خداحافظ فلز، سلام چوب!

اولین ماهواره چوبی جهان توسط ژاپن به فضا پرتاب می‌شود

در حرکتی پیشگامانه، سازمان پژوهش‌های فضایی ژاپن (JAXA) قصد دارد اولین ماهواره ساخته‌شده از چوب را در ماه سپتامبر سال جاری به فضا پرتاب کند. این ماهواره کوچک با نام لیگنوست (LignoSat) محصول همکاری مشترک پژوهشگران دانشگاه کیوتو و شرکت پیشرو صنعت چوب ژاپن «سومیتومو فُرستری» (Sumitomo Forestry) است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ماهواره […]

در حرکتی پیشگامانه، سازمان پژوهش‌های فضایی ژاپن (JAXA) قصد دارد اولین ماهواره ساخته‌شده از چوب را در ماه سپتامبر سال جاری به فضا پرتاب کند. این ماهواره کوچک با نام لیگنوست (LignoSat) محصول همکاری مشترک پژوهشگران دانشگاه کیوتو و شرکت پیشرو صنعت چوب ژاپن «سومیتومو فُرستری» (Sumitomo Forestry) است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ماهواره یادشده پس از پرتاب به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) منتقل شده و سپس در مدار زمین مستقر خواهد گردید.

به گزارش سرویس اخبار هوافضا آژانس فناوری تکنا، لیگنوست ماهواره‌ای مکعبی‌شکل به ابعاد ۱۰ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۹۰۰ گرم است. ویژگی قابل توجه این ماهواره، بهره‌گیری از تکنیک سنتی ژاپنی در ساخت آن است که فاقد هرگونه پیچ یا چسب می‌باشد. همچنین، این ماهواره به پنل‌های خورشیدی خارجی مجهز شده است.

در اقدامی نوآورانه، قطعاتی از ماهواره که معمولا از آلومینیوم ساخته می‌شوند، در این ماهواره با استفاده از چوب ماگنولیا جایگزین شده‌اند. این چوب باکیفیت از جنگل‌های تحت مدیریت شرکت «سومیتومو فُرستری» تأمین گردیده است. چوب ماگنولیا پس از انجام آزمایش‌های مقاومت در فضا بر روی نمونه‌های مختلف چوب از جمله گیلاس، توس و ماگنولیا، به دلیل استحکام و قابلیت کار با آن انتخاب شد. حدود یک ماه پس از الحاق به ایستگاه فضایی، این ماهواره از ماژول کیبوی ژاپن رهاسازی شده و در معرض محیط خشن فضا قرار خواهد گرفت. محققان قصد دارند با جمع‌آوری داده‌هایی در رابطه با انبساط، انقباض و فرسایش چوب، به همراه دمای داخلی و عملکرد تجهیزات الکترونیکی ماهواره، عملکرد آن را در محیط فضا مورد ارزیابی علمی قرار دهند.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن مأموریت این ماهواره می‌توان امیدوار بود که از این فناوری در آینده برای کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از سقوط مجدد ماهواره‌ها به زمین بهره‌برداری شود. ماهواره‌های سنتی در هنگام بازگشت به جو زمین و متلاشی شدن، ذرات فلزی مضر را در اتمسفر زمین آزاد می‌کنند.

پروفسور تاکائو دویی، فضانورد و استاد دانشگاه کیوتو، در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به اهمیت توسعه‌ی کاربرد چوب به عنوان یک منبع تجدیدپذیر، اظهار داشت: «هدف نهایی ما این است که در آینده از چوب برای ساخت‌وساز محیط‌های زندگی انسان در فضا، مانند ماه و مریخ، استفاده کنیم.» شایان ذکر است توسعه‌ این ماهواره از آوریل ۲۰۲۰ آغاز شده و آزمایش‌های زمینی برای اطمینان از قابلیت عملکرد و ایمنی پرتاب این ماهواره به فضا در ماه سپتامبر، با موفقیت به اتمام رسیده است.