دستیابی به فناوری جدیدی برای تماشای اعماق سلولی

دانشمندان اتریشی روش‌های جدیدی را برای مشاهده بخش‌های داخلی سلول به کار گرفتند و توانستند تصاویری با وضوح بالا از عمق یک سلول را را به نمایش بگذارند. به طوری که این بخش ها بیش از این نه تنها قابل مشاهده نبود بلکه تنها از طریق حدس و گمان پیش بینی شده بود. به گزارش […]

دانشمندان اتریشی روش‌های جدیدی را برای مشاهده بخش‌های داخلی سلول به کار گرفتند و توانستند تصاویری با وضوح بالا از عمق یک سلول را را به نمایش بگذارند. به طوری که این بخش ها بیش از این نه تنها قابل مشاهده نبود بلکه تنها از طریق حدس و گمان پیش بینی شده بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا و به نقل از سایت scitechdaily، موسسه IST اتریش موفق شد تا تصاویر با وضوح بالایی از اعماق سلول های یخ زده به دست آورد. سلول ها در بدن انسان در حال جابجایی بوده به طوری که همواره برای التیام زخم ها یا مبارزه با عوامل بیماری زا در حال حرکت هستند. دانشمندان این جابجایی را با اصطلاحی به نام پاهای کوچک نام گذاری کردند که به معنی حرکت بخش جلوی سلول است. در واقع بخش جلویی سلول در ابتدا به سمت جلو کشیده شده و سپس سایر قسمت های سلولی در امتداد بخش جلویی به حرکت درمی آیند.

 این بخش از رشته های پروتئینی در هم تنیده تشکیل شده که به آن رشته‌های اکتین می گویند. پیش از این دانشمندان هرگز نمی توانستند این رشته‌ها را که مجموعه ای از هفت پروتئین مرکزی است Arp2/3))، مشاهده کنند. این رشته های جدید اکتین باعث ایجاد شبکه‌های متراکمی میشود که از طریق آن سلول به حرکت در می آید.

فلورین فابنر (Florian Fäßler)، دکترای بخش تحقیقاتی موسسهIST اتریش می گوید: پیش از این دانشمندان برای بررسی بخش پروتئین ها در سلول آن را به طور مجزا بررسی می‌کردند. به همین ترتیب امکان بررسی مجموعه پروتئینی در یک ترکیب غیر فعال امکان پذیر نبوده است. از طرفی برای فعال کردن نیاز به اتصال آن به رشته‌های اکتین است و در در این بررسی از روشی به نام توموگرافی الکترونی استفاده می شده است.

 این دانشمندان تلاش کردند تا راهی پیدا کنند که بتوان مجموعه پروتئین ها را در محیط طبیعی خودشان و به طور کامل بررسی کنند. در این روش از پای سلولی در حیوانی مانند موش تصویر برداری شده است. بدین ترتیب با ورود به درون سلول رشته های پروتئین و اکتین موجود در آن به طور ساختاری مشاهده خواهد شد. این عمل در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی گراد و تنها در زمان چند میلی ثانیه انجام می شود. زیرا بلورهای یخ باعث از بین رفتن بخش های خوب سلول خواهد شد. سپس با استفاده از توموگرافی الکترونیکی و به کارگیری یکی از قدرتمند ترین میکروسکوپ های الکترونی کرایو تصاویر سه بعدی از این مجموعه و در حالت فعال به دست آمد. به این ترتیب می‌توان یک توصیف ساختاری دقیق از پروتئین و زیر واحدهای آن و همچنین نحوه تشکیل شبکه های اکتین در داخل پای سلولی به دست آورد.


لینک مقاله : techna news

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال