از میدان نصف جهان تا باغ‌های بهشت نمای شیراز

در بخش مرکزی کشورمان ایران، دو شهر توریستی بسیار محبوب قرار دارند که تقریبا در همسایگی هم هستند. بله درست حدس زدید! شیراز و اصفهان. این دو شهر از مقاصد بسیار جذاب برای سفر هستند. پس با ما همراه باشید تا با معرفی بهترین جاهای شیراز و اصفهان شما را در یک سفر هیجان انگیز […]

در بخش مرکزی کشورمان ایران، دو شهر توریستی بسیار محبوب قرار دارند که تقریبا در همسایگی هم هستند. بله درست حدس زدید! شیراز و اصفهان. این دو شهر از مقاصد بسیار جذاب برای سفر هستند. پس با ما همراه باشید تا با معرفی بهترین جاهای شیراز و اصفهان شما را در یک سفر هیجان انگیز راهنمایی کنیم.

تماشای تاریخ در دل اصفهان

شهر اصفهان، معروف به نصف جهان، با جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد، به یکی از شهرهای پر رفت و آمد مسافران تبدیل شده است.

اصفهان به میدان نقش جهانش معروف است. همان میدانی که حال و هوای آن را در هیچ شهر دیگری تجربه نخواهید کرد. میدان نقش جهان، جزء اولین آثار ایرانی است که به ثبت میراث جهانی یونسکو هم رسیده است.

جالب است بدانید این میدان بزرگ و دیدنی، در دوره‌های مختلف اسم‌های متنوعی داشته است. مثلا در دوره پهلوی به میدان شاه، معروف بوده است .

ظاهر میدان نقش جهان، به شکل مستطیل است و تقریبا 560 متر طول و 160 متر عرض دارد. معماری این مکان درست مثل میدان‌های معروف قدیمی مثل میدان میر چخماق یزد یا میدان صاحب آباد قزوین است. سر تا سر این میدان با 200 حجره پوشیده شده است و اطراف آن را بناها و هنرهای تاریخی مزین کرده است.

بعد از گشت و گذار و تماشای بخش ‍‌های مختلف میدان نقش جهان، این شاهکار معماری اصفهان، یک استراحت خستگی سفر شما را از بین می‌برد. برای اقامت هم راه‌های بسیار زیادی پیش رویتان وجود دارد. از اجاره ویلا و سوئیت اصفهان گرفته تا انواع اقامتگاه‌ها. همچنین اگر می‌خواهید با هزینه کم، یک محل استراحت با امکانات بیشتر داشته باشید، به اجاره سوئیت در اصفهان فکر کنید.

کمی درباره تاریخچه میدان نقش جهان بدانیم

مکانی که امروزه به نام میدان نقش جهان می‌شناسیم، در گذشته باغی بوده که قسمت مرکزی آن را به نام کوشک می‌شناختند. در اینجا، بناهایی وجود داشت که از دوران آق قویونلو و قراقویونلوها به جای مانده بود و تمام اعیاد و جشن‌های تاریخی بزرگ در این مکان برگزار می‌شد.

زمانی که صفویان شهر اصفهان را به عنوان پایتخت خود برگزیدند، این شهر تاریخی وارد عصر جدیدی از تمدن شد. در همین راستا، شاه عباس صفوی دستور داد که میدان نقش جهان را در اصفهان بسازند.

با این تفاسیر قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویان برمی‌گردد.

سفر به شیراز و وضع بی مثالش

شیراز! همان شهری که به زیبایی بی مثالش معروف است. از حافظیه و سعدیه گرفته تا بازار وکیل… هر کدام از این‌ها با جاذبه‌های دیدنی خود، جلوه‌ای منحصر به فرد به این شهر داده‌اند.

شیراز به باغ‌هایش معروف است. بهترین نمونه از باغ‌های ایرانی را در اینجا می‌توانید ببینید. به راستی که شهر گل و بلبل، برازنده شیراز است.

باغ های شیراز از جمله باغ معروف ارم، باغ عفیف آباد، نارنجستان قوام و… تنها بخشی از باغ‌های معروف و دیدنی این شهر پرآوازه هستند.

بیایید کمی بیشتر با این باغ‌ها آشنا شویم.

باغ ارم شیراز، شاهکار باغ جهانی

باغ ارم شیراز یکی از باغ‌های معروف این شهر است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. ساخت این باغ برمی‌گردد به دوره سلجوقیان.

فضایی عرفانی این باغ را بهتر است در بهار مشاهده کنید. درختان بهار نارنج، آن هم میان عطر گل‌های دل انگیز ، فضایی فوق العاده شگفت انگیز ایجاد می‌کنند که به شما شورو نشاط خاصی هدیه می‌دهد.

باغ دلگشا، باستانی ترین باغ شیراز

طبیعت آرامش بخش باغ دلگشا، سفری فراموش نشدنی در شیراز را به شما هدیه می‌بخشد.

این باغ تاریخی در نزدیکی مقبره سعدی، شاعر بلند آوازه ایرانی قرار دارد و باغ و عمارت داخل آن در سه عهد ساسانی، صفویه و قاجار ساخته شده‌اند. باغ دلگشا در اواسط سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروزه، یکی از بهترین باغ‌های شیراز به‌حساب می‌آید.

این جمله که می‌گویند( ولی هیچ جا مثل خونه خود آدم نمیشه) را معمولا بیشتر مسافران بعد از سفر به کار می‌برند. همین جمله باعث شده تا اقامتگاه بوم گردی شیراز خیلی زود محبوب شود. زیرا که اقامتگاه شیراز تجربه‌ای مثل زندگی در کنار مردم شهر و دیدن آداب و رسوم را برای شما فراهم می‌کند. این اقامتگاه‌ها طوری ساخته شده‌اند تا حس کنید در خانه خودتان هستید. شما می‌توانید برای رزرو اقامتگاه‌ بوم گردی به سایت های مرجعی مثل سایت شب مراجعه کنید تا با قیمتی مناسب تر بتوانید یک اقامتگاه بوم گردی مطابق سلیقه خود انتخاب کنید.

باغ جهان نما، بهشت کوچک شیراز

از هر زاویه‌ای که شیراز را ببنید، زیباست. باغ جهان نمای شیراز، این طبیعت غیر قابل توصیف که همه بازدیدکنندگان را مدهوش تماشای خود کرده است، به عنوان کهن ترین باغ شیراز شناخته می‌شود. هنگامی که در فضای باغ جهان نما قدم می‌گذارید، گویی به کوچه پس کوچه‌های تاریخ سفر کرده‌اید. باغی که در حوالی حافظیه شیراز واقع شده و خودش به تنهایی شعر دلنشینی از زبان طبیعت را زمزمه می‌کند.

تاریخچه ساخت این باغ به دوران آل مظفر و آل اینجو برمی‌گردد. جذابیت خیره کننده این باغ به قدری چشم نواز بود که توانست با سحر زیبایی خود از یورش تیمور گرگانی در امان بماند. زیبایی باغ جهان نما تا دوره صفویه پابرجا بود اما پس از این دوران، به علت‌ نا امنی‌ در کشور، باغ جهان نما به یک ویرانه بزرگ تبدیل شد. با این وجود، کریم خان زند با حصارکشی اطراف باغ، ساخت عمارتی در اطراف آن و درختکاری در آن توانست روح تازه‌ای به باغ جهان نما بدمد و امروزه این یادگاری شگفت انگیز و عظیم را برای ما بر جای بگذارد.