5 دلیل برای این‌که روی لپ‌تاپ خود سیستم‎عامل لینوکس را نصب کنید

شما می‎توانید برای کامپیوتر خود سیستم‎عامل متفاوت با MacOs یا ویندوز 10 انتخاب کنید. اگر برای کمی ماجراجویی آماده هستید، لینوکس به اندازه‎ی کافی قابلیت‎های بزرگی دارد که در وقت شما صرفه‎جویی کرده و باعث می‎شود اوضاع کاری کمتر دلگیرکننده‎تر باشد. بهترین بخش ماجرا این است که قابلیت “نصب زنده”‎ای هم دیده می‎شود تا این […]

شما می‎توانید برای کامپیوتر خود سیستم‎عامل متفاوت با MacOs یا ویندوز 10 انتخاب کنید. اگر برای کمی ماجراجویی آماده هستید، لینوکس به اندازه‎ی کافی قابلیت‎های بزرگی دارد که در وقت شما صرفه‎جویی کرده و باعث می‎شود اوضاع کاری کمتر دلگیرکننده‎تر باشد.

بهترین بخش ماجرا این است که قابلیت “نصب زنده”‎ای هم دیده می‎شود تا این سیستم‎عامل را قبل از این‎که کل اطلاعات هارد خود را پاک ‎کنید، محک بزنید.

لینوکس در چندین مدل به اسم distro به چشم می‎خورد و این به خود شما بستگی دارد که نوعی که دوست دارید را انتخاب کنید. اوبونتو تا الان محبوب‎ترین نسخه‎ی دسکتاپی distro بوده و برای افرادی که تازه به سمت سیستم‎عامل لینوکس می‎آیند شروع خوبی به شمار می‎رود، بنابراین ما در این پست روی آن تمرکز می‎کنیم، ولی زمانی که حس کردید اصول کار را متوجه شده‎اید، می‎توانید جنبه‎های خوب و بد سایر مدل‎های لینوکس را نیز بررسی کنید.

5 دلیل برای این‌که روی لپ‌تاپ خود لینوکس نصب کنید

نیازی به پاک کردن سیستم‎عامل ویندوز (یا سیستم‎عامل OS X) نیست

سیستم عامل لینوکس

برای محک زدن لینوکس نیازی به خداحافظی با ویندوز (یا macOS) نیست، سیستم شما می‎تواند از قابلیت بوت دوگانه بهره ببرد و اوبونتو نیز از این قابلیت استقبال می‎کند، حتی امکان اجرای آن از یک درایو یو‎اس‎بی نیز وجود دارد. می‎توانید برای نصب و اجرای این سیستم‎‌عامل به این صورت به وب‎سایت اوبونتو مراجعه کنید، برای این کار نیاز به یک دی‎وی‎دی خام یا یک فلش یو‎اس‎بی با حداقل 2 گیگابایت فضا دارید و فرآیند نصب بسیار ساده و سر راست است.

باید توجه داشت مزایای استفاده از یو‎اس‎بی درایو یا دی‎وی‎دی این است که سیستم‎عامل فعلی شما دست‎نخورده باقی می‎ماند. از طرف دیگر، سطح عملکرد و پاسخ‎گویی کاملا خوب نخواهد بود، چون شما در رابطه با بعضی از اعمال سیستمی محدود خواهید بود (نصب اپلیکیشن‎ها و ذخیره‎ی دائمی فایل‎ها).

نصب آن ساده است

اوبونتو

در گذشته، نصب نرم‎افزار و کدک‎های محبوب در لینوکس برای افرادی که کمتر به جنبه‎های فنی آگاهی داشتند، یک مشکل بزرگ بود ولی دیگر این‎طور نیست. اوبونتو به عنوان مثال، در اختیار شما گزینه‎‎ای بابت دانلود کردن کدک‎ها برای فرمت‎های متداول ویدئویی و صوتی با یک گزینه‎ برای تیک زدن، قرار می‎دهد و در اکثر سیستم‎های مدرن شما می‎توانید فورا شبکه‎های وای‎فای موجود را شناسایی و به آن‎ها وصل شوید.

با آن‎که حقیقت دارد که کاربران با تجربه ویندوز و Mac OS X گاهی اوقات نسبت به انجام کارهای مختلف در این سیستم‎عامل‎ها سردرگم هستند، زمان تعویض سیستم‎عامل‎ها نیز باید چنین چیزی را انتظار داشت، ولی به انداز‎ه‎ی کافی مقالات پشتیبانی در محیط وب وجود دارد. اکثر کاربران در عرض چند دقیقه از کار با لینوکس لذت می‎برند.

هرچیزی که نیاز دارید لحاظ شده است

لینوکس

اوبونتو برای گردش در وب شما مرورگر فایرفاکس، برای مدیریت و ارسال ایمیل‎ها Thunderbird و برای ساخت اسناد، صفحات‎گسترده و پرزنتیشن‎ها نرم‎افزار LibreOffice را فراهم کرده است. سایر اپلیکیشن‎های رایگان و متن باز دیگر نظیر GIMP (ویرایش تصویر)، Evolution (نسخه‎ی لینوکسی Outlook) و Kodi (سینمای خانگی و مدیریت فایل‎های رسانه‎ای) را با تنها چند کلیک می‎توان در اختیار داشت.

سایر اپلیکیشن‎های شناخته شده با نسخه‎های لینوکسی نظیر گوگل کروم، Plex، وی‎ال‎سی پلیر، Slack، دراپ‎باکس، اسکایپ و Spotify نیز وجود دارند. و فراموش نکنید که تمامی این برنامه‎ها حالا در یک مرورگر اجرا می‎شوند، از نسخه‎های آنلاین آفیس مایکروسافت گرفته تا گوگل پلی موزیک. اگر برنامه‎ای ویندوزی باشد که واقعا به آن نیاز داشته باشید، باید در این رابطه نرم‎افزار Wine را محک بزنید.

بسیار امن است

امن بودن لینوکس

تعداد نسبتا کمی از افراد از لینوکس به عنوان یک سیستم‎عامل دسکتاپی استفاده می‎کنند، یعنی تعداد نسبتا کمی هکر هم به دنبال نفوذ به آن هستند، ولی جدا از آمار، لینوکس یک سیستم‎عامل فوق‎العاده امن است. این سیستم‎عامل از بنیاد به منظور امن بودن ساخته شده است، از اولویت‎های داده شده به کاربران گرفته تا نحوه‎ی توسعه‎یافتن کد لینوکس و مراقبت از آن.

لینوکس نظیر هر سیستم‎عامل دیگر می‎تواند هنگ کند و در معرض حملات باشد، ولی این حقیقت وجود دارد که بدافزارهای بسیار کمی روی آن اجرا می‎شوند و هر آسیبی که وارد می‎کنند بسیار محدود خواهد بود، در نتیجه استفاده از سیستم‎عامل لینوکس یک انتخاب عالی برای دوستداران دنیای امنیت است.

شما از نرم‎افزارهای متن باز و رایگان پشتیبانی می‎کنید

برتری های لینوکس

لینوکس چیزی بیشتر از یک سیستم‎عامل و یک فلسفه است. نه تنها نرم‎افزاری رایگان (به عنوان مثال همانند با گوگل کروم)  بلکه متن باز و رایگان (به عنوان مثال برخلاف گوگل کروم) نیز است. شما می‎توانید از این سیستم‎عامل و نرم‎افزارهای همراه با آن نه تنها کاملا رایگان استفاده کنید، بلکه هم‎چنین اگر تمایل داشته باشید کد آن را مشاهده و تغییر دهید.

زمانی که شما از لینوکس استفاده می‎کنید در حال پشتیبانی از جماعت جهانی میلیون‎ها فرد هستید که متعهد به ساخت نرم‎افزارهای رایگان به منظور نصب و استفاده هستند. این فلسفه کمک به شکل‎گیری نو‎آوری‎هایی در وب و در ویندوز و OS X و هم‎چنین خود لینوکس شده است و اگر می‎خواهید بیشتر به دنیای توسعه‎ی نرم‎افزار وارد شوید، لینوکس مکانی عالی به منظور شروع است.

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال