بررسی تخصصی تجهیزات پنوماتیک

آشنایی کامل با تجهیزات و لوازم پنوماتیک به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای و معرفی تمام تجهیزات پنوماتیک مثل شیر پنوماتیک، سیلندر پنوماتیک و …

بررسی تخصصی تجهیزات پنوماتیک به افراد کمک می کند تا در جهت عملکرد های بهتر در کار خود از  ابزاربه روز بهره ببرند. اما بزرگترین سوال این جا است که لوازم پنوماتیک چیست؟ پر کاربردترین تجهیزات پنوماتیک کدامند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل این تجهیزات را باهم بررسی کنیم و به تمام سوال های شما پاسخ داده باشیم.

آشنایی با تجهیزات پنوماتیک

آشنایی با تجهیزات پنوماتیک به صورت تخصصیآشنایی با تجهیزات پنوماتیک باعث می شود تا کاربا دستگاه ها بهتر صورت گیرد و در راستای خدمات بهتر قدم بردارید. امروزه ابزار و تجهیزات پنوماتیک در عرصه های زیادی مانند: رباتیک،صنایع و کارخانجات، ترمز قطار ها، رستوران ها، شهرداری ها، بیمارستان ها، کلیسا ها و … کاربرد دارند.

پس همانطور که مشاهده کرده اید در بسیاری از زمینه ها قابلیت خدمات رسانی به بشر را داشته و در همه عرصه ها بی رقیب می باشد. این تجهیزات نگهداری آسانی داشته و عملکرد فوق العاده بالایی برای انجام خدمات از خود نشان می دهد. از طرفی تجهیزات پنوماتیک نسبت به سایر تجهیزات، ایمن تر هستند.

لوازم پنوماتیک چیست؟

لوازم و تجهیزات پنوماتیک به ابزاری می گویند که به وسیله باد انرژی خود را تهیه می کنند. در معنای لغوی پنوما به معنای باد در زبان یونانی می باشد. در این لوازم هوا فشرده می شود و انتقال انرژی را در پی خواهد داشت. این انرژی ها ایمن هستند و قیمت زیادی نیز برای مصرف کننده ندارند. این لوازم به جای وسیله های هیدرولیکی و الکتریکی آمده و وظایف آن ها را انجام می دهد. این تجهیزات برگرفته از علم فیزیک بوده و گاز های فشرده شده را به منظور خاصی در صنایع و… به کار می برند.

هوای فشرده شده در لوازم پنوماتیکی از استاندارد های خاصی بهره می برد و افراد متخصص این هوا با شرایط خاص را تنظیم می نمایند. در لوازمی که پنوماتیکی هستند، نباید هیچ آلودگی وارد آن بشود؛ زیراکه به لوازم آسیب های جدی می رساند. لوازم پنوماتیک علاوه بر بازدهی بیشتر، به سادگی تعمیر می شوند و نیاز به لوازم پیچیده برای نگهداری ندارند. از این رو کارخانجات و صنایع برای پایین آوردن هزینه های نهایی و دقیق تر بودن کار خود لوازم پنوماتیک را به دیگر ابزار و تجهیزات ترجیح می دهند.

مزایای تجهیزات پنوماتیک

مزایای تجهیزات پنوماتیک باعث کاربرد بیشتر و روز افزون در  صنایع دنیا شده اما مزایای تجهیزات پنوماتیک چه می باشد؟ این مزایا را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

  • اولین مزایایی که در تجهیزات پنوماتیک دیده می شود، ارزان بودن آن می باشد. هوای فشرده شده معمولا قیمت خاصی ندارد و از این جهت برای افراد به صرفه می باشد.
  • تجهیزات پنوماتیک عمر طولانی تری نسبت به تجهیزات دیگر داشته و تعمیرات آن به آسانی انجام خواهد شد.
  • تعمیرات تجهیزات پنوماتیک راحت بوده و قطعات تعمیری قیمت های پایین تری نسبت به سایر لوازم دارند. همچنین ساختار این تجهیزات ساده بوده و نیازی به تعمیرات پیچیده ای ندارد.
  • تجهیزات پنوماتیک به علت استفاده از هوای فشرده شده تمیز بوده و آسیبی به محیط زیست نمی زند. برخلاف بعضی از تجهیزات که آلودگی هوا را در پی دارند، تجهیزات پنوماتیک جزو تجهیزات پاک محسوب می شود.
  • تجهیزات پنوماتیک مطمئن بوده و تا حد قابل قبولی تحمل بار می کنند؛ بیشتر از آن حد قبول نکرده تا دستگاه متوقف نشود.
  • نیروهای پنوماتیکی قابلیت تنظیم دارند و متخصصین می توانند سرعت آن را به دلخواه تغییر دهند.
  • سرعت بالا در تجهیزات پنوماتیک از مهم ترین مزایای آن به حساب آمده و سرعتی برابر 1 و یا 2 متر در ثانیه دارند.
  • ذخیره کردن هوا آسان بوده و همه جا هوا وجود دارد. این هوا های فشرده شده نیز شرایط نگهداری آسانی داشته و می توان در گپسول ها ذخیره سازی کرد.

معرفی پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک

معرفی پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک به معنای این است که شما با آن ها آشنایی کامل پیدا کنید و در صورت نیاز این تجهیزات را جایگزین نمایید. در این ابزار ها نوسانات دمایی با یکدیگر تداخل نخواهند داشت و هوای جمع شده منفجر نخواهد شد. مهندسانی که لوازم پنوماتیک را مهندسی و تولید کرده اند، به این نکات ریز توجه بسیاری داشتند. پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

معرفی پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک

سیلندر پنوماتیک

به سیلندر پنوماتیک سیلندر هوا نیز گفته می شود. این لوازم در جهت خطی با نیرو های گازی فشرده شده در جهت رفت و برگشت حرکت می کنند. سیلندر پنوماتیک یک پورتی داشته که از طریق آن هوا فشرده خواهد شد. این هوای فشرده شده باعث می شود تا پیستون به صورت خطی شروع به حرکت کند. ساختار سیلند پنوماتیک به این صورت است: یاتاقان، پیستون، میله پیستون، در پوش انتهایی و لوله سیلندر.

به فاصله ای که از شروع میله پیستون تا نقطه پایانی را طول کورس می نامند. برای انتخاب و خرید سیلندر پنوماتیک مناسب باید طول کورس های آن را بررسی نمایید و متناسب با نیاز خود یکی از آن ها را تهیه نمایید. البته باید اشاره کنیم که طول کورس ها یک اندازه استاندارد داشته و در صورت نیاز است که طول کورس های سیلندر پنوماتیک تغییر خواهد کرد. در کورس های بالاتر یاتقان های بزرگتری را استفاده می کنند تا دستگاه از کار نیفتد. سیلندر پنوماتیک نیز انواعی دارد.

شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک جریان های گازی را کنترل می کند. این تجهیزات پنوماتیکی در مسیر قرار می گیرند و جریان را قطع یا وصل می کنند. شیر برقی پنوماتیک تعداد دریچه های متفاوتی داشته که به سه دسته مستقیم، هدایت کننده و دو طرفه تقسیم بندی می شوند. از این شیر ها در صنایعی چون: شیمیایی، نفت و گاز، دارو سازی و غذایی استفاده می شود. این تجهیزات پنوماتیک وظیفه اثبات فشار در دستگاه ها را برعهده دارد. برای خرید شیر برقی مناسب باید به موارد زیر توجه نمایید.

  • تعداد بوبین و ولتاژ های مجاز: شیر های برقی نیاز به محرکه الکتریکی دارند و با جریان های AC و DC شروع به کار می کنن؛ پس تعداد بوبین ها را باید در نظر بگیرید.
  • باید مقدار فشاری که شیر برقی پنوماتیک می تواند تحمل کند را محاسبه نمایید.
  • توجه کنید که این شیر ها برای هوای فشرده شده را کنترل می کنند و برای انتقال سیالات دیگر از این تجهیزات نباید بهره ببرید.

انگل ولو یا شیر زاویه ای پنوماتیک

انگل ولو یا شیر زاویه ای به مانند کلمه y می باشند. این شیر زاویه 45 درجه ایجاد می کند و در مسیر سالات قرار گرفته تا آن ها را قطع و وصل نماید. از نظر اتصال بندی به دو دسته فلنجی و دنده ای تقسیم بندی می شود. اما شاید برایتان سوال باشد که از این تجهیزات پنوماتیک در کجا استفاده می شود؟

از انگل ولو و شیر زاویه ای پنوماتیک در مسیر سیالاتی چون گاز، بخار یا مایعات فشرده شده قرار می گیرد و مسیر جریان آن ها را قطع یا وصل می کند. در داخل این شیر ها نیروی پنوماتیک یا بادی تبدیل به انرژی مکانیکی خواهد شد. نیروی مکانیکی تعیین می کند که مسیر باز یا بسته شود. این لوازم عمر طولانی تری نسبت به بقیه شیر ها داشته و تحمل شرایط سخت را دارند.

روغن زن پنوماتیک

روغن زن پنوماتیک در جهت روان کردن تجهیزات پنوماتیکی به کار برده می شود. لوازم و تجهیزات در اثر استفاده های زیاد دچار اصطکاک شده و نیاز به روغن کاری دارند. اما هر وسیله ای نمی تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد. روغن زن پنوماتیک از یک ساختار واحد تشکیل شده و عملکرد خوب تجهیزات را تضمین می نماید.

در مرحله اول مخزنی وجود دارد که وظیفه نگهداری از روغن را در دل خود دارد. در مرحله دوم پمپ هوایی وجود دارد که هوای فشرده شده در آن قرار گرفته و روغن درون مخزن را به جلو هل می دهد. در مرحله آخر یک سری لوله و اتصالاتی وجود داشته که وظیفه ایجاد مسیری از روغن زن به سیستم های پنوماتیکی را دارد.

شیر توپی استیل ( بال ولو )

شیر توپی استیل ( بال ولو ) به شیر هایی گفته می شود که حالت چرخشی دارند و جریان ها را قطع و یا وصل می نمایند. این شیر های توپی را حتما شما از نزدیک در منازلتان دیده اید. شیر توپی استیل ( بال ولو ) در قطع و وصل کردن جریان های گازی خانگی نقش پر رنگی دارند.

با چرخیدن اهرم شیر توپی جریا را سریعا باز یا بسته می کنید. توپی و بدنه شیر بال ولو از جنس فولاد و یا استیل کربن می باشد. اما نکته ای که وجود دارد این جا است که بدنه و توپ عر دو باید ضد زنگ باشند. این شیر ها یک تکه هستند و در صورت خرابی بهتر است آن را با شیری سالم تعویض نمایید.

شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ پنوماتیک برای انتقال گاز های پر فشار و یا مایعات استفاده می کنند. شیلنگ های پنوماتیک با کیفیت سیالات را با کمترین اصطکاک جا به جا می کند؛ بنابراین سرعت انتقال را افزایش خواهد داد. این تجهیزات پنوماتیک از لوله خالی، لایه خارجی و لایه های فیبر دار تشکیل شده و و وظیفه انتقال باد ها و یا سیالات به سوپاپ ها را دارند. البته به شیلنگ های پنوماتیکی که برای انتقال باد استفاده می کنند شیلنگ بادی نیز می گویند.

شیلنگ پنوماتیک، مهم ترین تجهیزات پنوماتیک

اگزوز پنوماتیک

اگزوز پنوماتیک برای تخلیه هوا کاربرد داشته و در تجهیزات پنوماتیکی لازم می باشد. همانطور که می دانید پنوماتیک به معنای استفاده از انرژی های بادی می باشد. این انرژی ها در زمیان های خاصی باید تخلیه شوند که اهمیت اگزوز پنوماتیک اینجا مشخص خواهد شد.

این محصول کمک می کند تا تجهیزات شما دقیق تر کار خود انجام داده و فشار و دما  و صدا را کنترل نمایند. شکل ظاهری اگزوز پنوماتیک به این صورت است که یک استوانه کوچک با سوراخ روی آن وجود دارد. این استوانه های کوچک تا انرژی صدا را تا حد زیادی به سوراخ های دیگر منعکس کرده تا صدا از هر خروجی به طور جداگانه خارج شود؛ بنابراین صدای دستگاه شما کاهش پیدا می کند.

اکچویتور بادی پنوماتیک

اکچویتور بادی پنوماتیک به صورت آنی و یا برنامه ای از پیش تعیین شده مسیر را باز و بسته می کند. از این محصول در قطع و وصل کردن ضروری در شیرآلات استفاده شده و این اکچویتور ها در فشار های خاصی تهیه و تولید شده تا در فشاری خاص شروع به کار نمایند.

رگولاتور پنوماتیک

رگولاتور پنوماتیک فشار هوای تولیدی در تجهیزات پنوماتیک را کنترل می کند. نوسانات فشاری در تجهیزات پنوماتیک ممکن است اختلالی در عملکرد تجهیزات به وجود آورده و رگولاتور به این منظور طراحی و مهندسی شده است. رگولاتور پنوماتیک با دو فاکتور تقسیم بندی می شوند. اولین فاکتور سایز بندی که سایز ها از 1.4 اینچ شروع و تا 2 اینچ ادامه دارد. باید دقت کنید که هر سایز امکان عبور جریان و فشار خاصی از هوای فشرده شده را دارد و متناسب با شرایط تجهیزات پنوماتیکی خود باید آن را تعیین نمایید.

دومین فاکتور رنج فشار کاری می باشد. این رنج ها شامل: 0 تا 10 بار- 0 تا 16 بار- 5 تا 40 بار است. این فاکتور از مهم ترین قسمت هایی است که باید هنگام خرید و تهیه آن دقت کنید تا فشاری از تجهیزات به رگولاتور وارد می شود را به طور دقیق کنترل کند. رگولاتور پنوماتیکی از نظر ظاهری به 4 دسته : محوری، میله ای و شعاعی، دورانی و پیستونی تقسیم بندی می شود. این رگولاتور ها فشار خروجی را ثابت نگه می دارند.

واحد مراقبت پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک مانند سد دفاعی عمل کرده و اجازه ورود هرگونه آلودگی و رطوبت را به هوای فشرده شده داخلی نمی دهد. این واحد مراقبت پنوماتیک هوا را از اطراف دریافت کرده و به سیستم می رساند. یکی از عوامل مهمی که به تجهیزات پنوماتیکی آسیب وارد می کند ورود هوای نا خالص بوده و عمر آن ها را کاهش خواهد داد.

اما واحد مراقبت پنوماتیک برای این منظور تولید شده تا عمر تجهیزات پنوماتیک را افزایش دهد. واحد مراقبت پنوماتیک از سه ساختار اصلی تولید شده این سه ساختار شامل: فیلتر، رگولاتور و روغن زن پنوماتیک است. فیلتر ها اجازه ورود هوای نا خالص را نداده و جلوی کوچکترین ذرات را می گیرد. رگولاتور ها تنظیم فشار را انجام داده تا فشاری بیش از حد توان وارد نشده تا تجهیزات آسیبی نبینند.

در نهایت روغن زن پنوماتیک در واحد مراقبت پنوماتیک کار روغن زدن را انجام داده تا اصطکاک بین قطعات به وجود نیامده و به اصطلاح خشک کار نکنند. قطعاتی که روی هم خشک کار کنند قطعا دچار ساییدگی شده و این ساییدگی عمر مفید آن ها را کوتاه تر خواهد کرد. برای تجهیزات پنوماتیک داشتن واحد مراقبت پنوماتیکی از الزامات می باشد.

اتصالات پنوماتیک چیست؟

اتصالات پنوماتیک به ابزاری گفته می شود که ابزار های پنوماتیک را ه یکدیگر متصل می نماید. از این ابزار برای اتصالاتی مانند لوله با شلنگ استفاده کرده و نحوه عملکرد آن ها را آسان تر خواهد کرد. اتصالات پنوماتیکی از نظر ساختار محکم تر بوده و جریان هوا را به خوبی کنترل می نمایند.

اتصالات پنوماتیکی از سه جنس مجزا ساخته شده و این سه دسته شامل: پلیمر، فلاد ضد زنگ و پلاستیکی می باشد. در خطوط تولید این محصول تبدیل به رکن اصلی شده و در صنایعی چون: دارو، خودرو سازی، غذا و … نقش دارد. همچنین اتصالات پنوماتیکی به چند صورت انجام می پذیرد. اتصالات زانویی، مستقیم، تابلویی، چند راهی، کنترلی، سر شیلنگی و اتصالات آب از نظر ظاهری و نحوه اتصالات پنوماتیکی می باشد.