آگهی کسب و کارها

قدم اول برای فعالیت در بازار سرمایه چیست؟

بازار بورس اوراق بهادار یکی از بازارهای مالی به شمار می‌رود که اخیرا مورد توجه و استقبال بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. اولین قدم برای شروع سرمایه گذاری در بورس، ثبت نام در سامانه سجام است. چرا که افراد برای انجام معاملات ملزم به دریافت کد بورسی از کارگزاری مورد تایید سازمان بورس […]

بازار بورس اوراق بهادار یکی از بازارهای مالی به شمار می‌رود که اخیرا مورد توجه و استقبال بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. اولین قدم برای شروع سرمایه گذاری در بورس، ثبت نام در سامانه سجام است. چرا که افراد برای انجام معاملات ملزم به دریافت کد بورسی از کارگزاری مورد تایید سازمان بورس هستند و بدون داشتن کد بورسی منحصر بفرد امکان خرید و فروش سهام وجود ندارد.

کلمه سجام کوتاه شده واژه «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است که جهت جمع‌آوری و تجمیع سوابق و اطلاعات معاملاتی سهامداران ایجاد شد‌ه است و لازم است تا تمامی سهامداران اطلاعات بانکی، فردی و … خود را در این سامانه ثبت کنند. این سامانه متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است و زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند.

افراد برای ثبت‌نام در سامانه سجام می‌بایست به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه نموده و با انتخاب گزینه «ثبت نام در سجام» فرآیند ثبت نام خود را آغاز کنند. با انتخاب این روش، هزینه ثبت نام (حدود ۱۱ هزار تومان) از افراد دریافت می‌گردد، اما امکان ثبت نام رایگان نیز از طریق برخی کارگزاری‌ها فراهم شده است.

ثبت نام رایگان در سجام

افراد می‌توانند با استفاده از سامانه ثبت نام کارگزاری مفید، ثبت نام رایگان سجام را انجام دهند. در این روش ابتدا لازم است تا در سایت کارگزاری مفید ثبت نام کرده و سپس مطابق توضیحات زیر، مراحل ثبت نام سجام را انجام دهند.

افراد با وارد کردن کد ملی و شماره همراهی که به نام خودشان است و انتخاب گزینه «دریافت کد تایید» و وارد کردن کد در کادر مخصوص به صفحه تکمیل اطلاعات فردی منتقل می‌شوند و باید اطلاعات تماس، اطلاعات هویتی، شغلی، بانکی و سطح دانش مالی خود را تکمیل کنند.

پس از بازبینی و تایید نهایی اطلاعات، ثبت نام در سامانه سجام به پایان رسیده و نتیجه آن از طریق پیامک به فرد اطلاع‌رسانی خواهد شد. پس از اتمام ثبت نام و دریافت کد تایید ۱۰ رقمی، لازم است تا احراز هویت سجام نیز انجام شود.

احراز هویت در سجام

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام، نیاز به احراز هویت می‌باشد که به چند طریق امکان پذیر است.

احراز هویت در بازار سرمایه برای بررسی و تایید اطلاعات وارد شده توسط فرد سرمایه گذار انجام می‌شود. که این فرآیند به دو طریق حضوری و غیر حضوری قابل انجام است.

در احراز هویت به صورت حضوری نیاز است تا با انتخاب گزینه «لیست مراکز منتخب احراز هویت» که در سایت سجام قرار دارد، به مراکز دفاتر منتخب پیشخوان دولت و همچنین شعب کارگزاری ذکر شده مراجعه شود.

اما با روش احراز هویت غیر حضوری افراد می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرف زمان، از طریق سایت کارگزاری مفید به صورت رایگان و آنلاین، احراز هویت سجام را انجام دهند.

البته در صورتی که فرد کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد و متولد سال ۱۳۸۹ به قبل باشد، احراز هویت قیم قانونی شخص به صورت حضوری الزامی است. اما در صورتی که فرد زیر ۱۸ سال متولد سال ۱۳۸۹ به بعد باشد، نیازی به احراز هویت حضوری وجود ندارد و احراز هویت غیر حضوری قیم کفایت می‌کند.

احراز هویت غیرحضوری در سامانه کارگزاری مفید به صورت زیر انجام می‌شود.

۱. ورود به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه «احراز هویت غیر حضوری»

۲. وارد کردن کد ۱۰ رقمی ارسالی از سوی سامانه سجام

۳. وارد کردن کد تایید پیامک شده توسط سجام

۴. وارد کردن شماره سریال پشت کارت ملی

۵. بازبینی اطلاعات و بارگذاری و تایید عکس امضا

۶. ضبط یک فیلم از خودتان و خواندن یک جمله تصادفی و بازبینی آن.

۷. مطالعه و تایید تعهد نامه

با انجام مراحل گفته شده، احراز هویت متقاضی در سجام تکمیل شده و طی دو روز کاری نتیجه اعلام خواهد شد. پس از تکمیل و تایید احراز هویت، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری خود، وارد حساب کاربری شده و شروع به سرمایه گذاری در بازار بورس کنند. در انتها لازم به ذکر است که فعالیت در بازار بورس نیازمند کسب دانش بورسی، مهارت و تجربه کافی یا استفاده از مهارت و دانش افراد با تجربه و تحلیلگران حرفه‌ای در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان اختصاصی دارای مجوزهای لازم از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است.

salb-techna