO)، سرعت شاتر، میزان جبران نوردهی، حالت‌های فوکوس و همچنین تراز سفیدی (شامل تنظیمات مربوط به میزان گرمی رنگ‌ها) کنترل بسیار مناسبی داشته باشید.

عکاسی

با وجود در اختیار داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار ارزشمند، دوربین اصلی میت 8 از نظر تئوری و حداقل بر روی کاغذ با بسیاری از گوشی‌های قدرتمند موجود در بازار قابل مقایسه خواهد بود. اما از نظر عملی و در هنگام بررسی تصاویر ثبت شده متوجه این موضوع خواهید شد که میت 8 نتوانسته است انتظارات را بر آورده سازد. در حقیقت کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط این گوشی ناامید کننده نبود ولی آنقدر شگفت‌آور هم نبود. در واقع آنقدر کیفیت عکس‌ها خوب نبود که می‌بایست (برای این گوشی) می‌شد.

در هنگام عکاسی با دوربین اصلی این گوشی متوجه شدیم که دستگاه به صورت متوالی بر روی منظره مورد نظر فوکوس انجام می‌دهد و البته این کار را به منظور انجام فوکوس هر چه بهتر دوباره تکرار خواهد کرد. البته این موضوع خود باعث تار شدن تصاویر نهایی خواهد شد. این شرایط تا حدی وخیم بود که ابتدا فکر کردیم دستگاه دچار نقص فنی گشته است. البته جالب است بدانید که این موضوع یک مشکل نرم افزاری بوده و در واقع چندی بعد با ارائه بروزرسانی جدید، این نقص فنی مرتفع گردید.

البته با دریافت بروزرسانی جدید ارائه شده برای این بخش، کیفیت تصاویر به صورت معجزه‌آسایی تغییر نکرده و در حقیقت هنوز هم شاهد تاری نسبتا کمتر موجود در تصاویر بودیم. تصاویر ثبت شده هنوز هم از میزان جزئیات نسبتا کم تصویر و بافت‌ها و لایه‌ها، رنج برده و از طرفی نمی‌توان در این شرایط، گوشی مزبور را دیگر گوشی‌های هوشمند سطح بالای موجود در بازار مقایسه کرد. علاوه بر آن متاسفانه میزان نویز تصاویر نیز حتی در شرایط مناسب نوری در حد بسیار بالایی قرار داشتند.

میزان عمق و غلظت رنگ‌ها در حد معتدلی قرار داشته و البته این میزان برای عکاسانی که به رنگ‌های طبیعی تصاویر علاقه دارند بسیار مناسب خواهد بود. در هنگام عکاسی در طول روز در زمان مناسب بودن شرایط نوری، دوربین این گوشی تصاویر را با تنظیمات نوردهی بسیار خوبی به ثبت خواهد رساند و البته از نظر اختلاف عکس‌های در ثبت تصاویر متوالی در شرایط یکسان، مورد و مشکل خاصی دیده نمی‌شود. میزان گستره دینامیکی تصاویر بسیار عالی بوده و از طرفی دوربین این گوشی کمی تمایل به کم کردن نور هایلایت‌ها و روشنایی‌ها دارد. در بخش زیر شاهد نمایش نمونه تصاویر ثبت شده (در ابعاد کوچکتر) توسط دوربین اصلی گوشی میت 8 هواوی می‌باشید:

از طرفی برنامه دوربین این گوشی دارای مودی به نام HDR نیز می‌باشد که البته در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که اختلاف‌های به وجود آمده در مقایسه به تصاویر معمولی ثبت شده بسیار کم بوده و اغلب غیر قابل شناسایی می‌باشد. احتمالا در بروزرسانی‌های بعدی شاهد بهینه سازی این بخش از برنامه دوربین گوشی باشیم.

در زمینه ثبت تصاویر در محیط‌های کم نور و شرایط ضعیف نوری، در صورتی که بخواهیم تصاویر را در حالت کامل بر روی نمایشگر گوشی نگاه کنیم، هیچ مشکل و ضعف خاصی را شاهد نخواهیم بود. اما با بررسی دقیق و پیکسلی تصاویر می‌توانیم مشکلات و ضعف‌ها و کاستی‌ها را به سادگی مشاهده نماییم. نورها و روشنایی‌ها موجود در منظره دارای کیفیت خوبی بوده و کاملا مشخص می‌باشند اما بقیه صحنه، کیفیت رضایت‌بخشی نداشته و به هیچ وجه مورد پذیرش و رضایت نمی‌باشد.

در ادامه به سراغ ثبت تصویر در حالت پانوراما این گوشی رفتیم. در این بخش شاهد این موضوع بودیم که تصاویر ثبت شده برخلاف بخش‌های قبلی دارای کیفیت خوبی می‌باشند. علاوه بر آن تنظیمات مربوطه به طور خودکار در حالت‌های عمودی و یا افقی گرفتن گوشی تغییر خواهند کرد. زمانی که کاربر در حالت پرتره (عمودی) به ثبت تصویر پانوراما می‌پردازد، بلندی هر عکس برابر 3,000 پیکسل بوده و نمونه عکسی تقریبا برابر با 22 مگاپیکسل خواهید داشت. البته میدان دید این عکس کمتر از 180 درجه می‌باشد. هم‌پوشانی تصاویر بسیار خوب بوده و نوردهی عکس‌ها نیز بسیار رضایت‌بخش می‌باشند. درست همانند تصاویر معمولی ثبت شده، این بخش نیز فاقد میزان رضایت‌بخش و مناسب جزئیات تصویر می‌باشد.

gsmarena_001

از طرفی به منظور مقایسه کیفیت تصاویر دوربین اصلی این گوشی با دیگر رقبای موجود در بازار می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

حسگر دوربین سلفی این گوشی دقتی برابر با 8 مگاپیکسل داشته و می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 3,264 × 2,448 پیکسل به ثبت رساند. مشخصات دیافراگم این دوربین برابر با f/2.4 بوده که البته برای یک گوشی با این سطح کمی ضعیف به نظر می‌رسد. از طرفی این بخش از برنامه دوربین گوشی دارای قابلیت‌های زیباسازی چهره نیز هست که البته با استفاده از پردازش‌های به عمل آمده سعی دارد صورت و چهره فرد را کمی تار کند. یکی از بخش‌های بسیار جالب و جذاب این بخش از برنامه دوربین، مربوط به نشانگر بند انگشتی و کوچکی می‌شود که در صورت ثبت تصویر سلفی و در هنگام نگاه کردن فرد به نمایشگر گوشی، هشدار خواهد داد و از کاربر می‌خواهد که به جای آن به دوربین سلفی گوشی خیره شود.

در بخش زیر شاهد نمونه تصاویر سلفی این گوشی هستید که البته در ابعاد کوچکتر به نمایش در خواهند آمد. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که میزان جزئیات تصویر در حد مناسب و رضایت‌بخشی قرار داشته و البته میزان کمی نویز تصویر در عکس‌ها قابل مشاهده می‌باشد. گستره دینامیکی تصاویر در حد مناسبی بوده و رنگ‌ها نیز جذاب و چشمگیر هستند. علاوه بر آن میزان اثر بوکه (تار شدن پس زمینه سوژه) نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارد.

فیلم‌برداری

همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، یکی از بزرگترین نقص‌های این گوشی مربوط به فقدان وجود قابلیت تصویر‌برداری با دقت 4K (یا همان 2160p) می‌باشد. این در حالی است که هم اینک بسیاری از گوشی‌های حرفه‌ای و سطح بالای موجود در دنیا دارای این قابلیت می‌‌باشند و این مورد به یک استاندارد برای آنها تبدیل شده است. البته مسلما عدم وجود این قابلیت‌، نمی‌تواند باعث ناامید شدن یک کاربر از این گوشی تمام عیار شود. در طرف مقابل باید گفت که این گوشی در بهترین حالت می‌تواند از فیلمبرداری با دقت 1080p و با نرخ 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی نماید. علاوه بر آن جالب است بدانید که این خوشبختانه دوربین این گوشی دارای قابلیت ضبط ویدئو در حالت اسلوموشن (حرکت آهسته) نیز بوده و کاربر می‌تواند با دقت 720p و با نرخ 120 فریم بر ثانیه این موضوع را اجرایی نماید.

در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که تصاویر ضبط شده با تنظیمات دقت 1080p و با نرخ 60 فریم بر ثانیه، دارای نرخ حجمی 48 مگابیت بر ثانیه بوده و این در حالی است که در تنظیمات نرخ 30 فریم بر ثانیه، میزان حجمی 24 48 مگابیت بر ثانیه (دقیقا نصف) دیده می‌شود. اصوات ویدئو‌ها نیز در حالت استریو با نرخ 96 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره خواهند شد.

در مورد کیفیت تصاویر ضبط شده نیز باید گفت که تصاویر فاقد میزان جزئیات تصویر مورد انتظار بوده و البته این مورد به دلیل کم بودن دقت تصویر فیلمبرداری رخ داده است. میزان گستره دینامیکی تصاویر نیز نسبتا پایین می‌باشد. خوشبختانه در این بخش خبری از مشکلات مربوط به فوکوس مجدد و آزار دهنده نبوده و مسئله خاصی دیده نمی‌شود. در هنگام فیلمبرداری، عملکرد سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر بسیار خوب بوده و می‌تواند تکان‌های بسیار کم دست را رفع نماید. البته در این زمینه باز هم این گوشی با بهترین‌های موجود در بازار قابل مقایسه نمی‌باشد.

در لینک‌های زیر می‌توانید فایل مربوط به فیلم برداری با تنظیمات مختلف این گوشی را بدون هیچ گونه دستکاری دانلود و تماشا کنید:

1080p@60fps

1080p@30fps

از طرفی به منظور مقایسه کیفیت تصاویر فیلم‌برداری شده این گوشی با دیگر رقبای موجود در بازار می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که گوشی میت 8 هواوی یک فبلت بسیار زیبا و در عین حال مجهز از سوی این کمپانی چینی به حساب می‌آید. این گوشی که یک تلفن هوشمند نسبتا متفاوت با آن چیزی که تا به امروز این شرکت چینی معرفی کرده است به نظر می‌آید، در بخش‌های مختلفی همچون طراحی و جنس بدنه، نمایشگر گوشی، دوربین، دوام باتری، رابط کاربری و همچنین حسگر اثر انگشت، بسیار قدرتمند ظاهر شده است. از طرفی در زمینه‌های دیگر همچون عملکرد تراشه، این گوشی توانست به نسبت هزینه پرداختی کاربر و همچنین گوشی‌های هم‌سطح خود، انتظارات را مخصوصا این بار در بخش واحد گرافیکی به طور کامل برآورده کند.

phpue1vk1

البته در نهایت هزینه پرداختی کاربر است که حرف آخر را می‌زند. نسخه 32 گیگابایتی (سه گیگابایت RAM) این گوشی هم اینک در بازارهای جهانی با قیمت 470 دلار در حال فروش است و نسخه 64 گیگابایتی (چهار گیگابایت RAM) این گوشی نیز با قیمت جهانی 580 دلار در حال فروش می‌باشد. از طرفی در ایران نسخه دو سیم کارت و 32 گیگابایتی این گوشی (البته بدون گارانتی معتبر) هم اکنون با قیمت یک میلیون و ششصد هزار تومان در حال به فروش رفتن می‌باشد و نسخه 64 گیگابایت دو سیم کارت آن نیز یک میلیون و نهصد هزار تومان ارزش گذاری شده است. البته مسلما قیمت‌های ذکر شده در آینده نزدیک کاهش خواهند یافت. در پایان باید گفت که این گوشی با اینکه در بخش دوربین خود کمی ضعف از خود نشان داد و شاید نتواند به صورت به صورت جدی با دیگر گوشی‌های حرفه‌ای موجود در بازار رقابت کند اما در هر صورت برای کاربرانی که قصد استفاده روزمره از گوشی به همراه اجرای بازی‌های سنگین را دارند، از هر نظر بسیار مناسب و عالی خواهد بود.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال