آگهی کسب و کارها

راهنمای سفر به نیشابور، قطب گردشگری خراسان رضوی

هر کسی که به استان خراسان رضوی سفر کند، حتما نیشابور را نیز به‌عنوان یکی از مقصدهای گردشگری پرطرفدار، برای بازدید مدنظر قرار می‌دهد. این شهر زیبا اگرچه بیش از هر چیز با سنگ قیمتی فیروزه شناخته می‌شود، جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیری هم دارد که باید آن‌ها را ببینید. اگر تا‌به‌حال به این شهر سفر نکرده‌اید، […]

هر کسی که به استان خراسان رضوی سفر کند، حتما نیشابور را نیز به‌عنوان یکی از مقصدهای گردشگری پرطرفدار، برای بازدید مدنظر قرار می‌دهد. این شهر زیبا اگرچه بیش از هر چیز با سنگ قیمتی فیروزه شناخته می‌شود، جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیری هم دارد که باید آن‌ها را ببینید. اگر تا‌به‌حال به این شهر سفر نکرده‌اید، بد نیست برای سفر به این شهر بلیط قطار نیشابور را تهیه کرده و راهی سفری خاطره‌انگیز شوید. در این مقاله، اطلاعات لازم درباره شهر نیشابور را به شما خواهیم داد.

موقعیت جغرافیایی نیشابور در خراسان

نیشابور که در کوهپایه‌های بینالود واقع شده است، پس از مشهد به‌عنوان دومین شهر وسیع استان خراسان رضوی شناخته می‌شود. این شهرستان تقریبا ۲.۹ درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده و همچنین ۰.۲ درصد از وسعت کشور را نیز داراست. اگر بخواهیم همجواری این شهر با سایر بخش‌های خراسان رضوی را بررسی کنیم،‌ باید بگوییم که شهرستان‌های بینالود، چناران، گلبهار، زبرخان و قوچان در شمال و شرق این شهرستان قرار گرفته‌اند. همچنین در جنوب آن، شهر «میان جلگه» واقع شده و شهرستان فیروزه نیز در غرب آن قرار دارد. فاصله نیشابور از مشهد که مرکز استان است، ۱۱۸ کیلومتر برآورد شده است. برای طی‌کردن این مسافت، باید وارد اتوبان مشهد-نیشابور شده و ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی کنید. این تنها راه رسیدن از مشهد به نیشابور از‌طریق مسیر جاده‌ای است.

مروری بر پیشینه این شهر دیدنی

پیش از سفر به نیشابور، خوب است مروری بر تاریخچه آن نیز داشته باشید. باید گفت این شهر در دوره ساسانیان توسط«شاپور یکم» بنیان‌گذاری شد. در‌حقیقت نام نیشابور هم در ابتدا «نیوشاهپور» به معنای «شهر نوساخته به‌واسطه شاپور» بوده است. پس از بنیان‌گذاری نیشابور، این شهر در دوره‌های تاریخی مختلف، فراز و نشیب‌های متعددی را از سر گذرانده است. وجه مشترک در تمام دوره‌های تاریخی، معروف‌بودن نیشابور به فرهنگ و هنر ایرانی بود. در دوره سلجوقیان، نیشابور به‌عنوان نخستین پایتخت انتخاب شد و هنرمندان و فرهیختگان زیادی را در دل خود پروراند. در ابتدای ورود اسلام به ایران نیز نیشابور شهرت جهانی داشت و حتی نام آن بر روی سکه‌های دوره امویان و عباسیان درج شده بود. نکته قابل‌توجهی درباره نیشابور وجود دارد و آن هم بارها تخریب‌شدن آن توسط زلزله است. تاکنون این شهر چندین بار از نو ساخته شده است.

جاذبه‌های دیدنی نیشابور که باید از آن‌ها بازدید کنید

با خرید بلیط قطار نیشابور، در اصل بلیط سفر به یک دنیای جدید را تهیه می‌کنید. شهری که در هر گوشه آن می‌توانید آثار تاریخی اعجاب‌انگیزی را مشاهده کنید. درحال ‌حاضر، بخش عمده آثار تاریخی این شهر مربوط به دوره «صفویه» است. برخی از معروف‌ترین این آثار را با هم مرور خواهیم کرد.

آرامگاه خیام نیشابوری

عمر بن خیام نیشابوری بدون شک حکیمی اثرگذار و بلندآوازه در تاریخ ایران است که همه ما او را می‌شناسیم. حتی اگر چیزی درباره نقش او در نجوم و ریاضیات ندانیم، رباعیات او در خاطرمان ماندگار است. خیام نیشابوری حکیمی مشهور در قرن ۵ هجری بود که اغلب ایرانیان او را به‌عنوان شاعر می‌شناسند. جالب است بدانید که تقویم جلالی حاصل علم عمر خیام بوده و حتی در حوزه طبابت هم ‌دستی بر آتش داشت. در‌حال‌حاضر، آرامگاه این حکیم، در جنوب شرقی نیشابور واقع شده و بازدید آن برای عموم آزاد است.

آرامگاه کمال‌الملک و عطار نیشابوری

عطار نیشابوری از دیگر شعرای مطرح این خطه هنرپرور است که در قرن ۶ هجری می‌زیست. او که در نیشابور دکان عطاری داشت، در اواسط عمر خود متحول شده و به عرفان روی آورد؛ ازاین‌رو، گفته می‌شود او درجات عرفانی بالایی داشته و این موضوع در اشعار او نیز واضح است. مقبره او در شهر نیشابور واقع شده است؛ از‌سوی‌دیگر، کمال‌الملک، نقاش چیره‌دست ایرانی نیز در نزدیکی آرامگاه عطار به خاک سپرده شده که می‌توانید هم‌زمان با بازدید از آرامگاه عطار، سری به منزل ابدی تأثیرگذارترین نقاش و هنرمند دوره قاجار نیز بزنید.

کاروان‌سرای شاه‌عباسی

از دیگر جاذبه‌های دیدنی خارق‌العاده‌ای که می‌توانید با خرید بلیط قطار نیشابور از آن بازدید کنید، می‌توان کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور را نام برد. شاه‌عباس به‌دلیل خوابی که دیده بود، نذر کرد که ۱۰۰۰ کاروان‌سرا در سراسر ایران بسازد. یکی از این کاروان‌سراها متعلق به شهر نیشابور بود که به‌دلیل قرارگیری در مسیر شهر مشهد، شهرت زیادی پیدا کرد. در‌حال‌حاضر، این کاروان‌سرا به موزه‌ای تبدیل شده که علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند. این موزه از سه بخش مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و بخش ویژه تشکیل شده است. در روزهایی غیر از تعطیلات رسمی، از ساعت ۹ تا ۱۷ امکان بازدید از این جاذبه را خواهید داشت.

بهترین زمان سفر به نیشابور چه ماهی از سال است؟

اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به نیشابور برحسب آب‌وهوا را بررسی کنیم، باید بگوییم این شهر در نواحی نیمه‌بیابانی واقع شده است. در فصل زمستان، نیشابور سرد و خشک است و میزان بارش آن چندان زیاد نیست. در فصل تابستان نیز هوا گرم و خشک خواهد بود. به‌طور میانگین، داده‌های آماری دمای نیشابور را بین منفی ۸ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد اعلام می‌کنند. برای تجربه مطلوب‌ترین آب‌وهوا در نیشابور، باید ماه اسفند، فصل بهار یا آبان ماه را انتخاب کنید. هوای شهر در این ماه‌ها معتدل و مطبوع خواهد بود. طبیعت بکر نیشابور در بهار، جان تازه‌ای به وجودتان خواهد بخشید.

خرید بلیط قطار خراسان از سایت معتبر فلای تودی

فلای تودی بلیط قطار نیشابور و شهرهای دیگر را پوشش می‌دهد که می‌توانید با کم‌ترین هزینه، آن‌ها را خریداری کنید. با‌توجه‌به این‌که بلیط قطار در ایام تعطیل به‌سرعت تمام می‌شود، در‌صورت عدم توجه به زمان پیش فروش قطار، ممکن است نتوانید بلیط بخرید. همین‌حالا اپلیکیشن یا سایت فلای تودی را چک کرده و بلیط قطار مورد‌نظرتان را خریداری کنید.

salb-techna